• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641

azzurro

Omega
2-Faktor
Tror ni omega kommer med ytterligare re-issues av sm300?
Jag vill se varianten med "böjda" (säger man så?) bandhorn och svärdvisare
IMG_6695.PNG
'Lyre lugs' menar du! Intressant fråga!
Omega får kanske blodad tand nu och manglar ut reissues... undrar hur en "big triangle" skulle tas emot? Kanske med ett litet "L" på tavlan:nailbiting: istället för "T"...
 
Senast ändrad:

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dubbel postar in dagens klocka!! :)

Detta är en Omega Constillation Megaquartz, med ett riktigt "super quartz" verk.
Denna klocka köpte jag för många år sedan av en annan forum medlem men spenderar mestadels sin tid i min klock låda, tyvärr. :)
Tavlan är magisk och i solen riktigt gnistrar det om klockan...
IMG_1024.JPG

Självklart Fullset ;)

Mvh
Micke
 

5366

Omega
En lite presentation av "Kungen och Drottningen" för er Omega vänner. Han med patina, varit med en del och är erfaren, hon lite mer mån om sitt utseende och därför lite lyft. Båda med fräscha 861 verk. Modellen heter Soccer Coach Roulette och har 45 minuters tidtagning och togs fram på 70 talet för fotbolls tränare / domare. Just denhär varianten har också en 24 timmars vridbar ring och var ämnad för de som flög mellan tidzoner (Sydamerika och Europa) för att på så vis kunna hålla reda på två tidzoner. De visste på Omega hur man skapade vackra klockor på den tiden...
Roulette.jpg
 

CyberAndre

Cartier
IMG_1898.JPG Vet någon expert här hur det ligger till? Det gäller originalarmbandet till min stiliga Omega. Vad är det egentligen för material?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
En lite presentation av "Kungen och Drottningen" för er Omega vänner. Han med patina, varit med en del och är erfaren, hon lite mer mån om sitt utseende och därför lite lyft. Båda med fräscha 861 verk. Modellen heter Soccer Coach Roulette och har 45 minuters tidtagning och togs fram på 70 talet för fotbolls tränare / domare. Just denhär varianten har också en 24 timmars vridbar ring och var ämnad för de som flög mellan tidzoner (Sydamerika och Europa) för att på så vis kunna hålla reda på två tidzoner. De visste på Omega hur man skapade vackra klockor på den tiden...
Roulette.jpg
Färgglada filurer det där, trevliga klockor.
 

fc2

Rolex
En lite presentation av "Kungen och Drottningen" för er Omega vänner. Han med patina, varit med en del och är erfaren, hon lite mer mån om sitt utseende och därför lite lyft. Båda med fräscha 861 verk. Modellen heter Soccer Coach Roulette och har 45 minuters tidtagning och togs fram på 70 talet för fotbolls tränare / domare. Just denhär varianten har också en 24 timmars vridbar ring och var ämnad för de som flög mellan tidzoner (Sydamerika och Europa) för att på så vis kunna hålla reda på två tidzoner. De visste på Omega hur man skapade vackra klockor på den tiden...
Roulette.jpg

Trevliga de där. En gång i tiden var jag ute efter en men det dök aldrig upp någon till ett pris jag kunde acceptera. Den vita ser ut att ha varit i Bienne och fått removerad boett, ny tavla och nya visare. Lite udda tavla utan text och med Olega-symbolen långt ner. Båda är väldigt fina och visar på hur roliga Omega var på 70-talet. Hela deras modellprogram hade skumma boetter och roliga färger.

Denna passar in här tror jag.
https://www.hodinkee.com/articles/what-omega-was-and-what-it-could-be-again-as-seen-in-one-pho
 

H.K. Bergdahl

Breitling
En lite presentation av "Kungen och Drottningen" för er Omega vänner. Han med patina, varit med en del och är erfaren, hon lite mer mån om sitt utseende och därför lite lyft. Båda med fräscha 861 verk. Modellen heter Soccer Coach Roulette och har 45 minuters tidtagning och togs fram på 70 talet för fotbolls tränare / domare. Just denhär varianten har också en 24 timmars vridbar ring och var ämnad för de som flög mellan tidzoner (Sydamerika och Europa) för att på så vis kunna hålla reda på två tidzoner. De visste på Omega hur man skapade vackra klockor på den tiden...
Roulette.jpg
Riktigt snygga! Habegäret slog till direkt, trots att jag inte är särskilt fotbollsintresserad ...
 
