• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641

Tf105b

Omega
Någon som vet mer om Omegas Tourbillon modeller? Är det Omegas in-house movements, hur länge har de haft Tourbillon,....
https://www.omegawatches.com/watches/de-ville/tourbillon/product/
Från Omegas hemsida " Outstanding chronometric performance is delivered by the exclusive Co-Axial calibres 2635, 2636 and 2637, each equipped with the escapement that revolutionized mechanical watch movements."
Riktigt vackra IMHO! Samma gäller deras Trésor modeller! :woot:
 

MånsT

Rolex
Någon som vet mer om Omegas Tourbillon modeller? Är det Omegas in-house movements, hur länge har de haft Tourbillon,....
https://www.omegawatches.com/watches/de-ville/tourbillon/product/
Från Omegas hemsida " Outstanding chronometric performance is delivered by the exclusive Co-Axial calibres 2635, 2636 and 2637, each equipped with the escapement that revolutionized mechanical watch movements."
Riktigt vackra IMHO! Samma gäller deras Trésor modeller! :woot:
1947 kom Omega med sin (och även branschens) första tourbillon i ett armbandsur. Tror de tillverkade typ 12 ex. De moderna verken med central tourbillon är unika och jag tror att de även tillverkas av Omega (rätta mig om jag har fel). Hade gärna ägt ett nytt exemplar...

The-watches-of-the-night-of-omega-firsts-7-600x400@2x.jpg


29017.jpg
 
Omegas Central Tourbillon Movements är manufakturkalibrar; de är alltså tillverkade in-house i ett fåtal exemplar (ungefär 50 exemplar årligen) och de nuvarande i 2600-serien med co-axial gång har sina rötter i kaliber 2600B (introducerad år 2002). Förnämliga pjäser, tekniskt fulländade och byggda för hand. De levereras i De Ville-boetter i ädelmetall (guld eller platina) med listpriser för runt miljonen. Jag undrar vad servicekostnaden ligger på... :D

Vänligen
Forumets undersköterska
 

kirex

Cartier
Här passar ju min enda "finklocka" in. Omega Constellation Chronometer, Quartzdriven med referens 1392/012 om jag förstått allting rätt. Sådär lagom underlig på ett kul retrosätt, men jag gillar tunnheten och day/date-funktionen (något jag saknar på min nuvarande huvudklocka. Fick ärva den av farsan när jag började jobba ut mot kunder som nybliven 20-åring och det var rätt många kunder som kunde något om klockor som tyckte att den var kul!

IMG_2547.JPG
När det gäller Constellation är denna modell idag inte så populär. Vi läser ofta om Speedys och Seamaster, inte så mycket om Constellation. Måste ändå visa en bild på min sambos nya Constellation som jag tycker är väldigt vacker. Ja, det är en 38 mm herrmodell. Hon gillar lite större klockor.
Constellation.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
När det gäller Constellation är denna modell idag inte så populär. Vi läser ofta om Speedys och Seamaster, inte så mycket om Constellation. Måste ändå visa en bild på min sambos nya Constellation som jag tycker är väldigt vacker. Ja, det är en 38 mm herrmodell. Hon gillar lite större klockor.
Constellation.jpg
Den är fin! Globemaster är en Constellation f ö, annars är det ju som sagt div Speedys och SM som gäller (i alla fall här). Omegas övriga kollektion får väl inte riktigt den uppmärksamhet de förtjänar.
 
När det gäller Constellation är denna modell idag inte så populär. Vi läser ofta om Speedys och Seamaster, inte så mycket om Constellation. Måste ändå visa en bild på min sambos nya Constellation som jag tycker är väldigt vacker. Ja, det är en 38 mm herrmodell. Hon gillar lite större klockor.
Constellation.jpg

Otroligt fin ! :) Connies är underskattade, helt klart. De säljer mycket bra i Asien där kollektionen har en helt annan tyngd än här.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Första gången jag ser en sån här fadad bezel på en 2254/2264! Är det inte märkligt att man inte ser lika mycket fade på dessa som på den blå bondklockan?

Ärlig fade eller bakad? Vad tror ni?

