• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Vill poängtera i låsdiskussionen att när låset gick upp för mig så var det när man hade otur och kom åt knapparna på låset vid aktivitet. Jag bar den ganska löst och då ökade säkert risken av att båda knappar skulle tryckas till, kläder vs ovansida på hand tex.

Dessutom funkar ju remmen så att när man trycker in knapparna på låset så öppnar det sig väldigt lätt eftersom gummiremmen är lite spänd, det blir lite spänst i öppningen. Svårt att förklara om man inte sett det.

Det var aldrig så att man satt helt stilla och låset gick upp av sig själv.

Som andra nämnt kan detta säkert hända andra tillverkare med samma låskonstruktion.
 
Vill poängtera i låsdiskussionen att när låset gick upp för mig så var det när man hade otur och kom åt knapparna på låset vid aktivitet. Jag bar den ganska löst och då ökade säkert risken av att båda knappar skulle tryckas till, kläder vs ovansida på hand tex.

Dessutom funkar ju remmen så att när man trycker in knapparna på låset så öppnar det sig väldigt lätt eftersom gummiremmen är lite spänd, det blir lite spänst i öppningen. Svårt att förklara om man inte sett det.

Det var aldrig så att man satt helt stilla och låset gick upp av sig själv.

Som andra nämnt kan detta säkert hända andra tillverkare med samma låskonstruktion.
Men du föredrar både rolex oysterflex och lås före Pateks gummi och lås?

Får jag fråga. De små "länkarna" som sitter innanför gummit på din daytona, är de borttagbara? Jag tänkte på bas bilder, där han har en stålklocka med både länk och oysterflex..
Man kan alltså köpa dessa "smålänkar" som gör det betydligt mycket finare med ett oysterflex eller ett skinnarmband på daytona lösa? (Och i stål?) :)

Mvh
 

Bas

Patek
Men du föredrar både rolex oysterflex och lås före Pateks gummi och lås?

Får jag fråga. De små "länkarna" som sitter innanför gummit på din daytona, är de borttagbara? Jag tänkte på bas bilder, där han har en stålklocka med både länk och oysterflex..
Man kan alltså köpa dessa "smålänkar" som gör det betydligt mycket finare med ett oysterflex eller ett skinnarmband på daytona lösa? (Och i stål?) :)

Mvh
Du tänker på ändlänkarna närmast boetten som man fäster oysterflex i ?
Det är @Flat-Eric som kör den kombon.
Finns att köpa separat för 1-2k om jag inte är ute och cyklar. Inte hos Rolex utan AM tror jag.
 
Du tänker på ändlänkarna närmast boetten som man fäster oysterflex i ?
Det är @Flat-Eric som kör den kombon.
Finns att köpa separat för 1-2k om jag inte är ute och cyklar. Inte hos Rolex utan AM tror jag.
Ja precis!
Aahh ok, ber om ursäkt.
Men det är dem jag tänker på iaf. Det gjorde daytona än mer intressant.
Funkar samma länkar/ändlänkar på 116520 som på 116500?

Mvh
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Men du föredrar både rolex oysterflex och lås före Pateks gummi och lås?

Får jag fråga. De små "länkarna" som sitter innanför gummit på din daytona, är de borttagbara? Jag tänkte på bas bilder, där han har en stålklocka med både länk och oysterflex..
Man kan alltså köpa dessa "smålänkar" som gör det betydligt mycket finare med ett oysterflex eller ett skinnarmband på daytona lösa? (Och i stål?) :)

Mvh


Såg att du fick svar på din Daytona fråga.

Angående Patek lås och gummi så föredrar jag egentligen inte något över det andra. Jag känner mig dock en aning tryggare med ”dubbel” låset på Daytonan.

Gummit på Patek passar estetiskt väldigt bra till klockan och man tänker inte så mycket på det, väger inte så mycket och det bara är där liksom.

Oysterflex känns som en uppgraderad version av gummi om det låter vettigt? Pga av flikarna under, det känns inte lika tunnt som Patek men ändå lätt och bekvämt.

