• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637
Här kommer ett nytt litet länktips;

http://forum.watch.ru/attachment.php?attachmentid=534476

Längst ner finns Alexander Linz's väldigt välskrivna review av Omega De Ville Hour Vision från 2007 års oktoberutgåva av Watch Time och då med fokus på Omega kaliber 8500A. Klockan, med detta häpnadsväckande urverk, hade då precis börjat levereras till de första kunderna och när man läser genomgången är det lätt att förstå vilken milstolpe den 24 januari år 2007, dagen då urverket presenterades av den dåvarande Omega-presidenten Stephen Urquhart, verkligen är i Omegas historia.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Har testar nya PO hos AD vid flera tillfällen o den är fin inget snack. Blir dock lite för stor samt lite blingig jämfört med 8500. För min smak ska tilläggas
43.5:an förmodar jag du anser blir för stor? Ja den är rätt så blank och blingig så du gör rätt val för 4:e gången nu :)
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Japp 43.5. Till saken hör oxå att möjligheten att plocka en 3v gammal PO 8500 till ett extremt bra pris påverkade. 2017-07 är fina siffror :)
Aha du köpte den som Capeland sålde förmodar jag? Rätt bra pris då den var så pass ny ja. Endel vill ju ha samma pengar för en som är 3-4 år gammal så :)
Det känns som att det har varit väldigt många POs till salu nyligen med. Det pressar väl ner priset något då man gärna vill sälja snabbt och lägger sig lägre i pris.
 
Senast ändrad:

Jonulf

Audemars
2-Faktor
IMG_1493.JPG
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Aha du köpte den som Capeland sålde förmodar jag? Rätt bra pris då den var så pass ny ja. Endel vill ju ha samma pengar för en som är 3-4 år gammal så :)
Det känns som att det har varit väldigt många POs till salu nyligen med. Det pressar väl ner priset något då man gärna vill sälja snabbt och lägger sig lägre i pris.
Japp det stämmer. Även när den las ut var priset bra. Begagnade PO 8500 ligger idag från 30-35 tkr...är riktigt bra pris sett till vad man faktiskt får. Tror även modellen i sig kommer öka i pris framöver då tillgången avtar o efterfrågan kommer öka när fler inser storheten :)
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Japp det stämmer. Även när den las ut var priset bra. Begagnade PO 8500 ligger idag från 30-35 tkr...är riktigt bra pris sett till vad man faktiskt får. Tror även modellen i sig kommer öka i pris framöver då tillgången avtar o efterfrågan kommer öka när fler inser storheten :)
Japp tycker också dom är väldigt prisvärda om man köper dom begagnat i bra skick. Jag måste nog prova Aqua Terra först så jag provat hela utbudet innan det blir en ny PO. AT och PO är rätt skön kombo då jag ej gillar manuella (Speedy).
 

Holken

Panerai
Vilken skruvmejsel är det som gäller för Omegas nyare länkar. Jag har någon halv-B nu som inte passar helt optimalt så hade behövt köpa en som passar perfekt så det blir lite mer safe att skruva.
Lägger till en bild för att liva upp mitt annars tråkiga inlägg.
IMG_3353.JPG
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vilken skruvmejsel är det som gäller för Omegas nyare länkar. Jag har någon halv-B nu som inte passar helt optimalt så hade behövt köpa en som passar perfekt så det blir lite mer safe att skruva.

Jag har alltid kört på detta set: https://www.kjell.com/se/sortiment/...lset/dibotech-skruvmejselset-med-stall-p40139
Den näst minsta i den satsen funkar bra för mig och så har det gjort på en 7-8 Omega Seamasters av nyare modell jag har justerat länk på. Har för mig att 1.4-1.6 mm huvud passar bra.

Glöm dock inte att värma skruvarna en aning över öppen låga (5-6 sekunder räcker) innan du börjar skruva. Skruvarna sitter applicerade med Loctite och mer än en gång har jag repat skruvhuvudena ordentligt då jag inte fått loss dem trots nödvändiga mejslar. Att hetta upp skruvarna innan hjälper enormt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hallå @FilipF. Jag såg att du körde Nato till din PO. Är det 21mm? Vad är det för något? Jag är sugen på ett bekvämt Nato nu när du skamlöst lockade mig att köpa en egen ;)
Edit: skojar bara, jag var ju rökt långt innan du köpte din.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hallå @FilipF. Jag såg att du körde Nato till din PO. Är det 21mm? Vad är det för något? Jag är sugen på ett bekvämt Nato nu när du skamlöst lockade mig att köpa en egen ;)
Edit: skojar bara, jag var ju rökt långt innan du köpte din.

