• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

Tärnan

Cartier
Här kommer klockan jag uppskattar mest men som änvänder minst. En Seamaster 600 med ref. 135.011. Kan tyckas konstigt att jag gillar den så mycket med tanke på att det är en ganska enkel och vanlig klocka. Det som sticker ut med denna är skicket som är ganska nära NOS. Finns någon ytlig tunn repa i glaset samt någon liten hairline på boetten men mer eller mindre felfri. Sitter på ett tidsenligt orginalläder med spänne.
20160606_194239.jpg
20160606_194318.jpg
20160606_194347.jpg
20160606_194259.jpg


Förstår att du tycker om den! Sjukt fint skick!
 

MånsT

Rolex
Har inte postat i denna tråden tidigare så det är väll dags med tanke på att hälften av samlingen består av Omega.

Först en 42mm AT med det senaste 8500G verket. Väldigt allround klocka som passar till det mesta enligt mitt tycke.
20160606_193846.jpg


Sedan hoppar vi vidare till en hammarautomat i guld på stål med ref. 2494. En bjässe på sin tid med 36 mm och jag tycker även denna funkar till det mesta. Givetvis är en i stål mer allround men då detta är enda klockan i "guld" hos mig passar den in bra. Ska försöka hitta ett orginalläder med spänne till den men jag tycker den funkar på person också.
20160606_194104.jpg


Här kommer klockan jag uppskattar mest men som änvänder minst. En Seamaster 600 med ref. 135.011. Kan tyckas konstigt att jag gillar den så mycket med tanke på att det är en ganska enkel och vanlig klocka. Det som sticker ut med denna är skicket som är ganska nära NOS. Finns någon ytlig tunn repa i glaset samt någon liten hairline på boetten men mer eller mindre felfri. Sitter på ett tidsenligt orginalläder med spänne.
20160606_194239.jpg
20160606_194318.jpg
20160606_194347.jpg
20160606_194259.jpg


Sist ut är fruns AT. Denna kan hittas förvarad lite varstans i huset och hon har lyckats få en bra patina på den för den är helt jämnrepig :)
20160606_195827.jpg
En Aqua Terra är alltid rätt, kul med en till dig och en till frun. 600:n var otroligt läcker också och skapade vill-ha, det kommer från mig som inte diggar vintage supermycket.
 

Kai

Rolex
Var förbi Bergströms Ur och klämde på nya PO, nya SMP och ett gäng Constellations. Måste säga att jag fick lite sug efter Constellation med vit urtavla och läderrem.
Blev inga bilder på plats, men fick med mig lite lektyr.
20160608_162528.jpg
 
Senast ändrad:

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
En fråga jag funderar kring AT 8500 och nya Master co-axial och den äldre "bara" co-axial. Är det någon skillnad på dessa förutom 15.000 gauss? Jag tänkte på självaste urverket inte urtavla eller länk osv.
 

MånsT

Rolex
En fråga jag funderar kring AT 8500 och nya Master co-axial och den äldre "bara" co-axial. Är det någon skillnad på dessa förutom 15.000 gauss? Jag tänkte på självaste urverket inte urtavla eller länk osv.
Har för mig att verken utan "Master" likväl har balansfjädern i kisel och balanshjulet i titan. Min AT utan Master är från 2012/2013 och har "Si14" (kisel) graverat på baksidan. Vinsten med det är bland annat starkt magnetiskt motstånd. Med andra ord behöver det inte vara "Master" för att ha starkt motstånd som magnetism, dock kan det vara så att "Master"-verken är än mer motståndskraftiga. Nödvändigt? Nej, i mina ögon.

Bara för att det är kul: de gamla verken har en bättre balanserad tavla med en fullständig ram kring datumet och den mer diskreta helborstade länken.
 

Kai

Rolex
Har för mig att verken utan "Master" likväl har balansfjädern i kisel och balanshjulet i titan. Min AT utan Master är från 2012/2013 och har "Si14" (kisel) graverat på baksidan. Vinsten med det är bland annat starkt magnetiskt motstånd. Med andra ord behöver det inte vara "Master" för att ha starkt motstånd som magnetism, dock kan det vara så att "Master"-verken är än mer motståndskraftiga. Nödvändigt? Nej, i mina ögon.

Bara för att det är kul: de gamla verken har en bättre balanserad tavla med en fullständig ram kring datumet och den mer diskreta helborstade länken.

2007 lanserades 8500-verket, 2008 introducerades balansfjädern i kisel. 2013 kom första >15 000 Gauss kalibern (8500G), 2014 kom Master Coaxial som standardiserar 8500G (skulle man nog kunna säga) till hela 8500-linjen. Vad jag förstått det så är det fler komponenter som bytts ut mot komponenter gjorda i antimagnetiskt material. Bör endast vara antimagnetismen som är skillnaden. Har tidigare läst en del om antimagnetism på "gamla" 8500-verket med Si14 balansfjärdern i kisel, vilken gjorde klockan relativt antimagnetisk. Har för mig att jag läst siffror om iaf >1 000 Gauss. Nu vet jag inte hur magnetiskt 1 000 Gauss är....

Stämmer dock in med MånsT. AT med gamla 8500 kalibern är snyggare tack vare inramningen av datumfönstret.
Kikar man på utseendet på nya AT:n så ser den numera ut exakt som quartzen såg ut tidigare, dvs innan de gjorde den "billig" som den ser ut nu. Det som skiljde quartzen från 8500 var just att datumramen saknades på quartzen.
 

