• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hehe, men jag tror inte det tricket funkar riktigt nĂ€r det gĂ€ller Casio och MRG. Casio fĂ„r i sĂ„ fall starta ett nytt high-end mĂ€rke för MRG, som Toyota med sin Lexus. 😛
Hur menar du dĂ„? Att MR-G inte sĂ€ljer, eller att de som kostar premium sĂ€ljer av nĂ„gon annan anledning Ă€n att Casio berĂ€ttar för kunden om ”dolda” mervĂ€rden? Klart att det funkar, man vill inte att det ska funka, men det gör det 😉
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Royal navy frog finns att köpa redan.
Kan till och med vara billigare Àn svensk butikspris ink moms.
- Hur gÄr det att köpa frÄn UK idag? NÄgra problem pga Brexit?
 

L&W

Vacheron
2-Faktor
Hur menar du dĂ„? Att MR-G inte sĂ€ljer, eller att de som kostar premium sĂ€ljer av nĂ„gon annan anledning Ă€n att Casio berĂ€ttar för kunden om ”dolda” mervĂ€rden? Klart att det funkar, man vill inte att det ska funka, men det gör det 😉
Det jag menar (min personlig Ă„sikt) Ă€r att MRG passar inte sĂ„dĂ€r jĂ€ttebra med g-shocks brand image och det Ă€r dĂ€rför folk har svĂ„rt att acceptera prissĂ€ttningen pĂ„ den. Spelar ingen roll hur fancy hantverk den har. Till och med vi hardcore g-shockers tvekar lite nĂ€r det gĂ€ller köp av MRG. Finns till och med en trĂ„d om den Ă€r vĂ€rt det eller inte. 😄 Jag Ă€r nĂ€stan sĂ€ker pĂ„ att ingen hĂ€r köper en G2000R för 40k list. NĂ€r onlinebutiker sĂ€nkte priset till 18-19K köpte nĂ„gra hĂ€r direkt. De Ă€r nĂ„gonstans dĂ€r den Ă€r vĂ€rt. Jag undrar hur lĂ€nge de MRGs kommer att stĂ„ i Klockmasters skyltfönster. 🙂
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Det jag menar (min personlig Ă„sikt) Ă€r att MRG passar inte sĂ„dĂ€r jĂ€ttebra med g-shocks brand image och det Ă€r dĂ€rför folk har svĂ„rt att acceptera prissĂ€ttningen pĂ„ den. Spelar ingen roll hur fancy hantverk den har. Till och med vi hardcore g-shockers tvekar lite nĂ€r det gĂ€ller köp av MRG. Finns till och med en trĂ„d om den Ă€r vĂ€rt det eller inte. 😄 Jag Ă€r nĂ€stan sĂ€ker pĂ„ att ingen hĂ€r köper en G2000R för 40k list. NĂ€r onlinebutiker sĂ€nkte priset till 18-19K köpte nĂ„gra hĂ€r direkt. De Ă€r nĂ„gonstans dĂ€r den Ă€r vĂ€rt. Jag undrar hur lĂ€nge de MRGs kommer att stĂ„ i Klockmasters skyltfönster. 🙂
- Vill bara sÀga att Klockmaster Globen sÄlt rÀtt mÄnga (relativt) MR-G sedan de började ta hem dem.
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Hej pĂ„ er alla! En kort hĂ€lsning till er allihopa och ett stort vĂ€lkommen till alla nya i trĂ„den! 😊


1E3A4033-DB85-4E7D-88E1-8705078CAC80.jpeg
5F276DA1-2DA6-4B87-84D5-A71479D51560.jpeg


