• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Aha ok! Snackade med en kompis idag som sade att seamaster är jävligt ovärt att köpa och att det inte är någon bra value för det du får rent klockmässigt. Vad tycker du/ni om det?

Tack för hjälpen btw :)
Allt ser riktigt ut enligt mig med. Brukar ligga på runt 20k.
Vet inte vad din polare tycker att saknas som man inte får för pengarna riktigt, men smaken är som baken. Själv kan jag tycka att man får jävligt lite extra för de extra 100 långsjalar man får lägga för Rolex motsvarighet, men man får ju heller inte så mycket mer än om man köper en Seiko för 2000...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Aha ok! Snackade med en kompis idag som sade att seamaster är jävligt ovärt att köpa och att det inte är någon bra value för det du får rent klockmässigt. Vad tycker du/ni om det?

Tack för hjälpen btw :)
Det har ju setts ner på den som mellanchefs-klockan men tycker det har svängt nu och att den blivit en erkänd klassiker. Dom är definitivt ett bra köp för värdet går ju bara uppåt och kollar man kvalitet/innehåll så tycker jag inte att det finns någon bättre klocka för kring 18-20K. Lättsålda om man inte skulle gilla den eller vill gå ”vidare”. Visst är en femsiffrig Rolex sub en bättre klocka på en hel del punkter men dom betingar idag 3+ gånger pengarna. Gemensamt är iaf eleganta dykarklockor i bra storlek som funkar i alla sammanhang.
 

HOC1337

Breitling
Det har ju setts ner på den som mellanchefs-klockan men tycker det har svängt nu och att den blivit en erkänd klassiker. Dom är definitivt ett bra köp för värdet går ju bara uppåt och kollar man kvalitet/innehåll så tycker jag inte att det finns någon bättre klocka för kring 18-20K. Lättsålda om man inte skulle gilla den eller vill gå ”vidare”. Visst är en femsiffrig Rolex sub en bättre klocka på en hel del punkter men dom betingar idag 3+ gånger pengarna. Gemensamt är iaf eleganta dykarklockor i bra storlek som funkar i alla sammanhang.
Han argumenterade att Omega seamaster är dålig value och att det inte är erkänt som en finare klocka, han ansåg Tudor skulle att vara bättre. Vet dock inte, tycker Tudor är lite mycket Rolex wannabe, men men
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Han argumenterade att Omega seamaster är dålig value och att det inte är erkänt som en finare klocka, han ansåg Tudor skulle att vara bättre. Vet dock inte, tycker Tudor är lite mycket Rolex wannabe, men men
Jag vill nog påstå att vi på KS har lite bättre koll än din polare. Visst, Tudor är bra och står på egna ben (ingen Rolex wannabe för mig) så mest en smaksak kanske. Personligen är jag mer tilltalad av Omegas modeller generellt men visst finns det höjdare från Tudor (ex nya BB58). Vad som anses bättre/finare hos kreti och pleti utan koll är ju inget jag bryr mig om.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Han argumenterade att Omega seamaster är dålig value och att det inte är erkänt som en finare klocka, han ansåg Tudor skulle att vara bättre. Vet dock inte, tycker Tudor är lite mycket Rolex wannabe, men men
Jag håller med @Stefan S att Tudor är helt ok, men om du kollar runt om i världen så skulle jag tro att fler anser att Omega är ett högre skattat varumärke än Tudor. Historiskt sett så har ju inte Tudor bidragit till horologin vidare mycket då de mest ägnat sig åt att bygga "billiga" klockor av Rolexdelar, även om de nu för tiden gör riktigt snygga prylar på egen hand.
 

Code

AKA Vincent B
Ägt både Tudor 41mm och Tudor 58 samt gamla och nya Omega seamaster (inte den nyaste Seamaster dock). Kan säga av egna erfarenheter att Tudor har enligt mig bättre ring än Omega. Men Omegas urverk är ju brutala. And länken är det lite mer smaksak. Gillar båda länkarna till både Omega och Tudor. Men gillar Tudors lite mer då den har clasp istället för 2 knappar. På dom gamla länkarna kunde länken gå upp om man slog handen i nåt. Vet ej hur dom nyare är ang den saken. Men däremot slår nyare Omega länkar med mikrojusteringen.. :)
 
Det har ju setts ner på den som mellanchefs-klockan men tycker det har svängt nu och att den blivit en erkänd klassiker. Dom är definitivt ett bra köp för värdet går ju bara uppåt och kollar man kvalitet/innehåll så tycker jag inte att det finns någon bättre klocka för kring 18-20K. Lättsålda om man inte skulle gilla den eller vill gå ”vidare”. Visst är en femsiffrig Rolex sub en bättre klocka på en hel del punkter men dom betingar idag 3+ gånger pengarna. Gemensamt är iaf eleganta dykarklockor i bra storlek som funkar i alla sammanhang.

Det är ont om saker en 5-siffrig Sub gör bättre än senaste iterationen Seamasters även utan att klämma in värde på rent objektiva grunder. +2/-2 är imponerande, det är väl det.

Dock så är det svårt att motivera köp av någon av dem på objektiva grunder :D
 

Code

AKA Vincent B
En 90 tals Omega seamaster 300 med tritium tavla är riktigt coola. Och ja grym kvalite. Hur vet man det? Jo för dom snurrar efter 20-25år, så bevisat.. :)Värt pengarna? Absolut. Lättsålda? Ja.. :)
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Den här var RIKTIGT snygg. Omega seamaster 300 spectre hercules. Custom made.. Ligger runt 120k..:)
Seamaster-Hercules-Custom-Phantom-41mm-ADLC-Coated-Stainless-Steel-21230412001003.png
Omega-Seamaster-41mm-ADLC-Coated-Stainless-Steel-21230412001003.jpg
IMG_20190523_115344.jpg
Nej den där var verkligen gräslig :eek: utan döskallarna så kanske den hade varit snäppet bättre...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Så galet nöjd att denna klocka äntligen är tillbaka på handleden, marknadens mest underskattade modell :D
20190523_194253.jpg
Grattis! Underskattad vill jag väl inte säga men väl inte så het längre efter 5 år i produktion oförändrad. Hade en tvåton. Saknar modellen och sugen på denna i helstål. Mumma vore kanske titanversionen med blå tavla? Men svår att hitta beg och dyr ny.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Grattis! Underskattad vill jag väl inte säga men väl inte så het längre efter 5 år i produktion oförändrad. Hade en tvåton. Saknar modellen och sugen på denna i helstål. Mumma vore kanske titanversionen med blå tavla? Men svår att hitta beg och dyr ny.
Med tanke på hur sällan man ser den skulle jag nog säga det, men det är ju min åsikt.
 

Smulan

Rolex
Det sitter ett 3303 verk i min SMP. Håller tiden bra med + 1 s per dag på armen. Vet någon i vilket läge verket går långsammast? Face down?
 
Topp