• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Tack för ett intressant svar! Har du gjort många recensioner? Det bör du göra med så välskriven text. Håller faktiskt med i allt du säger, speciellt att aquanauten växer på en själv.
Mvh

Hehe tack. Men det finns garanterat betydligt mer lämpade personer för det än mig här på forumet.

En annan fördel med Submariner skulle vara glide-lock spännet.
Alltså möjligheten att justeringa längden på länken på bara ett par sekunder.

Med tanke på det höga priset på Pateks så hade jag aldrig haft dom som min enda klocka.
Jag vill alltid kunna bära en mer mångsidig klocka. Så jag hade prioriterat att köpa en sådan först.
Sedan om det är en Seilo SXX, Omega Seamaster, Rolex Submariner eller någon av många andra klockor... Det får får plånboken, den personliga smaken & hjärtat bestämma ;)
 

Swisswatches

Cartier
OJ.. Jag har bara provat suben och det är juh egentligen inte nån speciellt bekväm klocka, lite topptung, stel länk jämfört med presidentlänken eller jubileelänk.
Och att ha en Sub på armen ger ingen "speciell känsla" heller (och då har jag inte haft min mer än två månader och gillar den såpass skarpt att jag överväger en till)

Nautilus ska enligt sägnen vara både otroligt bekväm ha en trevlig följsam länk och jag får intrycket att de som äger eller har ägt en nästan gick runt och kände sig smått religiösa när de hade den på sig, som om det vore morfin i klockan.
Att den är 2/3 så hög/tjock spelar nog ingen mycket. Likaså de integrerade länkarna.
Någon sa (eller skrev) att den enda klocka han hade burit som var skönare/bekvämare/satt "bättre" (känslomässigt) var en ganska löst sittande aquanaut på gummi.
Vem som sa det eller skrev det kommer jag inte ihåg.

Exakt HUR stor skillnad det är (känslomässigt) är väl personligt, men annars är skillnaden ca 350 000 sek.
Tack för en till åsikt! Håller med dig med, förutom det med att Sub är topptung, men det har troligtvis att göra med storleken på handleden. Min handled klarar enkelt av en DeepSea:smug:
 
Patek Philippe 5711 har ett listpris på omkring 270.000:-
Rolex Submariner 116610LN (SubC stål) ligger väl omkring 70-80.000:- (Någon får gärna rätta mig)

På gråmarknaden eller andrahansmarknaden så kostar en Patek 4-500k och en SubC runt 80k.

Så prisskillnaden är


För mig är det två helt olika klockor.
Submarinern är en riktig beater. En klocka jag inte skulle ta av mig om jag åkte skidor, snickrade i friggeboden eller var på gymmet.

5711 är också en sportklocka, men personligen hade jag behandlat den betydligt mer aktsamt.

Som statussymbol så är dom på två olika planeter. Submariner är en instegsmodell i jämförelse med en Nautilus. Men det är ju bara här inne bland oss nördar.
Jag tror att 9 av 10 kvinnor aldrig ens hört talas om namnet Patek Phillippe. Och dom som känner till namnet vet att det är en dyr klocka, och troligtvis inte så mycket mer.

Fler män känner nog till märket Patek philippe, och återigen värdet på klockorna. Men oftast inte mycket mer än så.

Jag fick t.e.x mer uppmärksamhet för min Rolex Submariner i stål än min Audemars Piguet Royal oak kronograf i roséguld ifrån familj, vänner m.m som inte känner till klockan.

Skall jag vara helt uppriktig så tyckte jag personligen om Submarinern mer än Nautilusen när jag först började intressera mig för klockor.
Och Aquanauten skall vi inte tala om.. När den kom så ogillade jag (likt många andra) den rejält. Men den har växt på mig, och nu står den istället högt upp på önskelistan för nästa dinka.
Var det inte svårt att sälja din Nautilus? Om du nu inte sålde med 150k i vinst..

Jag har egentligen inte gillat utseendet på nautilus och föredrar fortfarande aquanaut men jag börjar gilla den, den har "växt på" som det väl heter.. Men den är för dyr, hade den kostat MINDRE än en Aquanaut, säg 150k så hade den kunnat vara intressant, eventuellt. Men eftersom jag föredrar Aquanaut och den juh ÄR den billigare så behöver jag inte välja något "second best".
Förutsatt att de här vansinnespriserna sjunker till liite rimligare nivåer så önskas det en i julklapp till midsommar:)
Hoppas du hittar din klocka till ett bra pris nu om det blir finanskris med följder. :)

Mvh
 

Swisswatches

Cartier
Hehe tack. Men det finns garanterat betydligt mer lämpade personer för det än mig här på forumet.