Snöa inte in för mycket på gummisort utan titta på helheten. Väldigt olika klockor.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Har aldrig haft problem med mitt lås. Än iaf. Har ”liknande” lösning med knappar på sidorna på BP och har inte haft problem där heller.
 

joca

Patek
2-Faktor
Nåja litet försök till tillplattning var det nog :p
Nej..
Ont:
F46C4A30-D6F8-41F7-B88C-29084E6264F8.jpeg
 
Såg att du fick svar på din Daytona fråga.

Angående Patek lås och gummi så föredrar jag egentligen inte något över det andra. Jag känner mig dock en aning tryggare med ”dubbel” låset på Daytonan.

Gummit på Patek passar estetiskt väldigt bra till klockan och man tänker inte så mycket på det, väger inte så mycket och det bara är där liksom.

Oysterflex känns som en uppgraderad version av gummi om det låter vettigt? Pga av flikarna under, det känns inte lika tunnt som Patek men ändå lätt och bekvämt.

Snöa inte in för mycket på gummisort utan titta på helheten. Väldigt olika klockor.
Tack så mycket för dina reflektioner över banden. :)

Mvh
 
Fått sug på en 5196r. Har vi några här? Beordrar bild i så fall!
Sug här med. Men jag är nog mer ute efter en "J". Tycker gulguld är en mer klassisk och tidlös "färg" på en sådan diskret och tidlös (och tom felfri vågar jag sticka ut hakan och säga) design på ett dressur. :)

Hoppas du vågar ta steget och blir nöjd! :)
Jag själv står och svajar i valet/kvalet på en totalt tidlös klocka jag med allra största sannolikhet kan ha i 50år, för nästan 200k sek. MEN hur vacker den än må vara så bär jag inte någon mer formell klädsel än någon tröja i cashmere på sin höjd.
För min del är risken stor att jag blir ägare av en Patek för 186k, MEN som kanske inte används mer än tre el fyra dagar/månad och då spelar det mindre roll om jag har den tills jag dör.
Den blir i slutändan för dyr..

Jag hoppas komma över min något obefogade (verkar det som) noja framöver så en kan inhandlas.

Lycka till med ditt framtida (ev) klockköp! :)

Mvh
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sug här med. Men jag är nog mer ute efter en "J". Tycker gulguld är en mer klassisk och tidlös "färg" på en sådan diskret och tidlös (och tom felfri vågar jag sticka ut hakan och säga) design på ett dressur. :)

Hoppas du vågar ta steget och blir nöjd! :)
Jag själv står och svajar i valet/kvalet på en totalt tidlös klocka jag med allra största sannolikhet kan ha i 50år, för nästan 200k sek. MEN hur vacker den än må vara så bär jag inte någon mer formell klädsel än någon tröja i cashmere på sin höjd.
För min del är risken stor att jag blir ägare av en Patek för 186k, MEN som kanske inte används mer än tre el fyra dagar/månad och då spelar det mindre roll om jag har den tills jag dör.
Den blir i slutändan för dyr..

Jag hoppas komma över min något obefogade (verkar det som) noja framöver så en kan inhandlas.

Lycka till med ditt framtida (ev) klockköp! :)

Mvh
När du skriver att den blir i slutändan för dyr? Tänker du då utslaget på aktiv tid eller på pris justering?
För om det gäller livet ut så känns det svårt att sätta en tidsaspekt kontra pris på ett sånt ägande tycker jag.
Är det din absoluta drömmen så ska man inte jämka om man kan köpa den...tycker jag :)
 
När du skriver att den blir i slutändan för dyr? Tänker du då utslaget på aktiv tid eller på pris justering?
För om det gäller livet ut så känns det svårt att sätta en tidsaspekt kontra pris på ett sånt ägande tycker jag.
Är det din absoluta drömmen så ska man inte jämka om man kan köpa den...tycker jag :)
Jag tänker att om jag inte kan komma över min "noja" och sluta vara "försiktiga herrn" när det kommer till klockor och eftersom jag tex slirig går klädd i kostym, eller ens kavaj så är risken stor att den åker på endast "för att nyttjas" och vid högtider av div slag. Säg tex 2 - 4 ggr/mån.
Och "räknar" man så blir klockan helt enkelt för kostsam/användningstillfälle när den kostar nära 200k.
Om dessa 200k ist skulle spenderas på tex en Sub, en datejust och en billigare jlc dressare så skulle jag med största sannolikhet "använda pengarna bättre", även sett under en 40 års period och sett till samma summa. :)

