• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
PP Aquanaut 5167R

2F0E25A6-5C94-488C-A792-362C8C707DD2.jpeg


6B2EABA7-095D-4291-82A4-4F46B4A0954E.jpeg
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Du får sluta posta bilder på den där! Den är så sjukt bra. Min 5167 i stål ligger pyrt till... vad är rimligt att ge för en R i bra skick nuförtiden?

Jag vet faktiskt inte. Har inte sett så många till salu nyligen. På Chrono24 börjar modellen på 300k i EU (280k i USA). Men jag gissar på att de ligger runt 270-280k.
 
Exakt så ska den bäras ;)
Men blir man inte lite nojig av att bära en klocka för dryga 200 pistoler som "vardags/GADA klocka (Jag tar för givet att du har nån beater för bad, och kanske nån mer då du vill känna dig lite mindre "formell"), när den endast har en wr på 30m?

Jag skulle vara orolig i ett duggregn om jag inte hade långärmad..

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men jag tycker de är så jäkla snygga, men det känns som om man blir rätt begränsad pga tex vatten(o)tåligheten..

Nu finns juh iofs JLC geophysic 1958 (1957?) Som också är jäkligt läcker, den är dock aningen mindre "dressig" med sina gula visare, även om jag tkr det är charmigt så är det ingen Calatrava.. den här dock en WR på 100m..

Mkt pengar och mkt att ta hänsyn till..

Mvh.
 

joca

Patek
2-Faktor
Men blir man inte lite nojig av att bära en klocka för dryga 200 pistoler som "vardags/GADA klocka (Jag tar för givet att du har nån beater för bad, och kanske nån mer då du vill känna dig lite mindre "formell"), när den endast har en wr på 30m?

Jag skulle vara orolig i ett duggregn om jag inte hade långärmad..

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men jag tycker de är så jäkla snygga, men det känns som om man blir rätt begränsad pga tex vatten(o)tåligheten..

Nu finns juh iofs JLC geophysic 1958 (1957?) Som också är jäkligt läcker, den är dock aningen mindre "dressig" med sina gula visare, även om jag tkr det är charmigt så är det ingen Calatrava.. den här dock en WR på 100m..

Mkt pengar och mkt att ta hänsyn till..

Mvh.
Om du tycker en klocka är för dyr för att användas så är den troligtvis för dyr för dig och då ska du undvika att köpa den.
 

Fedor

Cartier
Men blir man inte lite nojig av att bära en klocka för dryga 200 pistoler som "vardags/GADA klocka (Jag tar för givet att du har nån beater för bad, och kanske nån mer då du vill känna dig lite mindre "formell"), när den endast har en wr på 30m?

Jag skulle vara orolig i ett duggregn om jag inte hade långärmad..

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men jag tycker de är så jäkla snygga, men det känns som om man blir rätt begränsad pga tex vatten(o)tåligheten..

Nu finns juh iofs JLC geophysic 1958 (1957?) Som också är jäkligt läcker, den är dock aningen mindre "dressig" med sina gula visare, även om jag tkr det är charmigt så är det ingen Calatrava.. den här dock en WR på 100m..

Mkt pengar och mkt att ta hänsyn till..

Mvh.
Vet inte, känner kanske inte att jag måste kolla klockan när jag är i/under vatten på stranden/i poolen. Klockan du bär MÅSTE ju inte tåla bad? Du kan ju helt enkelt ta av dig klockan och lägga den i fickan/skon/väskan när det är dags att hoppa i, alternativt lämna klockan hemma. Klockorna har ju en Power Reserve som gör att de kan ligga ett tag;)

Om du tycker en klocka är för dyr för att användas så är den troligtvis för dyr för dig och då ska du undvika att köpa den.
+1

Vad sägs om FPJ CB, samma prisklass...nja kanske lite dyrare, men en magisk klocka om du frågar mig :)
Eller en FPJ Octa UTC/Lune:dead:
 
Om du tycker en klocka är för dyr för att användas så är den troligtvis för dyr för dig och då ska du undvika att köpa den.
Ja, den är dyr, håller du inte med? Är det NÅGON som inte håller med?

Jag tkr inte den är för dyr för att användas, jag undrade om klockan ifråga verkligen tål att användas till vardags, förutom just vid bad eller tennisspelande/boxning eller cricket..

Men ja, jag bör kanske undvika att köpa den, jag har aldrig haft någon klocka förutom en Longines flagship Heritage, som jag använde i 15 Tim innan den såldes, som har 30 m wr.
Annars har det varit 50, 60, 100m.

Om jag omformulera frågeställningen lite då:
Är det någon här som har haft en dressklocka likt Calatrava, lange 1 el liknande, som har en vattentålighet på 30m, och burit den som vardagsklocka ett längre tag?. Hur mkt "hänsyn" måste tas till att det är en ren dressklocka, som helt enkelt inte är byggd för annat än brevskrivning, jämfört med tex en Datejust eller en Speedy PRO?

Annars får ja väl köp mä en JLC Geophysic 1958 om Calatrava är för dyr för mig :angel:

Mvh.
 

Zingo

Rolex
Ja, den är dyr, håller du inte med? Är det NÅGON som inte håller med?

Jag tkr inte den är för dyr för att användas, jag undrade om klockan ifråga verkligen tål att användas till vardags, förutom just vid bad eller tennisspelande/boxning eller cricket..

