• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

uprof

Cartier
2-Faktor
893B7D56-390C-465B-A82C-AFFBB32C71F8.jpeg


Nomos Autobahn. Väldigt härlig form på tavlan, ska påminna om de bankade sektionerna på vissa racerbanor, tex gamla Monza. Bandhornen tycker jag är en fullträff, känns väldigt moderna.
Otroligt vacker! Jag får lite IWC AquaTimer-vibbar, vilket är positivt i min bok. Lite orolig för 41 mm och Nomos bara. Hoppas det funkar.
 

evki

Audemars
2-Faktor

Jag var lite ironisk. Minutvisaren är egentligen en sekundvisare i form - smal och lång. Den är alldeles för annorlunda än timvisaren. Om du täcker den lilla sekundvisaren och ser enbart de andra två kan du lätt mistänka den för sekundvisaren.
 
Senast ändrad:

uprof

Cartier
2-Faktor
Jag var lite ironisk. Minutvisaren är egentligen en sekundvisare i form - smal och lång. Den är alldeles för annorlunda än timvisaren. Om du täcker den lilla sekundvisaren och ser enbart de andra två kan du lätt mistänka den för sekundvisaren.
Det hade varit busigt om de faktiskt använt den svepande visaren som sekundvisare och haft minutvisaren i registret kl 6. :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Fint! Men de rekommenderar det nya spännet med extra "bygel", eller hur. Funkar det bra utan tycker du?

Du kan använda vilket spänne som helst - bara kom ihåg att dessa band är 20x20. Jag har ett sänt spänne, dock ej Nomos. Funkar bättre för mitt korta band. Textil kör jag i storlek S. (16-16,5 cm handledsomkrets)

C66C1B02-DF91-4739-8EE1-0F02C8628AFE.jpeg

A6841A3B-E14C-4B2C-B2FF-4BBFE1424389.jpeg
 
Senast ändrad:

uprof

Cartier
2-Faktor
Tillbaks från service i Glashütte och på ny länk. Redo för sommaren :)
C869234D-1FB7-4466-95F3-EA215C2206AC.jpeg

Länken är köpt från Stowa men har inget varumärke ingraverat. Passar riktigt bra på Tangenten kan jag tycka. Nomos läder är fantastiskt men kul att variera lite, särskilt nu när det börjar bli varmare. Tangente Sport är ju dessutom vattentät till 100m, då känns länk helt rätt. Ser lite hårdare ut dessutom :D
 

Neck of Steel

Omega
2-Faktor
Jag har en Nomos club 36mm och börjar fundera på om jag skulle kunna bära upp en Nomos club datum 38,5 men lite orolig för de långa bandhornen.

Finns det någon i Umeå som har antingen en club datum 38,5 eller en campus 38 som jag skulle kunna få testa på handleden över en kopp kaffe?

Jag var på franks ur för att prova men de hade tyvärr ingen club-modell av den storleken hemma.
 

marmot

Panerai
Är det bara jag som stör mig på två sekundvisare?
Nej du är inte ensam. Det enda jag gillar med modellen är egentligen djupet i tavlan subsekunden och möjligen de för Nomos lite tuffare luggarna. Sammantaget tror jag tyvärr modellen kommer tilltala en väldigt begränsad kundkrets.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nej du är inte ensam. Det enda jag gillar med modellen är egentligen djupet i tavlan subsekunden och möjligen de för Nomos lite tuffare luggarna. Sammantaget tror jag tyvärr modellen kommer tilltala en väldigt begränsad kundkrets.

Jag tycker att de dubbla ”skålarna” är toppen. Der verkar vara samma form både på subsekund och på hela tavlan och jag tycker om hur formen går igen.
 
Senast ändrad:

Mythos

Omega
Gör ett försök att väcka liv i denna tråd. En fråga till alla er som äger / har ägt en Orion; kan man bära den vid lite mer avslappnade tillfällen (jeans & t-shirt) utan att den känns för mycket dress?

