• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Rum Runner

Patek
2-Faktor
En vanlig AT med PCL blänker nog lika mycket i det ljuset? Men jag lockas ändå mer av den icke-limiterade helt borstade Railmastern, tyvärr är jag inte helt såld på tavlan och visarna på den utifrån bilderna jag sett.
Railmster.jpg



+1
Mmm! Den där är riktigt godis för mina ögon. Som en AT utan datum, fast snyggare. Den har väl dessutom bättre WR än Railmaster '57?
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Ni som har "nya" PO 8900 - vad tycker ni så här långt? Om jag ska göra min högst ärliga och personliga pros/cons lista tycker jag;
- Magisk tavla - spegelblank med riktigt schysst design på index och visare
- Bra med LE-ringen men skulle kunna tänka mig mer kontrast I siffrorna mot ringen
- Länken bättre med infästningen mot boetten (anpassar sig bättre mot handleden) samt inte minst låset
- Grymt verk och gedigen kvalitetskänsla
- Topptung på armen - tjockleken kunde vara mindre
- Ringen (åter igen) känns lite blek - skulle behöva lite mer kontrast
- Svårt atä få den att sitta riktigt bekvämt på armen med länken - blir ok men inte som andra lättare och tunnare klockor
Vad sager ni andra? Sitter era säkert I era lådor eller har ni varit inne på att flippa?
 

MånsT

Rolex
Ni som har "nya" PO 8900 - vad tycker ni så här långt? Om jag ska göra min högst ärliga och personliga pros/cons lista tycker jag;
- Magisk tavla - spegelblank med riktigt schysst design på index och visare
- Bra med LE-ringen men skulle kunna tänka mig mer kontrast I siffrorna mot ringen
- Länken bättre med infästningen mot boetten (anpassar sig bättre mot handleden) samt inte minst låset
- Grymt verk och gedigen kvalitetskänsla
- Topptung på armen - tjockleken kunde vara mindre
- Ringen (åter igen) känns lite blek - skulle behöva lite mer kontrast
- Svårt atä få den att sitta riktigt bekvämt på armen med länken - blir ok men inte som andra lättare och tunnare klockor
Vad sager ni andra? Sitter era säkert I era lådor eller har ni varit inne på att flippa?
Nu har jag förvisso redan flippat min men kan ändå väga in. Det bästa med klockan är i mitt tycke verket och länken. Som du säger är ändlänkarna mycket kortare än på PO 8500 så den "brer" inte ut sig lika mycket. Dessutom är mikrojusteringen guldvärd, pillade på den flera gånger om dagen. 8900-verket är ju nära på skottsäkert, höll tiden inom en sekund om dagen oavsett om jag satt stilla eller var mer aktiv.

Det jag inte gillade var vikten (bara länken väger mer än 100g, allt som allt +200g). Hela tiden hade jag den topptunga känslan som jag inte gillade. Storleken bärs faktiskt bra men just vikten är dryg, titanaren hade nog varit bättre. Sen gillade jag inte den spegelblanka tavlan; förvisso snygg men svår att avläsa när visarna också är blanka. ARn är fantastisk men ändå fick jag ibland vinkla armen för att läsa tiden ordentligt.

Vridningsinlägget tänkte jag inte så mycket på men kanske hade där kunnat vara bättre kontrast. Det som inte framkommer på många bilder är att siffrorna och markeringarna (Liquid Metal) har en schysst ytfinish när man tittar närmare och i synnerhet i solsken.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Mycket vacker baksida. Finns det nån prognos för när den kommer ut på marknaden?
Citerar Hebbe från tidigare i tråden:
Japp den ser mysig ut. Omega blandar o ger men detta tycker jag ser lovande ut. Fick reda på att den kommer lista
44300:- länk och 43300:- med tygband. Första leverans nov, dec.

