• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Finns det några manual wind Orient. Tänker på nyköp?
Gärna dressvarianter
cheers
Har ingen koll på vanliga orient (förutom fickuren) men i Orient Star och Royal Orient finns det några. Sedan givetvis vintageklockor om man vill ha handjagat.

Nedan några exempel:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Har ingen koll på vanliga orient (förutom fickuren) men i Orient Star och Royal Orient finns det några. Sedan givetvis vintageklockor om man vill ha handjagat.

Nedan några exempel:

Tror du fick med alla som finns.
Under Orient ligger ett par fickur som är manuella inga armbandsur. Tror det handlar om att handjagat ses som mer exklusiva i japan och det skulle devalvera OS och RO med billiga dylika.

Förresten är jag helt ute på det blå om jag påstår att alla nuvarande manuella armbandsur har fickursverk?

Tror du fick med alla som finns.
Under Orient ligger ett par fickur som är manuella inga armbandsur. Tror det handlar om att handjagat ses som mer exklusiva i japan och det skulle devalvera OS och RO med billiga dylika.

Förresten är jag helt ute på det blå om jag påstår att alla nuvarande manuella armbandsur har fickursverk?
Eller är det så att fickuren har armbandsurverk? :p

EDIT:// jag la för övrigt märket till att de nyligen plockat bort en eller två OS och en eller två RO med manuellt urverk från Orient Japans hemsida. Jag vet att det nyligen funnits någon eller några modeller till (utöver fickuren som jag ändå inte listade)

Eller är det så att fickuren har armbandsurverk? :p

EDIT:// jag la för övrigt märket till att de nyligen plockat bort en eller två OS och en eller två RO med manuellt urverk från Orient Japans hemsida. Jag vet att det nyligen funnits någon eller några modeller till (utöver fickuren som jag ändå inte listade)

Nu tycker jag vi sjunger "We shall overcome"! :p

Finns en anledning till att jag har den säljaren på min bevakningslista ;)
De är en guldgruva för både gammalt och nytt (mest gammalt) Orient, Seiko, Ricoh, Citizen :) kommer även upp en och annan Omega, Longines, GP där :)

Jag vet att hen brukar ha riktigt fina grejer. Riktigt coola Citizen brukar dyka upp som sagt.
Kanske är en bra ide att ha bevakning men risken finns ju för KS-budkrig.

På tal om japan så går en intressant dox-dokumentär på svt nu: samurajer och idioter. Om ny vd på Olympus som avslöjar oegentligheter inom företaget. Kanske för pk och vänstetextremt för vissa? :stop:

Snubblade just över en riktigt snygg Orient som tyvärr verkar ha utgått och inte går att få tag i längre ( ? ). Ingen av er orientfantaster som sitter på en sådan i gömmorna? :)
2EV03001B-1.jpg

540090d1357138074-orient-day-date-blau-gold-stahl-orient-dd-2.jpg

Snubblade just över en riktigt snygg Orient som tyvärr verkar ha utgått och inte går att få tag i längre ( ? ). Ingen av er orientfantaster som sitter på en sådan i gömmorna? :)
2EV03001B-1.jpg

Nää den där är inte okej tycker jag.. Att hämta inspiration i design är alltid ok men det är ju ren plankning.

Absolut, det är ju ingen hemlighet vilken designikon klockan är baserad på :). Jag väljer att se det som Homage istället för kopia. I synnerhet eftersom att det görs så många kopior vilka faktiskt försöker komma undan med att vara "äkta" och skriva ut rolex. Orient står ju tydligt för att det är dem som producerat klockan och ingen annan. Dessutom tycker jag att Orient's logga faktiskt är snyggare än "orginalet".

2EV03001B-1.jpg

Nää den där är inte okej tycker jag.. Att hämta inspiration i design är alltid ok men det är ju ren plankning.
Det bästa är att det faktiskt finns en kopia av just den klockan. Om ni ser en Orient med det utseendet och det står "swiss made" på den så har ni hittat en av de mest udda kopiorna jag någonsin sett :p

Vem fan orkar göra en kopia på en Orient (som kostar typ 1500 kr) som är en plankad design av en tråkig Rolex?

Tillbaka
Topp