• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
BA858A33-C06D-425F-AC49-53DBBBBB9FDC.gif
Du kan lÀgga fram förslaget och hÀlsa frÄn mig. BerÀtta gÀrna hur det gick sen. :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kanske missförstÄr men jag har valt Stockholm pÄ min gmw-b5000 och kör enbart radiosynk, ingen bluetooth.
PÄ den hÀr modellen gÄr det bara att vÀlja bland dessa stÀder: https://support.casio.com/global/en/wat/manual/3461_en/KPNDSYqurnwfbf.html

VĂ€ldigt mĂ€rkligt eftersom man lĂ€tt hamnar i klĂ€m. SĂ„ vitt jag vet fungerar det bara att synka mot Tyskland hĂ€r i Sverige men dĂ„ hamnar man i fel tidszon. Är det tĂ€nkt att man ska vĂ€lja "home time" utefter var man vill att klockan ska synka och att man dĂ€refter manuellt justerar tiden för att passa den egna? Jag förstĂ„r Ă€rligt talat inte hur det Ă€r tĂ€nkt att man ska göra...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
PÄ den hÀr modellen gÄr det bara att vÀlja bland dessa stÀder: https://support.casio.com/global/en/wat/manual/3461_en/KPNDSYqurnwfbf.html

VĂ€ldigt mĂ€rkligt eftersom man lĂ€tt hamnar i klĂ€m. SĂ„ vitt jag vet fungerar det bara att synka mot Tyskland hĂ€r i Sverige men dĂ„ hamnar man i fel tidszon. Är det tĂ€nkt att man ska vĂ€lja "home time" utefter var man vill att klockan ska synka och att man dĂ€refter manuellt justerar tiden för att passa den egna? Jag förstĂ„r Ă€rligt talat inte hur det Ă€r tĂ€nkt att man ska göra...
Jag har inte tÀnkt sÄ lÄngt och det kanske Àr tur det för jag har instÀllt pÄ Stockholm och det har fungerat perfekt. Tyskland och England har jag antagit den synkar frÄn och tiden verkar visas korrekt.
 
  • Like
Reactions: HSK

Writer136

Panerai
Jag har pÄ alla mina multiband stÀllt in Stockholm som hemstad och de syncar allihopa som de ska.
Att de syncar mot masten i Tyskland Àr en annan femma ;)
 
  • Like
Reactions: HSK

parasec

Rolex
2-Faktor
vad jag vet gÄr det inte att vÀlja frÄn vilken mast du tar emot signaler frÄn? det Àr s.a.s. hÄrdkodat och bestÀms av vilken "home city code" du valt.
vÀljer du te.x. paris frÄn din lista kommer den synka utc+1 frÄn tyska eller engelska masten och det blir dÄ rÀtt.
eller fÄr du fel tid nÀr du synkar nu menar du?
Home town mÄste alltid stÀllas in korrekt för annars kan synkningen bli mÀrklig. Sen mÄste man ju ocksÄ stÀlla in automatisk sommartid.
Precis som dessa tvÄ kommentarer sÀger.
@HSK Rimligtvis bör Hometown endast vara till för att den ska förstÄ hur mÄnga timmar den ska dra ifrÄn eller lÀgga till frÄn signalen som bör vara UTC/GMT. Glömmer man att ange automatisk sommartid bör det bli fel (medan vi har sommartid). Bara att skriva upp en tabell och testa sig fram om man Àr extra nyfiken.
Vilken signal man snappar in beror helt pÄ var man befinner sig.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
5035D-2w.jpg


-----
Min Viggen-shock nedan har numera lossat ett par smĂ„ flingor/flagor glas pĂ„ undersidan glaset ovanför den svarta ytan vid "light" och "24 hour" och resulterat i ett par blĂ€nkande flĂ€ckar:( Syns inte pĂ„ den hĂ€r bilden och vet ej om det blev pĂ„ en gĂ„ng men spĂ€nningar i glaset blev det nog nĂ€r jag justerade modulen. Är tydligen för hĂ„rdhĂ€nt. Syns inte mycket men tydligt om man vet om det.

