• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Sorubim

Audemars
Som det stÄr i artikeln, nÄgot av en grail för mÄnga, mig inkluderat.
Äkta limited edition vilket gör den till en katt bland hermelinerna i Casio-vĂ€rlden.
NĂ„ja, drömma kan man vĂ€l... đŸ€€
(Dock inte första titanaren).
ApropÄ limited editions. Det Àr ju sannolikt helt omöjligt att sammanstÀlla exakt, men det skulle vara vÀldigt intressant att se nÄn sorts diagram pÄ hur mÄnga exemplar som:
1. Hamnar i ett kassaskÄp pÄ direkten.
2. Köps av/blir gÄvor till icke-klocknördar och ev sedermera försvinner (kastas, tappas bort, hamnar i en lÄda pÄ vinden etc).
3. Befinner sig i "rotation" bland aktiva klocknördar.
4. Aldrig blev sÄlda öht (eller tillbakalÀmnade) och hamnade lÀngst in pÄ en dammig lagerhylla hos urmakare.
5. ??????
etc.
đŸ€”
 

Urtyp

Audemars
Ja det verkar vara den ultimata squaren. Riktig hĂ€ftig. 😎

Vilken Àr den första titan square dÄ?
Jaaa, bra frĂ„ga. 30Ă„rs jubileum kĂ€nns dock vĂ€ldigt sent för första titan? En del tidiga smĂ„ MRG var ju square (och titan) typ 110, 210. Fast du tĂ€nker kanske bara pĂ„ klassiska 5000 formen. Tyckte jag nyss sĂ„g en gw-s5600 hĂ€r i trĂ„den? Dom Ă€r vĂ€l ocksĂ„ titan om jag inte missminner mig. Nu blev jag ocksĂ„ nyfiken pĂ„ vilken som var först. 😜
 

Sorubim

Audemars
Jaaa, bra frĂ„ga. 30Ă„rs jubileum kĂ€nns dock vĂ€ldigt sent för första titan? En del tidiga smĂ„ MRG var ju square (och titan) typ 110, 210. Fast du tĂ€nker kanske bara pĂ„ klassiska 5000 formen. Tyckte jag nyss sĂ„g en gw-s5600 hĂ€r i trĂ„den? Dom Ă€r vĂ€l ocksĂ„ titan om jag inte missminner mig. Nu blev jag ocksĂ„ nyfiken pĂ„ vilken som var först. 😜
TW-7000 nÀmns i artikeln, men det Àr ju ingen G-Shock.
Dock hur cool som helst! :cool:

EDIT: Bild...
tw7000.jpg
 

L&W

Vacheron
2-Faktor
Jaaa, bra frĂ„ga. 30Ă„rs jubileum kĂ€nns dock vĂ€ldigt sent för första titan? En del tidiga smĂ„ MRG var ju square (och titan) typ 110, 210. Fast du tĂ€nker kanske bara pĂ„ klassiska 5000 formen. Tyckte jag nyss sĂ„g en gw-s5600 hĂ€r i trĂ„den? Dom Ă€r vĂ€l ocksĂ„ titan om jag inte missminner mig. Nu blev jag ocksĂ„ nyfiken pĂ„ vilken som var först. 😜
Precis jag tÀnkte bara squares, inte de gamla MRGs. gw-s5600 har vÀl bara bakplÄten i titan och inte som T5030C dÀr boetten ocksÄ Àr titan?
 

Urtyp

Audemars
Precis jag tÀnkte bara squares, inte de gamla MRGs. gw-s5600 har vÀl bara bakplÄten i titan och inte som T5030C dÀr boetten ocksÄ Àr titan?
Japp, helt rÀtt!


Åhhh neeeeej, första titanaren Ă€r inte en square. 😭😭😭

"It would seem reasonable to believe that the first Casio titanium watch is to be found in the G-Shock series. And it is. In 1985, Casio launched an unusually high-cost design titanium screw-back case. It was intended for heavy diver use and featured a unique asymmetrical thick rubber shielding around a self-contained module. Later on this watch evolved into the very popular FROGMAN series."
 

L&W

Vacheron
2-Faktor
Japp, helt rÀtt!


Åhhh neeeeej, första G titanaren Ă€r inte en square. 😭😭😭

"It would seem reasonable to believe that the first Casio titanium watch is to be found in the G-Shock series. And it is. In 1985, Casio launched an unusually high-cost design titanium screw-back case. It was intended for heavy diver use and featured a unique asymmetrical thick rubber shielding around a self-contained module. Later on this watch evolved into the very popular FROGMAN series."
Jag vet att första titan G Ă€r inte en square. Utan jag undrade bara om T5030C Ă€r första Square i titan. 🙂
 

Urtyp

Audemars
Jag vet att första titan G Ă€r inte en square. Utan jag undrade bara om T5030C Ă€r första Square i titan. 🙂
GÄr det inte att söka pÄ Shockbase? Verkar svÄrt att fÄ fram.
Jag kommer att tÀnka pÄ dom dÀr silvriga som hade metallband och kom med bullbars, tro om det var ett arv frÄn mrg serien och titan? Eller sÄ var det första square med stÄlband bara?
 

L&W

Vacheron
2-Faktor
ApropÄ limited editions. Det Àr ju sannolikt helt omöjligt att sammanstÀlla exakt, men det skulle vara vÀldigt intressant att se nÄn sorts diagram pÄ hur mÄnga exemplar som:
1. Hamnar i ett kassaskÄp pÄ direkten.
2. Köps av/blir gÄvor till icke-klocknördar och ev sedermera försvinner (kastas, tappas bort, hamnar i en lÄda pÄ vinden etc).
3. Befinner sig i "rotation" bland aktiva klocknördar.
4. Aldrig blev sÄlda öht (eller tillbakalÀmnade) och hamnade lÀngst in pÄ en dammig lagerhylla hos urmakare.
5. ??????
etc.
đŸ€”
Kan tÀnka mig att denna T5030C x Porter och B5000TFC Porter Àr safe queens hos hardcore samlaren.
 
Topp