Laddar...
Nymans Ur 1851

Officiella Omegatråden

Diskussion i 'Diskussion' startad av Wienerbröd, 29 april 2016.

1. remag

remag Stormtrooper

Det var tider det IMAG1123.jpg .

Atnot, Filip Dudeson, azzurro och 7 andra gillar detta.
  2. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Ännu en icke-offentliggjord klocka från Basel. Ser ut att vara en keramisk Racing med detaljer i guld. Riktigt läcker i mina ögon.

Screenshot_20170328-144647.png

kirex, Richispice, Camo00 och 3 andra gillar detta.
  3. JayLar

JayLar AT-ST driver

Har precis förvärvat en PO 600m Master Co-Axial 43.5 mm och försökte skruva ut kronan till heliumventilen idag av ren nyfikenhet. Den sitter dock stenhårt och jag ville inte ta i då det inte kändes så viktigt att skruva upp den. Undrar helt enkelt om andra känner igen att den sitter så hårt? Den vanliga kronan går ju jättelätt att skruva upp. (Sannolikheten att jag kommer behöva den är såklart minimal.)

4. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Har en likadan klocka och har pillat på ventilen några gånger. Sitter rätt hårt men så länge du skruvar tillbaka den lika hårt så bör det vara lugnt.

JayLar gillar detta.
  5. JayLar

JayLar AT-ST driver

Tack, tror dock jag låter den vara :)

MånsT gillar detta.
  6. Stefan S

Stefan S AT-ST driver

Från:
    Göteborgstrakten
    Grattis @JayLar ! Har också exakt samma modell men har inte reagerat på att den satt så värst hårt. Skall man verkligen behöva dra åt denna hårdare än kronan? Konstruktionen i bägge fallen skall väl vara sådan att den skall täta om man skruvat tills det tar stopp? Det gäller ju att man får upp den när man väl sitter där i tryckkammaren. Ny eller 2:a hand? Om det senare kanske förra ägaren tagit i lite extra.

7. Choppe

Choppe AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Så, hur upplever du tjockleken nu när du har burit den under några timmar?

8. JayLar

JayLar AT-ST driver

Bra fråga. Jag var ju skeptisk till den. Måste säga att tjockleken med 16 mm är helt okej på min 18 cm handled. Det ÄR en stor klocka men det är ju lite grejen med den. Tror inte jag hade pallat GMT-varianten dock. Klockan som helhet är otroligt fin, helt klart bästa PO:n hittills.

Choppe gillar detta.
  9. Asplund

Asplund AT-AT driver

Från:
    Kungsholmen
    Ni ska inte skruva åt kronan hårt. Det enda det gör är att pressa sönder packningen.

10. Richispice

Richispice X-Wing Pilot

11. mackman

mackman Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    GossipGirl, Pauledward, Hoffa och 3 andra gillar detta.
  12. INSANE

INSANE Stormtrooper

Pauledward, hemingway1999 och mackman gillar detta.
  13. Choppe

Choppe AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Gillar tavlan mer på den större än på den mindre även om min smärtgräns kanske går runt 41 mm, med lite vilja 42 mm.
    Men den är onekligen väldigt fin!

14. JayLar

JayLar AT-ST driver

Ja, riktigt snygg. Upptäckte precis att Hadley Romas kevlar strap funkar riktigt bra trots att det är 22 mm (och inte 21).
    20170329_133652.jpg

MrHamilton, Wienerbröd, Choppe och 3 andra gillar detta.
  15. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Tja, där finns ju likheter.

16. azzurro

azzurro Ewok

Dessa är fantastiskt trevliga, väcker habegär, men är liiite kluven: kanske har ändå Omega hittat den optimala e-editionen dvs korrekt storlek och utseende där bara glas (safir) och urverk samt möjligen lås/länk är ändrat, dvs att låta bli att kladda med större proportioner etc?
    Märkligt att ingen annan tillverkare (vad jag vet?) tagit det fulla steget med en re-edition som ligger så nära originalet tidigare?

17. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

Sm300 väcker ha begär hos mig även om jag tycker det är lite trist att man gör dem bortsett från urverk på pricken likt originalet...men man vänjer sig väl med det oxå :)

azzurro gillar detta.
  18. azzurro

azzurro Ewok

Sm300-an är kalasfin, man undrar om vridringsinlägget passar på vintage dito:)
    Är ju luminova dock.

Hebbe gillar detta.
  19. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Jag kan på rak arm inte komma på andra re-editions som är så här pass trogna originalen. Dessa tre är nog det bästa av två världar.

Personligen tycker jag vice versa, gillar att de har utseende och mått från förr men modern teknik. Är dock glad att jag inte bokade en av dem för snabbt, börjar tveka på att köpa något som egentligen är en imitation. Lägger hellre pengarna på äkta vintage vara.

azzurro gillar detta.
  20. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

ok....så du gillar men ändå inte..? :)

21. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Jag gillar men inte 60k-gillar, om det var logiskt :)

Hebbe gillar detta.
  22. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Tror ni omega kommer med ytterligare re-issues av sm300?
    Jag vill se varianten med "böjda" (säger man så?) bandhorn och svärdvisare
    IMG_6695.PNG

Jonulf och azzurro gillar detta.
  23. Hebbe

Hebbe Ki-Adi-Mundi

Ok! Jag gillar SM300 mer o mer. Hade den som kom 2014 både stål samt titan. Denna nya är bättre. Dock typ 60k som du skrev.

24. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Håller med om att denna är schysstare, dessutom nättare med sina 39mm. Personligen kanske jag ändrar åsikt från att gilla den till att vilja ge 60k efter att ha provat och klämt på dem.

Hebbe gillar detta.
  25. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

omega--232.30.42.21.01.001_LRG.jpg
    Ser du några likheter? Hade bara den nya varianten varit ca 13mm hög så hade den varit perfekt.

azzurro gillar detta.
  26. TouchingEvil

TouchingEvil Y-Wing pilot

Snygg, men jag gillar inte den orange färgen på klockan, vet att den är där för det syns bra men tycker det är skitfult. Hade velat ha texten i vit så hade ja klippt den bums.

27. MånsT

MånsT X-Wing Pilot

Orange är ju klassiskt PO! :)

28. TouchingEvil

TouchingEvil Y-Wing pilot

I know :)

Men det finns en po utan orange med bara vit text fast bara i 45mm :(

MånsT gillar detta.
  29. Filip Dudeson

Filip Dudeson Rebel soldier

Den kommer ju bli grym! Dock kan det bli svårt att prova den antar jag då den är limiterad. Beggat kanske?

30. JayLar

JayLar AT-ST driver

Tycker det är väldigt lite färg på denna modellen. IRL tycker jag inte det orange syns knappt, det är i alla fall så diskret att det inte sticker ut på något sätt. Kanske beror på att det mesta på klockan skimrar. Testade med orange-svart nato och reagerade på att det knappt matchade om man inte tittade nära. Kör därför tills vidare med länken eller svart/svart-vitt band.
    2017-03-29 13.51.44b.jpg

Senast ändrad: 30 mars 2017
    Pauledward, Challemann och MånsT gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield