• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vita ytbelÀggningen verkar vara ömtÄlig och kÀnslig för nötning efter vad man ser pÄ bilder av anvÀnda. Hur lyckat kan det dÄ vara att gnida pÄ den med en svamp?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vita ytbelÀggningen verkar vara ömtÄlig och kÀnslig för nötning efter vad man ser pÄ bilder av anvÀnda. Hur lyckat kan det dÄ vara att gnida pÄ den med en svamp?

Jag misstÀnker litegranna att smutsen smetas ut / djupare in i belÀggningen*.

* PÄ "poröst" gummi. Standard g-shock som Àr ganska matt beter sig lite som ett suddgummi om jag drar nageln över ytan.
 

Sorubim

Audemars
Vita ytbelÀggningen verkar vara ömtÄlig och kÀnslig för nötning efter vad man ser pÄ bilder av anvÀnda. Hur lyckat kan det dÄ vara att gnida pÄ den med en svamp?
Jag skulle sÀga att det finns G-Shocks med helt genomfÀrgat material (borde vara majoriteten av modellerna).
Det verkar ocksÄ finnas modeller som har en speciell applicerad yta/ytskikt (tex högblank, super-mattsvart, viss camofÀrg, text och grafik etc), det Àr troligen dessa som riskerar att bli slitna och nötta sÄ att det underliggande materialet skiner igenom.

EDIT:
En annan möjlig risk Àr kanske att en svamp skapar mikrorepor i materialet, vilket gör att smuts och missfÀrgningar fastnar lÀttare efter att man "ruggat upp" ytan med svampen. (Bara en tanke som dök upp, minns att jag lÀst om det i andra sammanhang (kan ha rört sig om glas eller metall dÄ, men det borde ju kunna intrÀffa med mjukare material som G-shock-resin :) )).
 
Senast Àndrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
du tÀnker kanske pÄ lackade (glansiga) band?
Jag misstÀnker litegranna att smutsen smetas ut / djupare in i belÀggningen*.

* PÄ "poröst" gummi. Standard g-shock som Àr ganska matt beter sig lite som ett suddgummi om jag drar nageln över ytan.
Jag skulle sÀga att det finns G-Shocks med helt genomfÀrgat material (borde vara majoriteten av modellerna).
Det verkar ocksÄ finnas modeller som har en speciell applicerad yta/ytskikt (tex högblank, super-mattsvart, viss camofÀrg, text och grafik etc), det Àr troligen dessa som riskerar att bli slitna och nötta sÄ att det underliggande materialet skiner igenom.

EDIT:
En annan möjlig risk Àr kanske att en svamp skapar mikrorepor i materialet, vilket gör att smuts och missfÀrgningar fastnar lÀttare efter att man "ruggat upp" ytan med svampen. (Bara en tanke som dök upp, minns att jag lÀst om det i andra sammanhang (kan ha rört sig om glas eller metall dÄ, men det borde ju kunna intrÀffa med mjukare material som G-shock-resin :) )).

Ja, tÀnker frÀmst dÄ pÄ de som har fÀrgen som en ytbelÀggning som har visat sig bli nötta och kantstötta och sÄ vidare i fÀrgen..

Det som @Sorubim nÀmner med mikrorepor Àr nog ocksÄ en trolig risk. Det gÀller förmodligen mÄnga material och ytor. TvÀttstÀll och billacker och... G-Shocks kanske. NÄgot mer finpolerande kunde man fundera pÄ men dÄ brukar de vara ganska starka kemikalier i dem Ä andra sidan sÄ det kanske inte Àr sÄ lyckat det heller...
 

Flipper2

Rolex
Ni ser att min 6900 Àr kantstött i hörnet över ADJUST, sÄ den Àr matt och vit rÀtt igenom... sÄ jag blir nog inte sÄÄÄ rÀdd att dra mirakelsvampen över den... hade den varit blank sÄ hade jag aldrig vÄgat gnugga hÄrt utan hellre smekt över den med silkeslena cirkelrörelser ;)
Ska köpa svampen imorgon och göra en recension med bilder under rengöringen...
E2C0D19D-A633-485B-B11E-A610146955DE.jpeg
 

Code

AKA Vincent B
Vilken Àr den hetaste G-shocken 2018? Bomba nu med bilder, vill köpa en till... :)
GĂ€rna limited editions..:)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Gissar att det Ă€r GMW-B5000TFC-1 (”Porter”) som tar hem den titeln.



I mitten hÀr:



Limiterad (500 exemplar) och av andrahandspriserna att döma vÀldigt het.
Ja, tĂ€nk att en G-Shock kan bli sĂ„ lyckad – och sen inte slĂ€ppas till allmĂ€nheten! Att en G-Shock kan bli en graal. LĂ€r bli svĂ„r att i förskaffa för en rimlig peng
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ni ser att min 6900 Àr kantstött i hörnet över ADJUST, sÄ den Àr matt och vit rÀtt igenom... sÄ jag blir nog inte sÄÄÄ rÀdd att dra mirakelsvampen över den... hade den varit blank sÄ hade jag aldrig vÄgat gnugga hÄrt utan hellre smekt över den med silkeslena cirkelrörelser ;)
Ska köpa svampen imorgon och göra en recension med bilder under rengöringen...
E2C0D19D-A633-485B-B11E-A610146955DE.jpeg

Det ska bli spÀnnande att fÄ höra hur du tycker om svampen. Kanske sÄ bra att alla som Àger en ljus G-shock borde ha en sÄn hemma.
 
Topp