IMG_1452.PNG
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Kaliber 8900 är egentligen detsamma som kaliber 8500G; det har annan text på rotorn (med ordet master) och en liten symbol på gånghaken, men det är alltså kosmetiska, inga funktionella skillnader. Måtten är därför också exakt desamma. Med kaliber 8800 är det annorlunda; urverket har konstruerats särskilt med avseende på att göra det tunnare än 8500/8900 (som mäter 5,5mm på höjden) och därmed skapa en efterföljare kapabel att ersätta kaliber 2500D (som bara mäter nätta 4,1mm på höjden; en imponerande bedrift med tanke på att det ska få plats ett gånghjul i tre nivåer). Kaliber 8800 är funktionellt annorlunda; bl.a med rotor som rullar på kullager och bara en drivfjäder (som levererar 55 timmars kraftreserv jämfört med 60 timmar i kaliber 8500/8900 med dess dubbla drivfjädrar).

Vill Omega göra AT tunnare är kaliber 8800 ett givet val, men jag tror inte det blir så då höjden på AT 8500 inte direkt varit föremål för kritik. När det gäller PO är det en annan femma, och där gör sig kaliber 8800 perfekt i de mindre versionerna. Däremot tror jag det ligger mycket i ryktena om en ny SMPc som också skulle vara perfekt med kaliber 8800 i sitt inre - den skulle förvisso bli tjockare än dagens SMPc men bara marginellt samtidigt som den skulle få en tvättäkta manufakturkaliber med det bästa i teknisk väg som Omega kan uppbringa i nuläget. Det enda negativa är väl att prislappen också skulle springa upp några tusenlappar men samtidigt har ju PO 8800/8900 blivit lite dyrare varför spridningen i pris mellan dykarklockorna ändå skulle fungera fint.

Vänligen
Forumets undersköterska

Frågade om skillnaderna mellan 8500 och 8900 på Omegaeventet igår. Frånsett texten på rotorn är det faktiskt några mindre delar som man uppdaterat för att möta de högre kraven med Metas. Urmakaren pekade på dem - var typ tre till antalet och extreeeemt små. Små skillnader men helt identiska är de inte.
 

mackman

Cartier
Smått sugen på en Seamaster. Säkert ställt den här frågan förut men, vad säger ni? Svart eller Blå? Svart känns så tråkigt men är den blåa lite "för blå" kanske? lite kluven
bilder från nätet
IMG_3951.JPG
IMG_3952.JPG


edit: vem försöker jag lura? Är riktigt sugen!!! :D
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Smått sugen på en Seamaster. Säkert ställt den här frågan förut men, vad säger ni? Svart eller Blå? Svart känns så tråkigt men är den blåa lite "för blå" kanske? lite kluven
bilder från nätet
IMG_3951.JPG
IMG_3952.JPG


edit: vem försöker jag lura? Är riktigt sugen!!! :D

Jag satt själv länge och våndades över detta! Finns tyvärr inget enkelt svar då båda är helt fantastiskt underbart vackra klockor!

Jag valde blå för att det kändes med "Seamaster" och att jag hellre har andra modeller i svart. Den blå färgen är skiftande och är väldigt blå i direkt ljus men skiftar "likt vattnet på världens hav".

Så här ser min ögonsten ut:
IMG_9051.JPG
IMG_8993.JPG
IMG_8966.JPG
 

mackman

Cartier
Jag röstar nog på blått :)
Jag satt själv länge och våndades över detta! Finns tyvärr inget enkelt svar då båda är helt fantastiskt underbart vackra klockor!

Jag valde blå för att det kändes med "Seamaster" och att jag hellre har andra modeller i svart. Den blå färgen är skiftande och är väldigt blå i direkt ljus men skiftar "likt vattnet på världens hav".

Så här ser min ögonsten ut:
IMG_9051.JPG
IMG_8993.JPG
IMG_8966.JPG
Den blåa är inte dum alls, den skiftar i färg så vackert! Tavlan verkar vara mer levande än den svarta
 
Frågade om skillnaderna mellan 8500 och 8900 på Omegaeventet igår. Frånsett texten på rotorn är det faktiskt några mindre delar som man uppdaterat för att möta de högre kraven med Metas. Urmakaren pekade på dem - var typ tre till antalet och extreeeemt små. Små skillnader men helt identiska är de inte.

Nja, som jag skrivit tidigare är skillnaderna kosmetiska, inte funktionella. Al Jensky på Archer Watches sammanfattar det bra och exemplifierar det i den här tråden: https://omegaforums.net/threads/cal-8900-is-it-same-movement-than-latest-cal-8500.54056/

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp