• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
N
God dag KS!
Har en fråga angående min SMP; datumet slår inte över försän 5 min över hel, undrar om det är normalt fenomen på denna modellen?
Tack på förhand.
53244762-4962-4A71-9680-45002BEDA443.jpeg
Normalt
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
God fortsättning alla Omega-älskare!

Jag ber på förväg ursäkt om eventuell felplacering av den här frågan.
Jag införskaffade en Omega Planet Ocean 39,5mm (cal 8800) den 30/12 2016. Redan efter 10 dagar märkte jag att klockan hade problem med att ändra datum. Mellan vissa datum slog datumet inte över och mellan andra slog det bara delvis över och fastnade. Jag gick till min AD och lämnade in klockan och fick efter 6 veckor beskedet att Omega endast hade ruckat klockan. Problemet kvarstod och jag lämnade återigen in klockan i somras. Den här gången byttes datumhjulet i klockan.
Tyvärr kvarstod problemet även nu och jag lämnade för tredje gången in klockan, för samma problem, nu den 23e december.

Utöver att klockan inte ändrar datum som den ska så klarar den inte att hålla tiden enligt certifieringen.

Jag tycker att jag har haft anmärkningsvärt mycket problem med min klocka, som jag vill hävda är ett måndagsexemplar. Jag sa till min AD att jag förväntar mig att Omega byter ut hela verket/ger mig en ny klocka eftersom dom vid upprepade tillfällen misslyckats att åtgärda problemet.

Så nu till min fråga. Är det någon av er som har erfarenhet av hur Omega brukar behandla denna typ av ärende? Kan jag förvänta mig en lång väntan på min klocka då Omega felsöker och reparerar eller byter de ut den?
Tråkigt! Gissar att dom fortfarande försöker fixa saken på befintligt verk. Tiden det tar är lite avhängigt om den stannar i Sverige eller skickas till Schweiz. Du kan kanske behöva hjälp av din AD att driva saken/få det prioriterat. Hur mycket fel går den?
God dag KS!
Har en fråga angående min SMP; datumet slår inte över försän 5 min över hel, undrar om det är normalt fenomen på denna modellen?
Tack på förhand.
53244762-4962-4A71-9680-45002BEDA443.jpeg
Det där är ju lätt fixat, bara att justera visarna . Kolla med närmaste Omega servicecenter då jag antar att den har garanti kvar. Annars kan valfri urmakare göra detta.

Edit: Hebbe skriver normalt. Hade väl inte brytt mig så mycket med fem över. Hade en Colt med 7750 som slog om 00:30 och passade på att få det fixat när den ändå var inne för annat jobb.
 
Senast ändrad:

Ninen79

Audemars
Är det gängade knappar på po chronograph? :oops: Tänkte ang vattentäthet. Hur är det med att använda knapparna under vatten?
DBEAB82B-BFE5-4E7D-A821-5F7EBE22394C.jpeg
Skruvade pushers är endast till för att man inte ska råka trycka på knapparna av misstag när man dyker och kronograferna är igång. Har nog inget med vattentätheten att göra. Tror inte Omega har nån modell med skruvade pushers.
 
Senast ändrad:

Stenmark

Breitling
Hej,
Står inför mitt första riktiga klockköp och har siktat in mig på en Seamaster Diver 300. Har sedan tidigare en Constellation som jag ärvt av min morfar i guld och vill komplettera med en dykare i stål. Initialt har jag tittat på en blå men lutar nog mer och mer åt svart då jag tycker den fungerar bättre med nato/gummi. Jag vill köpa klockan ny hos AD då det ska vara en keeper och har ett par funderingar:
  • Vilka återförsäljare i Stockholm bör jag vända mig till?
  • Rimligt att pruta? (Har läst att ~10% kan vara möjligt)
Tack för ett trevligt forum!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hej,
Står inför mitt första riktiga klockköp och har siktat in mig på en Seamaster Diver 300. Har sedan tidigare en Constellation som jag ärvt av min morfar i guld och vill komplettera med en dykare i stål. Initialt har jag tittat på en blå men lutar nog mer och mer åt svart då jag tycker den fungerar bättre med nato/gummi. Jag vill köpa klockan ny hos AD då det ska vara en keeper och har ett par funderingar:
  • Vilka återförsäljare i Stockholm bör jag vända mig till?
  • Rimligt att pruta? (Har läst att ~10% kan vara möjligt)
Tack för ett trevligt forum!
Bra val av klocka! Denna klocka listar ca 35tkr men går att köpa bättre begagnad i nyskick för 23-25 tkr. Helt ny från AD beror lite på din relation etc. Jag hade vänt mig till Rob E direkt idag o frågat om det är möjligt att få december rabatten (25% körde de på Omega i december). Kolla va de kan göra för dig.
 

Stenmark

Breitling
Bra val av klocka! Denna klocka listar ca 35tkr men går att köpa bättre begagnad i nyskick för 23-25 tkr. Helt ny från AD beror lite på din relation etc. Jag hade vänt mig till Rob E direkt idag o frågat om det är möjligt att få december rabatten (25% körde de på Omega i december). Kolla va de kan göra för dig.
Tack för snabbt svar. Ska vända mig till Rob E och höra mig för.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vart köper jag det här låset till SMPcn?
Dvs mikrojusteringslåset/"glidelocket"

(fel klocka och länk på bilden nedan men ni fattar)
219701-af15bc4cadac86a90882b85883f7d4d1.jpg
 
Topp