En annan fördel med Submariner skulle vara glide-lock spännet.
Alltså möjligheten att justeringa längden på länken på bara ett par sekunder.

Med tanke på det höga priset på Pateks så hade jag aldrig haft dom som min enda klocka.
Jag vill alltid kunna bära en mer mångsidig klocka. Så jag hade prioriterat att köpa en sådan först.
Sedan om det är en Seilo SXX, Omega Seamaster, Rolex Submariner eller någon av många andra klockor... Det får får plånboken, den personliga smaken & hjärtat bestämma ;)
Hjärtat, det är en jobbig bit ibland när man ska bestämma sig mellan två klockor. En Tissot kan mycket väl kännas bättre enligt hjärtat än en Daytona, hur sjukt hjärnan än tycker att det är! Nu lät jag som Kliché-Kjelle i Solsidan:eek:
 
Var det inte svårt att sälja din Nautilus? Om du nu inte sålde med 150k i vinst..

Jag har egentligen inte gillat utseendet på nautilus och föredrar fortfarande aquanaut men jag börjar gilla den, den har "växt på" som det väl heter.. Men den är för dyr, hade den kostat MINDRE än en Aquanaut, säg 150k så hade den kunnat vara intressant, eventuellt. Men eftersom jag föredrar Aquanaut och den juh ÄR den billigare så behöver jag inte välja något "second best".
Förutsatt att de här vansinnespriserna sjunker till liite rimligare nivåer så önskas det en i julklapp till midsommar:)
Hoppas du hittar din klocka till ett bra pris nu om det blir finanskris med följder. :)

Mvh

Det var en 5800 som hade gått i arv till mig.
Flippades emot en ståldaytona och pemgar.
Ogillar Blocket något enormt, förlorar hellre lite pengar än att behöva handskas med en del människor (Har skrivit lite om detta i en tråd om udda-blocket köpare)

Klockorna kostar ju egentligen inte vansinnepriser idag, marknad och efterfrågan helt enkelt.
Men jag håller med dig om att avvakta. Anledningen till att jag själv inte gått och köpt en Nautilus 5711 (40mm) än beror på att jag också tror att marknaden kommer dippa något det närmsta året. Men vi får se :) har några andra dinkor att varva med tills dess.
 
Hjärtat, det är en jobbig bit ibland när man ska bestämma sig mellan två klockor. En Tissot kan mycket väl kännas bättre enligt hjärtat än en Daytona, hur sjukt hjärnan än tycker att det är! Nu lät jag som Kliché-Kjelle i Solsidan:eek:

Haha men så är det :)
Ett bra exempel är Rolex day date President 228235

När jag var yngre så tyckte jag att det var en ohyggligt ful "gubbklocka" rent ut sagt.
Nu tycker jag det är en av dom mest eleganta klockorna som går att köpa. Och den kommer högst troligtvis ligga i kassaskåpet inom några år :)

Personligen så skulle jag aldrig köpa en klocka som en statussymbol.
Men indirekt så är ju det precis vad vi alla gör. (Mig själv inkliuderat)
Vi köper ett smycke att ha på vår arm, som vi vill förknippa med vår stil eller vår personlighet.

När man får den där känslan i kroppen varje gång man tittar på sin klocka i bra dagsljus (utomhus) eller i soligt skymningsljus en eftermiddag.
Då vet man att man valt rätt klocka! ;)
 

Bilagor

  • zw-115393w.jpg
    zw-115393w.jpg
    91.2 KB · Visningar: 9

Swisswatches

Cartier
Haha men så är det :)
Ett bra exempel är Rolex day date President 228235

När jag var yngre så tyckte jag att det var en ohyggligt ful "gubbklocka" rent ut sagt.
Nu tycker jag det är en av dom mest eleganta klockorna som går att köpa. Och den kommer högst troligtvis ligga i kassaskåpet inom några år :)

Personligen så skulle jag aldrig köpa en klocka som en statussymbol.
Men indirekt så är ju det precis vad vi alla gör. (Mig själv inkliuderat)
Vi köper ett smycke att ha på vår arm, som vi vill förknippa med vår stil eller vår personlighet.

