• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

RobertZ

Breitling
Jag behöver hjälp. Ska skaffa en klassisk beater att ha till jeans. Frågan är vilken omega ref som är mest klassisk? Vi pratar alltså om en rimligt prissatt modell så en någon samlarmodell från 50-talet. Så det är nog från 90-talet och framåt som är aktuellt. Både SMP och Speedy kan vara aktuella.

Mitt förslag på SMP är 2531.80.00. Antar att det är no contest här?
iu


Hjälp mig med Speedyn också, jag behöver läsa på där. Vilken modell skall man ha? Tack!
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag behöver hjälp. Ska skaffa en klassisk beater att ha till jeans. Frågan är vilken omega ref som är mest klassisk? Vi pratar alltså om en rimligt prissatt modell så en någon samlarmodell från 50-talet. Så det är nog från 90-talet och framåt som är aktuellt. Både SMP och Speedy kan vara aktuella.

Mitt förslag på SMP är 2531.80.00. Antar att det är no contest här?
iu


Hjälp mig med Speedyn också, jag behöver läsa på där. Vilken modell skall man ha? Tack!
Vill du gärna ha en mekanisk klocka? Eftersom du nämnde beater tänkte jag spontant att kvarts kanske hade varit mer praktiskt? Men jag håller med dig i det du skrev, ingen tävling om saken, klart att det är en klassisk SMP du ska ha!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag behöver hjälp. Ska skaffa en klassisk beater att ha till jeans. Frågan är vilken omega ref som är mest klassisk? Vi pratar alltså om en rimligt prissatt modell så en någon samlarmodell från 50-talet. Så det är nog från 90-talet och framåt som är aktuellt. Både SMP och Speedy kan vara aktuella.

Mitt förslag på SMP är 2531.80.00. Antar att det är no contest här?
iu


Hjälp mig med Speedyn också, jag behöver läsa på där. Vilken modell skall man ha? Tack!
Bra val av SMP.
Speedmaster pro är väl den enda som är klassisk. Lite annat prisläge på den, så räkna med runt 30 stora. Inte lika beater-kompatibel som SMP kan jag tycka då den är lite mindre toolig, men passar bättre i finrummet.
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
45DB4729-5900-4D13-9063-76F5D028B7F0.jpeg
Kanske återkommer jag med en noggrannare jämförelse. Men för nu får bilden tala för sig själv. F300:an går 0,1s fort per dygn. Iofs inte mekanisk - men ändå!
 

Ninen79

Audemars
Jag behöver hjälp. Ska skaffa en klassisk beater att ha till jeans. Frågan är vilken omega ref som är mest klassisk? Vi pratar alltså om en rimligt prissatt modell så en någon samlarmodell från 50-talet. Så det är nog från 90-talet och framåt som är aktuellt. Både SMP och Speedy kan vara aktuella.

Mitt förslag på SMP är 2531.80.00. Antar att det är no contest här?
iu


Hjälp mig med Speedyn också, jag behöver läsa på där. Vilken modell skall man ha? Tack!
2531.80 är den mest klassiska Smp. Vill du ha mer kvalite och kan tänka dig gå upp några tusen så har du Smp c som är väldigt prisvärd.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
2531.80 är den mest klassiska Smp. Vill du ha mer kvalite och kan tänka dig gå upp några tusen så har du Smp c som är väldigt prisvärd.
Man får ju "mer" klocka i SMPc med co-axial 2500 och keramisk ring för inte så mycket mer pengar men blir lite mer bling och man tappar charmen hos dom klassiska modellerna. Det är ju därför 2531.80.00 betingar de priser dom gör. Svart med svärdvisare 2254.50.00 är en annan klassiker att kolla efter.
 

RobertZ

Breitling
Bra val av SMP.
Speedmaster pro är väl den enda som är klassisk. Lite annat prisläge på den, så räkna med runt 30 stora. Inte lika beater-kompatibel som SMP kan jag tycka då den är lite mindre toolig, men passar bättre i finrummet.
Vilka refs tycker du man ska hålla utkik efter här och varför? Om vi pratar från 90-talet och framåt.
 

RobertZ

Breitling
Man får ju "mer" klocka i SMPc med co-axial 2500 och keramisk ring för inte så mycket mer pengar men blir lite mer bling och man tappar charmen hos dom klassiska modellerna. Det är ju därför 2531.80.00 betingar de priser dom gör. Svart med svärdvisare 2254.50.00 är en annan klassiker att kolla efter.
Jag har en blingig 116613 och söker efter något mindre blingingt att varva med. Svärdvisarna på 2254.50 är en dealbreaker för mig. 2531.80 är en modern klassiker. Gärna en från sent 90-tal med lätt blekt ring och lite missfärgat lume
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vilka refs tycker du man ska hålla utkik efter här och varför? Om vi pratar från 90-talet och framåt.
SMP kom först på 90-talet, så där är det enkelt.
De två som @Stefan S nämner är de två mest klassiska från första generationen. Finns även en GMT-version men med solida svärdvisarna och 36mm-variant av den vanliga, men jag antar att endast 2531.80 är vad som intresserar dig.
Efterföljaren 2220.80 med coaxiellt cal.2500-verk kom runt -00. Den är väldigt lik första versionen med vågig tavla men visarna har blivit något längre och den har pålimmade index.

*edit: SMP300 kom på nittiotalet. 200 fanns innan.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
20F679F5-C63E-4484-A13F-816BD0A349E0.jpeg
hqdefault (7).jpg
omega-seamaster-300-wrist-resized.jpg
11256b1010149-omega-seamaster-300-m.jpg

Be till 3 gudar och en känguru att de menade -67 och släpper remaken man vill ha, helst utan tjockhet och fejklume.

Isf så har Omega en submördare på allvar, om man nu ska använda det uttrycket.
Ja fyfan. Men jag misstänker att den kommer vara minst 41mm, rätt så tjock och ha patinerad lume....
Perfekt hade den varit i typ 37-39mm, slimmad (även om det innebär ETA 2892 istället för in-house) och vanlig jädra superluminova till ett överkomligt pris (typ nya SMPc-priset) och så givetvis INTE i limited edition. Där har vi en perfekt dykare och som du säger en sub-dödare, enligt mig.
 
  • Like
Reactions: Ncs

Ncs

Rolex
2-Faktor
Ja fyfan. Men jag misstänker att den kommer vara minst 41mm, rätt så tjock och ha patinerad lume....
Perfekt hade den varit i typ 37-39mm, slimmad (även om det innebär ETA 2892 istället för in-house) och vanlig jädra superluminova till ett överkomligt pris (typ nya SMPc-priset) och så givetvis INTE i limited edition. Där har vi en perfekt dykare och som du säger en sub-dödare, enligt mig.
Håller helt med dig.
 
Ja fyfan. Men jag misstänker att den kommer vara minst 41mm, rätt så tjock och ha patinerad lume....
Perfekt hade den varit i typ 37-39mm, slimmad (även om det innebär ETA 2892 istället för in-house) och vanlig jädra superluminova till ett överkomligt pris (typ nya SMPc-priset) och så givetvis INTE i limited edition. Där har vi en perfekt dykare och som du säger en sub-dödare, enligt mig.

Originalet är 42x12.9 mm, det vore ok för mig iaf.

Men jag är rädd för att du har rätt, Omega kommer att klanta till det och istället för en riktig klassisk GADA subkiller får vi en tjock wannabe-vintage hög :(
 
Topp