• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fredagsmys :)
89731C44-23FF-4DC4-87B5-20BED6CD00EC.jpeg
Stört fet! Visst har den redan utgått?
 
Oj vad man saknar denna pjäs, bästa klockan jag någonsin burit. I början av 2018 fick jag för mig att bli vuxen och sälja av samlingen och satsa pengarna på börsen. Såldes för 240k - besparingarna gick -6% förra året och klockan ligger nu ute runt 370-430k på Chrono24. Avdelning bra beslut:)
6EAC865D-AAC0-4D0C-AD7E-D113177A7982.jpeg

01005266-4EDC-4CFC-8EA8-AFC7D6F3243D.jpeg
 

Espresso

Cartier
Tack! Hämtade ut den hos AD idag. Kommer fler bilder :) Den är inte limiterad men har precis gått ur produktion så jag tror den blir svår att få direkt från AD framöver.

Den har utgått ja. Det står några poster ovanför. :)

Först ett stort grattis till klockan, den är helt fantastisk. Av ren nyfikenhet, hur vet ni att den är discontinued? OM jag kollar på pateks hemsida ser den fortfarande ut att vara en aktuell modell.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Ingen fara. Tvungen att lägga ett snitt på baksidan av bandet eftersom bandstiftet har ett litet ”handtag” så man kan lossa det med fingret. Pga av detta blev bandet lite uppfransat på ett litet område tyvärr
Jag har sett att många gör så men det går faktiskt att få in stiftet utan att skära upp bandet (Pateks nyare band har en liten skåra för detta från fabrik). Du ser helt enkelt bara till så att stiftet pekar bort ifrån klockan (från kl 6 resp kl 12) så passar det in i det kilformade hålet i bandet där bandstiften sitter, i värsta fall med lite milt våld mot lädret. Om det är tight är det bara att utvidga lite med en pryl eller liknande. Bra att kunna använda originalstiften utan att förstöra bandet.

Lite svamlig förklaring men jag tror att det bör framgå hur jag menar.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag har sett att många gör så men det går faktiskt att få in stiftet utan att skära upp bandet (Pateks nyare band har en liten skåra för detta från fabrik). Du ser helt enkelt bara till så att stiftet pekar bort ifrån klockan (från kl 6 resp kl 12) så passar det in i det kilformade hålet i bandet där bandstiften sitter, i värsta fall med lite milt våld mot lädret. Om det är tight är det bara att utvidga lite med en pryl eller liknande. Bra att kunna använda originalstiften utan att förstöra bandet.

Lite svamlig förklaring men jag tror att det bör framgå hur jag menar.
Förstår hur du menar. Men man hoppas ju inte att ”handtaget” ska nöta mot insidan av hålet i bandet, och i värsta fall dra sprinten bakåt så bandstiftet hoppar ut...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ingen fara. Tvungen att lägga ett snitt på baksidan av bandet eftersom bandstiftet har ett litet ”handtag” så man kan lossa det med fingret. Pga av detta blev bandet lite uppfransat på ett litet område tyvärr
Förstår inte riktigt. Låter som att du har bandstift med quick release men ett band som inte är gjort för det? Låter ju smidigare att antingen köpa band med quick release eller vanliga bandstift? Eller kan man inte använda andra stift?
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Nä det förstår jag. Nu frågade jag iofs om man inte kunde använda andra stift istället för att skära sönder ett band som jag antar inte är original?

Den är 21mm mellan bandhornen så nog svårt att hitta andra stift i 18k som passar. I guld behöver det ju oavsett vara för att inte förstöra klockan.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Den är 21mm mellan bandhornen så nog svårt att hitta andra stift i 18k som passar. I guld behöver det ju oavsett vara för att inte förstöra klockan.
Ok. Har inte jagat bandstift i annat än stål så kan inte svara där tyvärr. Går ju också att köpa band med hål som är gjorda för quick release, vilket kanske hade varit enklast? Hur som var inte min mening att irritera någon vilket jag verkar gjort.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Förstår inte riktigt. Låter som att du har bandstift med quick release men ett band som inte är gjort för det? Låter ju smidigare att antingen köpa band med quick release eller vanliga bandstift? Eller kan man inte använda andra stift?
Well. Ja de är Quick release

Gissa hur många band det finns i 21mm bredd som har quick release, som dessutom ska se ut på ett visst sätt... ;)

Att köpa bandstift i guld utan Quick release är inte heller gratis så att säga
 
Topp