Om ja, vilken av följande Orion tycker ni passar bäst vid både avslappnade och till lite mer formella tillfällen? Armbanden ska tydligen vara lätta att byta ut, beroende på humör / sammanhang.

0321-0322-orion-33-3d-front-white.jpg
orion_33_weiss_03_neuesBand.jpg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Gör ett försök att väcka liv i denna tråd. En fråga till alla er som äger / har ägt en Orion; kan man bära den vid lite mer avslappnade tillfällen (jeans & t-shirt) utan att den känns för mycket dress?

Om ja, vilken av följande Orion tycker ni passar bäst vid både avslappnade och till lite mer formella tillfällen? Armbanden ska tydligen vara lätta att byta ut, beroende på humör / sammanhang.

0321-0322-orion-33-3d-front-white.jpg
orion_33_weiss_03_neuesBand.jpg
Det tycker jag absolut att man kan. Jag skulle nog ha gått för blånerade visare. Lycka till!
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Gör ett försök att väcka liv i denna tråd. En fråga till alla er som äger / har ägt en Orion; kan man bära den vid lite mer avslappnade tillfällen (jeans & t-shirt) utan att den känns för mycket dress?

Om ja, vilken av följande Orion tycker ni passar bäst vid både avslappnade och till lite mer formella tillfällen? Armbanden ska tydligen vara lätta att byta ut, beroende på humör / sammanhang.

0321-0322-orion-33-3d-front-white.jpg
orion_33_weiss_03_neuesBand.jpg
Det där mockabandet är ser ju fantastiskt trevligt ut!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Gör ett försök att väcka liv i denna tråd. En fråga till alla er som äger / har ägt en Orion; kan man bära den vid lite mer avslappnade tillfällen (jeans & t-shirt) utan att den känns för mycket dress?

Om ja, vilken av följande Orion tycker ni passar bäst vid både avslappnade och till lite mer formella tillfällen? Armbanden ska tydligen vara lätta att byta ut, beroende på humör / sammanhang.

0321-0322-orion-33-3d-front-white.jpg
orion_33_weiss_03_neuesBand.jpg
Klart! Och blåa visare för lite liv i det hela... Schysst dinka helt klart
 

Mythos

Omega
Svårt val detta... jag behöver er input. Klockan med de guldfärgade detaljerna ger mig en känsla av dress, och jag är rädd för att klockan ska kännas för dressig? För jag vill kunna använda klockan som jag väljer att köpa dagligen och vid mer avslappnade sammanhang. Hur framträdande är de guldfärgade detaljerna? Samtidigt tycker jag att de blånerade visarna är urläckra!

Den vita konfigurationen känns väldigt stilren och minimalistisk vilket jag gillar, men kanske något för enkel och livlös i sin helhet? Samtidigt tänker jag att den klockan kommer att bli lättare att kombinera med olika färger på armband då den saknar färgdetaljer.

Bifogar en kort video på klockan med de guldfärgade detaljerna och blånerade visarna:

 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag äger själv en Orion med blå visagre och index i guld. Det varierar väldigt mycket peroende på ljuset hur mycket guld man uppfattar. I vissa ljus och i vissa vinklar ser indexarna nästan helt vita ut, medan de kan se mer guldiga ut vid andra tillfällen. Rent generellt skulle jag säga att det är mycket diskreta gulddetaljer. Jag upplever inte klockan som blänkande och skinande när det kommer till guldet.
 

Mythos

Omega
En snabb omröstning :)
Jag kör just nu en omröstning på watchuseek om vilken av ovanstående klockor som lämpar sig bäst för BÅDE avslappnade och lite mer uppklädda tillfällen. Jag vore tacksam om ni kunde besvara frågan i denna omröstning:

http://www.strawpoll.me/15740197
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Som ren dressare hade jag valt Weiss, men för kombinerat dress- och vardagsbruk hade jag valt den med lite mer liv.

Jag valde iofs Tangente Sport, som jag tycker slår båda :)
 
Topp