• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack :) men det är ju en jävla frisbee, nästan 45 stor :( varför inte göra den i en normal storlek ?
Bra fråga.. jag tror att storleken på cal 9300 är ett skäl, men 42mm borde inte vara en omöjlighet. Det är tyvärr tidens melodi med jättestora klockor. Samtidigt tycker jag att trenden långsamt går mot mindre klockor ändå. En uppdaterad speedy pro på 42mm med co-axialt METAS-verk skulle inte jag tacka nej till.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Bra fråga.. jag tror att storleken på cal 9300 är ett skäl, men 42mm borde inte vara en omöjlighet. Det är tyvärr tidens melodi med jättestora klockor. Samtidigt tycker jag att trenden långsamt går mot mindre klockor ändå. En uppdaterad speedy pro på 42mm med co-axialt METAS-verk skulle inte jag tacka nej till.
Byta urverk i Speedy Pro? Vilken hädelse :banghead: Klockan har ju redan ett av världens bästa kronografverk, varför skulle man byta ut detta mot ett coaxialverk?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vadå hädelse? Vad är det för fel med att önska att det fanns ett alternativ till Lemaniaverket i samma boett?
Men varför byta ut urverket? Det har genom tiderna visat sig vara ett otroligt robust och driftsäkert precisionsurverk. Det finns urgamla Speedmasters som än idag tickar på otroligt fint. Att det dessutom är ett mycket vackert urverk (som förvisso få ser) gör inte saken sämre.
 

MånsT

Rolex
Bra fråga.. jag tror att storleken på cal 9300 är ett skäl, men 42mm borde inte vara en omöjlighet. Det är tyvärr tidens melodi med jättestora klockor. Samtidigt tycker jag att trenden långsamt går mot mindre klockor ändå. En uppdaterad speedy pro på 42mm med co-axialt METAS-verk skulle inte jag tacka nej till.
Speedmaster '57 är 41,5mm så det går att köpa mindre alternativ.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Men varför byta ut urverket? Det har genom tiderna visat sig vara ett otroligt robust och driftsäkert precisionsurverk. Det finns urgamla Speedmasters som än idag tickar på otroligt fint. Att det dessutom är ett mycket vackert urverk (som förvisso få ser) gör inte saken sämre.
Nja, jag talade om alternativ inte att byta ut modellen helt. Sen föredrar jag dock tre subdials som originalet har över de två som sitter på klockor med 9300 så det är nog inte aktuellt ändå.
 

Diamondhead

Breitling
Länge sedan jag var inne här men sist så väntade jag på leverans av min Seamaster 300 Sedna Gold.
Har nu levt med den på handen i några månader... är SJUKT nöjd! Klockan känns som en riktigt gedigen pjäs som helt klart lever upp till alla förväntningar.
Tycker att gulddetaljerna i den skapar väldigt mycket känsla.
 

Bilagor

  • 7CFCF3E4-602B-49DE-85D6-4FA8A90B5E26.JPG
    7CFCF3E4-602B-49DE-85D6-4FA8A90B5E26.JPG
    158.5 KB · Visningar: 116

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Länge sedan jag var inne här men sist så väntade jag på leverans av min Seamaster 300 Sedna Gold.
Har nu levt med den på handen i några månader... är SJUKT nöjd! Klockan känns som en riktigt gedigen pjäs som helt klart lever upp till alla förväntningar.
Tycker att gulddetaljerna i den skapar väldigt mycket känsla.
Cool! Och gissningsvis väldigt ovanlig :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Nja, jag talade om alternativ inte att byta ut modellen helt. Sen föredrar jag dock tre subdials som originalet har över de två som sitter på klockor med 9300 så det är nog inte aktuellt ändå.
Inte alls fel tänkt för Speedy Pro är ju så jäkla perfekt i storleken, sweetspot helt enkelt. Givetvis skall Pro finnas kvar som den är och en sådan inte heta Pro. Men då Speedmaster '57 faktiskt är påtagligt högre så lär inte 9300/9900 inte rymmas i befintlig Pro-boett.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Länge sedan jag var inne här men sist så väntade jag på leverans av min Seamaster 300 Sedna Gold.
Har nu levt med den på handen i några månader... är SJUKT nöjd! Klockan känns som en riktigt gedigen pjäs som helt klart lever upp till alla förväntningar.
Tycker att gulddetaljerna i den skapar väldigt mycket känsla.
Riktigt fin! Nu gäller det bara att köpa till länken ;)
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Länge sedan jag var inne här men sist så väntade jag på leverans av min Seamaster 300 Sedna Gold.
Har nu levt med den på handen i några månader... är SJUKT nöjd! Klockan känns som en riktigt gedigen pjäs som helt klart lever upp till alla förväntningar.
Tycker att gulddetaljerna i den skapar väldigt mycket känsla.
Härligt. Posta gärna mera bilder.
 

tomva1

Omega
Min PO 8500 klickade till för att skifta datum, men lyckades inte riktigt.. Den valde att göra detta kl 23:10 och skiftade datumet ungefär 1/10. Tycker annars den har skiftat datum 24:00ish i ett svep. Whats up med det?

