• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

mrt4

Cartier
2-Faktor
Tack Robin.
Ursäkta om min nästa fråga verkar elak, men hur säker är du på siffrorna?
Jag fick andra siffror av förra ägaren; men den personen verkar... brista i trovärdighet.
Och å fan, så då går det inte att sätta dit en clasp?

Ingen fara alls :)

Har en likadan på armen så jag är säker. Äger även en smpc där man kan byta till adjustable clasp som egentligen är tänkt till planet ocean men passar då det är samma bredd och skruvar/pin.

Någon annan får rätta mig om jag har fel, men jag ser inte att det är möjligt att montera den Claspen på en länk med pins/rör....

Bara av intresse, vad säger förra ägaren då?

Mvh Robin
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Claspen alla köper är originaldel till SM300 men har PO 39,5 samma del? Som sagt är det bara till skruvad länk dvs SMPc.
 

Tourbillon

Omega
2-Faktor
Dessutom har klockan en tjockare länk än exempelvis Submariner, vilket matchar bättre med tjockleken på klockan, jag tycker inte den upplevs topptung då. Jag har ju iofs 39,5 ska sägas.
Bilder! Samt mått på din handleds omkrets. Känns inte länken för ”bullig”/hög i förhållande till bredden (19mm...?) ?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Bilder! Samt mått på din handleds omkrets. Känns inte länken för ”bullig”/hög i förhållande till bredden (19mm...?) ?
Jag tycker inte det, den är superbekväm. Eftersom klockan är rätt tjock passar den tjockare länken. Eftersom länken är lite tyngre så balanserar det upp boetten.
37146512-4D24-4983-BC8D-AC3C9A7316D5.jpeg

794D88AD-2F70-411C-807F-FFFD10F20D41.jpeg
 

Ninen79

Audemars
Hej alla proffs och tyckare,

Jag petar in en bild på en klocka. Ni som är proffs, kan ni utifrån bilden se vilken ref. det är?
Om någon dessutom råkar ha en adjustable clasp så är jag intresserad.
F3A9B409-9EA3-49D9-B922-C282E36B1EE3.jpeg
Ref ska vara 2531.80 enligt bilden men ifall förra ägaren har bytt bezel (blankpolerad) eller tavla (vittavla) så är det ett annan ref.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Det är en lite ovan klocka iom storleken om man är van med 40+ mm. Men det var bekvämheten som vann över mig.
Körde alltid 41+ förut men tvärvänt gällande storlekar. Så kör 36 dj mestadels därav lockar 39.5 POn att testa. Blir väl framöver att klippa en och se. Ger upp på dykare annars känns det som :banghead:
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Körde alltid 41+ förut men tvärvänt gällande storlekar. Så kör 36 dj mestadels därav lockar 39.5 POn att testa. Blir väl framöver att klippa en och se. Ger upp på dykare annars känns det som :banghead:
Ja det är inte helt enkelt med storlekar på klockor. Många faktorer som påverkar såklart, tex längd på boett, hur raka/böjda luggarna/boetten är för att följa handleden, hur korta ändlänkarna är och hur de sluter kring handleden. Omegas nya länkar på exempelvis PO är generellt väldigt lyckade iom att ändlänken är extremt kort och länken sluttar ned över handleden direkt, se bild.
A7E56C6A-F0CA-41B9-B877-5EFF7F140D43.jpeg
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Ja det är inte helt enkelt med storlekar på klockor. Många faktorer som påverkar såklart, tex längd på boett, hur raka/böjda luggarna/boetten är för att följa handleden, hur korta ändlänkarna är och hur de sluter kring handleden. Omegas nya länkar på exempelvis PO är generellt väldigt lyckade iom att ändlänken är extremt kort och länken sluttar ned över handleden direkt, se bild.
A7E56C6A-F0CA-41B9-B877-5EFF7F140D43.jpeg
Ser riktigt bra ut, vad har du för omkrets på handleden? Ja det är ju mer än bara diametern som spelar in helt klart. Äldre POn är ju inte 42mm problemet, men höööööööööjden fy fan.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ser riktigt bra ut, vad har du för omkrets på handleden? Ja det är ju mer än bara diametern som spelar in helt klart. Äldre POn är ju inte 42mm problemet, men höööööööööjden fy fan.
Jag har 16-16,5 cm om jag minns rätt, så jag är allt annat än en tjockis när det gäller handleden.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Enligt denne så är det en 168.1603.

Ah, det är case nummer han tänker på, det är nog rätt

Men modellen i sig heter 2531.80 boetten heter då 168.1603.

Konstigare än så är det nog inte :)

På tal om det tror jag smpc länken med skruvar passar på din klocka, men det blir ju isåfall ganska dyrt....

Mvh Robin
 

Mythos

Omega
Hallå gott folk!
Jag har en sprillans ny "Seamaster -låda" som jag överväger att lägga ut till försäljning här på KS. Jag fick den av misstag (fick fel låda) när jag för en månad sedan köpte min FOiS ifrån svensk AD. Det är alltså den nyare, officiella trälådan som för ett par år sedan ersatte Omegas gamla röda låda när man köper Seamaster. Någon expert här får gärna rätta mig om jag har fått det om bakfoten.
IMG_20180612_184546.jpg
IMG_20180612_183407.jpg
IMG_20180612_181843.jpg
IMG_20180612_181548.jpg


Nu till min fråga;
Hur mycket skulle ni uppskatta att denna låda är värd?
Den är som sagt helt ny och oanvänd, och jag har även ytterembalaget som inte syns på bild.

PS:
Klockan på bilderna är ej till salu.
 
Senast ändrad:

Kai

Rolex
Hallå gott folk!
Jag har en sprillans ny "Seamaster -låda" som jag överväger att lägga ut till försäljning här på KS. Jag fick den av misstag (fick fel låda) när jag för en månad sedan köpte min FOiS ifrån svensk AD. Det är alltså den nyare, officiella trälådan som för ett par år sedan ersatte Omegas gamla röda låda när man köper Seamaster. Någon expert här får gärna rätta mig om jag har fått det om bakfoten.
IMG_20180612_184546.jpg
IMG_20180612_183407.jpg
IMG_20180612_181843.jpg
IMG_20180612_181548.jpg


Nu till min fråga;
Hur mycket skulle ni uppskatta att denna låda är värd?
Den är som sagt helt ny och oanvänd, och jag har även ytterembalaget som inte syns på bild.

PS:
Klockan på bilderna är ej till salu.
Rent subjektivt skulle jag kunna tänka mig betala 1000-1500 kr för den om jag hade varit i behov.
 

Snokas

Omega
2-Faktor
Jag var otydlig. När jag förstod att det blev dyrt lade jag clasp-tanken på is.
Men min länk är en liiiten aning för kort. Precis så lite att jag inte brytt mig, förrän nu. Nu när det konstant är bastuvarmt och jag hade velat ha några millimeter längre armband.
Så det jag menade var en vanlig länkbit.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
god kväll!

Iom nya seamastern.... Då fasas väl "gamla" smpc ut? Hur många år fanns dom på marknaden?

Kan det bli ett samlarobjekt på sikt? Lite som röda 1680?

Hm.

Mvh Robin
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
god kväll!

Iom nya seamastern.... Då fasas väl "gamla" smpc ut? Hur många år fanns dom på marknaden?

Kan det bli ett samlarobjekt på sikt? Lite som röda 1680?

Hm.

Mvh Robin
Har tillverkats på tok för många! Vanlig model som gått i ca 7 år är väl ganska standard för omegas modeller. Så blir nog inte ett större samlarobjekt än vilken modern sport omega som helst.
 
Topp