Det är idag min absoluta dröm-DRESSKLOCKA. Fast jag egentligen har noll behov av en då dan då har både en DJ och en DD (och som sagt, bär kostym endast på bröllop och begravning).
Det finns många andra "drömklockor" som jag tror skulle få betydligt mer handledstid och därmed en mer rimligt kostnad/dag av brukande.
Dock är den inte avfärdad! Jag gjorde en investeringsbom nyss så jag har lite mindre att röra mig med bland klockor än vad jag trodde jag skulle ha..
Men sånt är väl livet.. :)

Mvh
 
Jag personligen tycker en 5196 oavsett val av ädelmetall kan bäras till så mycket mer än bara ”kostym” och ”högtidliga” tillfällen. Får man den att sitta bra på handleden vilket jag ej får och tycker det är snyggaste uret som finns så kör och bruka den säger jag! Bär den till t-shirt och flip-flops... ta av den när du hugger ved och badar...

Sedan så är det väl så att man sällan har ett så värst stort behov av att ha ett ur för varje tillfälle om man nu inte har det som sitt intresse som vi alla här har. Du skulle självklart kunna köra din DJ i 50år varje dag och vara hur nöjd som helst, funkar till allt och lite till. Men dreglar du nu över en 5196 så kör tycker jag och använd den till mer än bara dressiga tillfällen!
 
Jag personligen tycker en 5196 oavsett val av ädelmetall kan bäras till så mycket mer än bara ”kostym” och ”högtidliga” tillfällen. Får man den att sitta bra på handleden vilket jag ej får och tycker det är snyggaste uret som finns så kör och bruka den säger jag! Bär den till t-shirt och flip-flops... ta av den när du hugger ved och badar...

Sedan så är det väl så att man sällan har ett så värst stort behov av att ha ett ur för varje tillfälle om man nu inte har det som sitt intresse som vi alla här har. Du skulle självklart kunna köra din DJ i 50år varje dag och vara hur nöjd som helst, funkar till allt och lite till. Men dreglar du nu över en 5196 så kör tycker jag och använd den till mer än bara dressiga tillfällen!
Jag håller med, den kan användas till jeans och tisha och bada eller duscha med klocka gör jag iaf inte (undantag semestrar etc).
Det jag menar är att jag mest troligt skulle välja suben före calatravan i de flesta tillfällen, dels för att en "skadad" calatrava (repor, dings, repigt band etc) ser för jävligt ut, så jag skulle (mest troligt) bli överbeskyddande och ta slitsuben de flesta dagar, "utifall".

Det finns en del klockor jag på rak arm skulle vilja ha. Och hade jag pengarna till att bygga upp en garderob på ca 8 ur, så vore calatrava ett av dessa, odiskutabelt (förutsatt att den sitter bra på min handled, som du nämnde. Jag har nämligen aldrig provat en på armen).
Och väntar på ett par rolex, skulle velat ha en Aquanaut, den är så sat*ns läcker. Men den börjar bli löjligt dyr nu, fan man får juh en ny daytona i guld på länk för samma peng..
Men men..
Det lär oavsett hur den sitter inte bli nästa klocka. Men ett par klockor fram kanske, när jag provat och kanske känner att den sitter såpass bra etc att det minsann får bli en sådan. :)
Jag hoppas kunna komma över "nojan", och det gör jag kanske när (om) jag ägt den ett par år och "nyhetens behag" har lagt sig och jag självmärkt och konstaterat att den inte går sönder av att användas.
Då kanske det (mest troligt) blir lättare att använda den mer vardagligt, vilket jag juh vill. Utan att vara så jäkla orolig. :)

Mvh
 
Topp