• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

koze

Panerai
2-Faktor
När ska det här vansinnet ta slut? Jag har för länge sen använt funktionen ignorera (tryck på användarnamnet och sen "ignorera") men likt förbannat så sölas ju trådarna ned av alla andras svar. Jävla trams som förstör forumet.
 
Nej, det tror inte jag heller, men kan vara bra att säkra sig om någon skulle få för sig att vilja ta vad som är mitt.

Mvh Verbal Kint


Och vad hör nu detta till ämnet att göra?
Men för att svara på ditt påstående... Det går inte förutspå en bubbla. Det är därför det heter just ”bubbla” om det skulle gå att förespå så skulle varenda förvaltar tjäna grova pengar vid en krasch, men sanningen är att miljontals ruineras.

Tycker vi håller oss till ämnet nu
 

Swisswatches

Cartier
Den har ingen länk. Utan ett gummi-armband som kapas och måttanpassas vid nyköp (eller köp av nytt armband)
Är detta en äldre referens eller vad är då detta? Custom?
IMG_0092.JPG
 
Ni som äger en Patek Philippe, varför valde ni just Patek? Utseende, känsla, historia etc?
Ok, är bandet töjbart eller sitter det som det sitter?

Det sitter som det sitter.
Givetvis mer flex i det än i en stållänk. Men om dina handleder sväller mycket under varma dagar t.e.x så hade jag nog justerat bandet efter en lite lösare passform dagtid. Om klockan sitter obehagligt så förstör det allting tycker jag.

Ni som äger en Patek Philippe, varför valde ni just Patek? Utseende, känsla, historia etc?


Jag har inte kvar min. Ägde en äldre Nautilus tidigare.
För mig är Nautilus den ultimata sportstålisen. Den passar till allt, och du blir aldrig under eller överklädd med den. (Förutom i extrema fall)

Eftersom få "icke-nördar" inte ens vet vad det är du har på handleden ute på gatan, så kan du lätt komma undan med den i enklare sammanhang m.m...

Personligen gillar jag mer AP RO länk mer, men urtavlan, boetten och hela klockan är magisk.
Är själv på jakt efter en 5711R eller vattennöt travel i rosé.
 

Swisswatches

Cartier
Det sitter som det sitter.
Givetvis mer flex i det än i en stållänk. Men om dina handleder sväller mycket under varma dagar t.e.x så hade jag nog justerat bandet efter en lite lösare passform dagtid. Om klockan sitter obehagligt så förstör det allting tycker jag.




Jag har inte kvar min. Ägde en äldre Nautilus tidigare.
För mig är Nautilus den ultimata sportstålisen. Den passar till allt, och du blir aldrig under eller överklädd med den. (Förutom i extrema fall)

Eftersom få "icke-nördar" inte ens vet vad det är du har på handleden ute på gatan, så kan du lätt komma undan med den i enklare sammanhang m.m...

Personligen gillar jag mer AP RO länk mer, men urtavlan, boetten och hela klockan är magisk.
Är själv på jakt efter en 5711R eller vattennöt travel i rosé.
Låter härligt! Hur stor skillnad är det på sub och nautilus? Är det löjligt stor skillnad eller hur mycket är det?
 
Pris, känsla, kvalitet, status, allt

Patek Philippe 5711 har ett listpris på omkring 270.000:-
Rolex Submariner 116610LN (SubC stål) ligger väl omkring 70-80.000:- (Någon får gärna rätta mig)

På gråmarknaden eller andrahansmarknaden så kostar en Patek 4-500k och en SubC runt 80k.

Så prisskillnaden är


För mig är det två helt olika klockor.
Submarinern är en riktig beater. En klocka jag inte skulle ta av mig om jag åkte skidor, snickrade i friggeboden eller var på gymmet.

5711 är också en sportklocka, men personligen hade jag behandlat den betydligt mer aktsamt.

Som statussymbol så är dom på två olika planeter. Submariner är en instegsmodell i jämförelse med en Nautilus. Men det är ju bara här inne bland oss nördar.
Jag tror att 9 av 10 kvinnor aldrig ens hört talas om namnet Patek Phillippe. Och dom som känner till namnet vet att det är en dyr klocka, och troligtvis inte så mycket mer.

