• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag har alltid gått efter nya klockor. Men jag skulle vilja börja jakten på en Omega Seamaster 2252.50.00. Det är 36 mm varianten. Vart börjar jag leta? Är det något särskilt jag ska tänka på osv?
Inte speciellt mkt att tänka på. Midzize modellerna är väl inte jättepopulära så kanske skralt utbud möjligtvis?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är det inte en 36 mm blå SMP på K&S ute nu? Tycktr jag såg en härom dagen.
Dock inte en blå smp som sökes :)
Utan en
8D884BCF-F950-4756-8409-9D94035A1CB0.png
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ah, sorry. Den där blir nog svårare att hitta. Men annars såg jag en sån på K&S i normal size. Kanske kan vara nåt tills hen hittar en midsize?
Den var visst redan såld såg jag nu. ;)

Men det är bra att ha ett sånt där svårt projekt. Annars vet man ju vad som händer när den är hittad och köpt ...
 

Bas

Patek
Hyfsat lik denna i 41mm för 24.500kr i Borås (jälmers ur)
Inte samma klocka med väldigt lik ifall du inte hittar den du söker :)
IMG_2289.JPG
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Ah, sorry. Den där blir nog svårare att hitta. Men annars såg jag en sån på K&S i normal size. Kanske kan vara nåt tills hen hittar en midsize?

Jag prova den nya SM300 i 41mm och den kändes på tok för stor för mig. Och jag tycker det ser ut som de verkar vara rätt lika när jag tittat på bilder, rent storleksmässigt. Men upptäckte en grej som kan vara en dealbreaker på midsize, 18 mm band. Har haft klocka med så brett band tidigare, och jag tycker det känns lite tanigt.

Men jag ska hålla lite koll ändå, kan vara kul att ha som projekt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det slog mig precis idag att jag missat att både jag och damen är ett år äldre än jag hade i huvudet. Damen fyller alltså 30 i April!

Då en annan har ett gediget intresse för klockor känns det som en bra present att ge. Skulle gärna vilja lägga mig runt max 20k och vid lite snabb googling tycker jag AT quartz ser riktigt vass ut. Men verkar lite svårt med storlek. Tror hon skulle tycka 30mm är för litet så är nog runt 36mm som skulle passa bäst.

Hittade denna ref men den säljs ju inte längre 2518.30.00

Hon har nämnt att hon skulle vilja ha en klocka i stål på länk och med ljus tavla.

Alternativ? Är lite lost på Omegas referenser.

Väl mött :)
 
Senast ändrad:

Boothroyd

Omega
Är på jakt efter en Speedmaster Reduced för tillfället. Frågan är bara vad man får för klocka när ens budget ligger på 15.000:-?
Lite repor och dings är inget som skrämmer mig då lite patina på en sportklocka kan vara rent av riktigt charmigt, men jag lägger mycket värde i att urverket är välmående =/
 

UNO

Panerai
39,5, 43,5 eller 45,5 ?
Hublot-suget har lagt sig för II:a gången(för evigt ?).
Känsla, kvalité och inhouse har lett mig mot Omega(R man sen 15 år).
Stirrar på Planet Ocean, 9300 lockar, ev 8500 men jag tvekar betr diametern.
Input, trakasserier och råd emottages tacksamt.
 

Tourbillon

Omega
2-Faktor
39,5, 43,5 eller 45,5 ?
Hublot-suget har lagt sig för II:a gången(för evigt ?).
Känsla, kvalité och inhouse har lett mig mot Omega(R man sen 15 år).
Stirrar på Planet Ocean, 9300 lockar, ev 8500 men jag tvekar betr diametern.
Input, trakasserier och råd emottages tacksamt.

Tyvärr finns det ingen sweet spot på Planet Ocean. 45,5 är för stor, 43,5 är för hög, 39,5 är för ihoptryckt. En PO med samma dimensioner som en 300M Master (41mm och 15mm hög) hade nog varit perfekt. Nu är alla modeller bara ”close but no cigarr”.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor

McRoadkill

Breitling
Nyfiken på hur du upplevt den sen köpet, snyggt med stållänk.

Tackar... Är mkt nöjd med beslutet att köpa till stållänk. Läderbandet som satt på har sedan köpet legat och samlat damm i boxen.

Är min första Omega och herregud vad jag älskar den. Har alltid föredragit lite större klockor så denna känns inte klumpig. Men nog är den stor alltid.

Måste tillägga att gångreserven på 60 timmar är riktigt imponerande. Den blå urtavlan samt detaljer i roséguld är en underbar kombo.

Som du förstår är jag nöjd... Mkt nöjd...
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
39,5, 43,5 eller 45,5 ?
Hublot-suget har lagt sig för II:a gången(för evigt ?).
Känsla, kvalité och inhouse har lett mig mot Omega(R man sen 15 år).
Stirrar på Planet Ocean, 9300 lockar, ev 8500 men jag tvekar betr diametern.
Input, trakasserier och råd emottages tacksamt.
Har haft en 39,5 som jag gillade och har en 43,5 som jag gillar. Det är ju som alltid, man får testa. Och antingen gillar man det eller inte. Jag brukar inte komplicera det mer än så. Det som kan uppfattas som ”blingigt” med den glansiga tavlan ser jag mer som ”liv”. Särskilt den blåa som skiftar färg och framtoning hejvilt i olika ljus. Men den är inte för alla. Mest pga sin storlek och design.
 
Topp