• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

Marksan

Cartier
2-Faktor
Idag går det la att köpa Speedmastern för cirkus 42 tkr från internationella gråhandlare (köp med rabatt från AD kan jag tyvärr inte uttala mig om). 1/3 prisökning på knappt tre år är galet.

Citat från Fratellowatches artikel om Daytonan vs Speedmaster Ed White och varför Ed White versionen ska kosta nästan lika mycket som en Daytona: "While many people complain about the price of the new Speedmaster “Ed White’, in my opinion, the real “issue” here is actually the price of the current Speedmaster Professional. Basically the Speedmaster Pro is a bargain. For a long time now the price of the Speedy Pro has been too low. It’s weird to say as a consumer but what legendary chronograph can you buy for under €5k? And as Robert-Jan mentioned in his article about the Speedmaster “Ed White” this will change. We can expect to see an increase in price once the Calibre 3861 will be introduced in the regular Speedy Pro."

https://www.fratellowatches.com/sunday-morning-showdown-speed-demons-rolex-vs-omega/#gref
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Ja, jag kan hålla med om att den ökningen är väl hög.

Hur går det då, är du fortfarande på jakt efter en Speedy? :)

Har flyttats ner på priolistan tyvärr, då jag tyckte att det var obekvämt att bära min DJ för att den var "så dyr" är jag rädd att jag skulle känna samma för speedyn efter ett tag :(

Citat från Fratellowatches artikel om Daytonan vs Speedmaster Ed White och varför Ed White versionen ska kosta nästan lika mycket som en Daytona: "While many people complain about the price of the new Speedmaster “Ed White’, in my opinion, the real “issue” here is actually the price of the current Speedmaster Professional. Basically the Speedmaster Pro is a bargain. For a long time now the price of the Speedy Pro has been too low. It’s weird to say as a consumer but what legendary chronograph can you buy for under €5k? And as Robert-Jan mentioned in his article about the Speedmaster “Ed White” this will change. We can expect to see an increase in price once the Calibre 3861 will be introduced in the regular Speedy Pro."

https://www.fratellowatches.com/sunday-morning-showdown-speed-demons-rolex-vs-omega/#gref

Personligen så skulle jag ta en speedy över en Daytona alla dagar i veckan. Men tycker ändå att Omega mjölkar priserna lite väl mycket. Vilket i längden skadar varumärket när deras klockor säljs till "reapris" av gråhandlare.
 

Fredlindgren

Breitling
Jag själv är biased gentemot Planet Ocean, då jag älskar den modellserien.

Men i ditt fall så får du göra en bedömning rent subjektivt vilken du tycker är snyggast. Båda två skulle jag vilja säga är hyfsat likvärdiga ur ett praktiskt perspektiv (urverk, kvalitet, bygge osv). Skillnaderna har du redan koll på - men de största skillnaderna är visuella såsom länkarna och bezeln - två totalt olika klockor på den fronten enligt mig.

Den klassiska Seamaster Divern är utan tvekan bekvämare att bära pga att den är lättare och tunnare.
Resten är upp till dig. Gällande andrahandsvärde över tid så skulle jag återigen vilja påstå att ingen av klockorna lär bli några "Rolexnivåer" på gällande prisökning över tid. Båda är dussinklockor och finns i väldigt många exemplar över världen.

Köper du hyggligt skick begagnat (se till att om du köper PO'n att den är servad då den börjar komma upp i ålder nu, den serien du tittar på) till ett bra pris (tänk lägsta pris på C24-nivå ungefär) så lär du inte förlora särskilt många kronor om du säljer sen oavsett modell.
Fråga om Divern, har du (eller nån annan för den delen) koll på när det blev genomskinlig case back?
Som jag har fattar det så sattes Caliber 8800 in i den 2018, men kom den genomskinliga case backen senare? Har sett bilder (från bl a Luxury watches i Stockholm) på modeller från 2019 där det inte är det.
(Insåg just att jag skrev att jag "har koll", bevisligen inte tillräckligt )

Nån som vill utbilda en förstagångs-Omegaägare? :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Fråga om Divern, har du (eller nån annan för den delen) koll på när det blev genomskinlig case back?
Som jag har fattar det så sattes Caliber 8800 in i den 2018, men kom den genomskinliga case backen senare? Har sett bilder (från bl a Luxury watches i Stockholm) på modeller från 2019 där det inte är det.
(Insåg just att jag skrev att jag "har koll", bevisligen inte tillräckligt )