DW5200-31w.jpg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
5035D-2w.jpg


-----
Min Viggen-shock nedan har numera lossat ett par smĂ„ flingor/flagor glas pĂ„ undersidan glaset ovanför den svarta ytan vid "light" och "24 hour" och resulterat i ett par blĂ€nkande flĂ€ckar:( Syns inte pĂ„ den hĂ€r bilden och vet ej om det blev pĂ„ en gĂ„ng men spĂ€nningar i glaset blev det nog nĂ€r jag justerade modulen. Är tydligen för hĂ„rdhĂ€nt. Syns inte mycket men tydligt om man vet om det.

DW5200-31w.jpg
Det var trÄkigt. Kan du ta ut modulen och dutta i sÄnt som man lagar stenskott med och sedan polera upp det med en Dremel? Jag vet, högriskprojekt men det gör det mer spÀnnande!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det var trÄkigt. Kan du ta ut modulen och dutta i sÄnt som man lagar stenskott med och sedan polera upp det med en Dremel? Jag vet, högriskprojekt men det gör det mer spÀnnande!
LÄter onekligen spÀnnande. Kanske testar vid tillfÀlle.
Kanske fungerar att dutta i med sĂ„n hĂ€r permanent sharpie tusch pĂ„ flĂ€ckarna pĂ„ undersidan ocksĂ„. Är bara nĂ„gra millimeter.
 

HSK

Patek
2-Faktor
vad jag vet gÄr det inte att vÀlja frÄn vilken mast du tar emot signaler frÄn? det Àr s.a.s. hÄrdkodat och bestÀms av vilken "home city code" du valt.
vÀljer du te.x. paris frÄn din lista kommer den synka utc+1 frÄn tyska eller engelska masten och det blir dÄ rÀtt.
eller fÄr du fel tid nÀr du synkar nu menar du?
Jag har inte fÄtt synken att fungera Àn men jag har för mig att det stÄr i manualen att den synkar mot England on man vÀljer Paris som HC och Tyskland om man vÀljer Aten. Det kanske bara Àr förstahandsvalet den försöker synka mot och att den annars defaultar till nÀrmaste signal, eller Àr det bara vÀgledande information för att folk ska förstÄ vilka master det synkas mot?

Jag fick i alla fall intrycket att den bara synkar mot England om man vÀljer Paris och Tyskland om man vÀljer Aten sÄ dÄ hamnade man lite mellan stolarna dÄ det ena Àr fel tidszon och det andra Àr fel radiosignal men det lÄter pÄ dig som att den bara synkar mot nÀrmaste mast oavsett val och att HC bara avgör vilken tidzson den ska rÀtta sig efter.

Edit: Missade tydligen senaste inlÀgget i diskussionen frÄn @parasec som förklarade att HC bara anger tidszon och att klockan automatiskt synkar mot nÀrmaste signal.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Jag har inte fÄtt synken att fungera Àn men jag har för mig att det stÄr i manualen att den synkar mot England on man vÀljer Paris som HC och Tyskland om man vÀljer Aten. Det kanske bara Àr förstahandsvalet den försöker synka mot och att den annars defaultar till nÀrmaste signal, eller Àr det bara vÀgledande information för att folk ska förstÄ vilka master det synkas mot?

Jag fick i alla fall intrycket att den bara synkar mot England om man vÀljer Paris och Tyskland om man vÀljer Aten sÄ dÄ hamnade man lite mellan stolarna dÄ det ena Àr fel tidszon och det andra Àr fel radiosignal men det lÄter pÄ dig som att den bara synkar mot nÀrmaste mast oavsett val och att HC bara avgör vilken tidzson den ska rÀtta sig efter.

Edit: Missade tydligen senaste inlÀgget i diskussionen frÄn @parasec som förklarade att HC bara anger tidszon och att klockan automatiskt synkar mot nÀrmaste signal.
Jag kan inte tÀnka mig att det Àr pÄ annat sÀtt. Signalerna studsar runt okontrollerat i atmosfÀren.
Glömde nÀmna att jag kör STO som home (om jag inte minns helt fel).
 
  • Like
Reactions: HSK

Fujoor

Patek
2-Faktor
20190618_202625.jpg
Först med denna kanske... JÀvla cool. Sjuuuukt lÀtt. Ska vara starkare Àn de tidigare med sin monoque kolfiberboett. G-Shock goes Marinemaster...
20190618_192638.jpg
Den dÀr Àr jÀvligt cool. Bra mkt dyrare Àn standard gshocken. Àr det analog kronograf alltsÄ? Eller Àr det bara dual time och funktioner? Hur tar man tid?
 
Topp