• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Gillar hur den trots sin så kallade svarta urtavla skiftar till mellangrått skiffer i vissa ljus!
D2A39041-01A4-4EF5-ADC8-8C1BB0C25398.jpeg
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Vad tycker ni om Ploprof, finns det många på forumet?
Jag har länge tänkt att en sådan måste jag ha. Och det börjar bli dags, tänkte jag. Hade tänkt att skaffa en i stål, men fick då höra av en handlare sa att nu finns endast titan att tillgå? Priset ökar då med ca 30000kr, om man inte lyckas pruta hos någon handlare som har den som hyllvärmare?

Så vad säger expertisen om Ploppen och titan, är det en trevlig kombo, och stämmer det att stålreferensen är borta? Ni som har köpt hos olika Svenska AD, har priserna varit skrivna i sten, eller har det funnits något förhandlingsutrymme?
 
Senast ändrad:

tossefar

Cartier
Har Omega någonsin haft ett gummiband till smp 300m mid-size? Har ganska stora svårigheter att hitta ett vettigt, oavsett tillverkare. Det finns Hirsch Pure men känslan där är inte riktigt premium...
 

JB__

Omega
Tjenare Omega-älskare!
Jag har inte postat speciellt mycket på KS tidigare, men känner att det är dags att engagera sig mer!
Var på besök hemma hos föräldrarna i helgen och fick farsan att plocka fram sin gamla omega seamaster 1000m från säkert förvar. Han påstår att den köptes för under 1000-lappen nån gång under 70-talet, och med tanke på pappas sparsamhet tvivlar jag inte på det en sekund. Bifogar en bild så alla får njuta av mästerverket. Armbandet är aftermarket, men har troligtvis också vart med i leken i ett antal år. Klockan är rätt sliten. Detta är då den har använts för sitt sanna syfte, dykning, under många års tid. Häftigt nog tickar den fortfarande efter några skak, det säger mycket om Omegas kvalitét.
Ber om ursäkt för skärpan på bilden samt de klena, bleka handlederna! ;)
Allt gott,
Johan
Fil 001.png
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Tjenare Omega-älskare!
Jag har inte postat speciellt mycket på KS tidigare, men känner att det är dags att engagera sig mer!
Var på besök hemma hos föräldrarna i helgen och fick farsan att plocka fram sin gamla omega seamaster 1000m från säkert förvar. Han påstår att den köptes för under 1000-lappen nån gång under 70-talet, och med tanke på pappas sparsamhet tvivlar jag inte på det en sekund. Bifogar en bild så alla får njuta av mästerverket. Armbandet är aftermarket, men har troligtvis också vart med i leken i ett antal år. Klockan är rätt sliten. Detta är då den har använts för sitt sanna syfte, dykning, under många års tid. Häftigt nog tickar den fortfarande efter några skak, det säger mycket om Omegas kvalitét.
Ber om ursäkt för skärpan på bilden samt de klena, bleka handlederna! ;)
Allt gott,
Johan
Fil 001.png
Stenhård! Mycket snygg boett och visare.
 
Tjena o go morgon klockmäniskor
Är där någon som kan hjälpa mig,! brukar lösa det själv men idag e jag i behov av hjälp.
Letar efter läderband till min speedmaster
Vill kunna montera på spännet från länken på läder, alltså 2 korta remar ahh behöver inte förklara ni vet vad jag menar
Var kan jag beställa detta...
Tack mina vänner
 
Tjena o go morgon klockmäniskor
Är där någon som kan hjälpa mig,! brukar lösa det själv men idag e jag i behov av hjälp.
Letar efter läderband till min speedmaster
Vill kunna montera på spännet från länken på läder, alltså 2 korta remar ahh behöver inte förklara ni vet vad jag menar
Var kan jag beställa detta...
Tack mina vänner

"Ni vet vad jag menar"

Jag har aldrig sett en Speedy på läder med clasp från länken iaf.
 
"Ni vet vad jag menar"

Jag har aldrig sett en Speedy på läder med clasp från länken iaf.
Nä men kanske läderband med clasp, eller! om det är på en speedmaster eller Rolex eller vilken klocka som, va spelar det för roll? Tror där e många som vet va jag menar... Har aldrig förstått mig på direkta otrevligheter.
Du behöver inte svara alls om du ändå inte har nått produktivt att säga...
Go jul....
 

