• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har lite dÄlig koll pÄ modellutbudet men finns det nÄgon variant med display liknande GPR-B1000 fast i mindre formfaktor? Jag hade tidigare en DW-6900 med negativ display och svor att aldrig mer gÄ den vÀgen ty den var fullkomligt olÀslig men displayen pÄ Rangeman Àr riktigt lÀcker och verkar dessutom vara lÀttlÀst i alla möjliga ljusförhÄllanden.

Jag har inget som helst behov av funktionerna (men vem fan har det? :D) utan Àr mest ute efter en enklare modell med liknande display men det verkar vara svÄrt att finna.

TyvÀrr finns det ingen annan modell i dagslÀget med samma display.
 
  • Like
Reactions: HSK

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har reflekterat över det med min DW-5600 och alltid tyckt att det Àr mÀrkligt hur displayen genast blir skarpare om man vinklar ut klockan frÄn kroppen istÀllet för att se pÄ den rakt uppifrÄn men förklaringen lÄter vettig. Jag har dock svÄrt att förstÄ varför majoriteten av anvÀndarna skulle se pÄ sin klocka pÄ det viset men vad vet jag, det kanske Àr jag sjÀlv som Àr udda?

Jag tror faktiskt att majoriteten inte tittar pÄ klockan rakt uppifrÄn. Det Àr en ganska onaturlig position jÀmfört med att titta lite snett dÀr lillfingerknogen tippar lÀtt nedÄt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
NÄgon som vet hur det kommer sig att lÀsbarheten varierar beroende pÄ vinkel? Finns det nÄgon simpel förklaring? :)
Det Àr ju en LCD display, dÀr ett polarisationsfilter ligger över displayen i vinkel för att visa underliggande siffror. Om man skulle vrida pÄ filtret skulle lÀsbarheten Àndras eftersom bÄde display och filter Àr uppbyggda i linjer. Om du tar pÄ dig ett par polariserade solglasögon och tittar pÄ klockan sÄ kan du se hur den kan bli tydligare i vissa vinklar för att försvinna helt i andra. En nyare "lcd" teknik liknande exempelvis en iPhone-skÀrm har linjerna i rastret i en annan tÀthet och vinkel, dÀrav bÀttre betraktningsvinkel och bÀttre lÀsbarhet Àven med polariserade solglasögon. :):pompus:
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det Àr ju en LCD display, dÀr ett polarisationsfilter ligger över displayen i vinkel för att visa underliggande siffror. Om man skulle vrida pÄ filtret skulle lÀsbarheten Àndras eftersom bÄde display och filter Àr uppbyggda i linjer. Om du tar pÄ dig ett par polariserade solglasögon och tittar pÄ klockan sÄ kan du se hur den kan bli tydligare i vissa vinklar för att försvinna helt i andra. En nyare "lcd" teknik liknande exempelvis en iPhone-skÀrm har linjerna i rastret i en annan tÀthet och vinkel, dÀrav bÀttre betraktningsvinkel och bÀttre lÀsbarhet Àven med polariserade solglasögon. :):pompus:
Intressant! Tack för förklaringen! :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det pÄminner om vad företaget nu hette*, som gjorde custom bezlar i chrome och med strössel, dom finns pÄ eBay... Det vore cool om dom kom med ett lÀder i samma form som originalet tillsammans med en guld-bezel. DÄ kan man liksom gÄ ifrÄn gruvan till Grand med bara ett snabbt klÀdbyte :cigar:
*Wilma var det ja!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
4DD9F267-A078-4BD2-AF51-AFB1330637F9.jpeg

DE7E6591-15AE-4412-BCE7-757AE0D3B9AF.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
https://electronics.howstuffworks.com/lcd2.htm Hittade denna pedagogiska genomgÄng av hur LCD fungerar. Orkar man inte lÀsa bifogar jag en bild ocksÄ :)
239E6B3B-2F98-4330-96BC-137B0D563A98.gif

Det som avgör betraktningsvinkeln Ă€r alltsĂ„ hur linjerna i polarisationsfilterna ligger. Skulle man vrida det bakre och frĂ€mre lĂ„t sĂ€ga 15˚ skulle man alltsĂ„ ha bĂ€st resultat nĂ€r klockan Ă€r i den vinkeln. Learnin`all the tajm. :)
*Kanske skulle tillĂ€gga att om man vrider det frĂ€mre filtret i samma lĂ€ge som det bakre fĂ„r man ”negativ” display
 
Senast Àndrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Efter ett par veckor av resande har jag Àntligen fÄtt tummen ur och monterat ett kombiband. Lyckades efter att tag att hitta en metod att montera originalstiften dÄ de tunnare inte gav en bra kÀnsla.
Legat head only sedan drygt tvÄ veckor efter nyköp. Screwback ger definitivt en annan kvalitetskÀnsla. En klassiker!
Sonen glad som fick Àrva 5610...
0913A435-E720-48AC-A1C5-165787C988FF.jpeg
07FDB707-1C89-4F3D-89E1-0D6B665CEE73.jpeg
6FDBB028-4B7D-43FC-858D-63E4407B5CE6.jpeg
 
Topp