• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Tog på mig denna dig och har inte använt den på några veckor, helvete va liten den känns efter 3 veckors OSD bärande [emoji14]

image.jpg

EDIT:// eftersom jag har för mycket fritid just nu blir det en jämförelsebild också, lyckades även sätta en ny repa i Makons glas när jag trädde över OSDn [emoji14]

image.jpg
Har kört med min Sumo ett bra tag nu och testade att köra min Orient Ray idag.... och den kändes jävligt liten helt plötsligt [emoji41] Samma upplevelse typ

Lite lugnare här på tråden nu ett tag... Ställer en fråga eftersom jag vet att jag får bra svar här! https://klocksnack.se/threads/orient-star.24278/
Vilket nr har denna orient star? Har letat runt lite men hittar den inte. Samma finns på första sidan i den här tråden.
Oj ingen aning, jag luskar lite och återkommer i frågan. Det rör sig hur som hellst om en utgången modell så den kan vara svår att få tag på om inte han som la upp bilden vill bli av med sin (om han har den kvar).

Haha, var just inne på din profil och såg att du för två minuter sen läst hans annons. Visste att jag kunde lita på dig

Aliaset dalomo visar upp en likadan på timetotalk/visa era orient där en viss mforce oxå figurerar...

Ska jag vara helt ärlig har jag ingen aning om modellnamnet och jag vet att jag på sin höjd har sett en eller två sådana på eBay under allt mit skannande, då oftast bara med benämningen "vintage Orient Star".

Det är nog lite att ta i och kalla den modellen för vintage men jag skulle gissa utifrån hur urtavlan ser ut att det rör sig om sent 90-tal tidigt 2000-tal JDM.

Men aom sagt inte många gånger jag sett den så om du ska ha den modellen får du börja jaga. Pantbanker eller secondhandahoppar i t ex Tokyo är mitt bästa tips. Man kan ibland även kolla Japanese Poppin Culture då de har en tendens att lista NOS av utgångna modeller (dock betyder det inte att de har modellen bara för att den är listad då de även har en del fellistningar tyvärr).

EDIT:// länk: http://pon-de-japon.mybigcommerce.com

Finns så otroligt många orienter därute. Snubblade över detta forum i polen när jag letade igår.
Den svarta WZ0051EZ ger habegär...

Finns ju faktiskt en som jag skulle kunna pantsätta ungarna (tack för förslaget Spindel) för att få tag i en NOS.
Vilken?
KD1000 givetvis!
2r4ol5z.jpg

Och ja jag är medveten om att den visats många ggr i tråden.

En NOS KD1000 bedömmer jag som oerhört osannolikt att man någonsin kommer hitta :p

Men skulle man hitta den då skulle jag tippa på ett pris på 15000-20000 kr. Så visst inte särskilt dyrt men inte billigt heller.

En NOS KD1000 bedömmer jag som oerhört osannolikt att man någonsin kommer hitta [emoji14]

Men skulle man hitta den då skulle jag tippa på ett pris på 15000-20000 kr. Så visst inte särskilt dyrt men inte billigt heller.
Skulle jag betala 15k för så länge allt var bevisat original. 10k lätt för den andra. Duger fö alldeles utmärkt med "freshman orient"-tavla.
Det där med original är ju som bekant ett litet problem med gamla orient [emoji35]

Äntligen lite nytt från Orient Japan!

Denna gång är det en standard "day-date" klocka aom kommer i tre utföranden. Notera den mönstrade mittdelen på tavlan som jag är övertygad om ger en sjysst effekt i verkligheten.

Det kommer även komma mer, men på grund av ett skrikande monster i mitt hem måste jag ta lite i taget.

Men först lite tekniska data

Urverk: 46E45
Typ: Automatiskt
Precision: +25/-15
Gångreserv: cirka 40 timmar
Diameter: 41 mm
Höjd: 11,6 mm
Lucka mellan bandhorn: 20 mm
Pris: 39 000 - 42 000 yen

WV0191EV
image.jpg

WV0201EV