Brucey! 😍
 

SnÄlisen

Omega
Paneristi
Ang. priset pĂ„ MRG... Lycka till att rĂ€ttfĂ€rdiga priset pĂ„ en lyxprodukt. 😏😉
Det Àr enkelt, den skall stimulera köpbehover.
Fast Grand Seiko sÀljer ju rÀtt bra? FastÀn de hos gemene man anses vara ett budgetmÀrke.
MR-G funkar bra som fabrikat, det behöver bara vara ganska mycket mer Àn resten. Detaljer rÀknas ocksÄ, tÀnk om det kunde finnas mikrojustering pÄ MR-G:s armband. GPS för att stÀlla in klockan Àr ingen sÄn detalj nu nÀr bluetooth + app Àr sÄ mycket smidigare. Jag tror pÄ en egen modul till MR-G med intressanta funktioner pÄ tavlan, dÀr gÄr det att vara riktigt kreativ. En solcellsdriven evighetskalender med mÄnfas (tidvatten), vacker kronograf, mekaniskt alarm, finns massor man kan göra istÀllet för att ha de facto tre smÄ tavlor som alla visar klockan, totalt fyra alltsÄ inkl. den stora som visar klockan.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det jag menar (min personlig Ă„sikt) Ă€r att MRG passar inte sĂ„dĂ€r jĂ€ttebra med g-shocks brand image och det Ă€r dĂ€rför folk har svĂ„rt att acceptera prissĂ€ttningen pĂ„ den. Spelar ingen roll hur fancy hantverk den har. Till och med vi hardcore g-shockers tvekar lite nĂ€r det gĂ€ller köp av MRG. Finns till och med en trĂ„d om den Ă€r vĂ€rt det eller inte. 😄 Jag Ă€r nĂ€stan sĂ€ker pĂ„ att ingen hĂ€r köper en G2000R för 40k list. NĂ€r onlinebutiker sĂ€nkte priset till 18-19K köpte nĂ„gra hĂ€r direkt. De Ă€r nĂ„gonstans dĂ€r den Ă€r vĂ€rt. Jag undrar hur lĂ€nge de MRGs kommer att stĂ„ i Klockmasters skyltfönster. 🙂
Du Àr helt berÀttigad till din egen Äsikt, jag försökte bara pÄ ett enkelt vis förklara hur man pÄverkar kunder genom att ge ett mervÀrde i produkten man sÀljer:) Speciellt i fall dÄ det finns tvÄ likvÀrdiga produkter dÀr den ena Àr mycket dyrare, Àr den typen av marknadsföring helt nödvÀndig för att motivera priset.
Jag gjorde nÄgra delar i din text i fet stil för att visa pÄ hur du först uttrycker din Äsikt för att sedan övergÄ till att tilldela andra den. I detta fall alltsÄ "folk, vi hardcore, ingen". Du har alltsÄ gÄtt ifrÄn att först ha en personlig Äsikt till att sedan tillskriva Àven mig din Äsikt eftersom jag kan ingÄ i de generiska "folk, vi hardcore, ingen" ;)

Eftersom jag arbetat lÀnge med reklam Àr jag sjÀlv en person som mÄnga gÄnger kÀnner mig som ett korkat fÄr nÀr jag köper en del mervÀrdesargument, det hÀnder dessutom att jag gör det aktiva valet att avstÄ köp eftersom jag tycker mervÀrdesargumenten Àr för ihÄliga eller inte tilltalande. Senaste exemplet för mig Àr nya Tissot PRX. Kvartsmodellen kostar ca3,5k och automaten 7k. Tissot vill alltsÄ att jag ska se ett mervÀrde i den automatiska modellen som motiverar ett dubbelt sÄ högt pris. MervÀrdet bygger delvis pÄ att jag ska ha köpt de senaste Ärens romantiska idé om mekaniska/automatiska urverks sjÀl och fantastiska hantverk. För mig blir det som att tillskriva en cykel sjÀl eftersom den till stora delar Àr ihopsatt för hand, har drev och kedja och drivs av min egen energi. Det rÀcker inte i mitt fall. SÄ jag förstÄr dig nÀr du sÀger att MRG inte gör det för dig heller, men det Àr inte samma sak som att alla tycker sÄ :)
 
Senast Àndrad:

lulemarcus

Panerai
Ser att forumet fyllts med inlĂ€gg av typen "vad Ă€r en klocka vĂ€rd..." och jag tror att svaret ligger i betraktarens ögon. Det finns konst som kostar miljoner som jag inte skulle hĂ€nga upp pĂ„ vĂ€ggen i min stuga. Om kedjan, Casio - AF - privatperson fungerar sĂ„ Ă€r priset rĂ€tt, annars skulle vi inte se MR-Gs pĂ„ detta forum. ÅF skulle inte ta in dom och Casio kanske skulle tĂ€nka om vad gĂ€ller prissĂ€ttning eller helt sluta tillverka modellen. Det Ă€r mina 10-cents i frĂ„gan.
 
