• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

479 euro hos seriouswatches för DV02003W men out of stock f.n.

Verkar vara slut på alla vettiga ställen.
Ebay-priserna har dragit iväg till över 5k från malaysia och över 8k från USA.
Såg den för så lite som 3k för inte allt för länge sen.
Frågan är om den är på väg att utgå. Trist isf!

Edit// Guds sätt att säga till dig att köpa GMT´n jag lovade att inte tjata om ;-)

Fan va mätt på klockor jag känner mig just nu.

Först OSDn och sedan Delfinen kort därefter och jag känner att mitt klockinnehav är fullbordat (så när som på en RO) :p

Har inte surfat efter "någon kul Orient" på flera veckor, dessutom lite tunt med klocknyheter från Orient (på ett språk jag förstår). Det känns verkligen som mitt klockinnehav just nu är komplett och jag mer njuter av att använda de ur jag har :)

Ska vid tillfälle fota av min lilla skara Orienter och lägga upp lite bilder här på hur samlingen ser ut just nu :)

Fan va mätt på klockor jag känner mig just nu.

Först OSDn och sedan Delfinen kort därefter och jag känner att mitt klockinnehav är fullbordat (så när som på en RO) [emoji14]

Har inte surfat efter "någon kul Orient" på flera veckor, dessutom lite tunt med klocknyheter från Orient (på ett språk jag förstår). Det känns verkligen som mitt klockinnehav just nu är komplett och jag mer njuter av att använda de ur jag har :)

Ska vid tillfälle fota av min lilla skara Orienter och lägga upp lite bilder här på hur samlingen ser ut just nu :)

Sjukt tråkig inställning!
Ta dig samman för f-n! [emoji35] [emoji27] [emoji12]

Men...
Tack för påminnelsen om att jag lovat att fota lite orienter här hemma.

Sitter man i den där sitsen.
Hittat en ny som man inte trodde man skulle finna.
Snackar den här gången om Orient Star Revolver som tydligen finns i lager hos Arizona Fine Time (azfinetime.com).
Dessa finns till vad som i höstas hade varit en fin peng ($450 respektive $380).
WZ0351FD__29112.1424206780.600.600.jpg

WZ0351FD

WZ0371FD__85994.1424206963.600.600.jpg

WZ0371FD

Tycker egentligen inte den är värd priset med nuvarande växelkurs då den varken har stoppfunktion eller handuppdragning samt saknar safirglas. Allt det som man vant sig vid hos dyrare Orient.
Dock så säljs den för i runda slängar 11k på ebay.

Vad göra? Vad göra?

Synd att det är AIK-tavlorna, hade det varit en blågul hade jag kännt mig nästan tvingad att rycka ut :p

Men för din del säger jag KÖP! Pantsätt en unge om så krävs ;)

EDIT:// enda negativa jag hört om modellen är att "nitarna" i ringen sitter dåligt och har en tendens att lossna

Synd att det är AIK-tavlorna, hade det varit en blågul hade jag kännt mig nästan tvingad att rycka ut :p

Men för din del säger jag KÖP! Pantsätt en unge om så krävs ;)

EDIT:// enda negativa jag hört om modellen är att "nitarna" i ringen sitter dåligt och har en tendens att lossna

Alltså du får sluta att benämna den gula som aik. Omöjliggör ju ett köp... :(
Var faktiskt den gula på gummi jag kikade mest på eftersom den sticker ut lite mer. Länken har ju dessutom raka ändlänkar så en aftermarket är ju lättfunnen.
Sen tycker jag inte man som förälder bör särbehandla sina barn så jag får nog lov att pantsätta båda... :greedy:

Trodde faktiskt bezeln var gjuten i ett stycke så det varlite av en besvikelse.

Jag har inte läst nåt negativt heller förutom att den är överprissatt och ful.
Båda är ju jäkligt subjektiva och priset nu är lägre än då dessa omdömen skrevs om man bortser från den där växelkursen.

Modellen är ju helt klart unik iaf och faktiskt i mitt tycke rätt cool.

Har kikat på den också, men 31mm!?!?
Lite väl litet. Jag har stora problem att bära 35. Min manlighet verkar inte klara det.
Samma säljare har dock ett par nyare OS, och en väldigt cool citizen-kronograf, som jag kan tänka mig.
31 mm är manligt ;)

Säljaren har jag haft att göra med flertalet gånger och han får 6 kebabpizzor av 5 möjliga.

Lite bilder på Orientsamlingen (- tjejens 3-star).