När man får den där känslan i kroppen varje gång man tittar på sin klocka i bra dagsljus (utomhus) eller i soligt skymningsljus en eftermiddag.
Då vet man att man valt rätt klocka! ;)
Precis vad jag tänker, för övrigt riktigt snygg day date!
 

EWEA

Cartier
Ni som äger en Patek Philippe, varför valde ni just Patek? Utseende, känsla, historia etc?
Känsla och utseende. När jag var student för 6-7 år sedan hade jag två drömklockor, speedmaster och gmt med pepsi insert. Dessa införskaffades för rätt länge sedan. Har testat (ägt) massa olika Rolexmodeller sedan dess, men egentligen aldrig fastnat för dem helt, kan ha med varumärket att göra.

Pateks klockor och i viss mån AP royal oak, är något helt annat. Aquanaut är utan tvekan den mest bekväma klocka jag testat. Gillar också att den flyger undan radarn, knappt någon som vet var det är. Skulle gärna äga en 5711/5712, men är obekväm med priset :)
 
Kan vara jag som inte bär den jättetajt på armen också, jag gillar när klockan kan röra sig lite :)

Mvh

Dom tog bort våra inlägg!! Fel av mig mig att outa din identitet på det sättet ;)
Så tillbaka till topic.. ;)


Om man spinner vidare på idéen om Pateks värdeförändring vid en eventuell sättning på marknaden.
Klockor med långa köer och listpriser påverkas ju inte lika mycket.
Men vad tror du om t.e.x 5980R som har gått från omkring halvmiljonen till över 1msek sedan den släpptes? Hur mycket tror du själv att den skulle tappa? (Worst case scenario)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
IMG_20170527_205223.jpg
Är inte mina klockor. Tyckte precis som flera andra här att varken aquanaut eller nautilus var speciellt snygga i början men det gör jag nu. Sitter väldigt bra på handleden.
IMG_20170527_204838.jpg
Jag tycker Aquanauten är snygg, men inte betala-mer-än-listpris-snygg. Det skulle jag dock säga om 5711, och i allra högsta grad den tidigare nämnda 5711/1P-010. Där kan vi snacka ögongodis.
 
Dom tog bort våra inlägg!! Fel av mig mig att outa din identitet på det sättet ;)
Så tillbaka till topic.. ;)


Om man spinner vidare på idéen om Pateks värdeförändring vid en eventuell sättning på marknaden.
Klockor med långa köer och listpriser påverkas ju inte lika mycket.
Men vad tror du om t.e.x 5980R som har gått från omkring halvmiljonen till över 1msek sedan den släpptes? Hur mycket tror du själv att den skulle tappa? (Worst case scenario)

Ett worst case är väl att den faktiskt rasar tillbaka till halvmille, beroende på hur stor en ev krasch blir.

Jag tänker på att en klocka som "man" är beredd att betala en miljon för lär kanske tyda på att det inte är dina enda slantar, MEN har du köpt den för 600 så kanske du är nöjd med att gå 100+ när du en bit in i lågkonjunkturen inser att du MÅSTE välja, de här 700k kan vara skillnad på om du får lämna hus och hem, så det beror väl på.

Jag tänker att folk som köper klockor för en miljon i 99 fall av 100 klarar en lågkonjunktur utan att behöva sälja klockan.

Det är snarare tex rolex sportklockor och tex 5711 och 5712, aquanaut och klockor i den lägre prisklassen bland "stekarklockorna" som riskerar att rasa tillbaka till priser runt list el strax över vid en rejäl lågkonjunktur.
Dessa tankar grundar jag på att 400k kan du belåna lägenheten med idag, eftersom den har stigit i samma raketfart som tex nautilus.
Men om räntorna stiger och tex amorteringskrav införs, då kommer priserna på tex bostäder att sjunka, och många kommer inte ha råd att bo kvar och tvingas sälja till betydligt lägre priser än de skulle kunna få tex idag. Och får således sälja även klockan för att inte sitta med en skuld på en miljon utan att äga något för den, som innan.
Och vi lever i ett konsumtionssamhälle. Folk lånar för att köpa lyxartiklar som klockor.
Men om dessa klockor plötsligt blir att kosta 3500kr/mån när räntor osv ändras så kommer du vilja sälja. Men eftersom de flesta köpare (gissar jag) inte har råd att köpa 5 (?) Ur i 3 - 400k kr klassen kontant så finns det få köpare som är villiga att betala 400 längre, så du får sälja för 300, eller kanske tom under 200k för en Aquanaut.
Dyrare klockor på miljonen och mer, klientelet som köper och bär dessa har mest troligt såpass med pengar att priserna på dessa inte kommer att ändras märkvärt.
Jag gissar att det som sagt blir de lite "billigare" klockorna som folk kommer "tvingas" sälja av.
Men de tidigare potentiella köparna kommer också att behöva prioritera sina pengar på annat än klockor.
Så där tror jag att det kan bli risk att det blir köparens marknad, iaf på de ur som köpts av människor som inte har betalat med eget kapital, eller som har stora lån på annat (tex bil och bostad, saker de BEHÖVER) än LYXPRODUKTER.

