• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 334 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.8%

  • Totala väljare
    640

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Någon som har tips att få loss Omegas viklås från deras läder, utan att skada det? Jag tycker att det skadar kanten på sidan med hål, t.ex när man ska byta till annat band som vill ha samma lås. Bifogar en bild (kanten vid hål 4).

IMG_1836.JPG
 
Någon som har tips att få loss Omegas viklås från deras läder, utan att skada det? Jag tycker att det skadar kanten på sidan med hål, t.ex när man ska byta till annat band som vill ha samma lås. Bifogar en bild (kanten vid hål 4).

IMG_1836.JPG

Jo, det där har alltid varit ett bekymmer. Ett tips är att böja remmen försiktigt och förvissa dig om att kanterna på remmen glider ner i hållarna på sidorna innan du pressar ner remmens hål. Även om man är försiktig brukar det synas på remkanten efter ett tag tyvärr.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Kai

Rolex
Var inne en sväng i Omegas Boutique i Florens. Klämde, kände och snackade klockor i ca en timme. Mycket trevligt mottagande, kan rekommenderas!

Limiterad Seamaster 300 tillsammans med Speedy Pro med Hesalite och safir. Nu ser jag skillnaden.
20170813_170429.jpg


Den nya "limiterade" Bond SMPn.
20170813_170422~2.jpg


Ytterligaren en limiterad pjäs, Speedmaster 1957. Kommer med rejäl låda! Några snäpp häftigare än Moonwatch lådan.
20170813_170848.jpg
20170813_170855.jpg


Finn ett fel!
20170813_171501.jpg


20170813_172740.jpg
20170813_172919.jpg
 
Är det någon som vet hur många varv man ska kunna dra kronan på en caliber 2500 SMP? Jag har haft problem med att den tannar redan efter en natt, vilket i sig inte är så konstigt då jag vart mycket stillasittande dessa dagar. är jag drar ut kronan till läge 1 så kan jag dra många(Många!) varv medurs utan att jag känner någon ökning i motstånd, utan bara mycket lätt hela tiden.

Hjälp?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet hur många varv man ska kunna dra kronan på en caliber 2500 SMP? Jag har haft problem med att den tannar redan efter en natt, vilket i sig inte är så konstigt då jag vart mycket stillasittande dessa dagar. är jag drar ut kronan till läge 1 så kan jag dra många(Många!) varv medurs utan att jag känner någon ökning i motstånd, utan bara mycket lätt hela tiden.

Hjälp?
Du kan dra runt den i evighet, spärren slår ifrån när den är fullt uppdragen. Du bör höra ett svagt klickande för varje varv då. Inte haft någon 2500 men på föregångaren till detta verk (med GMT) cal 1128 så känner jag ingen som helst ökning i motstånd tills det börjar klicka. Stannar den på natten så kan det ju vara läge för en undersökning, ingen Omega har för mig stannat pga stillasittande.
 
Du kan dra runt den i evighet, spärren slår ifrån när den är fullt uppdragen. Du bör höra ett svagt klickande för varje varv då. Inte haft någon 2500 men på föregångaren till detta verk (med GMT) cal 1128 så känner jag ingen som helst ökning i motstånd tills det börjar klicka. Stannar den på natten så kan det ju vara läge för en undersökning, ingen Omega har för mig stannat pga stillasittande.

Den är ju 2 månader gammal, vafan :p
Vi får se imorgon bitti om den stannar, nu är den handuppvriden och skakad. Vad kan det tänkas vara för fel om den stannar?

Ang spärren, menar du att det är omöjligt att överdra den?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den är ju 2 månader gammal, vafan :p
Vi får se imorgon bitti om den stannar, nu är den handuppvriden och skakad. Vad kan det tänkas vara för fel om den stannar?

Ang spärren, menar du att det är omöjligt att överdra den?
Ja, automater har spärrmekanism. Annars skulle handrörelserna överdra dom. Ett klickljud per varv när den är fullt uppdragen bör höras på denna men du kanske får lägga den till örat för att höra det. Kan inte säga vad det kan vara för fel men kolla gångreserven när den är fullt uppdragen genom att låta den ligga, den skall ju gå i två dygn då. 2 mån = garanti ? Bara att lämna in den om den stannar efter ett eller mindre.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ni som har "nya" PO 8900 - vad tycker ni så här långt? Om jag ska göra min högst ärliga och personliga pros/cons lista tycker jag;
- Magisk tavla - spegelblank med riktigt schysst design på index och visare
- Bra med LE-ringen men skulle kunna tänka mig mer kontrast I siffrorna mot ringen
- Länken bättre med infästningen mot boetten (anpassar sig bättre mot handleden) samt inte minst låset
- Grymt verk och gedigen kvalitetskänsla
- Topptung på armen - tjockleken kunde vara mindre
- Ringen (åter igen) känns lite blek - skulle behöva lite mer kontrast
- Svårt atä få den att sitta riktigt bekvämt på armen med länken - blir ok men inte som andra lättare och tunnare klockor
Vad sager ni andra? Sitter era säkert I era lådor eller har ni varit inne på att flippa?
Kul att så många skaffat PO 8900!
Jag har haft min blåa i kanske 2 veckor nu och kan konstatera följande:
+ urverket,
+ kvalitetskänslan/hantverket
+ armbandet
- kanske lite för diskret, tänkte först på den med orange gummi på vridringen och siffrorna på tavlan men tog denna då den nog håller bättre i längden.
- tjockleken. Funkar bättre än jag trott men den kunde gärna förlora 2 mm för min del.
- glasbaksidan. Visst, det är lite coolt och ett vackert urverk men helt onödigt och bidrar nog till höjden. Hade hellre haft ett graverat boettlock.
- föredrar den äldre modellens matta vridring över denna blanka.. men det spelar ingen roll egentligen.

Ibland kan armbandet vara liiite obekvämt, men det går över. Man får justera ut länken bara och köra bilhandlarhäng ett tag :)

Totalt sett är jag toknöjd, älskar denna klocka!
p.s. Tyngden stör mig icke.

IMG_1315.JPG
 

Aviation

Omega
311.30.42.30.01.005 speedyn. Kommer den alltid i "stora" svarta boxen med läderarmband lupp osv.

212.30.41.20.01.003 smpc. Kommer alltid i trä boxen?
Någon som vet?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
311.30.42.30.01.005 speedyn. Kommer den alltid i "stora" svarta boxen med läderarmband lupp osv.

212.30.41.20.01.003 smpc. Kommer alltid i trä boxen?
Någon som vet?
Ja det stämmer om speedyn är 2 år tror jag, kan vara 3 oxå. Kan även finnas nya speedys med gamla röda lådan.
SMPC om allt är skött på rätt sätt av AD så ska den nya trälådan vara standard för alla sedan 2015-2016 typ. Kan ju även här finnas klockor som hamnat hos gråhandel som ej hann få nya boxar etc
 

Aviation

Omega
Ja det stämmer om speedyn är 2 år tror jag, kan vara 3 oxå. Kan även finnas nya speedys med gamla röda lådan.
Va denna box ja syfta på om man köper en ny. Tänkte om man beställde från mywatch eller uret. De står ingen info direkt om vad som kommer med eller bild på boxen.
Inte värre än o retunera om det inte stämmer iofs
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Var inne en sväng i Omegas Boutique i Florens. Klämde, kände och snackade klockor i ca en timme. Mycket trevligt mottagande, kan rekommenderas!

Limiterad Seamaster 300 tillsammans med Speedy Pro med Hesalite och safir. Nu ser jag skillnaden.
20170813_170429.jpg


Den nya "limiterade" Bond SMPn.
20170813_170422~2.jpg


Ytterligaren en limiterad pjäs, Speedmaster 1957. Kommer med rejäl låda! Några snäpp häftigare än Moonwatch lådan.
20170813_170848.jpg
20170813_170855.jpg


Finn ett fel!
20170813_171501.jpg


20170813_172740.jpg
20170813_172919.jpg
Tack för detta, såg onekligen spännande ut. 1957, är det modellen med emalj tavla?
 