Nato på POn är riktigt Nice!
Ja, 21 mm mellan luggarna.
Grattis till en egen!

Varierar just nu mellan 3 naton

22 mm från omega
IMG_1118.JPG


20 mm från omega
IMG_1425.jpg
IMG_1123.JPG


22 mm från singular straps premium (slit och släng)
IMG_1335.JPG


Mellan Omega banden är det väldigt liten skillnad i bredd. Håller man dom bredvid varandra är 20 mm ca en mm smalare än 22mm så vilket som av dom funkar fint på 21mm bandhornsbredd.

22an på en Speedmaster blir dock i bredaste laget om man vill variera klockan.
IMG_1202.JPG


Vist behöver man sälja en njure för att kunna köpa Omegas, men fy satan va underbart sköna dom är! Riktigt mjuka men ändå kraftiga.

POn är ingen liten klocka och behöver ett kraftigt Nato har jag märkt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nato på POn är riktigt Nice!
Ja, 21 mm mellan luggarna.
Grattis till en egen!

Varierar just nu mellan 3 naton

22 mm från omega
IMG_1118.JPG


20 mm från omega
IMG_1425.jpg
IMG_1123.JPG


22 mm från singular straps premium (slit och släng)
IMG_1335.JPG


Mellan Omega banden är det väldigt liten skillnad i bredd. Håller man dom bredvid varandra är 20 mm ca en mm smalare än 22mm så vilket som av dom funkar fint på 21mm bandhornsbredd.

22an på en Speedmaster blir dock i bredaste laget om man vill variera klockan.
IMG_1202.JPG


Vist behöver man sälja en njure för att kunna köpa Omegas, men fy satan va underbart sköna dom är! Riktigt mjuka men ändå kraftiga.

POn är ingen liten klocka och behöver ett kraftigt Nato har jag märkt.
Tack, och Snyggt!
Ja, det blir till att spara på klockkontot litegrann nu om jag skall ha ett sånt. Det är ganska tomt nu. :)
Ett omeganato får nog räcka för min del. Min speedy passar bättre på läder än nato.
Tack för infon!
 

Makkanxd

Rolex
Nato på POn är riktigt Nice!
Ja, 21 mm mellan luggarna.
Grattis till en egen!

Varierar just nu mellan 3 naton

22 mm från omega
IMG_1118.JPG


20 mm från omega
IMG_1425.jpg
IMG_1123.JPG


22 mm från singular straps premium (slit och släng)
IMG_1335.JPG


Mellan Omega banden är det väldigt liten skillnad i bredd. Håller man dom bredvid varandra är 20 mm ca en mm smalare än 22mm så vilket som av dom funkar fint på 21mm bandhornsbredd.

22an på en Speedmaster blir dock i bredaste laget om man vill variera klockan.
IMG_1202.JPG


Vist behöver man sälja en njure för att kunna köpa Omegas, men fy satan va underbart sköna dom är! Riktigt mjuka men ändå kraftiga.

POn är ingen liten klocka och behöver ett kraftigt Nato har jag märkt.
Både 20 och 22mm passar bra alltså?:
 

Jonhed03

Breitling
IMG_0924.JPG
Tja,
Letar efter ett diskret, prisvärt gummiarmband med hög kvalitet till denna. Förslag?

Om någon har bra fantasi och känner sig belägen att föreslå annan typ av strap (annat material) så är du också välkommen att komma med förslag! :)

Nyinförskaffad sedan en vecka tillbaka, super nöjd!
Tack på förhand!
 

Holken

Panerai
IMG_0924.JPG
Tja,
Letar efter ett diskret, prisvärt gummiarmband med hög kvalitet till denna. Förslag?

Om någon har bra fantasi och känner sig belägen att föreslå annan typ av strap (annat material) så är du också välkommen att komma med förslag! :)

Nyinförskaffad sedan en vecka tillbaka, super nöjd!
Tack på förhand!

Jag har ett Hirsch Arne som håller bra kvalité tycker jag. Finns ju några olika bättre gummin från Hirsch performanceserie som du kan spana in.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
IMG_0924.JPG
Tja,
Letar efter ett diskret, prisvärt gummiarmband med hög kvalitet till denna. Förslag?

Om någon har bra fantasi och känner sig belägen att föreslå annan typ av strap (annat material) så är du också välkommen att komma med förslag! :)

Nyinförskaffad sedan en vecka tillbaka, super nöjd!
Tack på förhand!
Rubber B funkar! Men smpc ska vara på länk. Nato , Omegas egna navy/grå är snyggt till den oxå :)
 
Topp