• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vintage Omega idag, passar perfekt till kostym :)
F320898E-F608-4419-8D37-EC08B96D9676.jpeg

BDC38DA0-A33B-48C4-A6DF-DD8AEE049683.jpeg
Man förstår ju varför Omegas herrur från 60-70 blivit så populära när man ser dessa bilder. Fantastisk design som verkligen är spot on idag!
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Min första ”lyx” klocka som jag sparat ihop till och gått och sneglat på i måååånga år blev en sprillans ny Omega Seamaster efter att jag sonderat klockmarknaden och läst in mig på en mängd olika märken och modeller. Nästa steg i processen var att välja kulör. Tvekade länge mellan svart eller blå, men den blåa färgen känns så levande och klassisk så fick bli den! Slutade med att jag bokstavligen stod med en klocka runt vardera handled, en Breitling Colt 44 och Omega Seamastern och gick på magkänslan! Så jäkla nöjd med mitt val Ägt den i snart 2 år och även om man ”tröttnar” lite på den ibland älskar jag den och har bestämt mig för att komplettera samlingen istället för att sälja den när lusten efter nya härliga dinkor blir för stor haha (Bjuder på ett par salta somriga bilder att längta tillbaka till i höstmörkret, obs även populär hos sambon som gärna lånar den ibland ?!?).
365DDB59-483E-4B9E-8C37-C70A2CAFB68B.png
C5720220-D1A6-46CA-A7AD-02BC3866ABA0.png
 

Göteborgare

Cartier
Min första ”lyx” klocka som jag sparat ihop till och gått och sneglat på i måååånga år blev en sprillans ny Omega Seamaster efter att jag sonderat klockmarknaden och läst in mig på en mängd olika märken och modeller. Nästa steg i processen var att välja kulör. Tvekade länge mellan svart eller blå, men den blåa färgen känns så levande och klassisk så fick bli den! Slutade med att jag bokstavligen stod med en klocka runt vardera handled, en Breitling Colt 44 och Omega Seamastern och gick på magkänslan! Så jäkla nöjd med mitt val Ägt den i snart 2 år och även om man ”tröttnar” lite på den ibland älskar jag den och har bestämt mig för att komplettera samlingen istället för att sälja den när lusten efter nya härliga dinkor blir för stor haha (Bjuder på ett par salta somriga bilder att längta tillbaka till i höstmörkret, obs även populär hos sambon som gärna lånar den ibland ?!?).
365DDB59-483E-4B9E-8C37-C70A2CAFB68B.png
C5720220-D1A6-46CA-A7AD-02BC3866ABA0.png
Tror du gjorde ett bra val! Grattis till en fin klocka!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Min första ”lyx” klocka som jag sparat ihop till och gått och sneglat på i måååånga år blev en sprillans ny Omega Seamaster efter att jag sonderat klockmarknaden och läst in mig på en mängd olika märken och modeller. Nästa steg i processen var att välja kulör. Tvekade länge mellan svart eller blå, men den blåa färgen känns så levande och klassisk så fick bli den! Slutade med att jag bokstavligen stod med en klocka runt vardera handled, en Breitling Colt 44 och Omega Seamastern och gick på magkänslan! Så jäkla nöjd med mitt val Ägt den i snart 2 år och även om man ”tröttnar” lite på den ibland älskar jag den och har bestämt mig för att komplettera samlingen istället för att sälja den när lusten efter nya härliga dinkor blir för stor haha (Bjuder på ett par salta somriga bilder att längta tillbaka till i höstmörkret, obs även populär hos sambon som gärna lånar den ibland ?!?).
365DDB59-483E-4B9E-8C37-C70A2CAFB68B.png
C5720220-D1A6-46CA-A7AD-02BC3866ABA0.png
Kul! Kanske sikta på en Speedmaster Professional som nästa klocka? Ett mycket trevligt komplement till en SMP.
 