Tyvärr inte optimala ljusförhållanden för bra foton då det direkta solljuset är för skarpt samt att jag inte orkade putsa av fingeravtryck och damm :p

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Länge sedan inköpt på Borneo. Det var innan jag nördade ner mig i mekaniska klockor. Hade en Festina där batteriet tog slut 3 dagar in i semestern så istället för att byta batteri köpte jag en ny klocka som aldrig behöver byta batteri [emoji14]
Solar är bra. Hittade en pulsardykare i en låda som legat bortglömd ett antal år. Kickade igång direkt. Gissningsvis samma urverk.

Solar är bra. Hittade en pulsardykare i en låda som legat bortglömd ett antal år. Kickade igång direkt. Gissningsvis samma urverk.
Troligen ja :)

Det intressanta är väl att Makon är billigare än den kvartsorienten :) och jag måste säga att tidhållningen hos kvarts är oslagbar, jag ställde om klockan 2 ggr/år då jag använde den (om jag knte var ute och reste) mellan sommar och vintertid och det räckte för att hålla gångavvikelsen i styr. Sedan att den går 3 månader mellan uppladdningar är ju inte heller ett minus då den vid normal användning aldrig får slut på kräm :)

Vad vänder man sig om man ska lämna en Orient Ray på service?
Finns det några återförsäljare av Orient i Sverige?

Det gör det inte.
Är det garantiservice så vänder du dig till där du köpte klockan.
Är det inte det så köper du en ny eftersom service är dyrare klockan. [emoji6]

Med det sagt ska både seriouswatches och orientuhren.de kunna ombesörja service.
Låt nu inte detts avskräcka dig. Lär ju vara tio år minst innan du behöver köpa en ny för att den rasar och då är du trött på den ändå...

Det gör det inte.
Är det garantiservice så vänder du dig till där du köpte klockan.
Är det inte det så köper du en ny eftersom service är dyrare klockan. [emoji6]

Med det sagt ska både seriouswatches och orientuhren.de kunna ombesörja service.
Låt nu inte detts avskräcka dig. Lär ju vara tio år minst innan du behöver köpa en ny för att den rasar och då är du trött på den ändå...

Det låter mest troligt att man köper en ny istället för service.
Tack för bra tips får se nu om det blir en Orient bara:)

Stjärnurmakarna kan hjälpa till med att få den servad (de var ÅF när orient fortfarande såldes här för 15-20 år sedan), vågar dock inte gissa hur snabbt det går eller hur dyrt det blir.

Sedan är det lite knepigt det där med att köpa ny istället för att serva då klockan kan ha ett emotionellt värde som gör att man vill behålla samma klocka :p

Med det sagt kan du troligen köra klockan i 10 år utan några större problem med urverket, det känsligaste är nog packningarna men trycktest då och då så vet du om de behöver bytas.

Stjärnurmakarna kan hjälpa till med att få den servad (de var ÅF när orient fortfarande såldes här för 15-20 år sedan), vågar dock inte gissa hur snabbt det går eller hur dyrt det blir.

Sedan är det lite knepigt det där med att köpa ny istället för att serva då klockan kan ha ett emotionellt värde som gör att man vill behålla samma klocka [emoji14]

Med det sagt kan du troligen köra klockan i 10 år utan några större problem med urverket, det känsligaste är nog packningarna men trycktest då och då så vet du om de behöver bytas.
Har de tillgång till delar?
Orientuhren beräknar en service till 10-12 veckor pga att de måste köpa delar från japan.

När jag snackade med butikschefen för SU i Sickla Köpkvarter sa han att de kan hjälpa men att Orient är lite kinkiga med delar [emoji14]
Tänkte mer på servicemöjligheter för dyrare varianter och jdm som väl trots allt är vettigt att serva.
Om orient är kinkiga lär väl jdm vara uteslutet. Ska prata med dem och de europeiska handlarna innan jag köper gmt'n.

si senhor! Den är snygg den där! Jag tycker proportionerna är riktigt lyckade. Storleken på klockan gentemot siffrorna på bezeln och urtavlan.

Tänkte mer på servicemöjligheter för dyrare varianter och jdm som väl trots allt är vettigt att serva.
Om orient är kinkiga lär väl jdm vara uteslutet. Ska prata med dem och de europeiska handlarna innan jag köper gmt'n.
Går alltid att skicka till japan ska kosta cirka 1500 kr + frakt om man ska tro en på WUS som servade sin OSD (som måste till japan pga He-tätheten)

Går alltid att skicka till japan ska kosta cirka 1500 kr + frakt om man ska tro en på WUS som servade sin OSD (som måste till japan pga He-tätheten)
Det är ju klart taget.
Ett alternativ om det inte går i europa.
Äsch... måste ju köpa klockan först och det lär ju inte ske den här månaden.

Tillbaka
Topp