Nån som vill utbilda en förstagångs-Omegaägare? :)
Nya SMP i 42mm med cal 8800 kom med glasbaksida redan från början under 2018. Men den gamla SMPc 41mm försvann inte över en natt då så man kan nog hitta en sådan som är uttagen 2019, kan ju stått i montern ett tag hos en AD eller så.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jodå, jag kan ge ett exempel. Min Rolex Explorer1 214270 listade 58K för två år sedan, idag listar den 70500:- . Det får jag till 21,5%.
Jisses! Det var ingen dålig ökning men då är vi fortfarande tillbaka på "Rolex är Rolex", ett varumärke som sedan åtminstone 80-talet har förknippats med lyx och flärd även om priserna har stuckit iväg rejält på senare tid. De har råd att höja priserna för att de kan motivera det på ett helt annat sätt än vad Omega kan göra som ju mer eller mindre åker snålskjuts (prismässigt) på dem om vi ska vara brutalt ärliga.

Problemet med det är att man inte har någonting att falla tillbaka på när de artificiellt uppblåsta priserna överstiger vad konsumenten är beredd att betala. Att man kan köpa produkterna med 30% rabatt borde vara bevis nog för att det inte finns någon substans i prissättningen och ur ett längre perspektiv så är det som sagt svårt att backa ett sådant beslut.

Återigen, jag är inte här för att skapa dålig stämning eller klanka ner på Omega som varken produkt eller varumärke men jag tycker att de har tagit en del felaktiga beslut rent prismässigt på senare år som jag är övertygad om kommer att ligga dem i fatet en vacker dag och tycker att det är intressant att diskutera det, varken mer eller mindre. :)
Nå utgår du også ut fra at alle som kjøper en Seamaster gjør det for at de ikke kan eller får kjøpe en Submariner og det kanskje stemmer for din del, men det er absolutt ikke sant for alle.
Jeg har selv hatt nærmere 10 olika submariners og 5-6 olika Seamasters siste årene og det finns mange andledninger til at jeg skulle velge en Seamaster over en sub om jeg skulle kjøpt en av dem i dag.
Inte alla men väldigt många. Hur förklarar man annars det plötsliga ökade intresset? Det är nästan som att det finns en direkt korrelation mellan Submarinerpriset och SMP-försäljningen och jag har som sagt svårt att tro att alla dessa kunder har gått och suktat i åratal men beklagat sig över att den inte haft in-houseverk, att den inte var 1mm större osv.

Det är snarare en kombination av att Omega har erbjudit en förbättrad produkt samtidigt som alternativpriset har blivit alldeles för högt vilket fått SMPn att framstå som det mer prisvärda alternativet. Jag skulle välja en SMP före en svintråkig Submariner alla dagar i veckan men jag är ändå övertygad om att en stor del av köparna egentligen går och drömmer om en Rolex.

Men skitsamma, det var inte meningen att dra igång någon Rolex vs. Omegadiskussion och vi kan väl konstatera att vi verkar tycka olika och att jag är av åsikten att prishöjningarna är för stora. Därmed inte sagt att de är för dyra jämfört med alternativen och kanske är det snarare SMPn som har varit undervärderad i alla dessa år, jag tycker bara att höjningen har skett alldeles för snabbt och i alldeles för stor omfattning. :)
 
C

Coach

Guest
Hej alla Omegafans.
Just när jag trodde att min Speedmaster fas var över så dök det upp en modell jag ej har sett förut.
Det är en 38mm och jag undrar om det finns någon här som har provat denna modell ?
Jag har haft Speedy pro tidigare men upplevde den som något för stor och storleken på denna blev plötsligt väldigt tilltalande.
Kom gärna med lite input på om det är något att satsa på eller om den ska undvikas av någon anledning.
Rent designmässigt så tilltalar den mig.
omega-speedmaster-speedmaster-38-32430385003002-l.png
 

Fredlindgren

Breitling
Nu är den förvisso "Unworn" men 39k är extremt högt för den Seamastern. Du bör kunna hitta en lätt begagnad i mycket gott skick för en bra bit under 30k.
Sant, har hittat en från 2020 med Caliber 8800 för 40 tkr på chrono24. Nu är ju det iofs en privat säljare (i Sverige). Anledningen att jag inte slår till på den är det är den blåa urtavlan och bezeln. Snygg som fan men jag är inne på svart urtavla då min förra klocka (Tag heuer WAY211C) var blå.

