• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

Berling

Cartier
Tog tag i repångesten, bära eller brista. Det löste sig fint och resultatet blev ju alla tiders!
DSC_1609.JPG
 
Så, jag sålde min Tangente och börjar nu bli riktigt sugen på en Ludwig. Känns aningen mer dressad och jag gillar case designen bättre. Ludwigen verkar inte så populär dock så kanske blir klurigt att hitta begagnad . Någon som har en och vill knäppa lite bilder? ❤️
 

Rulle

Audemars
Så, jag sålde min Tangente och börjar nu bli riktigt sugen på en Ludwig. Känns aningen mer dressad och jag gillar case designen bättre. Ludwigen verkar inte så populär dock så kanske blir klurigt att hitta begagnad . Någon som har en och vill knäppa lite bilder? ❤️
casedesignen är väl exakt samma på dessa förutom tavlan?!?!
 
Nä, de har helt andra profiler. Ludwig har runda, mjuka former. Jag gillar verkligen Tangenten, men hade svårt för profilen när den satt på handleden. Inbillar mig att jag inte kommer ha samma känsla med Ludwigen, men måste testa för att vara 100.
 

PJO

Omega
Så, jag sålde min Tangente och börjar nu bli riktigt sugen på en Ludwig. Känns aningen mer dressad och jag gillar case designen bättre. Ludwigen verkar inte så populär dock så kanske blir klurigt att hitta begagnad . Någon som har en och vill knäppa lite bilder?

Du skal ikke se bort i fra at dette er den eneste Nomos Ludwig her på KS. Jeg sluttet å bruke klokke da jeg fikk min første mobil på 90-tallet, men begynte igjen da jeg fikk min første smarttelefon, og dette var klokka jeg kjøpte for at jeg skulle kunne begynne igjen. Kjøpt hos Franks Ur da ingen solgte Nomos i Norge på den tiden. Det er liten tvil om at Ludvig ikke er den mest populære modellen. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor, bortsett fra det faktum at det er en god del som misliker, og noen til og med hater, romertall på klokker.
Til slutt noen bilder av ypperste middelmådige kvalitet - redd jeg ikke har fotoutstyr for noe bedre.
DSC02972a.jpg
DSC02973a.jpg
DSC02974a.jpg
DSC02976a.jpg
DSC02977a.jpg
DSC02978a.jpg
DSC02979a.jpg
 

riotvan

Cartier
Du skal ikke se bort i fra at dette er den eneste Nomos Ludwig her på KS. Jeg sluttet å bruke klokke da jeg fikk min første mobil på 90-tallet, men begynte igjen da jeg fikk min første smarttelefon, og dette var klokka jeg kjøpte for at jeg skulle kunne begynne igjen. Kjøpt hos Franks Ur da ingen solgte Nomos i Norge på den tiden. Det er liten tvil om at Ludvig ikke er den mest populære modellen. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor, bortsett fra det faktum at det er en god del som misliker, og noen til og med hater, romertall på klokker.
Til slutt noen bilder av ypperste middelmådige kvalitet - redd jeg ikke har fotoutstyr for noe bedre.
DSC02972a.jpg
DSC02973a.jpg
DSC02974a.jpg
DSC02976a.jpg
DSC02977a.jpg
DSC02978a.jpg
DSC02979a.jpg

Väldigt elegant! Jag håller med i ditt resonemang kring de romerska siffrorna och att de kan vara en dealbreaker för många. Personligen så gillar jag dem i detta fallet, väldigt tunt och fint typsnitt. Snygg dressare.
 
  • Like
Reactions: PJO

Thelonius

Panerai
2-Faktor
MVIMG_20191103_104043.jpg

Den vita Club-campusen fick åka till en ny ägare i helgen, han har hämtat ut den idag och jag hoppas att han dyker upp i tråden snart.
Jag håller ställningarna med den svarta så länge. Begäret efter en Zurich blir inte bättre av bilden ovan :nailbiting:

Sent omsider är det dags för ett inlägg i denna tråd :)

Jag har tagit min tid att verkligen bekanta mig med cluben och den är nu min dagliga beater / dressur. Har haft lite problem att hitta ett armband till klockan som jag känt mig bekväm med. Förmodligen för att jag bär mina klockor vid ”knölen”. En temporär lösning blev ett nato som följde med min Merci LMM-01 ( som förövrigt är ett utmärkt sådant och rekommenderas. Tunt men slitstark. Mjuk och bekväm med ordentlig hårdvara. )

Tog tummen ur ***** och beställde band från Nomos i vävd textil. Har stora förhoppningar :) Nästa köp blir en Shell Cordovan.

Sist men inte minst har jag nog blivit frälst när det kommer till Nomos. Skulle inte bli förvånad om en Tetra eller Ahoi dök upp i samlingen i framtiden.

