• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Helgesson

Omega
IMG_20190105_151040.jpg
 

Löwet

Breitling
Går i tankar att uppgradera till en PO 600m 39.5mm :angel: Casets höjd ett problem?Erfarenheter och åsikter folks?

20190105_132314.jpg
Jag trivs jättebra med min PO, har 43.5an, och jag skulle säga att jag gillar höjden på caset. Har heller inte upplevt något problem pga av skjortärmar etc, och skulle du någon gång behöva bärz smoking eller något sådant så kombinerar man väl det med en ren dressklocka isf.
Har alltså sammanfattningsvis bara postivt att säga om PO:n, en fantastiskt fin klocka med ett av världens modernaste urverk
 

Code

AKA Vincent B
Hej!
Har en fråga?!? Köpte en Omega smp ref:2541.8000 (quartz fr 1997) för 2.5 veckor sen ca (17 dagar sedan) . Och osäker om jag ställde in den exakt, ska göra en ny mätning) men iallafall, såg nu att den gick +2 sek på 17 dagar. Är det normalt att ett quartz verk kan diffa +2sek på 17 dagar?

Hoppas nån har svaret? :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hej!
Har en fråga?!? Köpte en Omega smp ref:2541.8000 (quartz fr 1997) för 2.5 veckor sen ca (17 dagar sedan) . Och osäker om jag ställde in den exakt, ska göra en ny mätning) men iallafall, såg nu att den gick +2 sek på 17 dagar. Är det normalt att ett quartz verk kan diffa +2sek på 17 dagar?

Hoppas nån har svaret? :)
Vanliga Quartzverk är väl speccade till 15sek/mån? annars får du köpa Breitlings Superquartz som har 10sek/år ;)

Dvs om det nu är ett "vanligt" quartzverk där sitter i din Omega, och inte ett thermokompenserat..det låter jag vara osagt!
 

Code

AKA Vincent B
Vanliga Quartzverk är väl speccade till 15sek/mån? annars får du köpa Breitlings Superquartz som har 10sek/år ;)

Dvs om det nu är ett "vanligt" quartzverk där sitter i din Omega, och inte ett thermokompenserat..det låter jag vara osagt!
Ingen aning, vet bara att det sitter ett Omega 1538 (ele är det ETA?). Stör mig inte på det bara undrade om det är normalt. Kanske inte ställde in de exakt, kommer inte ihåg? Påbörjat en ny mätning. Får se vad den visar om 2 veckor? Exakt denna gång.. :)
 

Code

AKA Vincent B
@Richie pratade med en kille, han har Omega smp quartz fast 36mm. Han köpte sin 23 Mars 2018 och inte rört tiden bara ställt in datum. Han sa att hans gick + 1 min och 3sek, sedan Mars förra året.
 

Code

AKA Vincent B
Riktigt snygg! Hur är det med Omegas quartz när det gäller att sekundvisaren träffar/linjerar med indexen? Vanliga klockor i 500-5000-kronorsklassen kan det ju vara sisådär med.
Ibland träffar den, ibland inte. Pratade med en urmakare som sa att det hade med nå "luft" o göra eller var det var? Får ju tänka på att klockan är snart 22år gammal. Men riktigt bra skick. Knappt nå stretch på länken. Låset låser riktigt bra, dykarförlängningen med. Ringen snurrar perfekt mm. :)
 
Jag trivs jättebra med min PO, har 43.5an, och jag skulle säga att jag gillar höjden på caset. Har heller inte upplevt något problem pga av skjortärmar etc, och skulle du någon gång behöva bärz smoking eller något sådant så kombinerar man väl det med en ren dressklocka isf.
Har alltså sammanfattningsvis bara postivt att säga om PO:n, en fantastiskt fin klocka med ett av världens modernaste urverk
Provade en 39.5mm PO idag. Upplevde den inte alls så tjock som jag förväntade mig. Positivt intryck alltså. Får se vad man kan tro sig behöva lägga mellan och om det är värt det.
 

Code

AKA Vincent B
Låset till 58 är typ vikt plåt. Varför ska du ha säkerhetsbygel på ett lås som inte kan öppnas genom att du drar i det? PO har mikrojustering on the fly som nästan är i paritet med Rolex.
Inte gjord av plåt men ok..På planet ocean och andra Omegor för den delen finns risk att fjädringarna går av med åren på claspen. Föressten pratade vi om ang bekvämligheten inte om låset..Och Omegas länk/lås är inte ens i närheten av en Rolex. Rolex har dom bästa länkarna och ring. Urverksmässigt , ja då kanske men länk? Inte ens i närheten..
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Inte gjord av plåt men ok..På planet ocean och andra Omegor för den delen finns risk att fjädringarna går av med åren på claspen. Föressten pratade vi om ang bekvämligheten inte om låset..Och Omegas länk/lås är inte ens i närheten av en Rolex. Rolex har dom bästa länkarna och ring. Urverksmässigt , ja då kanske men länk? Inte ens i närheten..
Är inte möjligheten att justera klockan on the fly när armen sväller och krymper av värme under dagen något som är relevant när man talar om bekvämlighet? Lägg av nu snälla.
 

Code

AKA Vincent B
Är inte möjligheten att justera klockan on the fly när armen sväller och krymper av värme under dagen något som är relevant när man talar om bekvämlighet? Lägg av nu snälla.
Vad har bekvämlighet med storlek och göra? Jag pratar om storlek i helhet. Tudor 58 är 39mm,11.9mm hög, perfekt Omega PO är högre. Aja smaken är som..
 
Topp