• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ser kanon ut! Känns den större än gamla caset på 41,5 mm?
Gamla var väl 41? Men ja, det gör den, men det är ju närmast en helt annan klocka, gamla modellen känns ganska billig i jämförelse. Bättre instegsklocka än detta om man ser kvalitet/pris skulle jag säga att det inte finns i branschen.
 

phyx

Omega
DB572E68-86C6-4805-8084-677DCEA87E3D.jpeg

Då är man officiellt med i Omega-klubben :happyhappy:
Fast med en 67år gammal omega. Otroligt vilken kvalité klockan håller. Under +-10 sek/dag. Lätt att korrigera med vilande läge under natten.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Gamla var väl 41? Men ja, det gör den, men det är ju närmast en helt annan klocka, gamla modellen känns ganska billig i jämförelse. Bättre instegsklocka än detta om man ser kvalitet/pris skulle jag säga att det inte finns i branschen.
Håller helt med. Föregångaren (som butiken hade hemma) känns som min 12 år gamla, den nya är i nivå med Omegas dyrare dykare som PO och SM300. Sen hade den ju också en härlig keramisk tavla som dagens PO. Det enda jag saknar i jämförelse är liquidmetal men då hade den blivit ännu dyrare. Samma verk som AT 38mm till 10% lägre pris ger ju Omegas kanske mest prisvärda klocka.
 

laxe

Breitling
2-Faktor
Hej allesammans,

Fick hem denna Omega Genève igår som jag köpt på Chrono24 av en Trusted Seller som sålt 242 klockor via Trusted Checkout och håller till i Lettland.

Den funkade fint igår dagen men idag har den plötsligt slutat fungera i 1h för att sedan fungera igen. Detta har hänt 3 gånger idag. Datumvisaren fungerar inte korrekt den heller.

276240ad-b4c8-40c0-b9fb-5683e0cc68bc-jpeg.1039373

21bb5401-8d84-43fb-80ee-1842bf7e9821-jpeg.1039374

b322dd9c-1b74-43a2-9a02-d2d49f607203-jpeg.1039375
dbf2bd43-25fb-4191-a5f7-73ce66b94fa7-jpeg.1039376


Annonsbeskrivningen var enligt följande:

"Vintage wrist watch Omega Geneve - Switzerland around 1973s Material of case : stainless steel case
Type of movement: mechanical, manual winding
Movement calibre : mevement Omega Cal. 1030.
Case number : 1360102
Case diameter : 37 mm without crown
Lug width: 18 mm
Dial : silvery dial Omega Geneve
Strap : Flattish genuine leather strap.Lug width: 18 mm.Width of buckle: 16 mm. Length of strap incl. the watch is 220 mm
Original glass and crown
Watch is professionally serviced and in good working condition."

Jag kontaktade säljaren angående detta och fick detta svar:

"Hi!
Very strange to hear it.Did you fully wind the watch by crown?Because it is a manual winding watch.The watch was professionally serviced and was in good working condition.Also I checked it by myself before sending to you and the watch showed a correct time.I would never have sent the watch in a broken state.
In any case,you can send the watch back to us and our watchmaker will repair it for free."

Jag har vridit upp den fullt två gånger igår, en gång imorse och en gång mitt på dagen.

Tycker ni att jag ska gå till en urmakare här i Stockholm för inspektion först och främst? Har ni i sådana fall något tips på en bra urmakare i Stockholm?

Eller tycker ni att jag ska skicka tillbaka den till Lettland och att deras urmakare reparerar den gratis?

/Leon
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hej allesammans,

Fick hem denna Omega Genève igår som jag köpt på Chrono24 av en Trusted Seller som sålt 242 klockor via Trusted Checkout och håller till i Lettland.

Den funkade fint igår dagen men idag har den plötsligt slutat fungera i 1h för att sedan fungera igen. Detta har hänt 3 gånger idag. Datumvisaren fungerar inte korrekt den heller.

276240ad-b4c8-40c0-b9fb-5683e0cc68bc-jpeg.1039373

21bb5401-8d84-43fb-80ee-1842bf7e9821-jpeg.1039374

b322dd9c-1b74-43a2-9a02-d2d49f607203-jpeg.1039375
dbf2bd43-25fb-4191-a5f7-73ce66b94fa7-jpeg.1039376


Annonsbeskrivningen var enligt följande:

"Vintage wrist watch Omega Geneve - Switzerland around 1973s Material of case : stainless steel case
Type of movement: mechanical, manual winding
Movement calibre : mevement Omega Cal. 1030.
Case number : 1360102
Case diameter : 37 mm without crown
Lug width: 18 mm
Dial : silvery dial Omega Geneve
Strap : Flattish genuine leather strap.Lug width: 18 mm.Width of buckle: 16 mm. Length of strap incl. the watch is 220 mm
Original glass and crown
Watch is professionally serviced and in good working condition."

Jag kontaktade säljaren angående detta och fick detta svar:

"Hi!
Very strange to hear it.Did you fully wind the watch by crown?Because it is a manual winding watch.The watch was professionally serviced and was in good working condition.Also I checked it by myself before sending to you and the watch showed a correct time.I would never have sent the watch in a broken state.
In any case,you can send the watch back to us and our watchmaker will repair it for free."

Jag har vridit upp den fullt två gånger igår, en gång imorse och en gång mitt på dagen.

Tycker ni att jag ska gå till en urmakare här i Stockholm för inspektion först och främst? Har ni i sådana fall något tips på en bra urmakare i Stockholm?

Eller tycker ni att jag ska skicka tillbaka den till Lettland och att deras urmakare reparerar den gratis?

/Leon
Jag tror inte att de kommer att gå med på att ersätta dig för kostnaderna för lokal reparation.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Hur håller era seamasters tiden?
Min SMP med 8800 ligger på +0.8s/d oavsett hur om den ligger i lådan eller på armen. Väldigt bra får man säga.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Rolex clasp är bättre för att den kan justeras i fler steg, medan Omegas är bättre för att den är något elegantare och smidigare, man slipper det där att man ibland klickar mellan två lägen och hamnar fel.
Tycker Omegas är betydligt mer lättanvänd, men det kan vara så att jag lider av underutvecklad finmotorik
 
Topp