IMG_3575.JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
En fråga gällande era 850x/890x/9300/9900 verk. Hur ser gångavikelsen ut för er? Efter en inkörningsperiod när min PO8900 sackade en sekund efter 48h så har den gått +/- 0 på en vecka. Mäkta imponerad :)
 

LeviCato

Breitling
Har en seamaster Chronograph 2016 till salu om någon här är intresserad, kommer ut en annons ikväll antagligen, men såklart att ni omeganördar ska få en lite förhint :)
 

Cassini

Breitling
Jag har lurkat runt på Klocksnack i ett par år. Allt startade med ett intresse för klockor som vaknat till liv och denna gång ville jag ha något annat än en kvarts från Citizen. Så från att kunna noll och egentligen aldrig hållit i en något dyrare klocka så var det en ny värld som öppnade sig. Sedan har det gått lite fram och tillbaka tills jag äntligen klev in på Krons och fick börja klämma och testa på olika modeller. Wow, allting jag trodde vändes upp och ner, både vad gäller typ och storlek. Allt blev också så självklart och en klocka tilltalade mig till 100 %. Den matchade liksom på alla sätt. Så hem och läsa på ytterligare och jag insåg att ägarna i regel var otroligt nöjda. Alltid skönt att läsa som nybörjare. Och idag slog jag till. Så tack för alla fantastiska medlemmar här som bjuder på kunskap och bilder och tack till Klocksnack att ni finns. Jag är himla nöjd och den känns så jävla rätt. Sen får vi se hur det här utvecklas. :)

B1Oq7Eh.jpg
 
Senast ändrad:

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Jag har lurkat runt på Klocksnack i ett par år. Allt startade med ett intresse för klockor vaknat till liv och denna gång ville jag ha något annat än en kvarts från Citizen. Så från att kunna noll och egentligen aldrig hållit i en något dyrare klocka så var det en ny värld som öppnade sig. Sedan har det gått lite fram och tillbaka tills jag äntligen klev in på Krons och fick börja klämma och testa på olika modeller. Wow, allting jag trodde vändes upp och ner, både vad gäller typ och storlek. Allt blev också så självklart och en klocka tilltalade mig till 100 %. Den matchade liksom på alla sätt. Så hem och läsa på ytterligare och jag insåg att ägarna i regel var otroligt nöjda. Alltid skönt att läsa som nybörjare. Och idag slog jag till. Så tack för alla fantastiska medlemmar här som bjuder på kunskap och bilder och tack till Klocksnack att ni finns. Jag är himla nöjd och den känns så jävla rätt. Sen får vi se hur det här utvecklas. :)

B1Oq7Eh.jpg
Grattis till ett MYCKET bra val! Härlig känsla va?!?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har lurkat runt på Klocksnack i ett par år. Allt startade med ett intresse för klockor vaknat till liv och denna gång ville jag ha något annat än en kvarts från Citizen. Så från att kunna noll och egentligen aldrig hållit i en något dyrare klocka så var det en ny värld som öppnade sig. Sedan har det gått lite fram och tillbaka tills jag äntligen klev in på Krons och fick börja klämma och testa på olika modeller. Wow, allting jag trodde vändes upp och ner, både vad gäller typ och storlek. Allt blev också så självklart och en klocka tilltalade mig till 100 %. Den matchade liksom på alla sätt. Så hem och läsa på ytterligare och jag insåg att ägarna i regel var otroligt nöjda. Alltid skönt att läsa som nybörjare. Och idag slog jag till. Så tack för alla fantastiska medlemmar här som bjuder på kunskap och bilder och tack till Klocksnack att ni finns. Jag är himla nöjd och den känns så jävla rätt. Sen får vi se hur det här utvecklas. :)

B1Oq7Eh.jpg
Härligt! Ett köp baserat på känsla kan aldrig vara fel. Du kanske ändrar dig nån gång, men känslan slår allt rationellt. (Tycker jag)
:)
 
Topp