MånsT

Rolex
2007 lanserades 8500-verket, 2008 introducerades balansfjädern i kisel. 2013 kom första >15 000 Gauss kalibern (8500G), 2014 kom Master Coaxial som standardiserar 8500G (skulle man nog kunna säga) till hela 8500-linjen. Vad jag förstått det så är det fler komponenter som bytts ut mot komponenter gjorda i antimagnetiskt material. Bör endast vara antimagnetismen som är skillnaden. Har tidigare läst en del om antimagnetism på "gamla" 8500-verket med Si14 balansfjärdern i kisel, vilken gjorde klockan relativt antimagnetisk. Har för mig att jag läst siffror om iaf >1 000 Gauss. Nu vet jag inte hur magnetiskt 1 000 Gauss är....

Stämmer dock in med MånsT. AT med gamla 8500 kalibern är snyggare tack vare inramningen av datumfönstret.
Kikar man på utseendet på nya AT:n så ser den numera ut exakt som quartzen såg ut tidigare, dvs innan de gjorde den "billig" som den ser ut nu. Det som skiljde quartzen från 8500 var just att datumramen saknades på quartzen.
Gjorde en snabb Wikipedia-sökning och fick fram några exempel:
Kylskåpsmagnet=50 gauss
"Liten" magnet=100 gauss
Kraftigt högtalarsystem=10,000-13,000 gauss
Magnetröntgen=600,000-700,000 gauss
Neutronstjärna=1 000,000,000,000,000,000 gauss :D

Skyddet mot magnetism kan man diskutera hur länge som helst eftersom det är mycket individuellt beroende på livstil. Huvudsaken är att även 8500-verken utan "Master" är motståndskraftiga men vill man ha den extra skärpan så är 15,000 Gauss-modellen given.
 

MånsT

Rolex
Från Omegas instagram-profil. Några idéer på vad det är? Globemaster med svart tavla? Planet Ocean med svart keramisk boett?

Screenshot_20160611-152901.png
 
  • Like
Reactions: Kai

mackman

Cartier
Första gången jag postar här i Omegatråden, som vi alla vet är smp:en en mycket populär modell, som nu även jag börjat sukta efter. Men vad säger ni? Svart eller blå? (SmpC). :D
 
Första gången jag postar här i Omegatråden, som vi alla vet är smp:en en mycket populär modell, som nu även jag börjat sukta efter. Men vad säger ni? Svart eller blå? (SmpC). :D

Den blå må vara en distinkt och perfekt arvtagare till 2531.80.00 (introducerad år 1993) och 2220.80.00 (introducerad år 2006)...

image.jpg


...men den svarta är ju i en klass för sig rent estetiskt numera. Som gjord för keramikbezeln. Vilken fullträff ! :)

image.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Den blå må vara en distinkt och perfekt arvtagare till 2531.80.00 (introducerad år 1993) och 2220.80.00 (introducerad år 2006)...

image.jpg


...men den svarta är ju i en klass för sig rent estetiskt numera. Som gjord för keramikbezeln. Vilken fullträff ! :)

image.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
Min blivande första "riktiga" klocka, can't wait!! :woot:
 

Tärnan

Cartier
Modellen har blivit otroligt fin, både blå och svart men jag håller den svarta lite högre. Finast med dem tycker jag det enkla rena uttrycket som urtavlan ger, de otroligt snygga visarna samt stållänken som varvar borstat och polerat. Köpte mig en Planet Ocean häromdagen men denne låg också nära till köp...
 

mackman

Cartier
Har inte klämt på någon, men den blå tycker jag ser sjukt snygg ut! Hur känns länken?
En av dom bästa jag känt, lagom stel, inte allt för tjock (på höjden), smiter skönt runt armen! Även enkelt att justera längden med hjälp utav skruvar.
Enda jag har att säga om den är att jag kanske önskat att claspen vore lite smalare, men man kan ju inte få allt :)

edit: Dykarförlängningen är grym!
 

MånsT

Rolex
Rätt snyggt.. Tråkigt med endast 45mm dock.. Samt att modellen vattnas ur lite men nåväl.
Screenshot_20160614-064350.png
Jag vet inte om jag kan hålla med om att de urvattnas. Ja, det är fler varianter av PO att välja mellan med det är en distinkt skillnad mellan stål/titan/keramik. Det hade varit en annan femma om det hade varit bara ett boettmaterial med enbart smärre skillnader.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om jag kan hålla med om att de urvattnas. Ja, det är fler varianter av PO att välja mellan med det är en distinkt skillnad mellan stål/titan/keramik. Det hade varit en annan femma om det hade varit bara ett boettmaterial med enbart smärre skillnader.
Det är urvattning. Kolla bara på darkside serien. Nu gör man samma sak med keramisk PO, hade räckt med en färg, precis som dark side hade räckt i en färg. Nu framstår det som en cirkus precis som AP's diver som kom i kronografutförande tillsammans med färgglada toner.
 

MånsT

Rolex
Det är urvattning. Kolla bara på darkside serien. Nu gör man samma sak med keramisk PO, hade räckt med en färg, precis som dark side hade räckt i en färg. Nu framstår det som en cirkus precis som AP's diver som kom i kronografutförande tillsammans med färgglada toner.
Dark side of the moon-utgåvorna har ju inget med PO att göra. Vad gäller PO tycker jag som sagt att det är OK med 3 olika materialval till boetten. En del vill ju bevisligen ha en helsvart klocka så nu finns det även en GMT-dykare att välja på.
 
Topp