• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 328 51.8%
  • Hesalit

    Röster: 305 48.2%

  • Totala väljare
    633

remag

Cartier
Det var tider det
IMAG1123.jpg
.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har precis förvärvat en PO 600m Master Co-Axial 43.5 mm och försökte skruva ut kronan till heliumventilen idag av ren nyfikenhet. Den sitter dock stenhårt och jag ville inte ta i då det inte kändes så viktigt att skruva upp den. Undrar helt enkelt om andra känner igen att den sitter så hårt? Den vanliga kronan går ju jättelätt att skruva upp. (Sannolikheten att jag kommer behöva den är såklart minimal.)
 

MånsT

Rolex
Har precis förvärvat en PO 600m Master Co-Axial 43.5 mm och försökte skruva ut kronan till heliumventilen idag av ren nyfikenhet. Den sitter dock stenhårt och jag ville inte ta i då det inte kändes så viktigt att skruva upp den. Undrar helt enkelt om andra känner igen att den sitter så hårt? Den vanliga kronan går ju jättelätt att skruva upp. (Sannolikheten att jag kommer behöva den är såklart minimal.)
Har en likadan klocka och har pillat på ventilen några gånger. Sitter rätt hårt men så länge du skruvar tillbaka den lika hårt så bör det vara lugnt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Grattis @JayLar ! Har också exakt samma modell men har inte reagerat på att den satt så värst hårt. Skall man verkligen behöva dra åt denna hårdare än kronan? Konstruktionen i bägge fallen skall väl vara sådan att den skall täta om man skruvat tills det tar stopp? Det gäller ju att man får upp den när man väl sitter där i tryckkammaren. Ny eller 2:a hand? Om det senare kanske förra ägaren tagit i lite extra.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Har precis förvärvat en PO 600m Master Co-Axial 43.5 mm och försökte skruva ut kronan till heliumventilen idag av ren nyfikenhet. Den sitter dock stenhårt och jag ville inte ta i då det inte kändes så viktigt att skruva upp den. Undrar helt enkelt om andra känner igen att den sitter så hårt? Den vanliga kronan går ju jättelätt att skruva upp. (Sannolikheten att jag kommer behöva den är såklart minimal.)
Så, hur upplever du tjockleken nu när du har burit den under några timmar?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Så, hur upplever du tjockleken nu när du har burit den under några timmar?
Bra fråga. Jag var ju skeptisk till den. Måste säga att tjockleken med 16 mm är helt okej på min 18 cm handled. Det ÄR en stor klocka men det är ju lite grejen med den. Tror inte jag hade pallat GMT-varianten dock. Klockan som helhet är otroligt fin, helt klart bästa PO:n hittills.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Bra fråga. Jag var ju skeptisk till den. Måste säga att tjockleken med 16 mm är helt okej på min 18 cm handled. Det ÄR en stor klocka men det är ju lite grejen med den. Tror inte jag hade pallat GMT-varianten dock. Klockan som helhet är otroligt fin, helt klart bästa PO:n hittills.
Gillar tavlan mer på den större än på den mindre även om min smärtgräns kanske går runt 41 mm, med lite vilja 42 mm.
Men den är onekligen väldigt fin!
 

azzurro

Omega
2-Faktor
Försöker bäst jag kan att intala mig att INTE slänga alla mina ören till Omega. Vilket kanonår för dem :greedy:

Trilogy_imgambiance_large.jpg

Trilogy_Coffret_Ltd557_large.jpg

omega_speedmaster_07.jpg
Dessa är fantastiskt trevliga, väcker habegär, men är liiite kluven: kanske har ändå Omega hittat den optimala e-editionen dvs korrekt storlek och utseende där bara glas (safir) och urverk samt möjligen lås/länk är ändrat, dvs att låta bli att kladda med större proportioner etc?
Märkligt att ingen annan tillverkare (vad jag vet?) tagit det fulla steget med en re-edition som ligger så nära originalet tidigare?
 

MånsT

Rolex
Dessa är fantastiskt trevliga, väcker habegär, men är liiite kluven: kanske har ändå Omega hittat den optimala e-editionen dvs korrekt storlek och utseende där bara glas (safir) och urverk samt möjligen lås/länk är ändrat, dvs att låta bli att kladda med större proportioner etc?
Märkligt att ingen annan tillverkare (vad jag vet?) tagit det fulla steget med en re-edition som ligger så nära originalet tidigare?
Jag kan på rak arm inte komma på andra re-editions som är så här pass trogna originalen. Dessa tre är nog det bästa av två världar.

Sm300 väcker ha begär hos mig även om jag tycker det är lite trist att man gör dem bortsett från urverk på pricken likt originalet...men man vänjer sig väl med det oxå :)
Personligen tycker jag vice versa, gillar att de har utseende och mått från förr men modern teknik. Är dock glad att jag inte bokade en av dem för snabbt, börjar tveka på att köpa något som egentligen är en imitation. Lägger hellre pengarna på äkta vintage vara.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag kan på rak arm inte komma på andra re-editions som är så här pass trogna originalen. Dessa tre är nog det bästa av två världar.


Personligen tycker jag vice versa, gillar att de har utseende och mått från förr men modern teknik. Är dock glad att jag inte bokade en av dem för snabbt, börjar tveka på att köpa något som egentligen är en imitation. Lägger hellre pengarna på äkta vintage vara.
ok....så du gillar men ändå inte..? :)
 

MånsT

Rolex
Ok! Jag gillar SM300 mer o mer. Hade den som kom 2014 både stål samt titan. Denna nya är bättre. Dock typ 60k som du skrev.
Håller med om att denna är schysstare, dessutom nättare med sina 39mm. Personligen kanske jag ändrar åsikt från att gilla den till att vilja ge 60k efter att ha provat och klämt på dem.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Snygg, men jag gillar inte den orange färgen på klockan, vet att den är där för det syns bra men tycker det är skitfult. Hade velat ha texten i vit så hade ja klippt den bums.
Tycker det är väldigt lite färg på denna modellen. IRL tycker jag inte det orange syns knappt, det är i alla fall så diskret att det inte sticker ut på något sätt. Kanske beror på att det mesta på klockan skimrar. Testade med orange-svart nato och reagerade på att det knappt matchade om man inte tittade nära. Kör därför tills vidare med länken eller svart/svart-vitt band.
2017-03-29 13.51.44b.jpg
 
Senast ändrad:
Topp