• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Borstad blir den lite mindre blingig...
00CA1092-AE70-4A6E-8C84-73F2CC38A9B9.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Okej. Imorse fick jag hjÀlpa den i metall:) la den i fönstret sÄ vakna den till medans den andra vakna pÄ skrivbordet en bit in i rummet. TÀnkte mer om det Àr som det ska. Nu ligger den i fönstret och hoppas den vill ladda upp sig.
Min stÄlis tar ocksÄ lite sovmorgon jÀmfört med resinbröderna sÄ det Àr nog normalt, det Àr ju inte samma modul. AngÄende laddningen sÄ Àr ju stÄlisen (3459) mer exakt i sin visning via appen, 3159 visar ju bara lÄg, medium eller hög, och rimligtvis finns det nyanser dÀremellan. Jag skulle inte oroa mig om den nu inte visar tomt nÀr den legat bredvid en annan som visar fullt. I manualen finns ett schema som visar hur mycket ljus den behöver för att bli full, och det Àr en jÀkla massa.
 

David81

Omega
Min stÄlis tar ocksÄ lite sovmorgon jÀmfört med resinbröderna sÄ det Àr nog normalt, det Àr ju inte samma modul. AngÄende laddningen sÄ Àr ju stÄlisen (3459) mer exakt i sin visning via appen, 3159 visar ju bara lÄg, medium eller hög, och rimligtvis finns det nyanser dÀremellan. Jag skulle inte oroa mig om den nu inte visar tomt nÀr den legat bredvid en annan som visar fullt. I manualen finns ett schema som visar hur mycket ljus den behöver för att bli full, och det Àr en jÀkla massa.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hmm sÄg ju helt ok ut har du gjort det sjÀlv ?
Jag började med att konsultera en av urmakarna som hÀnger pÄ forumet, sen testade jag pÄ egen hand med vetskapen att han kunde fixa till det om jag inte vart nöjd. Som min förra svÀrfar brukade sÀga, "det duger Ät den som ska ha den" ;)
 
  • Like
Reactions: :-)

David81

Omega
Min stÄlis tar ocksÄ lite sovmorgon jÀmfört med resinbröderna sÄ det Àr nog normalt, det Àr ju inte samma modul. AngÄende laddningen sÄ Àr ju stÄlisen (3459) mer exakt i sin visning via appen, 3159 visar ju bara lÄg, medium eller hög, och rimligtvis finns det nyanser dÀremellan. Jag skulle inte oroa mig om den nu inte visar tomt nÀr den legat bredvid en annan som visar fullt. I manualen finns ett schema som visar hur mycket ljus den behöver för att bli full, och det Àr en jÀkla massa.
DÀr kom svaret jag vÀntat pÄ. Tack. Jag lÀt den ligga i fönstret hela dagen igÄr och nÀr jag kom hem va den full laddad.
 

jazon506

Omega
Jag började med att konsultera en av urmakarna som hÀnger pÄ forumet, sen testade jag pÄ egen hand med vetskapen att han kunde fixa till det om jag inte vart nöjd. Som min förra svÀrfar brukade sÀga, "det duger Ät den som ska ha den" ;)

Hehe ja det Àr ju det viktigaste. Bra att veta om man rÄkar repar den sÄ kan man alltid borsta hela
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Min GMW-B5000 verkar ta lite lÀngre tid pÄ sig att ladda Àn de andra, GW-5000 och Frogman etc.
Det vore intressant att höra ifrÄn nÄgon med en annan 3459 (exempelvis GW-B5600) hur den stÄr sig mot 3159 i det avseendet. Kan det vara modulen med BlÄtand osv som Àr mer krÀvande?
 

Sumojocke

Omega

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
BÄde skruvade baksidan och displayen samt guldknapparna höjer verkligen klockans kÀnsla.:)
Konstigt att man ibland kan kÀnna sig lycklig över att fÄ betala för att fÄ nÄgot... om ni förstÄr kÀnslan?

Det Àr en riktigt trevlig pjÀs. Tung kÀnsla pÄ handleden (nÄ, för att vara en G-shock. och den vÀger snÀppet mer Àn tunga GW-5000) och mÄnga fina detaljer, inte minst den perforerade displayen, och lagom mycket guldiga fÀrger. Livar verkligen upp handleden!
 

