• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Är detta såkallat halvlänk bitar?
B908D702-564D-4A03-8E13-658EF0190955.jpeg
6A420DCA-B950-4F1C-ABDA-361E44172E30.jpeg
4040F8EC-1933-425A-8167-B2A12B682C50.jpeg
Kanske bara jag men ser ut som du satt halvlänkbiten upp och ner?
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Det var som fan! Köpte en halvlänk själv nämligen för inte så länge sen till min speedmasterlänk. Den var likadan som övriga länkbitar. Tog för givet att det var så här också.
Kan bli tokigt om man tar saker för givet och claimar andra för att deras klockor har delar som inte stämmer, i all välmening förstås :)

Här ser man också halvlänkarna ganska tydligt
 

D.Trump

Cartier
Kollade runt en hel del när jag var på jakt efter min DeVille Hour Vision. Precis som du säger så var det lite knepigt att hitta lokalt. Jag har tittat och provat i butiker när jag var på resa, men slutade med att jag hittade två på Chrono24 i Tyskland. Så jag skulle nog gå på det alternativet. Jag hade en resa inbokat till Berlin med fru och dotter så vi svängde förbi watchmasters kontor och tittade på de två referensenser de hade inne och jag köpte ena.

4E898874-BFC3-4199-9CC6-7BF60F40A21D.jpeg
Nice, inte ofta man ser Hour vision på forumet, är det den modellen som har boetten delvis i glas, isåfall får du bjuda på en bild:)
 

MoniZ

Omega
Jag har börjat spara..

A82D1BD8-C2CE-4DC2-A7B0-AFEC91172A38.jpeg


Sätter undan pengar från övertid osv varje månad.
Kommer ta en stund, men jag är en tålmodig jäkel.

spanar lite på den med orange bezel också...

Gillar läsa på om saker, så här skall läsas Horologi.
Härligt att du har ett mål. Är själv oxå sugen på en. Vilken storlek siktar du på?
 

Goflorp

Cartier
Härligt att du har ett mål. Är själv oxå sugen på en. Vilken storlek siktar du på?

Jag trivs bäst med klockor i storlek 41-43 mm, så en "mellanmodell" får det bli.

På ngt sätt insett att jag inte "kommer någonstans" med alla dessa billigare klockor.
Observera att jag inte rackar ner på något sätt på de som samla "affordables", men jag börjar
känna att det för mig "inte räcker".

Jag behöver "starkare kaffe" om man säger så. tror det är bra för karaktären ocksåatt ha ett mer långsiktigt mål
att spara ihop till.

Bestämt att varje månad spara en hacka, som kan få variera men aldrig gå under ett visst värde.
Också att det till stor del är ersättningar för beredskapsarbete/övertid.
 
  • Like
Reactions: HSK

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jag trivs bäst med klockor i storlek 41-43 mm, så en "mellanmodell" får det bli.

På ngt sätt insett att jag inte "kommer någonstans" med alla dessa billigare klockor.
Observera att jag inte rackar ner på något sätt på de som samla "affordables", men jag börjar
känna att det för mig "inte räcker".

Jag behöver "starkare kaffe" om man säger så. tror det är bra för karaktären ocksåatt ha ett mer långsiktigt mål
att spara ihop till.

Bestämt att varje månad spara en hacka, som kan få variera men aldrig gå under ett visst värde.
Också att det till stor del är ersättningar för beredskapsarbete/övertid.

Vet exakt hur du känner! Varvade tidigare cirka tretton stycken prisvärda klockor men tillslut kände jag mig bara stressad av hela proceduren. Sålde det mesta och köpte en Datejust och nu är jag nöjd :)

För att inte vara helt OT så är min nästa klocka en Speedmaster, dock får jag avyttra Datejusten först och där är jag inte än.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vet exakt hur du känner! Varvade tidigare cirka tretton stycken prisvärda klockor men tillslut kände jag mig bara stressad av hela proceduren. Sålde det mesta och köpte en Datejust och nu är jag nöjd :)

För att inte vara helt OT så är min nästa klocka en Speedmaster, dock får jag avyttra Datejusten först och där är jag inte än.
Tycker man pendlar upp och ner med det där. Eller jag gör det. :) Har gått från 0-1-2-3-2 st Omegor, men aldrig känts komplett. Känns dock som att man närmar sig för varje köp/sälj. Man lär sig mer om vartåt man vill! :)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tycker man pendlar upp och ner med det där. Eller jag gör det. :) Har gått från 0-1-2-3-2 st Omegor, men aldrig känts komplett. Känns dock som att man närmar sig för varje köp/sälj. Man lär sig mer om vartåt man vill! :)

Absolut, så kan det vara! Är bara så himla nöjd att för första gången jag med i KS så suktar jag inte efter "nästa" :cigar: Får se hur länge det håller i sig :angel:
 

D.Trump

Cartier
Stämmer bra, svårt att fånga det på bild men verket är synligt runt om, även mellan bandhornen. Har ingen klockren bild men bjuder på denna från Mobilen iaf, där ser man kristallen kring kronan.
C2FDA738-932C-4C2E-A0F8-54A96A1B9A6D.jpeg
Cool detalj men kanske känsligare mot stötar, grattis till en fin klocka:)
Jag gillar även den med blå urtavla men den verkar inte säljas med länk, hur upplever du länken är det bra skit:)
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Cool detalj men kanske känsligare mot stötar, grattis till en fin klocka:)
Jag gillar även den med blå urtavla men den verkar inte säljas med länk, hur upplever du länken är det bra skit:)
Tackar!
Jag gillar länken, den är väldigt bekväm och följsam, sen fastnade jag tidigt för designen av den.

Den blåa på läder är också fantastiskt vacker, den var på min shortlist tillsammans med modellen med Antracit tavla (431.33.41.22.06.001). Den hade jag beslutat mig för att köpa, men den affären sprack i sista stund. Men är nöjd att ha köpt en på länk.
 

Goflorp

Cartier
Vet exakt hur du känner! Varvade tidigare cirka tretton stycken prisvärda klockor men tillslut kände jag mig bara stressad av hela proceduren. Sålde det mesta och köpte en Datejust och nu är jag nöjd :)

För att inte vara helt OT så är min nästa klocka en Speedmaster, dock får jag avyttra Datejusten först och där är jag inte än.

För min del är det jakten på nästa objekt som är kul. Så det innebär att man ständigt är på väg åt nästa ur.
Känns (just nu) som att det är bättre (upplevelsemässigt) att köpa en "dyring" om året som är ngt jag riktigt längtar efter
istället för att handla alla dessa klockor jag ändå inte känner mig nöjd med mer än 3 veckor.

Jag kommer nog i framtiden ha flera klockor ändå, lite får man anpassa efter "uppgiften" med.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
För min del är det jakten på nästa objekt som är kul. Så det innebär att man ständigt är på väg åt nästa ur.
Känns (just nu) som att det är bättre (upplevelsemässigt) att köpa en "dyring" om året som är ngt jag riktigt längtar efter
istället för att handla alla dessa klockor jag ändå inte känner mig nöjd med mer än 3 veckor.

Jag kommer nog i framtiden ha flera klockor ändå, lite får man anpassa efter "uppgiften" med.

Håller med dig, har redan bestämt mig för min "nästa" men känner inget behov av att skaffa den för tillfället. Att köpa en dyrare klocka är inte så överdrivet dumt ekonomiskt om man frångår behovet av att köpa ett tiotal klockor á 1-3 tkr/styck per år.
 
Topp