• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Första 469 urverket är ett seiko 7006 med automatisk uppdragningsfunktion hämtat från ett seiko 66xx serieurverk. Så ja en riktig franken :p

Och ja de nyare urverken är ju evolutioner på detta urverk så det har ständigt modifierats och förbättrats. Men 46943 som sitter i t ex Mako och Ray (med flera) är mer eller mindre samma konstruktion som den från 1971, ibland behöver man ju inte ändra saker för ändrandets skull ;)

Men det är ju bara att titta igenom Orients modellprogram sedan 70-talet för att se att Orient kontinuerligt har gjort förändringar på 469 så nog utvecklar de sina prylar alltid :)

Där ser man.
Fel information är ju också information. :(

Sen att jag inte kan minnas sifferkombon 46943 är bara pinsamt.
Givetvis den jag menade som inte är vidareutvecklat speciellt även om den givetvis är bra som f-n.

Nyheter från Orient Japan och som nästan känns som en beställning från Mforce :)

En ny retroklocka som andas King Diver rakt igenom!
Urverket är ett nytt urverk som jag inte känner igen och därmed inte har någon mer info om. En kvalificerad gissning är alltid att det är evolution på 469xx urverken (byt ut F mot 4 i namnet :p ) dock med 22 juveler istället för 21 som det är i det klassiska 46943 urveket. Säljstart 1 maj 2015. Men jag tror jag inte behöver säga så mycket mer än de tekniska detaljerna som är följande:

Urverk: F6922
Gångreserv: cirka 40 timmar
Precision: +25/-15 s/d
Diameter: 42,1 mm
Tjocklek: 14,2 mm
Lucka mellan bandhorn: 22 mm
Vattentäthet: 100 m (tror jag)
Övriga funktioner: Invändig vridring manövrerad av krona, dag, datum
Pris: 40 000 yen

För eventuella nykomlingar som inte läst hela tråden (eller andra lata djävlar :p ) finns ett inlägg om King Diver specifikt någonstans i början av tråden. King Diver är en modellserie som är och bör ses som en betydande del av orients historia under andra hälften av 60-, 70- och början av 80-talet.

EDIT:// Klicka här för det tidigare inlägget om King Diver och 469xx urverken

Ser ut som det är ett intressant nyskapande urverk i klockan.
Enligt en säljare på Rakuten har Orient valt att bygga in nån sorts bebott fågelbo i urverket.
Vad detta skall ha för funktion och vad djurrättsorganisationer tycker om det är för mig okänt.
Livslängden känns också som ett stort frågetecken.
handbird.png

Kan ju iofs vara en trevlig Engrish och tyda på att det trots allt är ett urverk med handuppdragning.
Vilket isf tyder på ett 40 och stoppfunktion.

Ser ut som det är ett intressant nyskapande urverk i klockan.
Enligt en säljare på Rakuten har Orient valt att bygga in nån sorts bebott fågelbo i urverket.
Vad detta skall ha för funktion och vad djurrättsorganisationer tycker om det är för mig okänt.
Livslängden känns också som ett stort frågetecken.
handbird.png

Kan ju iofs vara en trevlig Engrish och tyda på att det trots allt är ett urverk med handuppdragning.
Vilket isf tyder på ett 40 och stoppfunktion.
Står ju att det har stoppfunktion av urverket lite längre ned ;)

EDIT:// hur fan kan de redan ha klockan för övrigt, ska ju inte börja säljas före 1 maj enligt Orient själva :p

Står ju att det har stoppfunktion av urverket lite längre ned ;)

EDIT:// hur fan kan de redan ha klockan för övrigt, ska ju inte börja säljas före 1 maj enligt Orient själva :p

Ska vi vara petiga står det "faktiskt second hand stop function with". Antar att det är ordet "bird" de glömt!
Så det betyder alltså att en fågel stoppar sekundvisaren.
Detektiv Mforce räddar dagen! :cigar:

Vad gäller hur de kan sälja innan släpp så handlar det förmodligen om "instant watches". Ni vet klockor som kommer ut innan de är tillverkade.
(De som inte förstod referensen råder jag att se Spaceballs)

Edit// Blir rätt kass kvalitet på inläggen så här på morgonkvisten efter 36 timmars jobb i helgen. :bag:

Note to self: övertyga sambo se grabbig film som förklarar grabbhumor angående orientklockor...:banghead: Anmärkning: även om hon inte delar intresset tycker hon än så länge att det är "kul att jag har skaffat en hobby "...