Flipper2

Rolex
Kanske varit uppe förut men en lite rolig sida dÀr G-shocks fastnat pÄ bild i militÀra sammanhang.
http://mygshock.com/wiki/Photos_of_G-Shocks_in_the_US_Military
-JL-

DĂ€r ser man...
Dw-5600
Dw-6600
Dw-6900
Enkla, billiga och bra... allt annat Àr overkill .. eller? :D
Det intressanta med G-shock Àr att den vÀxer ihop med handleden... den assimileras inne i dig bÄde mentalt och fysiskt... och du kan inte göra nÄt Ät det, dvs: en gÄng G - alltid G !!!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
NÄgon som vet hur det kommer sig att lÀsbarheten varierar beroende pÄ vinkel? Gissar att skÀrmarna Àr gjorda efter att de ska sitta pÄ vÀnsterarmen, men förstÄr inte varför det skiljer över huvud taget. Min Àr kristallklar snett nedifrÄn vÀnster medan den Àr nÄgot oskarp rakt framifrÄn och oskarp frÄn höger. Finns det nÄgon simpel förklaring? :)
 
  • Like
Reactions: :-)

C-J

Panerai
2-Faktor
NÄgon som vet hur det kommer sig att lÀsbarheten varierar beroende pÄ vinkel? Gissar att skÀrmarna Àr gjorda efter att de ska sitta pÄ vÀnsterarmen, men förstÄr inte varför det skiljer över huvud taget. Min Àr kristallklar snett nedifrÄn vÀnster medan den Àr nÄgot oskarp rakt framifrÄn och oskarp frÄn höger. Finns det nÄgon simpel förklaring? :)
Den lÀtta förklaringen Àr antagligen bara hur ljuset faller pÄ skÀrmen samt hur det reflekteras ut:)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Den lÀtta förklaringen Àr antagligen bara hur ljuset faller pÄ skÀrmen samt hur det reflekteras ut:)
KÀnns som att det dels beror pÄ det ja, men tycker ofta att skÀrpan kan variera i olika vinklar Àven om ljusinfallet Àr det samma. Utan att fullt förstÄ hur skÀrmen fungerar sÄ kan jag ju tycka att skÀrpan borde vara identisk i alla vinklar förutsatt att ljusförutsÀttningarna Àr identiska.. :)
 

C-J

Panerai
2-Faktor
KÀnns som att det dels beror pÄ det ja, men tycker ofta att skÀrpan kan variera i olika vinklar Àven om ljusinfallet Àr det samma. Utan att fullt förstÄ hur skÀrmen fungerar sÄ kan jag ju tycka att skÀrpan borde vara identisk i alla vinklar förutsatt att ljusförutsÀttningarna Àr identiska.. :)
Mycket möjligt:) min kunskap om klockskÀrmar och ljus infall/brytning tog tyvÀrr stopp dÀr:D
 

Writer136

Panerai
Snabb leveranslav Watchtech.
I dag kom den lilla gummiringen som ska sitta mellan bezelringen och boetten sÄ nu Àr min mod klar. Ringen Àr i stÄl till skillnad frÄn den i resin som sitter pÄ frÄn början
Gst-w300 med bezelring och corduraband frÄn gst-s330. Mycket nöjd med denna one of a kind.
DSC_9264.JPG
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
intressant frÄga, speciellt som jag bÀr min klocka pÄ höger arm.
har för mig att jag lÀst att (Ätminstonde vissa modeller) Àr optimerade för att bÀras pÄ vÀnster arm. men jag kan ha drömt det och watchuseek-forumet ligger nere just nu sÄ jag kan inte leta dÀr. :(
Det lÄter ju inte helt orimligt faktiskt! Tycker du att du mÀrker av att den Àr lite oskarp dÄ?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har lite dÄlig koll pÄ modellutbudet men finns det nÄgon variant med display liknande GPR-B1000 fast i mindre formfaktor? Jag hade tidigare en DW-6900 med negativ display och svor att aldrig mer gÄ den vÀgen ty den var fullkomligt olÀslig men displayen pÄ Rangeman Àr riktigt lÀcker och verkar dessutom vara lÀttlÀst i alla möjliga ljusförhÄllanden.

Jag har inget som helst behov av funktionerna (men vem fan har det? :D) utan Àr mest ute efter en enklare modell med liknande display men det verkar vara svÄrt att finna.
 

HSK

Patek
2-Faktor
inget jag mÀrker av i dagligt anvÀndande, men tittar man noga kan jag nog tycka att det Àr sÄ. vissa jag har Àr i.a.f. helt klart optimerade för "vriden" handled och inte rakt fram. hittar inte sÄ mycket info om detta fenomen. hÀr Àr nÄgon som har samma spekulationer sÄ det Àr förmodligen detta filter som Àr optimerat pÄ somliga modeller dÄ.

-"I think Casio plays around with polarizing angles to optimize viewing of the LCD. It looks like the 5030 LCD is optimized for left handed wear, angled slightly up and out from the body. I guess this is how the majority of people would glance at their watch. "
Jag har reflekterat över det med min DW-5600 och alltid tyckt att det Àr mÀrkligt hur displayen genast blir skarpare om man vinklar ut klockan frÄn kroppen istÀllet för att se pÄ den rakt uppifrÄn men förklaringen lÄter vettig. Jag har dock svÄrt att förstÄ varför majoriteten av anvÀndarna skulle se pÄ sin klocka pÄ det viset men vad vet jag, det kanske Àr jag sjÀlv som Àr udda?
 
Topp