Vad tror du? :)

Mvh
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ett worst case är väl att den faktiskt rasar tillbaka till halvmille, beroende på hur stor en ev krasch blir.

Jag tänker på att en klocka som "man" är beredd att betala en miljon för lär kanske tyda på att det inte är dina enda slantar, MEN har du köpt den för 600 så kanske du är nöjd med att gå 100+ när du en bit in i lågkonjunkturen inser att du MÅSTE välja, de här 700k kan vara skillnad på om du får lämna hus och hem, så det beror väl på.

Jag tänker att folk som köper klockor för en miljon i 99 fall av 100 klarar en lågkonjunktur utan att behöva sälja klockan.

Det är snarare tex rolex sportklockor och tex 5711 och 5712, aquanaut och klockor i den lägre prisklassen bland "stekarklockorna" som riskerar att rasa tillbaka till priser runt list el strax över vid en rejäl lågkonjunktur.
Dessa tankar grundar jag på att 400k kan du belåna lägenheten med idag, eftersom den har stigit i samma raketfart som tex nautilus.
Men om räntorna stiger och tex amorteringskrav införs, då kommer priserna på tex bostäder att sjunka, och många kommer inte ha råd att bo kvar och tvingas sälja till betydligt lägre priser än de skulle kunna få tex idag. Och får således sälja även klockan för att inte sitta med en skuld på en miljon utan att äga något för den, som innan.
Och vi lever i ett konsumtionssamhälle. Folk lånar för att köpa lyxartiklar som klockor.
Men om dessa klockor plötsligt blir att kosta 3500kr/mån när räntor osv ändras så kommer du vilja sälja. Men eftersom de flesta köpare (gissar jag) inte har råd att köpa 5 (?) Ur i 3 - 400k kr klassen kontant så finns det få köpare som är villiga att betala 400 längre, så du får sälja för 300, eller kanske tom under 200k för en Aquanaut.
Dyrare klockor på miljonen och mer, klientelet som köper och bär dessa har mest troligt såpass med pengar att priserna på dessa inte kommer att ändras märkvärt.
Jag gissar att det som sagt blir de lite "billigare" klockorna som folk kommer "tvingas" sälja av.
Men de tidigare potentiella köparna kommer också att behöva prioritera sina pengar på annat än klockor.
Så där tror jag att det kan bli risk att det blir köparens marknad, iaf på de ur som köpts av människor som inte har betalat med eget kapital, eller som har stora lån på annat (tex bil och bostad, saker de BEHÖVER) än LYXPRODUKTER.

Vad tror du? :)

Mvh
Vilket juligt inlägg ;)

God Jul
 

EWEA

Cartier
Kan vi inte hålla tråden någorlunda ren från spekulationer om eventuella finanskriser?

De som äger Patekklockor hoppas väl på fortsatt uppgång och de som ångrar att de inte hoppade på tåget i tid hoppas väl på nedgång. Samma sak som med Stockholms bostadsmarknad.

Självklart riskerar allt som köps på spekulation att rasa
 
Kan vi inte hålla tråden någorlunda ren från spekulationer om eventuella finanskriser?

De som äger Patekklockor hoppas väl på fortsatt uppgång och de som ångrar att de inte hoppade på tåget i tid hoppas väl på nedgång. Samma sak som med Stockholms bostadsmarknad.

Självklart riskerar allt som köps på spekulation att rasa

Det hör ingenting med spekulation att göra.
Vi lever i en konjunktursvärld. Vad som går upp kommer ner och sedan upp igen.
Men lite OT är det allt, så släpper det :)
 
Topp