Zelot

Omega
Jag har en liten utmaning till tråden (men jag skulle samtidigt uppskatta hjälpen!). Jag har en gammal goding (se bild). Har varit hos många AD i sthlm och ingen vet vilken modell det är på klockan!

På baksidan finns en inskription som anger årtalet 1962. Armbandet är inte original.

Vet någon vilken modell det är på klockan? Även tacksam för mer kuriosa info! Exv är det guld rakt igenom eller bara på ytan?
 

Bilagor

  • 20191027_134249.jpg
    20191027_134249.jpg
    85.6 KB · Visningar: 4

DrKlocka

Audemars
Jag har en liten utmaning till tråden (men jag skulle samtidigt uppskatta hjälpen!). Jag har en gammal goding (se bild). Har varit hos många AD i sthlm och ingen vet vilken modell det är på klockan!

På baksidan finns en inskription som anger årtalet 1962. Armbandet är inte original.

Vet någon vilken modell det är på klockan? Även tacksam för mer kuriosa info! Exv är det guld rakt igenom eller bara på ytan?

Modellen har inget namn, bara ett referensnummer. Referensnummer, boettmaterial, verkkaliber och serienummer hittar du på insidan av bakboetten. Gå till någon som kan öppna den. Dvs, i princip valfri urmakare.
 

Zelot

Omega
Modellen har inget namn, bara ett referensnummer. Referensnummer, boettmaterial, verkkaliber och serienummer hittar du på insidan av bakboetten. Gå till någon som kan öppna den. Dvs, i princip valfri urmakare.
Jaha, Tack för info. Vet du möjligen hur originalutförandet såg ut, läderarmband (färg?) eller länk (guld eller dyl.?)
 

Makkaboo

Omega
Testar ställa en fråga här! Är ute efter julklapp eller ev 40-årspresent åt min fru. Hon är inte superintresserad av klockor men gillade den Jacques Lemans hon fick av mig för typ sju år sedan fram tills kvaliteten visade sig vara klart bristfällig. Jag har själv en Speedmaster samt en Seamaster 30 och tänkte att jag skulle köpa en Omega Quartz någorlunda modern. Hittade av en slump den här på Catawiki, 33mm och rätt nätt så den får väl anses vara unisex:
http://www.catawiki.com/kavels/30500225

Någon som vet något om den modellen? Jag har inte sett den förut och värderingen på typ 5000 spänn är ju rätt låg med tanke på årtalet. Alla synpunkter mottages tacksamt! :)
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Testar ställa en fråga här! Är ute efter julklapp eller ev 40-årspresent åt min fru. Hon är inte superintresserad av klockor men gillade den Jacques Lemans hon fick av mig för typ sju år sedan fram tills kvaliteten visade sig vara klart bristfällig. Jag har själv en Speedmaster samt en Seamaster 30 och tänkte att jag skulle köpa en Omega Quartz någorlunda modern. Hittade av en slump den här på Catawiki, 33mm och rätt nätt så den får väl anses vara unisex:
http://www.catawiki.com/kavels/30500225

Någon som vet något om den modellen? Jag har inte sett den förut och värderingen på typ 5000 spänn är ju rätt låg med tanke på årtalet. Alla synpunkter mottages tacksamt! :)
Får du den för 500 euro så blir slutpriset hemma i Sverige 750 euro.... (500 + 50 i frakt=550 + 9% provision=600 + 25% moms= 750), finns det inte roligare klockor då ?
 

Makkaboo

Omega
Får du den för 500 euro så blir slutpriset hemma i Sverige 750 euro.... (500 + 50 i frakt=550 + 9% provision=600 + 25% moms= 750), finns det inte roligare klockor då ?
Jo absolut men det finns en i Europa också nu så då skulle man slippa införselmomsen. Frågan var egentligen om någon hade erfarenhet av den klockan? Jag hade helst köpt en Aqua terra quartz enligt en annan tråd här, om jag skulle hitta en för runt 7500, men de enda jag har hittat hittills har legat på runt 15'.
 

