• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Stefan S

Patek
2-Faktor
Just nu finns det en klocka på Auctionet där de i sin knapphändiga beskrivning skriver "Sjöhäst borttagen på bakverket". Om vi bortser från det lustiga i att de tror det handlar om någon konditoriprodukt, hur är det med detta att sjöhästen tagits bort? Jag tror jag har sett den kommentaren någon annan stans tidigare också. Är det verkligen möjligt att någon skulle få för sig att slipa bort emblemet? Visst är det snarare så att vissa modeller och årgångar tillverkats utan emblem, tror det flimrat förbi något om amerikanska marknaden eller nåt. Någon som vet?
Se för övrigt denna auktionspost.
Tror inte det varit någon sjöhäst där utan levererad med slät baksida för typ minnesgåva. Gravering som någon slipat bort alltså.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Blev en familjeträff idag!
5EC12C80-5AD2-4DF6-877E-0522617B2E64.jpeg

Omega Seamaster- Railmaster 39/ Planet Ocean 42 / Aqua Terra 38,5
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Eller avsedd för gravering som aldrig blev av kanske. Men att man skulle slipat bort sjöhästen låter hur som helst helt osannolikt.
Osannolikt, ja. Men det ser rätt skumt ut, inte bara som en slät baksida med normalt slitage. Men gravyr låter sig ju inte heller slipas bort så lätt, går ju rätt djupt.
 

Smulan

Rolex
Tja det stod ju faktiskt under konditionsrapport och inte konditorrapport. Låter som sagt hel osanolikt att plocka bort sjöhästen men kan man ha bytt ut boetten av någon anledning?

Fråga som ny SMP-ägare. Vad finns det för roliga band att växa länken med?
 

DynamitBosse

Breitling
Brrrr.... Det där var väl ändå ingen höjdare?
Tycker den var kanonsnygg. Vidare, om jag för stunden går in i rollen som Omegas chefdesigner så hade jag fortsatt experimentera med kulörvariationer för Planet Ocean. Varför inte en motsvarighet till Rolex Hulken? Grön ring och grön tavla. Det hade vart nåt om det gjordes rätt. :)
 

HOC1337

Breitling
Hej!

Vet inte om man får fråga efter äkthet i denna tråden men gör ett försök iallafall. Såg denna klocka nyligen och vill veta om ni tror den är äkta.
https://www.tradera.com/item/351679952
Det jag reagerar på är bezelen som är blå trots svart tavla (antar att detta går att ändra i efterhand men men) samt att lådan är lite annorlunda än dem jag funnit på nätet. Samt så saknas certifikat som han skriver i beskrivning men säger att äkthetsintyg kan skapas.

Tacksam för svar
HOC
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!

Vet inte om man får fråga efter äkthet i denna tråden men gör ett försök iallafall. Såg denna klocka nyligen och vill veta om ni tror den är äkta.
https://www.tradera.com/item/351679952
Det jag reagerar på är bezelen som är blå trots svart tavla (antar att detta går att ändra i efterhand men men) samt att lådan är lite annorlunda än dem jag funnit på nätet. Samt så saknas certifikat som han skriver i beskrivning men säger att äkthetsintyg kan skapas.

Tacksam för svar
HOC
Det är en gammal modell och därför ser lådan annorlunda ut.
Jag tycker den ser ut som det ska men jag är ingen expert på gamla SMPs.

Däremot går dom inte för 25-27 som det står i annonsen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej!

Vet inte om man får fråga efter äkthet i denna tråden men gör ett försök iallafall. Såg denna klocka nyligen och vill veta om ni tror den är äkta.
https://www.tradera.com/item/351679952
Det jag reagerar på är bezelen som är blå trots svart tavla (antar att detta går att ändra i efterhand men men) samt att lådan är lite annorlunda än dem jag funnit på nätet. Samt så saknas certifikat som han skriver i beskrivning men säger att äkthetsintyg kan skapas.

Tacksam för svar
HOC
Allt på bild ser rätt ut. Tavlan är inte svart utan blå, bilden luras. Googla på ”Omega 2222.80.00” och kolla själv.
Men jag är mer intresserad av servicekvitto med klockans serienummer än bytta delar.
edit: Boxen är nog rätt, dom röda boxarna skiljer sig beroende på årsmodell.
 
Senast ändrad:

HOC1337

Breitling
Allt på bild ser rätt ut. Tavlan är inte svart utan blå, bilden luras. Googla på ”Omega 2222.80.00” och kolla själv.
Men jag är mer intresserad av servicekvitto med klockans serienummer än bytta delar.
edit: Boxen är nog rätt, dom röda boxarna skiljer sig beroende på årsmodell.
Problemet är ju att 2222.80.00 är mid size automatic och inte standard size på 41mm som han skriver att det skall vara. Ska fråga honom om service historik men enligt annonsen ska det ju inte vara något problem om man ska tror honom...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Problemet är ju att 2222.80.00 är mid size automatic och inte standard size på 41mm som han skriver att det skall vara. Ska fråga honom om service historik men enligt annonsen ska det ju inte vara något problem om man ska tror honom...
Så rätt så, missade det (midnatt=trött). Fått fram att klockan på bilden bör vara 2220.80.00. Den ser iaf ut som 41mm i mina ögon.
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-diver-300m-co-axial-41-mm-22208000
Service måste ju styrkas annars är det ju inget värt i pengar och den får betraktas som oservad. Helst servicekvitto alltså, tycker han själv får försöka fixa dokumentation från Swatch Group = det Omega i Stockholm han refererar till.
 

HOC1337

Breitling
Så rätt så, missade det (midnatt=trött). Fått fram att klockan på bilden bör vara 2220.80.00. Den ser iaf ut som 41mm i mina ögon.
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-diver-300m-co-axial-41-mm-22208000
Service måste ju styrkas annars är det ju inget värt i pengar och den får betraktas som oservad. Helst servicekvitto alltså, tycker han själv får försöka fixa dokumentation från Swatch Group = det Omega i Stockholm han refererar till.
Aha ok! Snackade med en kompis idag som sade att seamaster är jävligt ovärt att köpa och att det inte är någon bra value för det du får rent klockmässigt. Vad tycker du/ni om det?

Tack för hjälpen btw :)
 

HOC1337

Breitling
Aha ok! Snackade med en kompis idag som sade att seamaster är jävligt ovärt att köpa och att det inte är någon bra value för det du får rent klockmässigt. Vad tycker du/ni om det?

Editor: skrev till Tradera killen med klockan nu och han kommer tydligen höja priset så han anser att klockan "är värd mer" när han sökte på ref 2220.80.00

Tack för hjälpen btw :)
 
Topp