• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Lunqan

Breitling
Tänkte du använda klockan till endast träning eller dygnet runt (aktivitetsmätning osv)?
Garmin Fenix 6 likväl som den ännu större varianten är enligt mig för stora.

Ska du bara ha till träning, skulle jag satsat på något lättare såsom Forerunner 245 eller 945.
Betydligt skönare att ha på handleden under löpning t ex.
Tanken är att ha klockan dygnet runt!
 

Code

AKA Vincent B
Alltid varit skeptisk emot tränings/smartwatches men blev riktigt imponerad faktiskt. Garmin fenix 5x är riktigt grym och riktigt bekväm.. Många roliga funktioner.. :D
IMG_20200307_110213_179.jpg
IMG_20200307_110213_184.jpg
IMG_20200307_110213_185.jpg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte du använda klockan till endast träning eller dygnet runt (aktivitetsmätning osv)?
Garmin Fenix 6 likväl som den ännu större varianten är enligt mig för stora.

Ska du bara ha till träning, skulle jag satsat på något lättare såsom Forerunner 245 eller 945.
Betydligt skönare att ha på handleden under löpning t ex.
Fenix 6X är svår att bära upp om man inte har manliga handleder och händer men Fenix 6 är inte för stor till vardags i min mening. Jag har ägt en 6 pro sapphire titanium sedan den släpptes och tycker storleken nästan är perfekt (bärs mindre än mina 42mm AP Offshores).
 

Kai

Rolex
Har själv @Lunqan spanat en del på Garmin Fenix 6S Pro men har lite svårt för även den pga mindre handleder. Kör i princip inte över 40 mm på "vanliga" klockor.
Har kört med Garmin Forerunner 245 under ett år och är grymt nöjd. Den är på 42 mm men upplever den inte som stor då den har korta luggar och grymt skönt armband. Det enda jag saknar i den är väl egentligen möjligheten till betallösning. Därav lockar ändå Fenix 6S Pro... men med sina längre luggar (båda är på 42 mm dock) med sin extra mm i tjocklek samt stelt/oskönt (i jämförelse med 245) armband så lyckas jag inte övertala mig själv till köp.
Kanske är lite trist att gå från 235 till 245 eftersom de kan verka vara väldigt lika varandra. Det har dock hänt en hel del från gen 235 till gen 245! Värt att kolla in! Dessutom mycket klocka för pengen!!
 

Mankebank

Cartier
Har själv @Lunqan spanat en del på Garmin Fenix 6S Pro men har lite svårt för även den pga mindre handleder. Kör i princip inte över 40 mm på "vanliga" klockor.
Har kört med Garmin Forerunner 245 under ett år och är grymt nöjd. Den är på 42 mm men upplever den inte som stor då den har korta luggar och grymt skönt armband. Det enda jag saknar i den är väl egentligen möjligheten till betallösning. Därav lockar ändå Fenix 6S Pro... men med sina längre luggar (båda är på 42 mm dock) med sin extra mm i tjocklek samt stelt/oskönt (i jämförelse med 245) armband så lyckas jag inte övertala mig själv till köp.
Kanske är lite trist att gå från 235 till 245 eftersom de kan verka vara väldigt lika varandra. Det har dock hänt en hel del från gen 235 till gen 245! Värt att kolla in! Dessutom mycket klocka för pengen!!
Forerunner 645 har Garmin Pay och dessutom barometrisk höjdmätare och trots det bara 42 mm som tack vare bandhornen bär mindre.
 
  • Like
Reactions: Kai

Kai

Rolex
Forerunner 645 har Garmin Pay och dessutom barometrisk höjdmätare och trots det bara 42 mm som tack vare bandhornen bär mindre.
Bandhornen ser samma ut mellan 645 och 245 men sklle vilja ha metallringen i svart på 645:an. Sedan är den något tjockare än 245:an, ungefär som Fenix 6S Pro.
 

Code

AKA Vincent B
Helt ärligt, trodde aldrig jag skulle bli så imponerad av en tränings/smartwatch?!?
Riktigt roliga funktioner, går o spara massor med olika träningar... Pulsmätning, kaloriförbrukning, hastighet (när man springer) mm.. Riktigt cool klocka faktiskt.. Känns även robust... :D
IMG_20200308_211109_630.jpg
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
image.jpg
Helt ärligt, trodde aldrig jag skulle bli så imponerad av en tränings/smartwatch?!?
Riktigt roliga funktioner, går o spara massor med olika träningar... Pulsmätning, kaloriförbrukning, hastighet (när man springer) mm.. Riktigt cool klocka faktiskt.. Känns även robust... :D
IMG_20200308_211109_630.jpg
Det värsta med den är att den tar all handleds tid. Använder knappt andra klockor
 

Tre333

Omega
Original gummit hade lite kort band så beställde hem ett via feskarn här på forumet. Lite meck o trycka igenom de aningen grova bandstiften men det funkar so far. Någon som har tips på passande armband t en Fenix 5s?
4D63D3EA-ECE3-4071-B2E0-7D8D5655A77D.jpeg
 

Watchemperor

Breitling
Någon med Garmin Instinct som har koll på om man kan skapa sitt eget pass, exempelvis 200m intervaller, 45 sekunder , 200 meter intervall etc.?
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jag vet att många bär träningsklockor "civilt" och inte i träningssammanhang, så verkar det även vara på detta forum. Jag har själv en Fenix 5 men den används uteslutande i samband med träning. Om man är intresserad av steg m.m. får man ju ut den datan av iPhone och vill man få en bra uppskattning kring puls så räcker det att bära klockan några dagar för att den ska "förstå" din puls väl.

Jag tänker att alla som hänger på detta forum faktiskt är klockintresserade och vill ha vanliga klockor civilt men uppenbarligen har jag fel, så till min fråga: varför har ni träningsklocka på er civilt?
 
Topp