B5ACFAA2-0D09-49D6-A65F-5879F3E00FDE.jpeg
DB491708-A48C-4F71-8B4E-F94CE6708291.jpeg
 
Sent omsider är det dags för ett inlägg i denna tråd :)

Jag har tagit min tid att verkligen bekanta mig med cluben och den är nu min dagliga beater / dressur. Har haft lite problem att hitta ett armband till klockan som jag känt mig bekväm med. Förmodligen för att jag bär mina klockor vid ”knölen”. En temporär lösning blev ett nato som följde med min Merci LMM-01 ( som förövrigt är ett utmärkt sådant och rekommenderas. Tunt men slitstark. Mjuk och bekväm med ordentlig hårdvara. )

Tog tummen ur ***** och beställde band från Nomos i vävd textil. Har stora förhoppningar :) Nästa köp blir en Shell Cordovan.

Sist men inte minst har jag nog blivit frälst när det kommer till Nomos. Skulle inte bli förvånad om en Tetra eller Ahoi dök upp i samlingen i framtiden.

B5ACFAA2-0D09-49D6-A65F-5879F3E00FDE.jpeg
DB491708-A48C-4F71-8B4E-F94CE6708291.jpeg
Grymt!! Nato är sjukt trevligt på clubben:) Varit sugen på textilnomos strapen länge så ser fram emot dina tankar om den! Shell cordovanen kan jag verkligen rekommendera. Ofantligt svårt att gå tillbaka till "vanligt" läder efter det.
Lite arkiv bilder på det:
_DSC0557.png

Foto 2019-08-19 17 07 49 (1).png
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Grymt!! Nato är sjukt trevligt på clubben:) Varit sugen på textilnomos strapen länge så ser fram emot dina tankar om den! Shell cordovanen kan jag verkligen rekommendera. Ofantligt svårt att gå tillbaka till "vanligt" läder efter det.
Lite arkiv bilder på det:
_DSC0557.png

Foto 2019-08-19 17 07 49 (1).png

Fick just besked att den är på g så förhoppningsvis kan jag vidarebefordra mina tankar inom en snar framtid :)

Shell:en ser väldigt trevlig ut. Min plan är att lägga mina inköp månadsvis då jag sparar till nästa års Kinaresa. Shell Cordovan i januari, det där snygga vikspännet ( ? ) i februari och slutligen det ljusa textilbandet i mars. Då har jag både dress up / down samt reserv :)
 
Fick just besked att den är på g så förhoppningsvis kan jag vidarebefordra mina tankar inom en snar framtid :)

Shell:en ser väldigt trevlig ut. Min plan är att lägga mina inköp månadsvis då jag sparar till nästa års Kinaresa. Shell Cordovan i januari, det där snygga vikspännet ( ? ) i februari och slutligen det ljusa textilbandet i mars. Då har jag både dress up / down samt reserv :)
Kul! Det är sjukt trevligt får jag säga. Sedan har det en liten speciell look som är sjukt glansig i början (en god vän trodde exempelvis att jag hade ett klockan på gummi band), men med tiden slits det fint och är det absolut mjukaste och följsammaste ever. Bra plan med det där ving spännet med - det som kommer med 20mm cordovanen är skarpt som tusan men tror ving-vikspännet toppar det:)
 
Börjar 2020 med en Nomos Club. Efter 24 timmar på handleden är jag extremt nöjd! Var orolig för storleken men 36mm satt perfekt.

Däremot bandet...jävla långt. Någon som kör annan strap på just denna club som ni rekommenderar?

A72C5AEF-0F72-40BC-918D-572345EAC449.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Börjar 2020 med en Nomos Club. Efter 24 timmar på handleden är jag extremt nöjd! Var orolig för storleken men 36mm satt perfekt.

Däremot bandet...jävla långt. Någon som kör annan strap på just denna club som ni rekommenderar?

A72C5AEF-0F72-40BC-918D-572345EAC449.jpeg
Jag har en Orion 36 och tyckte bandet på den var för långt. Nomos har band i mindre storlekar så jag bytte till ett sånt. Personalen på Franks Ur ordnade det utan att ta något betalt för det. Jag ska nämna att jag köpte klockan ny av dem.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Börjar 2020 med en Nomos Club. Efter 24 timmar på handleden är jag extremt nöjd! Var orolig för storleken men 36mm satt perfekt.

Däremot bandet...jävla långt. Någon som kör annan strap på just denna club som ni rekommenderar?

A72C5AEF-0F72-40BC-918D-572345EAC449.jpeg
Jag provade en Campus 36mm för någon/några månader sedan och kände precis som du att bandet var alldeles för långt. Som andra tidigare påpekat finns banden i flera storlekar, det kan vara värt att kolla över dem. Jag vet inte om det är något specifikt för Nomos eller liknande märken, men jag har tänkt på att även mitt Hirsch-band är något för långt. Vet inte om tysktalande köpare har grövre handleder?:D
 
Topp