Ser att forumet fyllts med inlĂ€gg av typen "vad Ă€r en klocka vĂ€rd..." och jag tror att svaret ligger i betraktarens ögon. Det finns konst som kostar miljoner som jag inte skulle hĂ€nga upp pĂ„ vĂ€ggen i min stuga. Om kedjan, Casio - AF - privatperson fungerar sĂ„ Ă€r priset rĂ€tt, annars skulle vi inte se MR-Gs pĂ„ detta forum. ÅF skulle inte ta in dom och Casio kanske skulle tĂ€nka om vad gĂ€ller prissĂ€ttning eller helt sluta tillverka modellen. Det Ă€r mina 10-cents i frĂ„gan.
Det hela började med att jag reagerade pÄ @Hans B 1955 bild. Förstod inte och förstÄr fortfarande inte varför en av MRG i bild var dubbelt sÄ dyr. Hade undrat samma sak oavsett serie.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Det hela började med att jag reagerade pÄ @Hans B 1955 bild. Förstod inte och förstÄr fortfarande inte varför en av MRG i bild var dubbelt sÄ dyr. Hade undrat samma sak oavsett serie.
Jag tror att svaret du söker Ă€r att det helt enkelt inte Ă€r vĂ€rt de pengarna. Vet inte hur man uttrycker det pĂ„ svenska men pĂ„ engelska pratar man om "the rule of diminishing returns", d.v.s. att man fĂ„r mindre och mindre ju mer man betalar. Ja, ni förstĂ„r sĂ€kert. En "Mr. G" lĂ€gger ju vissa saker pĂ„ bordet som en "vanlig" g-shock inte gör, men om det Ă€r vĂ€rt pengarna kan diskuteras. För mig var det perfekt att kunna köpa en begagnad mrg för avsevĂ€rt mindre pengar Ă€n listpriset, vilket Ă€ven jag skulle ha haft svĂ„rt att svĂ€lja. Sen kan man ju Ă€ven vĂ€nda pĂ„ saken och tĂ€nka sĂ„ hĂ€r - var kan du fĂ„ en motsvarande produkt till ett bĂ€ttre pris? Kombinationen av superfinish och funktioner gör Mr. G tĂ€mligen unik skulle jag vilja pĂ„stĂ„! 🙂
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det Àr enkelt, den skall stimulera köpbehover.

MR-G funkar bra som fabrikat, det behöver bara vara ganska mycket mer Àn resten. Detaljer rÀknas ocksÄ, tÀnk om det kunde finnas mikrojustering pÄ MR-G:s armband. GPS för att stÀlla in klockan Àr ingen sÄn detalj nu nÀr bluetooth + app Àr sÄ mycket smidigare. Jag tror pÄ en egen modul till MR-G med intressanta funktioner pÄ tavlan, dÀr gÄr det att vara riktigt kreativ. En solcellsdriven evighetskalender med mÄnfas (tidvatten), vacker kronograf, mekaniskt alarm, finns massor man kan göra istÀllet för att ha de facto tre smÄ tavlor som alla visar klockan, totalt fyra alltsÄ inkl. den stora som visar klockan.


Jovisst vore det coolt om MRG fick dedikerade moduler som skiljer sig gentemot MTG. Men hade det rÀttfÀrdigat priset?
I Àrlighetens namn köper jag inte en klocka för hur mÄnga funktioner den har, hade det varit sÄ enkelt hade jag köpt en smartwatch och nöjt mig med det. För premium vill jag ha en klocka som Àr snygg och ha en utsökt finish och som genom dessa attribut skiljer sig mot övriga klockor i produktutbudet.

MRG har redan evighetskalender, kronograf osv men börjar vi gÄ in pÄ mekaniska alarm och sÄnt kommer vi rÀtt lÄngt bort frÄn G-shock's DNA. StöttÄligheten blir ju dessutom lidande om du har mekaniska delar i klockan.

Och de fyra tavlorna visar inte alla tiden om man ska vara petig.
Du har vÀrldstid, veckodag, 12/24 visare och tid. Inte speciellt anmÀrkningsvÀrt.
12/24 visaren kan givetvis ersÀttas med mÄnfas om man sÄ vill men jag vet inte om mervÀrdet hade ökat markant om MRG hade fÄtt en snygg mÄnfas /tidvatten.
 

dzlDave

Panerai
Ingen "Lyx-klocka" Àr vÀl egentligen vÀrt sitt pris rent tekniskt- och material-mÀssigt, vare sig MR-G eller Rolex, AP, Patek etc...allt handlar vÀl om exklusivitet, utbud och efterfrÄgan, vill-ha-begÀr.

Jag Àr vÀldigt sugen pÄ en MR-G (fast kanske mer G1000 klassen isf) just för att jag gillar Casio som mÀrke och det hade kÀnts nice att ha deras "vÀrsting" i samlingen men skulle nog aldrig kunna motivera att det Àr ett rimligt köp. Förutom att det hade kunnat vart Ànnu dyrare om det vart nÄgot annat dyrare mÀrke :D
 
Senast Àndrad:
Topp