Tänk vad klok man blir av forumet :)

Vad bör man tänka på när man köper av privat (f2f)? Serienr som stämmer överens med bilderna?Annat? (Cert, kvitto, etc).
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Sant, har hittat en från 2020 med Caliber 8800 för 40 tkr på chrono24. Nu är ju det iofs en privat säljare (i Sverige). Anledningen att jag inte slår till på den är det är den blåa urtavlan och bezeln. Snygg som fan men jag är inne på svart urtavla då min förra klocka (Tag heuer WAY211C) var blå.

Tänk vad klok man blir av forumet :)

Vad bör man tänka på när man köper av privat (f2f)? Serienr som stämmer överens med bilderna?Annat? (Cert, kvitto, etc).

Om du tänker köpa Seamaster Divern så köp den senaste versionen är mitt absoluta råd. Haft den och det är en fantastiskt mycket snyggare klocka (tavlan, mumma..) än förra generationen! Och bättre/nyare urverk, bättre länk inkl snabbjustering på låset osv.

F2F: Se till att certet är med och allt annat som ska vara med (googla fullset för den modellen du söker så lär du hitta), att serienumret på cert och "pictogram"-kort överensstämmer med klockan (på baksidan av lugs samt inne i urverket via glasbaksidan kan du avläsa serienumret, ta med lupp om du har gamla ögon). Kvitto anses inte vara nåt krav att uppvisa men det känns alltid lite extra tryggt om köparen har ett inköpskvitto givetvis.

Men som vanligt vid köp av begagnat: Köp säljaren.. köp helst på forumet här av referensrik medlem. Modellen du söker finns hyfsat ofta till salu här till bra priser.
Om inte, gå in till din närmaste Omega-AD och se om du kan få till nån schysst rabatt. Plötsligt så inser du kanske att det inte är värt att spara ett par tusenlappar på att köpa begagnat eller på Chrono24.
 
Jisses! Det var ingen dålig ökning men då är vi fortfarande tillbaka på "Rolex är Rolex", ett varumärke som sedan åtminstone 80-talet har förknippats med lyx och flärd även om priserna har stuckit iväg rejält på senare tid. De har råd att höja priserna för att de kan motivera det på ett helt annat sätt än vad Omega kan göra som ju mer eller mindre åker snålskjuts (prismässigt) på dem om vi ska vara brutalt ärliga.

Problemet med det är att man inte har någonting att falla tillbaka på när de artificiellt uppblåsta priserna överstiger vad konsumenten är beredd att betala. Att man kan köpa produkterna med 30% rabatt borde vara bevis nog för att det inte finns någon substans i prissättningen och ur ett längre perspektiv så är det som sagt svårt att backa ett sådant beslut.

Återigen, jag är inte här för att skapa dålig stämning eller klanka ner på Omega som varken produkt eller varumärke men jag tycker att de har tagit en del felaktiga beslut rent prismässigt på senare år som jag är övertygad om kommer att ligga dem i fatet en vacker dag och tycker att det är intressant att diskutera det, varken mer eller mindre. :)
Inte alla men väldigt många. Hur förklarar man annars det plötsliga ökade intresset? Det är nästan som att det finns en direkt korrelation mellan Submarinerpriset och SMP-försäljningen och jag har som sagt svårt att tro att alla dessa kunder har gått och suktat i åratal men beklagat sig över att den inte haft in-houseverk, att den inte var 1mm större osv.

Det är snarare en kombination av att Omega har erbjudit en förbättrad produkt samtidigt som alternativpriset har blivit alldeles för högt vilket fått SMPn att framstå som det mer prisvärda alternativet. Jag skulle välja en SMP före en svintråkig Submariner alla dagar i veckan men jag är ändå övertygad om att en stor del av köparna egentligen går och drömmer om en Rolex.

Men skitsamma, det var inte meningen att dra igång någon Rolex vs. Omegadiskussion och vi kan väl konstatera att vi verkar tycka olika och att jag är av åsikten att prishöjningarna är för stora. Därmed inte sagt att de är för dyra jämfört med alternativen och kanske är det snarare SMPn som har varit undervärderad i alla dessa år, jag tycker bara att höjningen har skett alldeles för snabbt och i alldeles för stor omfattning. :)

Det ligger troligtvis en del i det du skriver. Fenomenet du beskriver finns på mycket annat också där det mest eftertraktade är bortom räckhåll. Många börjar titta på det näst bästa. Kan tycka att Omega successivt har höjt sitt marknadsvärde genom att de har släppt en del attraktiva modeller. Många av deras nya moderna klockor är trevliga och de utnyttjar sina historiska modeller som folk relaterar till.