Äntligen lite mer info kring Aqua terran Railmastern. Lite lång utläggning i videon men fina bilder o klockan ser ju enligt mig iaf riktigt trevlig ut
Vet inte om herrarna @Hebbe och @Undersköterskan har någon mer info. Skall till Berlin v38 och det finns en Omega Boutique på KaDeWe, dom är ju alltid först med det senaste men sannolikt har den inte dykt upp där tills dess. Kanske det starkaste alternativet till en Expy faktiskt? Railmasterns styrka ligger ju framför allt i prislappen och urverket.
https://www.hodinkee.com/articles/t...r-the-surprise-favorite-of-the-show-live-pics
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Citerar Hebbe från tidigare i tråden:



Vet inte om herrarna @Hebbe och @Undersköterskan har någon mer info. Skall till Berlin v38 och det finns en Omega Boutique på KaDeWe, dom är ju alltid först med det senaste men sannolikt har den inte dykt upp där tills dess. Kanske det starkaste alternativet till en Expy faktiskt? Railmasterns styrka ligger ju framför allt i prislappen och urverket.
https://www.hodinkee.com/articles/t...r-the-surprise-favorite-of-the-show-live-pics
Ah! Nov, dec. Då har man ju tid på sig. Ja, den är ju definitivt ett svar på 214270. Undrar hur det blir med båda i sin samling..?
Tack för filmen med. 30 min lång, ska ta mig an den senare idag.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ah! Nov, dec. Då har man ju tid på sig. Ja, den är ju definitivt ett svar på 214270. Undrar hur det blir med båda i sin samling..?
Tack för filmen med. 30 min lång, ska ta mig an den senare idag.
Med ljus tavla och läder så blir det en rätt annan upplevelse än 214270 men jag slår jag till på en blir det sannolikt den mörka på länk. Men info jag hittat är 40 i diameter, 12,5 i höjd och (yes! :)) 20mm bandbredd. Den här kan nog likt en Speedy passa på en mängd olika band. Glömde att nämna lollipop-sekundvisaren på pluskontot också men den har ni ju noterat.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Med ljus tavla och läder så blir det en rätt annan upplevelse än 214270 men jag slår jag till på en blir det sannolikt den mörka på länk. Men info jag hittat är 40 i diameter, 12,5 i höjd och (yes! :)) 20mm bandbredd. Den här kan nog likt en Speedy passa på en mängd olika band. Glömde att nämna lollipop-sekundvisaren på pluskontot också men den har ni ju noterat.
Läge för gruppköp? Eller åtminstone parköp...:D
 

DanielErik

Breitling
Hej Omega älskare! Vad rekomenderar ni att man ska köpa som sin första lyxklocka? Vill alltså ha just Omega men tänkte kolla med er som har lite mer erfarenhet vad som kan vara bra insteg i omega kollektionen. Funderat på 300m diver eller köpa en kollegas ny renoverade SMP 50th anniversary GMT.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hej Omega älskare! Vad rekomenderar ni att man ska köpa som sin första lyxklocka? Vill alltså ha just Omega men tänkte kolla med er som har lite mer erfarenhet vad som kan vara bra insteg i omega kollektionen. Funderat på 300m diver eller köpa en kollegas ny renoverade SMP 50th anniversary GMT.
SMP-C är är ett perfekt insteg. Dvs den nuvarande 300 divern med keramisk bezel. Finns med blå eller svart urtavla. Går köpa begagnat ofta för priser 22-25tkr
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Hej Omega älskare! Vad rekomenderar ni att man ska köpa som sin första lyxklocka? Vill alltså ha just Omega men tänkte kolla med er som har lite mer erfarenhet vad som kan vara bra insteg i omega kollektionen. Funderat på 300m diver eller köpa en kollegas ny renoverade SMP 50th anniversary GMT.
Speedy pro eller SMP är grymma klassiker till rimliga priser och som håller värdet bra över tid.
 

DanielErik

Breitling
Kollega berättade att Rob Engström kört SMP-C för forum medlemmar för runt 26 000kr i december två år rad nu. Något ni känner igen? känns ju värt att vänta isåfall
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Kollega berättade att Rob Engström kört SMP-C för forum medlemmar för runt 26 000kr i december två år rad nu. Något ni känner igen? känns ju värt att vänta isåfall
Stämmer att de haft fina erbjudanden på omega. Dock inget man kan räkna med att de kommer ha igen. Är du sugen på helt ny så knalla in till AD, visa intresse be om deras bästa pris. Annars tycker jag att begagnat är bra alternativ. Nästan nya säljs på K&S för 22-25 tkr
 
Topp