Anstalten

Breitling
Fråga! Jag har en PO 45.5 från -15. Själva bezeln har ett litet spelrum om ni förstår vad jag menar då, den är inte helt stum när man rör på den fram och tillbaka, om du exempelvis tar bezeln med tumme och pekfinger och ”ruckar” lite. Som ett litet spelrum mot glaset. Är det normalt? Eller ska den vara helt stum?
 

Ninen79

Audemars
Fråga! Jag har en PO 45.5 från -15. Själva bezeln har ett litet spelrum om ni förstår vad jag menar då, den är inte helt stum när man rör på den fram och tillbaka, om du exempelvis tar bezeln med tumme och pekfinger och ”ruckar” lite. Som ett litet spelrum mot glaset. Är det normalt? Eller ska den vara helt stum?
Jag antar att det är en PO 8500. Keramiska ringen behöver lite spelrum för att inte lätt går sönder/spricker tex vid en hård stöt.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nä men kanske läderband med clasp, eller! om det är på en speedmaster eller Rolex eller vilken klocka som, va spelar det för roll? Tror där e många som vet va jag menar... Har aldrig förstått mig på direkta otrevligheter.
Du behöver inte svara alls om du ändå inte har nått produktivt att säga...
Go jul....
Vet inte om det är produktivt, men jag har heller aldrig stött på den lösning du efterfrågar. Läder kräver en annan clasp än länken då det inte går att korta på samma sätt.
 
Screenshot_20191217_095047.jpg
Vet inte om det är produktivt, men jag har heller aldrig stött på den lösning du efterfrågar. Läder kräver en annan clasp än länken då det inte går att korta på samma sätt.
Okej, vi glömer de jag har hittat sida,, man mått beställer 2 st läder band precis som med rolex (de har ni sett eller) när man sätter Rolex clasp på läder.... Som ofta på tex daytona.. På Rolex e det ofta micro adjustment.. De e det ju på omega med fast med pinne.. Typ 4-5 håll så. Alltså man måttbeställder läder band då ser dom ut som 2 stycken av den korta delen på ett läde band sen sätter man på claspen..man får trixa lite...
Trevlig dag
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Screenshot_20191217_095047.jpg

Okej, vi glömer de jag har hittat sida,, man mått beställer 2 st läder band precis som med rolex (de har ni sett eller) när man sätter Rolex clasp på läder.... Som ofta på tex daytona.. På Rolex e det ofta micro adjustment.. De e det ju på omega med fast med pinne.. Typ 4-5 håll så. Alltså man måttbeställder läder band då ser dom ut som 2 stycken av den korta delen på ett låser band sen sätter man på claspen..
Nu förstår jag att du är sugen på ett viklås. Men enligt mig är viklås lite överskattat, det blir gärna lite klumpigt och obekvämt. Ett klassiskt törnlås är väldigt bra :)
 
Ja håller med kan bli klumpigt men måste prova... Hehe.. bara för att du vet hur de e när man har de i huvudet,, har annars ett typ butterfly omega lås från en annan modell.. Kommer sitta på en. Speedmaster 122 från 74..
Mvh Jonas
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Någon som vet hvordan färgen på Planet Ocean (39,5) er jämfört med Smp? Gillar inte den blå modellen av gamle smpc alls, men den nya er riktigt snygg i blått. Er den lik den gamle så man kan utelukke den blå direkt?
 

Linus

Cartier
Någon som vet hvordan färgen på Planet Ocean (39,5) er jämfört med Smp? Gillar inte den blå modellen av gamle smpc alls, men den nya er riktigt snygg i blått. Er den lik den gamle så man kan utelukke den blå direkt?
Jag har den blå varianten av 39,5mm PO. Tycker att den varierar fint i olika nyanser av blått, i normalt ljus är den rätt mörkblå. Postade en bild för nån dag sedan i denna tråd. I starkt ljus blir den rätt klarblå. Bär den oftast på det blåa bandet. Personligen har jag andra dykare med svart tavla, så detta är ett bra komplement. Använder nästan uteslutande min PO dock, så det är väl ett bra betyg.
 
Topp