Känns ju spontant som att någon bara kört texten genom Google translate (när det gäller hand fågelbot) som sedan bara har översatt respektive teckens betydelse istället gör att sätta ihop stavelserna till ord (känns som en logisk förklaring iaf då de infotexter jag sett är skrivna med Kanji (kanji är de kinesiska tecken som japanerna använder och varje tecken har precis som i kinesiskan en egen betydelse och är en stavelse i sammansatta ord, japanskan har även teckensystem för enbart stavelser (hiragana och katakana)))

Note to self: övertyga sambo se grabbig film som förklarar grabbhumor angående orientklockor...:banghead: Anmärkning: även om hon inte delar intresset tycker hon än så länge att det är "kul att jag har skaffat en hobby "...
Alltså om du menade spaceballs så hette den vid släpp i sverige "det våras för rymden" och är en rätt kul star wars-parodi.
Vilket iofs inte kommer hjälpa ett dugg om du ska övertyga damen att den är värd att se. [emoji12]

Känns ju spontant som att någon bara kört texten genom Google translate (när det gäller hand fågelbot) som sedan bara har översatt respektive teckens betydelse istället gör att sätta ihop stavelserna till ord (känns som en logisk förklaring iaf då de infotexter jag sett är skrivna med Kanji (kanji är de kinesiska tecken som japanerna använder och varje tecken har precis som i kinesiskan en egen betydelse och är en stavelse i sammansatta ord, japanskan har även teckensystem för enbart stavelser (hiragana och katakana)))
Självklart! Tyckte bara det var kul engrish. Fem på morgonen efter en helgs nattjobb är man rätt lättroad.

Verkar vara ett 40-verk och jag vill ha en. Måste mao sälja några klockor så det godkänns minst två nyinköp.

Vad gäller hur de kan sälja innan släpp så handlar det förmodligen om "instant watches". Ni vet klockor som kommer ut innan de är tillverkade.
(De som inte förstod referensen råder jag att se Spaceballs)

Edit// Blir rätt kass kvalitet på inläggen så här på morgonkvisten efter 36 timmars jobb i helgen. :bag:

Arrigato, Spindel-san!

ps

... där katakana används som alfabet för främmande ord, inlånade från andra språk; i efterkrigstid borde det väl som i svenskan mestadels vara engelska sådana. ma ku do na ru do med sina sex katakanatecken blir McDonald's :bookworm: :heart:

ds

Den säljaren har ganska ofta Orientklockor, jag tror det är reko men som han brukar skriva i annonserna är boetterna polerade (behöver inte vara ett problem) och tavlorna uppfräschade.

Klockan i fråga ser ut att vara bestyckad med ett 46943 eller 46940 urverk vilket troligen är orginal. Snygg klocka, röd urtavla är aldrig fel ;) är du sugen köp :)

EDIT:// ju mer jag tittar på den desto mer gillar jag den ganska snygg boett. :)

EDIT2:// bild för de som inte orkar klicka på länken :p
image.jpg

Snygg men som Spindel säger väldigt polerad. Kikat själv på den några ggr.
Personligen har jag inget emot polerat så länge det är bra gjort. Få orientklockor som kan ses som investeringsobjekt.
Kör! [emoji106]
Edit// Tycker iofs säljaren generellt sätt är lite dyr men jag kan inte bedöma om priset på just den klockan är rimligt

Personligen har jag inget emot polerat så länge det är bra gjort. Få orientklockor som kan ses som investeringsobjekt.
Kör! [emoji106]
Edit// Tycker iofs säljaren generellt sätt är lite dyr men jag kan inte bedöma om priset på just den klockan är rimligt
Jag tror snarare att problemet ligger i att du inte kommer hitta en klocka i bättre skick. Även om du hittar en NOS måste du nog ändå pynta 1000-2000 spänn på uppoljning av urverket och eventuellt byte av lume och man är snabbt uppe i ett pris lite över det säljaren vill ha :)

Med det sagt tycker jag klockan är värd pengarna om det är köp och behåll som gäller. Kan nog inte ses som en investering. :)

Jag tror snarare att problemet ligger i att du inte kommer hitta en klocka i bättre skick. Även om du hittar en NOS måste du nog ändå pynta 1000-2000 spänn på uppoljning av urverket och eventuellt byte av lume och man är snabbt uppe i ett pris lite över det säljaren vill ha :)

Med det sagt tycker jag klockan är värd pengarna om det är köp och behåll som gäller. Kan nog inte ses som en investering. :)
Tänkte faktiskt mer på en grand prix 100 säljaren ville ha 14k för. Grym klocka men jag har sett den mycket lägre även om man fakturerar in en oljning osv.
Som sagt ingen aning om just den modellen som diskuterades.

Tänkte faktiskt mer på en grand prix 100 säljaren ville ha 14k för. Grym klocka men jag har sett den mycket lägre även om man fakturerar in en oljning osv.
Som sagt ingen aning om just den modellen som diskuterades.
Å andra sidan är en blänkande GP100 sjukt ovanlig, de flesta GP64 och GP100 jag har sett har varit bra slitna och går ändå för ganska mycket pengar :)

Den säljaren har ganska ofta Orientklockor, jag tror det är reko men som han brukar skriva i annonserna är boetterna polerade (behöver inte vara ett problem) och tavlorna uppfräschade.

