• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Darabont

Omega
Omega-Seamaster-Diver-300M-Nekton-Edition-front.jpg

Wow...
62100:- på gummi
65600:- på länk

Om någon undra :) jag gillar den men lite överkant på priset
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Bästa Omegafans,
Om du någon gång vill äga en Speedy 005, så är mitt råd att planera in detta inköp inom de kommande två åren. Inte uttalat på något sätt från Omega att modellen ska förändras inom denna period. Men då Omegas avsikt att enbart ha inhouse så håller jag för troligt att även 005 får sig en uppdatering inom en i sak snar framtid.
 

PARKLIV

Omega
Hej ny här,

Blev intresserad för något år sedan och har börjat fundera på en 2532.80.

Fråga: Håller de sena 90-talarna som de som är gjorda en bit in på 2000- talet?

Jag vill ha klockan på daglig basis och jag jobbar i en emellanåt blöt miljö.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej ny här,

Blev intresserad för något år sedan och har börjat fundera på en 2532.80.

Fråga: Håller de sena 90-talarna som de som är gjorda en bit in på 2000- talet?

Jag vill ha klockan på daglig basis och jag jobbar i en emellanåt blöt miljö.
Håller som i vadå, att de inte tar in vatten? Gör packningservice och trycktesta regelbundet så är det lugnt.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Inte helt omöjligt med tanke på att SEK har stärkts ganska rejält. En Speedmaster kostar 4480 EUR vilket är betydligt mindre än de 52300 SEK den listar i Sverige.
Det finns tyvärr två faktorer som talar mot en sänkning:

  1. Justering betyder i princip alltid höjning.
  2. Prissänkningar aviseras i regel aldrig i förväg eftersom ingen skulle handla då, alternativt bli väldigt besvikna om de handlat innan en aviserad justering som innebar en sänkning.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Det finns tyvärr två faktorer som talar mot en sänkning:

  1. Justering betyder i princip alltid höjning.
  2. Prissänkningar aviseras i regel aldrig i förväg eftersom ingen skulle handla då, alternativt bli väldigt besvikna om de handlat innan en aviserad justering som innebar en sänkning.
Såg att @ERIKSON URHANDEL skrev att justeringen är uppåt i Speedmastertråden så det lämnar ju inte så mycket att spekulera kring tyvärr.

Verkar lite skumt bara att Omega ska vara betydligt dyrare i Sverige än resten av Europa. Blir som att be kunderna köpa via Chrono24.
 

opieopie

Breitling
Hej,

Jag tänkte ställa en fråga som säkerligen ni har koll på här :)

Är intresserad av att köpa en Omega Seamaster och har varit länge.. Har nu senare tid kollat upp det närmre och är inne på någon av dessa modeller:

212.30.41.20.01.002 - ungefär 25-26k i pris vad jag hittat.

212.30.41.61.01.001 - ungefär 21-22k i pris vad jag hittat.

Är egentligen mest sugen på en automatisk men jag undrar om ni vet på ett ungefär (om ni gissar fritt) hur värderingen på dessa klockor kan se ut framöver? Anser ni att detta är bra priser? Vilken variant tror ni håller värde mest? En automatisk eller quartz? Jag köper det inte som en "investering" utan mer för att jag vill ha klockan, men vill såklart betala ett hyfsat pris och inte göra något dumt köp heller.

Har ni någon erfarenhet av att köpa från Chrono24 från en privat säljare? Finns det några för- och nackdelar med det eller annat man bör veta om?

All hjälp skulle uppskattas för en lite smått förvirrad nykomling i det här :)
 

SLZAndersson

Cartier
Såg att @ERIKSON URHANDEL skrev att justeringen är uppåt i Speedmastertråden så det lämnar ju inte så mycket att spekulera kring tyvärr.

Verkar lite skumt bara att Omega ska vara betydligt dyrare i Sverige än resten av Europa. Blir som att be kunderna köpa via Chrono24.

Apropå snack om prisjusteringar. Jag var inne i diverse klockbutiker i veckan och Krons sa att det var en bekräftad prisökning på Omega i oktober... :) Men vi får se vad som händer!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det här med årliga prishöjningar börjar spåra ur rejält, särskilt för ett dussinmärke som Omega. SMP listade väl 37' för ett par år sedan och efter den här prishöjningen är vi uppe i närmare 60'. Det pratas ofta och gärna om bostadsbubblor, aktiebubblor osv. på forumet men frågan är om vi inte är inne i en otroligt uppblåst klockbubbla även för märken utan krona i loggan? Jag har inte 100% koll på Rolex listpriser och kan inte ta gift på uppgifterna men vad jag har kunnat googla mig till så listade 116610LN €7800 år 2017 och låg fram tills nyligen på €8500 vilket är en höjning på ca 9%. Omega har å andra sidan höjt sina priser på SMP med ca 50% under samma period och är fortfarande på väg norrut. Rimligt?

Omega hakar så klart på trenden med ökade priser och tar förmodligen till viss del igen den försäljning som Rolex tappar p.g.a. tillgången (till rimligt pris) men man sätter sig i en väldigt knivig sits i ett längre perspektiv den dagen då intresset för Omega och/eller priserna på bl.a. Rolex faller. Kommer vi att återgå till en situation där alla räknar med massiva rabatter på ett väldigt uppblåst listpris? Att de säljs för 37' hos gråhandlare samtidigt som de listar 54.600kr ger väl i alla fall en fingervisning kring hur stora marginaler man har även om det så klart är ett ganska extremt exempel.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Det här med årliga prishöjningar börjar spåra ur rejält, särskilt för ett dussinmärke som Omega. SMP listade väl 37' för ett par år sedan och efter den här prishöjningen är vi uppe i närmare 60'. Det pratas ofta och gärna om bostadsbubblor, aktiebubblor osv. på forumet men frågan är om vi inte är inne i en otroligt uppblåst klockbubbla även för märken utan krona i loggan? Jag har inte 100% koll på Rolex listpriser och kan inte ta gift på uppgifterna men vad jag har kunnat googla mig till så listade 116610LN €7800 år 2017 och låg fram tills nyligen på €8500 vilket är en höjning på ca 9%. Omega har å andra sidan höjt sina priser på SMP med ca 50% under samma period och är fortfarande på väg norrut. Rimligt?

Omega hakar så klart på trenden med ökade priser och tar förmodligen till viss del igen den försäljning som Rolex tappar p.g.a. tillgången (till rimligt pris) men man sätter sig i en väldigt knivig sits i ett längre perspektiv den dagen då intresset för Omega och/eller priserna på bl.a. Rolex faller. Kommer vi att återgå till en situation där alla räknar med massiva rabatter på ett väldigt uppblåst listpris? Att de säljs för 37' hos gråhandlare samtidigt som de listar 54.600kr ger väl i alla fall en fingervisning kring hur stora marginaler man har även om det så klart är ett ganska extremt exempel.
Du jämför dock två olika Seamaster modeller.
 
Topp