• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Nicke L

Audemars
2-Faktor
A little sneak peek
IMG_7075.JPG
 
Jag går och funderar på att skaffa mig en första premiumklocka och jag har insett att formerna och utseendet på Omegorna tilltalar mig väldigt mycket. Jag har provat Tudors BB i butik, både den svarta och den nya i stål, men ingen av dem klickar riktigt med mig. Min nyfikenhet väcktes redan för ett par år sedan då en kollega till mig bar en blå SMP. Det jag fastnade för där var nog främst de snygga länkarna, men även resten av uret i är snyggt och lite sportigt, precis som jag vill ha det. Sen upptäckte jag Aquaterran också. I blått med lodräta linjer i bakgrundstavlan är den galet snygg rent ut sagt. Jag har också läst och sett att den modellen är på utgång och uppföljaren har vågräta linjer i bakgrundstavlan, vilket inte faller mig på läppen lika mycket. Kanske går det att få lite rabatt på den gamla modellen när de nya gör entré i butikerna? Eller vill man ha en SMP ändå? Dessa ilandsbekymmer...
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Köpte precis en 70-talare Omega Seamaster på Tradera som jag är lite konfunderad över.

Först och främst går den för fort, nästan 4 minuter per dygn. Det är en automat som jag har på mig 12h om dagen.

För det andra rör sig hela tavlan/klockhuset när man drar ut kronan samt pumpar datumen. Är detta normalt? Hela tavlan förflyttar sig när man drar ut kronan i max-läge.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Är det ingen som köpt den nya Speedmaster 38mm? Det är väl nästan det enda intressanta som hänt med Speedy sen 60 talet?
100m wr, columnwheel, co-axial. Borde den inte vara populärare? Tycker den är ett kul alternativ till många chronos.

edit: såg att det var en tjockis, 14,7 mm.
 

MånsT

Rolex
Är det ingen som köpt den nya Speedmaster 38mm? Det är väl nästan det enda intressanta som hänt med Speedy sen 60 talet?
100m wr, columnwheel, co-axial. Borde den inte vara populärare? Tycker den är ett kul alternativ till många chronos.

edit: såg att det var en tjockis, 14,7 mm.
Ovala subdials...
 
  • Like
Reactions: fc2

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Är det ingen som köpt den nya Speedmaster 38mm? Det är väl nästan det enda intressanta som hänt med Speedy sen 60 talet?
100m wr, columnwheel, co-axial. Borde den inte vara populärare? Tycker den är ett kul alternativ till många chronos.

edit: såg att det var en tjockis, 14,7 mm.


Tycker själv att det är korkat och tror faktiskt att Omega gör en miss här, men enligt Omegarepresentanten på Bukowski-eventet igår så går man ut med 38mm som en renodlad dam-modell och det är därför som den har ovala subdials...

Då jag personligen tycker att de större modellerna är för stora för mig innebär det att jag inte har något att hämta i nuvarande kollektion... :grumpy:
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tycker själv att det är korkat och tror faktiskt att Omega gör en miss här, men enligt Omegarepresentanten på Bukowski-eventet igår så går man ut med 38mm som en renodlad dam-modell och det är därför som den har ovala subdials...

Då jag personligen tycker att de större modellerna är för stora för mig innebär det att jag inte har något att hämta i nuvarande kollektion... :grumpy:
The complete Speedmaster 38 mm collection embraces a diverse range of different materials and colours. With models for both men and women, you are sure to find a piece that matches your own personal style.

Från deras hemsida. Sen spelar det väl ingen roll om den skulle kallas för ladies? Skulle jag köpa en RO skulle jag tagit den i Ladies collection som är 37mm.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Er det normalt at det er en liten glippa på bezel på en helt ny seamaster? Det går å trykke ringen ca 1 mm ned mot klockan. Det klikker også litt om jeg dytter på den.
 

Krippan

Breitling
Tjena! Är nyfiken på Omegas modeller och skillnader. Har läst lite om eventuella uppenbara skillnaderna (storlek etc), men saknar fortfarande riktig uppfattning mellan Seamaster Aqua Terra, den "gamla" som hade urverk 8500 och den nya 8900. Vad skiljer på 8500 och 8900:
220.10.38.20.01.001 (8900)
231.10.42.21.01.003 (8500)

Tack för hjälpen!
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Tjena! Är nyfiken på Omegas modeller och skillnader. Har läst lite om eventuella uppenbara skillnaderna (storlek etc), men saknar fortfarande riktig uppfattning mellan Seamaster Aqua Terra, den "gamla" som hade urverk 8500 och den nya 8900. Vad skiljer på 8500 och 8900:
220.10.38.20.01.001 (8900)
231.10.42.21.01.003 (8500)

Tack för hjälpen!

Den nya har horisontella linjer, en ny symmetrisk boett ,annat typsnitt på siffrorna och datum klockan 6.
 
Topp