• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641

Stefan S

Patek
2-Faktor
Några tips på hur man kan få ut vissa skruvar?
Planen är att byta spänne, men vissa skruvar sitter förjäkla hårt. Är så nojig över att dra sönder en gänga så att skruven sitter fast där forever and always :banghead:
20200120_123133.jpg
Värma som sagt tlls den släpper. Ett tips jag läste på Omegaforums är att värma skruven med lödkolv. Känns som ett bra tips men får väl vara en ren spets av kvaitet s a s som inte repar. Sen har folk lagt länken i ugnen, kokande vatten o dyl. Har inte behövt få upp en skruv med gänglås på länge så inte provat lödkolven men kört med att hålla skruven nära ett levande ljus och det har funkat bra. Som påpekat är "rätt" mejsel är väldigt viktigt, skall gå ner helt i spåret utan att glappa och med "tillräcklig" bredd.

Tror att AD har en slags specialmejsel från Omega som både värmer och skruvar i ett. Det är ju det bästa. Har du väl fått upp den så sitter den inte hårt sedan om du inte applicerar nytt Loctite gänglås. Jag kör utan gänglås på både Omega och Rolex, ingen skruv har släppt någonsin.
 

KW_

Breitling
Jag rotade lite hemma och hittade en omega seamaster pre Bond 37 mm. Det är pappas gamla klockan som jag gärna vill se tillbaka i liv. Jag lämnade in klockan på klockmaster för kostnadsförslag och jag fick ett pris som jag tyckte var rimligt. Det saknas dock ett bezel ”insert” som klockmaster inte hade. Är det någon som har en idee om var jag kan hitta det?
D59241BE-4536-456B-9B2C-58EB5AD90F7A.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag rotade lite hemma och hittade en omega seamaster pre Bond 37 mm. Det är pappas gamla klockan som jag gärna vill se tillbaka i liv. Jag lämnade in klockan på klockmaster för kostnadsförslag och jag fick ett pris som jag tyckte var rimligt. Det saknas dock ett bezel ”insert” som klockmaster inte hade. Är det någon som har en idee om var jag kan hitta det?
D59241BE-4536-456B-9B2C-58EB5AD90F7A.jpeg
Trevlig klocka :) Kolla ex Ebay efter insert (lättare om man vet ref på den)
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_...570.l1313&_nkw=seamaster+insert+37mm&_sacat=0
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

Bilagor

  • A4B097F6-B186-4014-86E9-1E102FE9B2E7.jpeg
    A4B097F6-B186-4014-86E9-1E102FE9B2E7.jpeg
    411.4 KB · Visningar: 2
  • 80F397BB-B79B-4D45-BA38-339749E43747.jpeg
    80F397BB-B79B-4D45-BA38-339749E43747.jpeg
    464.3 KB · Visningar: 2
  • FC8468CF-45B6-406F-9362-A7285DDBE21A.jpeg
    FC8468CF-45B6-406F-9362-A7285DDBE21A.jpeg
    390.6 KB · Visningar: 4

JPSwe

Omega
2-Faktor
Några tips på hur man kan få ut vissa skruvar?
Planen är att byta spänne, men vissa skruvar sitter förjäkla hårt. Är så nojig över att dra sönder en gänga så att skruven sitter fast där forever and always :banghead:
20200120_123133.jpg
Lite förmätet att hänvisa till mitt egna inlägg men om det kan hjälpa någon som det var tänkt från början är det väl helt ok tänker jag. Lödkolv värmer bara skruven så länken inte blir varm.
https://klocksnack.se/threads/korta-omega-länk-själv.96812/
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Några tips på hur man kan få ut vissa skruvar?
Planen är att byta spänne, men vissa skruvar sitter förjäkla hårt. Är så nojig över att dra sönder en gänga så att skruven sitter fast där forever and always :banghead:
20200120_123133.jpg
Du kan ju ta och ta av plasten från spännet när du ändå är igång, eller vore det så hemskt om din toolwatch fick sig nån hairline ;)
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Jag har nu bytt band på min Ploprof till ett blått originalband.