En lite presentation av "Kungen och Drottningen" för er Omega vänner. Han med patina, varit med en del och är erfaren, hon lite mer mån om sitt utseende och därför lite lyft. Båda med fräscha 861 verk. Modellen heter Soccer Coach Roulette och har 45 minuters tidtagning och togs fram på 70 talet för fotbolls tränare / domare. Just denhär varianten har också en 24 timmars vridbar ring och var ämnad för de som flög mellan tidzoner (Sydamerika och Europa) för att på så vis kunna hålla reda på två tidzoner. De visste på Omega hur man skapade vackra klockor på den tiden...
Roulette.jpg

Otroliga klockor det där, och vilket fint skick sedan. Två riktiga pärlor för en klocksamlare.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

TB12

Cartier
Här är min Omega cosmic tripple calender moonphase från 1951 som är tillbaka från service idag. Det började med att jag i höstas tänkte ställa datumet då jag inte hade använt den på länge, men råkade trycka in knappen för långt så den fastnade. Jag lämnade in den till AD som sa att den måste skickas till Omega utomlands för ett kostnadsförslag.

Jag fick ett kostnadsförslag på 20 Tkr, i detta fanns "renovering tavlan", byte av visare med mera. Det gick ej att välja bort, sammt att det var rätt oklart vad exakt tavelrenoveringen skulle innebära vilket kändes sådär. Att tillägga var att klockan fungerat mycket bra innan samt varit inne på annan AD 6 månader innan då de sa att det inte förelåg något servicebehov, så det känndes extremt surt att behöva betala 20 Tkr för at jag råkade trycka in en knapp för långt samt på köpet få ett förändrat utseendet som jag inte direkt önskade.

Valde att tacka nej till detta erbjudande och började leta alternativ, här måste jag säga att AD:n jag lämnade in den hos var mycket skyssta och gav faktiskt tips på personer utanför som skulle kunna hjälpa mig, varav en av dessa valdes.

Så efter ca 6 månader utan klockan(fungerande), så är jag MYCKET nöjd att ha den tillbaka idag nyservad och till en bråkdel av kostnaden Omega ville ha!:)

P1020997.JPG
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Här är min Omega cosmic tripple calender moonphase från 1951 som är tillbaka från service idag. Det började med att jag i höstas tänkte ställa datumet då jag inte hade använt den på länge, men råkade trycka in knappen för långt så den fastnade. Jag lämnade in den till AD som sa att den måste skickas till Omega utomlands för ett kostnadsförslag.

Jag fick ett kostnadsförslag på 20 Tkr, i detta fanns "renovering tavlan", byte av visare med mera. Det gick ej att välja bort, sammt att det var rätt oklart vad exakt tavelrenoveringen skulle innebära vilket kändes sådär. Att tillägga var att klockan fungerat mycket bra innan samt varit inne på annan AD 6 månader innan då de sa att det inte förelåg något servicebehov, så det känndes extremt surt att behöva betala 20 Tkr för at jag råkade trycka in en knapp för långt samt på köpet få ett förändrat utseendet som jag inte direkt önskade.

Valde att tacka nej till detta erbjudande och började leta alternativ, här måste jag säga att AD:n jag lämnade in den hos var mycket skyssta och gav faktiskt tips på personer utanför som skulle kunna hjälpa mig, varav en av dessa valdes.

Så efter ca 6 månader utan klockan(fungerande), så är jag MYCKET nöjd att ha den tillbaka idag nyservad och till en bråkdel av kostnaden Omega ville ha!:)

P1020997.JPG
Skönt! Riktigt fin klocka!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Här är min Omega cosmic tripple calender moonphase från 1951 som är tillbaka från service idag. Det började med att jag i höstas tänkte ställa datumet då jag inte hade använt den på länge, men råkade trycka in knappen för långt så den fastnade. Jag lämnade in den till AD som sa att den måste skickas till Omega utomlands för ett kostnadsförslag.

Jag fick ett kostnadsförslag på 20 Tkr, i detta fanns "renovering tavlan", byte av visare med mera. Det gick ej att välja bort, sammt att det var rätt oklart vad exakt tavelrenoveringen skulle innebära vilket kändes sådär. Att tillägga var att klockan fungerat mycket bra innan samt varit inne på annan AD 6 månader innan då de sa att det inte förelåg något servicebehov, så det känndes extremt surt att behöva betala 20 Tkr för at jag råkade trycka in en knapp för långt samt på köpet få ett förändrat utseendet som jag inte direkt önskade.

Valde att tacka nej till detta erbjudande och började leta alternativ, här måste jag säga att AD:n jag lämnade in den hos var mycket skyssta och gav faktiskt tips på personer utanför som skulle kunna hjälpa mig, varav en av dessa valdes.

Så efter ca 6 månader utan klockan(fungerande), så är jag MYCKET nöjd att ha den tillbaka idag nyservad och till en bråkdel av kostnaden Omega ville ha!:)

P1020997.JPG
Fantastisk!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Här är min Omega cosmic tripple calender moonphase från 1951 som är tillbaka från service idag. Det började med att jag i höstas tänkte ställa datumet då jag inte hade använt den på länge, men råkade trycka in knappen för långt så den fastnade. Jag lämnade in den till AD som sa att den måste skickas till Omega utomlands för ett kostnadsförslag.