Zelot

Omega
Testar ställa en fråga här! Är ute efter julklapp eller ev 40-årspresent åt min fru. Hon är inte superintresserad av klockor men gillade den Jacques Lemans hon fick av mig för typ sju år sedan fram tills kvaliteten visade sig vara klart bristfällig. Jag har själv en Speedmaster samt en Seamaster 30 och tänkte att jag skulle köpa en Omega Quartz någorlunda modern. Hittade av en slump den här på Catawiki, 33mm och rätt nätt så den får väl anses vara unisex:
http://www.catawiki.com/kavels/30500225

Någon som vet något om den modellen? Jag har inte sett den förut och värderingen på typ 5000 spänn är ju rätt låg med tanke på årtalet. Alla synpunkter mottages tacksamt! :)
Jag har tyvärr inte så mkt att tillägga om själva modellen men jag funderade över sajten catawiki, den verkar ganska billigt generellt sett när man ser till många omegaklockor. Är det någon som har erfarenhet av att handla därifrån? -motsvarar klockan utlovat skick?
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Jag har tyvärr inte så mkt att tillägga om själva modellen men jag funderade över sajten catawiki, den verkar ganska billigt generellt sett när man ser till många omegaklockor. Är det någon som har erfarenhet av att handla därifrån? -motsvarar klockan utlovat skick?
Jag upplever det som att klockorna går ganska dyrt där.... Har bara handlat där en gång o det var iofs inget armbandsur utan en kronograf från ett Mig plan och det var inga problem.
 

Dasnuld

Omega
Jag skulle vara mycket tacksam om någon av er erfarna klockentusiaster kunde ge mig tips på var man kan få tag på begagnade
AquaTerra Co-Axial Cal 2500 alt Cal 8500.
Hittar många på Chrono 24 samt ett par hos Jälmers Ur dock med ganska saftiga prislappar.
Sök här på KS, finns säkert någon som har en till salu.
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
360446A1-DB99-4A18-8705-FF33644DA4EE.jpeg
Fick nyligen ärva pappas omega dressklocka då jag fyllde jämnt. Han fick den av sitt jobb för femton år sedan, efter 25 (!!) år på företaget. Han har tråkigt nog inte använt den mer än vid ett fåtal tillfällen så som julbord, nyårsafton med mera, så den är i väldigt bra skick i alla fall! Då han är väl medveten om mitt klockintresse tyckte han det var hög tid att jag tog över den.. Schysst klocka från företaget även om den är quartz får man väl säga.. Tror inte det är så vanligt nuförtiden med denna typ av gåva (om någon ens arbetar så länge på samma ställe haha)? Med hans initialer på baklocket och det faktum att det är en gåva från min käre far är den en riktigt keeper, dessutom gör den sig bra i sällskap med min seamaster :)
8BD2613F-5956-4421-9CA0-C77CF4C4D744.jpeg
 
Har köpt några klockor hos Rob men är nu på jakt efter en Speedmaster Safir. Tycker mig ha läst att han tappat sin AD status. Har tidigare köpt rolex vilket varit svårprutat men förstår att Omega ibland kan ge rabatter. Står nu i valet och kvalet att antingen köpa av gråhandlare eller av AD i Stockholm om de kan erbjuda ett något bättre pris än list. Finns rekommendation på Omega AD i Stockholm som möjligen kan ge en ok rabatt?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har köpt några klockor hos Rob men är nu på jakt efter en Speedmaster Safir. Tycker mig ha läst att han tappat sin AD status. Har tidigare köpt rolex vilket varit svårprutat men förstår att Omega ibland kan ge rabatter. Står nu i valet och kvalet att antingen köpa av gråhandlare eller av AD i Stockholm om de kan erbjuda ett något bättre pris än list. Finns rekommendation på Omega AD i Stockholm som möjligen kan ge en ok rabatt?
Om jag var ute efter en ny Omega skulle jag definitivt kolla med Erikson i Sundbyberg (även om jag inte befinner mig i Stockholm, dom kan ju skicka den).
 
Topp