Klockan i fråga ser ut att vara bestyckad med ett 46943 eller 46940 urverk vilket troligen är orginal. Snygg klocka, röd urtavla är aldrig fel ;) är du sugen köp :)

EDIT:// ju mer jag tittar på den desto mer gillar jag den ganska snygg boett. :)

EDIT2:// bild för de som inte orkar klicka på länken :p
image.jpg
Hej, tänkte väl att du skulle gilla färgen:happyhappy:

Kör! [emoji106]
Nej, så är det väl. Inget pensionssparande att köpa orientklocka...

Å andra sidan är en blänkande GP100 sjukt ovanlig, de flesta GP64 och GP100 jag har sett har varit bra slitna och går ändå för ganska mycket pengar :)
Jo det är sant även om priset (som iofs var lite lägre än jag sa på drygt 12k) fortfarande är högt. Finns en gp 64 för under halva det priset nu. Säljaren ligger väldigt högt på bulova också.
Men självklart är det så att en keeper är en keeper.

Utan att egentligen kunna så mycket (mer än det jag lärt mig i detta eminenta forum) så känns det som lite mycket pengar. Aldrig handlat på ebay eller tradera för den delen.

Utan att egentligen kunna så mycket (mer än det jag lärt mig i detta eminenta forum) så känns det som lite mycket pengar. Aldrig handlat på ebay eller tradera för den delen.
På ebay/tradera handlar man vrak eller till överpris (förutom de ggr man har bondtur lex dolphin) om det inte är nya grejer. [emoji2]
Känns dock enklare för exempelvis jdm än exempelvis rakuten.
Edit// gäller givetvis orient. Vissa andra klockor kan man göra riktigt bra affärer på gentemot priserna här.

Nu ska jag vara lite sekterist.
Var ju så att jag gjorde mitt tusenden inlägg på KS i helgen och förmodligen är hälften i den här tråden.
Så vi kör en liten tävling för de som bemödar sig läsa tråden!
I potten ett 18 mm grönt Hirsch med "guldspänne" som ligger oanvänt efter att jag testade då klockan det skulle vara till fick ett brunt likadant.
images

(Bilden är alltså inte på mitt band)

Så till frågan!
Klockan med det här urverket är rätt speciell:
Men vad är det för klocka?
Åh_nä_så_enkelt_ska_det_inte_vara.jpg

(Åter inte min bild eller klocka)

Sen tycker jag Spindel ska vara snäll och låta andra svara så bjuder jag på en bira om vi får tummen ur och kör den där OrientGTG... ;-)

Nu ska jag vara lite sekterist.
Var ju så att jag gjorde mitt tusenden inlägg på KS i helgen och förmodligen är hälften i den här tråden.
Så vi kör en liten tävling för de som bemödar sig läsa tråden!
I potten ett 18 mm grönt Hirsch med "guldspänne" som ligger oanvänt efter att jag testade då klockan det skulle vara till fick ett brunt likadant.
images

(Bilden är alltså inte på mitt band)

Så till frågan!
Klockan med det här urverket är rätt speciell:
Men vad är det för klocka?
Åh_nä_så_enkelt_ska_det_inte_vara.jpg

(Åter inte min bild eller klocka)

Sen tycker jag Spindel ska vara snäll och låta andra svara så bjuder jag på en bira om vi får tummen ur och kör den där OrientGTG... ;-)

Grattis till över 1000 inlägg, undrar hur många som lagts in i denna tråden? ;)
Har hur som helst varit kul att följa ert tjafsande i denna tråden, keep up the good work!

Klockan på bilden är jäkligt ball men eftersom jag tvungen att fuska så tänker jag inte gissa..

Kör du din tävling så håller jag mig borta Mforce :p

Jag köre lite nyheter från Orient Japan istället.

Denna gång är det två nya versioner av en Orient Starmodell som funnits ett tag, det rör sig om en ny tavel/visarkombo och en version som släpps på skinn. Rör sig om en vanlig klocka med gångreservsvisare och datum (på vänster sida :p )

Tekinsk data:
Urverk: 40N50
Typ: Automatiskt
Precision: +25/-10 s/d
Gångreserv: cirka 40 timmar
Diameter: 39 mm
Tjocklek: 12,2 mm
Lucka mellan bandhorn: 20 mm
Pris: 48 000 - 50 000 yen

Urverket går givetvis i 6 Hz och har stopp- och handuppdragningsfunktion samt snabbställning av datum.

WZ0351EL (snygg som fan tycker jag)
image.jpg

WZ0361EL
image.jpg

Grattis till över 1000 inlägg, undrar hur många som lagts in i denna tråden? ;)
Har hur som helst varit kul att följa ert tjafsande i denna tråden, keep up the good work!

Klockan på bilden är jäkligt ball men eftersom jag tvungen att fuska så tänker jag inte gissa..

Äsch...
Det är ju bara fusk om man blir påkommen. :D

Tillbaka
Topp