  • Like
Reactions: Kai

JayLar

Rolex
2-Faktor
Ni som har "nya" PO 8900 - vad tycker ni så här långt? Om jag ska göra min högst ärliga och personliga pros/cons lista tycker jag;
- Magisk tavla - spegelblank med riktigt schysst design på index och visare
- Bra med LE-ringen men skulle kunna tänka mig mer kontrast I siffrorna mot ringen
- Länken bättre med infästningen mot boetten (anpassar sig bättre mot handleden) samt inte minst låset
- Grymt verk och gedigen kvalitetskänsla
- Topptung på armen - tjockleken kunde vara mindre
- Ringen (åter igen) känns lite blek - skulle behöva lite mer kontrast
- Svårt atä få den att sitta riktigt bekvämt på armen med länken - blir ok men inte som andra lättare och tunnare klockor
Vad sager ni andra? Sitter era säkert I era lådor eller har ni varit inne på att flippa?
Jag är ruskigt nöjd med min som jag haft i snart fem månader. Köpte den svarta på länk och har därefter köpt till svart gummi och ett svart paracord-strap (Victorinox). På länk är klockan väldigt rejäl och kan kännas för tung samt faktiskt ibland ge lite skavsår. På gummi är den klockren, sitter sjukt bekvämt och är inte lika tung. När jag kör den på länk älskar jag låset med snabbinställning om handleden svullnar upp. Klockan är också jäkligt snygg på länk, men även på gummi/paracord. Överhuvudtaget är det en sjukt snygg klocka som jag tycker är något av det bästa Omega släppt. Helt jämförbar med Rolex i kvalitetskänsla.

Både tavlan och vridringen är galet snygga och skimrar fantastiskt fint i ljuset. Vissa kan kanske tycka att den är lite för blingig men jag tycker att Omega har fått till precis lagom med bling kontra toolwatch-känsla. Vridringen är ett skolexempel på hur tight och fint en vridring ska rotera, den bästa jag haft. Urverket är strålande bra och jag gillar den rejäla gångreserven (60 h). Klockan har varit min dagliga klocka i princip hela sommaren, får se hur det blir till hösten. Kommer förmodligen bli något annat när bad- och strandtiden är förbi.

Den största nackdelen som jag ser det är tjockleken och vikten som är precis vad jag klarar av med mina 18 cm-handleder. Tjockleken gör att natoband tyvärr går bort för min del. Hade den varit två mm tunnare och lite lättare - kanske även något mindre bredd - hade det varit min bästa klocka någonsin. Nu är den "bara" topp tre.

2017-07-03 13.17.38-2.jpg
 
Senast ändrad:
Efter dramat med en avstannad klocka (som ej upprepats igen) så har den jäveln börjat sacka istället, i storleksordningen >10 sek/dygn. För närvarande har den sackat nästan 4 sek sen 9 imorse.

Den har tidigare gått +1 till 2 per dygn, men den är fortfarande bara typ 3 månader gammal. När måste jag uppsöka en urmakare?
 

Örtstedt

Breitling
Tittat på flera alternativa första "riktiga" klockan, Longines HydroConquest och Legend Diver, Tag Heuer Aquaracer, så billigare Seiko SKX, både i butiker och vintage på nätet. Seamaster i quartz också. Tror det ändå får sluta med att jag sparar ett tag och köper en Speedy Pro under nästa år. Och Kanske någon fin Seamaster från 50-talet innan dess om jag inte kan motstå det.
 

Aviation

Omega
Tror det ändå får sluta med att jag sparar ett tag och köper en Speedy Pro under nästa år. Och Kanske någon fin Seamaster från 50-talet innan dess om jag inte kan motstå det.
Låter som en sund idé, gjorde samma sak och ångra mig inte. Dock så prova ja lite olika klockor och kolla priser under 3 månader innan ja slog till på en Seamaster i sista sekund. Känns dyrare o lägga 10 000 på något man inte igentligen vill ha, än att spendera 30k på något man vill ☺
 
Topp