Har inte följt Omega priserna mer än sporadiskt, men har noterat att de har höjt nypriserna och att Omegas vintage marknad också har rört på sig också.

Man kan inte klandra Omega. De vill nog jämföra sig med Rolex på många plan. Om nu Rolex har problem med att leverera klockor till kunder för att bibehålla hypen genom att inte producera tillräckligt många klockor. Då kan Omega troligtvis plocka upp en del missnöjda klockentusiaster som kanske även upptäcker Omega. Sköter de sina kort rätt kan säkert Omegas anseende lyfta från dagens nivåer.

Kan tycka att det är kul att de har tagit fram Speedmaster 321 som är en re-edition på en historisk modell. Det är upp till var och en att värdera om den är värd sina 150 tkr. Lägger ingen värdering där. Kan inte se att den är värd tre gånger så mycket som en standard Speedmaster, men det är nog snarare så att standardmodellen är för billig. Man kommer nog att höja priset på Speedmastern med standard urverket tids nog.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag har snöat in på den här nu. Först tyckte jag det kändes tveksamt att dom biffat upp den till 41mm men samtidgt har dom liksom sportat till den lite. Den är ju förhållandevis kort lug2lug också, känns faktiskt som en modell som kan funka bra. Ruskigt snyggt med liquidmetal/keramisk bezel, 39mm saknar ju tyvärr detta. Skall klämmas på så fort dom dykt upp hos AD.
upload_2020-9-7_23-55-17.jpeg
 

fc2

Rolex
Jag har snöat in på den här nu. Först tyckte jag det kändes tveksamt att dom biffat upp den till 41mm men samtidgt har dom liksom sportat till den lite. Den är ju förhållandevis kort lug2lug också, känns faktiskt som en modell som kan funka bra. Ruskigt snyggt med liquidmetal/keramisk bezel, 39mm saknar ju tyvärr detta. Skall klämmas på så fort dom dykt upp hos AD.
upload_2020-9-7_23-55-17.jpeg
Kul med någon som inte bara tänker Seamaster/Speedmaster. Underskattad modell om du frågar mig, och en som kan vara alltifrån sportig (i ditt utförande) till dressig (med massa guld). Tyvärr lite halvrisigt andrahandsvärde kanske.
 

FCwatch

Omega
Hej, och välkommen till KS. Runt 20 000 tycker jag är rimligt, de gick att få tag på runt 15’ för 2-3år sedan med har sedan ökat i värde. Att tänka på är att det inte är en vanlig Speedmaster. Urverket är ett annat, och servicekostnaden är därmed högre. Ställ specifika Speedmaster frågor här:
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden.45409/page-954#post-3513519

läs även här:
https://www.fratellowatches.com/speedy-tuesday-speedmaster-schumacher-yellow/
Tusen tack för ett grymt svar! :) Skulle du säga att box och papper på en sån här klocka gör mycket eller kan man köpa en utan box och papper för runt 19-20 (fint skick) och kanske inte göra världens förlust affär inom några år?
 
Var inne hos en återförsäljare idag och där nämndes att det planeras en prishöjning. Det stod här i tråden hör om dagen så det var ingen nyhet.

En vän skickar nu ikväll en länk till en online försäljare där de har rätt höga rabatter även på modeller som knappt har levererats till kund än som Omega återförsäljare har svårt att ge besked om leverans om de nu ens kan beställa den. Här utlovas 3- 5 veckor.

På Chrono24 lägger någon utländsk och svensk gråhandlare ut samma klocka till ett premium pris. De ser inte ut att ha klockorna i fråga tillgängliga. Det är Omegas egna pressbilder.

Det där började bra. Man blir minst sagt konfunderad.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Var inne hos en återförsäljare idag och där nämndes att det planeras en prishöjning. Det stod här i tråden hör om dagen så det var ingen nyhet.

En vän skickar nu ikväll en länk till en online försäljare där de har rätt höga rabatter även på modeller som knappt har levererats till kund än som Omega återförsäljare har svårt att ge besked om leverans om de nu ens kan beställa den. Här utlovas 3- 5 veckor.

På Chrono24 lägger någon utländsk och svensk gråhandlare ut samma klocka till ett premium pris. De ser inte ut att ha klockorna i fråga tillgängliga. Det är Omegas egna pressbilder.

Det där började bra. Man blir minst sagt konfunderad.
Vad är det for klocka?
 
Topp