• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Visst de skulle kunna byta ut verket mot t.ex. cal. 240 men å andra sidan får de gärna låta baksidan vara solid. Har aldrig varit med om att någon sagt till mig att den är ämnad för gravyr inte minst då baksidan på 5196 är konvex så finns klart lämpligare referenser för det, typ 5227, 5738.
Har hört det tramset från fler än en AD. 240 är naturligtvis ett mycket trevligt verk men ännu trevligare vore ett nytt uppdaterat manuellt verk av vettig storlek.
 

Espresso

Cartier
2015 fick jag testa en grå 5726 på länk hos Bo berggren som de hade i butik och kunde köpa rakt av, nu blev det inte så utan fick möjlighet till en annan PP. Men ringde till både Rob E och Hvelplund igår för att stämma av för möjlighet till den nya blå 5726 som jag gärna hade kompletterat med, men köerna var helt stängda. Intressant hur en modell som inte verkat vara nautilus hetaste modell nu verkar helt borta från öppen marknad den med. Vet inte om man orkar försöka ringa runt i världen och leta eller om det kommer vara en klocka som är helt borta från retailerledet redan.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
2015 fick jag testa en grå 5726 på länk hos Bo berggren som de hade i butik och kunde köpa rakt av, nu blev det inte så utan fick möjlighet till en annan PP. Men ringde till både Rob E och Hvelplund igår för att stämma av för möjlighet till den nya blå 5726 som jag gärna hade kompletterat med, men köerna var helt stängda. Intressant hur en modell som inte verkat vara nautilus hetaste modell nu verkar helt borta från öppen marknad den med. Vet inte om man orkar försöka ringa runt i världen och leta eller om det kommer vara en klocka som är helt borta från retailerledet redan.
Tror tyvärr inte du hittar nån stål-Nautilus hos nån återförsäljare (auktoriserad) utan rejäl kötid, om du ens får ställa dig i kön.
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
1DDD2690-C82F-4AD3-8E16-FB9E1A4F35C3.jpeg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har fått den känslan med, det lite tråkiga är att jag redan köpt en pp hos Rob, men det verkade inte påverka. Antar att man får vara glad att man fått möjligheten en gång kanske :)
Helt sjukt att man ska känna sig glad för att min fick köpa en produkt :confused:

Bara att ha is i magen och invänta lågkonjunkturen. Plötsligt kommer folk att hoppa av väntelistorna och vi som gillar klockor kanske kan köpa till list igen :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Japp, en winder för manuella verk. Den funkar genom att en arm omsluter kronan och drar upp tills fjädern är helt uppdragen.
Alltid undrat, drar de upp ett visst antal varv man ställer in eller? Man ställer även in hur ofta den skall dra upp? Känns som att det du skriver är betydligt smidigare, att den känner av när den är fullt uppdragen.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Alltid undrat, drar de upp ett visst antal varv man ställer in eller? Man ställer även in hur ofta den skall dra upp? Känns som att det du skriver är betydligt smidigare, att den känner av när den är fullt uppdragen.

Har bara koll på hur just Sempre funkar (det finns ju andra varianter också) men den funkar så att du ställer in vid hur stort motstånd motorn ska slå av vid. Dvs när fjädern är fullt uppdragen tar det stopp och windern stannar. Den kör igång en gång per dygn och har även en inställning för om den ska gå tre eller sex (tror jag) minuter. Den går mao antingen det förinställda antalet minuter, eller tills fjädern är fullt uppdragen, varje dag.
 

Espresso

Cartier
Helt sjukt att man ska känna sig glad för att min fick köpa en produkt :confused:

Bara att ha is i magen och invänta lågkonjunkturen. Plötsligt kommer folk att hoppa av väntelistorna och vi som gillar klockor kanske kan köpa till list igen :)
Haha, ja lite sjukt kanske, men det var ju iofs grymt kul att hämta ut en klocka efter 3 års väntetid iofs. Inte alls så drygt som jag trodde det skulle vara.
 
Topp