Fler män känner nog till märket Patek philippe, och återigen värdet på klockorna. Men oftast inte mycket mer än så.

Jag fick t.e.x mer uppmärksamhet för min Rolex Submariner i stål än min Audemars Piguet Royal oak kronograf i roséguld ifrån familj, vänner m.m som inte känner till klockan.

Skall jag vara helt uppriktig så tyckte jag personligen om Submarinern mer än Nautilusen när jag först började intressera mig för klockor.
Och Aquanauten skall vi inte tala om.. När den kom så ogillade jag (likt många andra) den rejält. Men den har växt på mig, och nu står den istället högt upp på önskelistan för nästa dinka.
 

Bilagor

  • 27a1ce872e8d425d60b525c4c3d981c2.jpg
    27a1ce872e8d425d60b525c4c3d981c2.jpg
    79.6 KB · Visningar: 6
  • xV7MwnH.jpg
    xV7MwnH.jpg
    105.7 KB · Visningar: 6
Låter härligt! Hur stor skillnad är det på sub och nautilus? Är det löjligt stor skillnad eller hur mycket är det?
OJ.. Jag har bara provat suben och det är juh egentligen inte nån speciellt bekväm klocka, lite topptung, stel länk jämfört med presidentlänken eller jubileelänk.
Och att ha en Sub på armen ger ingen "speciell känsla" heller (och då har jag inte haft min mer än två månader och gillar den såpass skarpt att jag överväger en till)

Nautilus ska enligt sägnen vara både otroligt bekväm ha en trevlig följsam länk och jag får intrycket att de som äger eller har ägt en nästan gick runt och kände sig smått religiösa när de hade den på sig, som om det vore morfin i klockan.
Att den är 2/3 så hög/tjock spelar nog ingen mycket. Likaså de integrerade länkarna.
Någon sa (eller skrev) att den enda klocka han hade burit som var skönare/bekvämare/satt "bättre" (känslomässigt) var en ganska löst sittande aquanaut på gummi.
Vem som sa det eller skrev det kommer jag inte ihåg.

Exakt HUR stor skillnad det är (känslomässigt) är väl personligt, men annars är skillnaden ca 350 000 sek.
 

Swisswatches

Cartier
Patek Philippe 5711 har ett listpris på omkring 270.000:-
Rolex Submariner 116610LN (SubC stål) ligger väl omkring 70-80.000:- (Någon får gärna rätta mig)

På gråmarknaden eller andrahansmarknaden så kostar en Patek 4-500k och en SubC runt 80k.

Så prisskillnaden är


För mig är det två helt olika klockor.
Submarinern är en riktig beater. En klocka jag inte skulle ta av mig om jag åkte skidor, snickrade i friggeboden eller var på gymmet.

5711 är också en sportklocka, men personligen hade jag behandlat den betydligt mer aktsamt.

Som statussymbol så är dom på två olika planeter. Submariner är en instegsmodell i jämförelse med en Nautilus. Men det är ju bara här inne bland oss nördar.
Jag tror att 9 av 10 kvinnor aldrig ens hört talas om namnet Patek Phillippe. Och dom som känner till namnet vet att det är en dyr klocka, och troligtvis inte så mycket mer.

Fler män känner nog till märket Patek philippe, och återigen värdet på klockorna. Men oftast inte mycket mer än så.

Jag fick t.e.x mer uppmärksamhet för min Rolex Submariner i stål än min Audemars Piguet Royal oak kronograf i roséguld ifrån familj, vänner m.m som inte känner till klockan.

Skall jag vara helt uppriktig så tyckte jag personligen om Submarinern mer än Nautilusen när jag först började intressera mig för klockor.
Och Aquanauten skall vi inte tala om.. När den kom så ogillade jag (likt många andra) den rejält. Men den har växt på mig, och nu står den istället högt upp på önskelistan för nästa dinka.
Tack för ett intressant svar! Har du gjort många recensioner? Det bör du göra med så välskriven text. Håller faktiskt med i allt du säger, speciellt att aquanauten växer på en själv.

Mvh
 
Topp