Jag fick ett kostnadsförslag på 20 Tkr, i detta fanns "renovering tavlan", byte av visare med mera. Det gick ej att välja bort, sammt att det var rätt oklart vad exakt tavelrenoveringen skulle innebära vilket kändes sådär. Att tillägga var att klockan fungerat mycket bra innan samt varit inne på annan AD 6 månader innan då de sa att det inte förelåg något servicebehov, så det känndes extremt surt att behöva betala 20 Tkr för at jag råkade trycka in en knapp för långt samt på köpet få ett förändrat utseendet som jag inte direkt önskade.

Valde att tacka nej till detta erbjudande och började leta alternativ, här måste jag säga att AD:n jag lämnade in den hos var mycket skyssta och gav faktiskt tips på personer utanför som skulle kunna hjälpa mig, varav en av dessa valdes.

Så efter ca 6 månader utan klockan(fungerande), så är jag MYCKET nöjd att ha den tillbaka idag nyservad och till en bråkdel av kostnaden Omega ville ha!:)

P1020997.JPG
Fin klocka!!
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Jag vill dela med mig av dessa två olika Seamaster som har tillverkats med cirka 50års mellanrum. Den vänstra, en Aqua Terra från 2014 med caliber 8500. Känd från Bondrullen 'Skyfall' och har även därav fått sitt smeknamn. Denna modell av Aqua Terra har fått mycket ros, både här och på andra forum. En omtyckt detalj är ramen runt datumfönstret, vilket saknas på de nyare modellerna. Den högra är en automatisk Seamaster De Ville ref. 149.10 från 1960-talet med varmt crystal-glas. En härlig detalj är den lilla, ytterst diskreta, omegaloggan som är inetsad mitt i glaset. Trots åren som ligger mellan modellerna tycker jag att släktskapet är väl synligt - tremänningar skulle de kunna tas för i alla fall. Hos mig är båda två klara favoriter som kompletterar varandra på ett utmärkt sätt!
IMG_1239.JPG
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vill dela med mig av dessa två olika Seamaster som har tillverkats med cirka 50års mellanrum. Den vänstra, en Aqua Terra från 2014 med caliber 8500. Känd från Bondrullen 'Skyfall' och har även därav fått sitt smeknamn. Denna modell av Aqua Terra har fått mycket ros, både här och på andra forum. En omtyckt detalj är ramen runt datumfönstret, vilket saknas på de nyare modellerna. Den högra är en automatisk Seamaster De Ville ref. 149.10 från 1960-talet med varmt crystal-glas. En härlig detalj är den lilla, ytterst diskreta, omegaloggan som är inetsad mitt i glaset. Trots åren som ligger mellan modellerna tycker jag att släktskapet är väl synligt - tremänningar skulle de kunna tas för i alla fall. Hos mig är båda två klara favoriter som kompletterar varandra på ett utmärkt sätt!
IMG_1239.JPG

Härliga klockor! Aqua Terran är helt klart snyggare med datumram. Är det bara Bondmodellen som har den? Är det annat än ramen som skiljer den motsvarande "vanliga" modellen?
 
  • Like
Reactions: Ncs
Härliga klockor! Aqua Terran är helt klart snyggare med datumram. Är det bara Bondmodellen som har den? Är det annat än ramen som skiljer den motsvarande "vanliga" modellen?

AT 8500 introducerades år 2009 med kaliber 8500A, initialt med ljus och mörk tavla, båda med datumram (som även Skyfall med kaliber 8500B har, den första versionen med den mytomspunna blå tavlan som introducerades år 2012 och som ursprungligen bara fanns tillgänglig i 38,5mm). Sedan år 2013 finns AT 8500 utan datumram och med kaliber 8500G i en större mängd valbara färgsättningar.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Var på Vancouver flygplats och passade på att testa några omegor. Tyvärr glömde jag ta bilder.

Diver 300m svart: Snygg och smidig. Låg väldigt skönt på armen.
Aqua terra 41,5 blå: Gillade verkligen den blåa färgen på tavlan.
Planet ocean 43,5 grå (titan): Väldigt lätt! Kändes knappt att man hade en klocka på armen.
300 Master co-axial: Låg lite konstigt på armen. Hög på höjden och lite långa lugs kanske.

Snyggast var Aqua terran och skönast var diver 300m. Blev förvånad över hur bra de kändes på min arm trots rätt stor storlek. 43,5mm var att pusha det på min 16cm handled, men aqua terran och divern kändes nästan små. Nästa gång blir det att testa Globemaster och några PO i 42mm :)
 
Topp