Men ja, jag bör kanske undvika att köpa den, jag har aldrig haft någon klocka förutom en Longines flagship Heritage, som jag använde i 15 Tim innan den såldes, som har 30 m wr.
Annars har det varit 50, 60, 100m.

Om jag omformulera frågeställningen lite då:
Är det någon här som har haft en dressklocka likt Calatrava, lange 1 el liknande, som har en vattentålighet på 30m, och burit den som vardagsklocka ett längre tag?. Hur mkt "hänsyn" måste tas till att det är en ren dressklocka, som helt enkelt inte är byggd för annat än brevskrivning, jämfört med tex en Datejust eller en Speedy PRO?

Annars får ja väl köp mä en JLC Geophysic 1958 om Calatrava är för dyr för mig :angel:

Mvh.
Förstår inte problematiken med 30 m, men folk synes bada något kopiöst då det är ett problem. :confused:
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Är det någon här som har haft en dressklocka likt Calatrava, lange 1 el liknande, som har en vattentålighet på 30m, och burit den som vardagsklocka ett längre tag?
Ja

Hur mkt "hänsyn" måste tas till att det är en ren dressklocka, som helt enkelt inte är byggd för annat än brevskrivning, jämfört med tex en Datejust eller en Speedy PRO?

Ingen. Om jag inte minns fel har jag dessutom svarat på din fråga tidigare att Calatrava mycket väl tål mer än ”brevskrivning”. Jag vet inte varför du hängt upp dig på att den skulle vara så extremt skör?
 

Fedor

Cartier
Ja, den är dyr, håller du inte med? Är det NÅGON som inte håller med?

Jag tkr inte den är för dyr för att användas, jag undrade om klockan ifråga verkligen tål att användas till vardags, förutom just vid bad eller tennisspelande/boxning eller cricket..

Men ja, jag bör kanske undvika att köpa den, jag har aldrig haft någon klocka förutom en Longines flagship Heritage, som jag använde i 15 Tim innan den såldes, som har 30 m wr.
Annars har det varit 50, 60, 100m.

Om jag omformulera frågeställningen lite då:
Är det någon här som har haft en dressklocka likt Calatrava, lange 1 el liknande, som har en vattentålighet på 30m, och burit den som vardagsklocka ett längre tag?. Hur mkt "hänsyn" måste tas till att det är en ren dressklocka, som helt enkelt inte är byggd för annat än brevskrivning, jämfört med tex en Datejust eller en Speedy PRO?

Annars får ja väl köp mä en JLC Geophysic 1958 om Calatrava är för dyr för mig :angel:

Mvh.

Förstår inte riktigt det där, varför skulle INTE en Calatrava kunna användas vardagligen? Tror du dessa klockor är ömtåligt skräp? Rör man kroppen och viftar på armarna annorlunda när man är dressad tillskillnad från när man är avslappnat klädd? Vet du, om du vill och har vägarna förbi Stockholm så ska jag bjuda dig på en kaffe och ta med mig klockan, så får du känna lite på den:)
 
Ja



Ingen. Om jag inte minns fel har jag dessutom svarat på din fråga tidigare att Calatrava mycket väl tål mer än ”brevskrivning”. Jag vet inte varför du hängt upp dig på att den skulle vara så extremt skör?
Ok ok, jag vet inte, jag (tror) jag läste en recension om några "klassiker" och där nämndes just Calatrava som dressklockans okrönte konung, men att klockan skulle vara just skör och passa bäst på handleden åt någon som inte gör mkt mer än signerar och vänder papper el liknande.

Och du behöver inte ta illa upp, men jag hör gärna fler som uttalar sig om sin klocka, innan jag ev spenderar 150 kakor på en klocka som (kanske) inte klarar av "normalt leverne"
Men tack återigen för svaren då, jag har lite dåligt minne, det beror på mediciner, var med om en fallolycka för några år sedan.
Inte meningen att upprepa mig. Sorry

Mvh.
 
Förstår inte riktigt det där, varför skulle INTE en Calatrava kunna användas vardagligen? Tror du dessa klockor är ömtåligt skräp? Rör man kroppen och viftar på armarna annorlunda när man är dressad tillskillnad från när man är avslappnat klädd? Vet du, om du vill och har vägarna förbi Stockholm så ska jag bjuda dig på en kaffe och ta med mig klockan, så får du känna lite på den:)
Ja det vore trevligt, jag ska ner framöver, väntar bara på samtal om att de klockor jag "köar" för ska landa, vi skulle kanske kunna ses då?
Det vore väldigt trevligt att få höra hur den känns och kunna ställa direkta frågor och slippa reta upp varannan klockbärare i tråden..:oops:

Mvh.
 

RobVintage

Panerai
Ok ok, jag vet inte, jag (tror) jag läste en recension om några "klassiker" och där nämndes just Calatrava som dressklockans okrönte konung, men att klockan skulle vara just skör och passa bäst på handleden åt någon som inte gör mkt mer än signerar och vänder papper el liknande.

Och du behöver inte ta illa upp, men jag hör gärna fler som uttalar sig om sin klocka, innan jag ev spenderar 150 kakor på en klocka som (kanske) inte klarar av "normalt leverne"
Men tack återigen för svaren då, jag har lite dåligt minne, det beror på mediciner, var med om en fallolycka för några år sedan.
Inte meningen att upprepa mig. Sorry

Mvh.
Så roffe ska köpa sig en Patek också:rolleyes:
 
Topp