Jag är riktigt nöjd då den passar bra på blått band, jag var först lite tveksam till designen på bandet, men det gör sig faktiskt riktigt bra. Enligt mig då, men jag är fortfarande nykär i klockan:)

40FBCB22-CE7C-4BA8-ABB1-82BC576BB872.jpeg
BDBE6DD6-1C57-4008-8A45-190637D883C0.jpeg
D8985EFE-2B5A-41E5-9620-AB103CDD6358.jpeg
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag rotade lite hemma och hittade en omega seamaster pre Bond 37 mm. Det är pappas gamla klockan som jag gärna vill se tillbaka i liv. Jag lämnade in klockan på klockmaster för kostnadsförslag och jag fick ett pris som jag tyckte var rimligt. Det saknas dock ett bezel ”insert” som klockmaster inte hade. Är det någon som har en idee om var jag kan hitta det?
D59241BE-4536-456B-9B2C-58EB5AD90F7A.jpeg
Riktigt fin klocka! Om det blir svårt att hitta orginal och den ändå ska vara kvar i familjen så kan ju ett am alternativ vara något att testa medans du letar reda på ett orginal
 
Jag har nu bytt band på min Ploprof till ett blått originalband.

Jag är riktigt nöjd då den passar bra på blått band, jag var först lite tveksam till designen på bandet, men det gör sig faktiskt riktigt bra. Enligt mig då, men jag är fortfarande nykär i klockan:)

40FBCB22-CE7C-4BA8-ABB1-82BC576BB872.jpeg
BDBE6DD6-1C57-4008-8A45-190637D883C0.jpeg
D8985EFE-2B5A-41E5-9620-AB103CDD6358.jpeg
Ploprof är ju riktigt fin! Hur känns den att bära storleksmässigt?
 

CarlE

Omega
2-Faktor
Ploprof är ju riktigt fin! Hur känns den att bära storleksmässigt?

Jag skulle kunna försköna klockan för allt vad jag är värd, men det är en stor klocka med speciell boettform. Med det sagt så är den bekväm, och tack vare att den är så speciell så kommer man undan med det. Jag hävdar att storleken är en del av charmen. Jag bär den till skjorta, men då utanför manschetten.
Ploprof passar i sin storlek, även kvinnor med nätta handleder bär upp den snyggt. Kanske då med gummiarmband, men ändå.

Jag gillar den verkligen och råder alla som är nyfikna att testa. Det går inte att jämföra den med en ”dasslocksstor” Invicta, det jag vill säga är att det är svårt att jämföra den med andra klockor om man bara ser till antal millimeter från en sida till den andra.
 

MrIronMike

Panerai
Jag skulle kunna försköna klockan för allt vad jag är värd, men det är en stor klocka med speciell boettform. Med det sagt så är den bekväm, och tack vare att den är så speciell så kommer man undan med det. Jag hävdar att storleken är en del av charmen. Jag bär den till skjorta, men då utanför manschetten.
Ploprof passar i sin storlek, även kvinnor med nätta handleder bär upp den snyggt. Kanske då med gummiarmband, men ändå.

Jag gillar den verkligen och råder alla som är nyfikna att testa. Det går inte att jämföra den med en ”dasslocksstor” Invicta, det jag vill säga är att det är svårt att jämföra den med andra klockor om man bara ser till antal millimeter från en sida till den andra.

Visst är det titanium modellen? (då det inte finns datum) ?
 
Jag skulle kunna försköna klockan för allt vad jag är värd, men det är en stor klocka med speciell boettform. Med det sagt så är den bekväm, och tack vare att den är så speciell så kommer man undan med det. Jag hävdar att storleken är en del av charmen. Jag bär den till skjorta, men då utanför manschetten.
Ploprof passar i sin storlek, även kvinnor med nätta handleder bär upp den snyggt. Kanske då med gummiarmband, men ändå.

Jag gillar den verkligen och råder alla som är nyfikna att testa. Det går inte att jämföra den med en ”dasslocksstor” Invicta, det jag vill säga är att det är svårt att jämföra den med andra klockor om man bara ser till antal millimeter från en sida till den andra.
Ok, tack för din utförliga beskrivning! Jag gillar verkligen klockor som har ”närvaro” på armen och är sedan länge Omega-frälst. Ska prova den när tillfälle ges.
 
Topp