• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Tycker 39mm låter väldigt stort. Skulle säga max runt 36mm för en dressare.

Som t.ex. denna 33mm Calatrava.

2874B081-9A60-48CD-9770-46DE345AEAC9.jpeg
7F0FAC11-BA88-4791-8E91-950A4C770D17.jpeg

Var glad att du kan bära upp en 33:a! Den ser ut som en barnklocka på mina handleder...
 
Q

Qvintus

Guest
Dagens calatravor är större än 33 mm. Preferenserna har tydligt ändrats till lite större diametrar, även bland dressklockor. Det är svårt att se att idealet skulle kunna svänga tillbaka till herrmodeller under 35-36 mm. Men säkert inte heller mot 40 eller större. Det är också tydligt på andrahandsmarknaden att modeller under 36 mm sälj till lägre pris. Men hur stor handled man har spelar också en viktig roll. Aleks 33a sitter mycket bra på bilden och modellen är vacker. Inte minst med hobnails runt ringen som ger liv. Dagens PP 5119 och 5120, som motsvarar den som Aleks har, ligger på 36 och 35 mm.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Har en, känns väl som alla andra Pateker i den storleken, varken mer eller mindre. Man ska inte förvänta sig en stekpanna för det är det verkligen inte. Är man van klockor i den kategorin är det inga konstigheter. En fantastik klocka med ett underbart verk (240 med mikrorotor). Köp!
7E642AB9-B3E7-4892-BBC8-0E32432AB03E.jpeg
Fin klocka som jag också fattat tycke för och kanske även bättre storlek(?) än modernare world timers. Passar därför på med en fråga även jag.
Vet du om Patek erbjuder byte av ”stadsskivan” i de fall tidszonerna uppdateras med nya städer som referens?
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Fin klocka som jag också fattat tycke för och kanske även bättre storlek(?) än modernare world timers. Passar därför på med en fråga även jag.
Vet du om Patek erbjuder byte av ”stadsskivan” i de fall tidszonerna uppdateras med nya städer som referens?
Tveksamt, Patek brukar inte vara pigga på att ändra specen på sina klockor i efterhand. Om man är en viktig kund kan man dock få beställa specialversioner. Om man heter exempelvis Eric Clapton eller nåt liknande vill säga.

Men maila och fråga vettja, räkna dock med att den ska skickas till Geneve för service i samband med det och att hela operationen kommer att kosta skjortan.
 

EWEA

Cartier
Har en, känns väl som alla andra Pateker i den storleken, varken mer eller mindre. Man ska inte förvänta sig en stekpanna för det är det verkligen inte. Är man van klockor i den kategorin är det inga konstigheter. En fantastik klocka med ett underbart verk (240 med mikrorotor). Köp!
7E642AB9-B3E7-4892-BBC8-0E32432AB03E.jpeg
Riktigt fin! Var mest rädd att den ska kännas stor på mina taniga handleder... får testa 5196 och se helt enkelt
 

Tibbe

Omega
2-Faktor
För några månader sedan blev jag tillfrågad av en vän om att köpa hans Aquanaut 5065, något osäker på stlk(38mm), men då jag aldrig ägt en Patek tidigare och precis sålt en av mina andra klockor var jag för nyfiken på märket för att inte köpa klockan.
Uppskattade verkligen enkelheten i klockan dock upplevde jag den som alldeles för liten och inom mig starta ”flippermode” infinna sig.
Redan vid mitt första inlägg i Patek tråden blev jag kontaktad och tillfrågade om klockan, där började för mig den längsta men kanske även den trevligaste PM konversationen för att få till en köp/bytes affär då medlemmen satt på min drömklocka!

Igår träffades vi på ett café i centrala Sthlm, under vårt möte ursäktar sig killen vid bordet intill.. ni är möjligtvis inte ”klocksnackare” och där börjar ett gött tjöt, tyvärr minns jag ej ditt namn här på ks men ge dig till känna ifall du önskar.

Sry för en lång historia över min glädje att äntligen få äga min drömklocka.
Stort tack @EWEA för ett trevligt möte(och övriga) framförallt stort grattis till tillökningen!

3F1D9F8D-7D4C-406B-A25C-60E66A12C75F.png
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
För några månader sedan blev jag tillfrågad av en vän om att köpa hans Aquanaut 5065, något osäker på stlk(38mm), men då jag aldrig ägt en Patek tidigare och precis sålt en av mina andra klockor var jag för nyfiken på märket för att inte köpa klockan.
Uppskattade verkligen enkelheten i klockan dock upplevde jag den som alldeles för liten och inom mig starta ”flippermode” infinna sig.
Redan vid mitt första inlägg i Patek tråden blev jag kontaktad och tillfrågade om klockan, där började för mig den längsta men kanske även den trevligaste PM konversationen för att få till en köp/bytes affär då medlemmen satt på min drömklocka!

Igår träffades vi på ett café i centrala Sthlm, under vårt möte ursäktar sig killen vid bordet intill.. ni är möjligtvis inte ”klocksnackare” och där börjar ett gött tjöt, tyvärr minns jag ej ditt namn här på ks men ge dig till känna ifall du önskar.

Sry för en lång historia över min glädje att äntligen få äga min drömklocka.
Stort tack @EWEA för ett trevligt möte(och övriga) framförallt stort grattis till tillökningen!



3F1D9F8D-7D4C-406B-A25C-60E66A12C75F.png
Underbar klocka! Och kul att jag kunde kapa er diskussion lite. Kunde inte låta bli!
 

joca

Patek
2-Faktor
För några månader sedan blev jag tillfrågad av en vän om att köpa hans Aquanaut 5065, något osäker på stlk(38mm), men då jag aldrig ägt en Patek tidigare och precis sålt en av mina andra klockor var jag för nyfiken på märket för att inte köpa klockan.
Uppskattade verkligen enkelheten i klockan dock upplevde jag den som alldeles för liten och inom mig starta ”flippermode” infinna sig.
Redan vid mitt första inlägg i Patek tråden blev jag kontaktad och tillfrågade om klockan, där började för mig den längsta men kanske även den trevligaste PM konversationen för att få till en köp/bytes affär då medlemmen satt på min drömklocka!

Igår träffades vi på ett café i centrala Sthlm, under vårt möte ursäktar sig killen vid bordet intill.. ni är möjligtvis inte ”klocksnackare” och där börjar ett gött tjöt, tyvärr minns jag ej ditt namn här på ks men ge dig till känna ifall du önskar.

Sry för en lång historia över min glädje att äntligen få äga min drömklocka.
Stort tack @EWEA för ett trevligt möte(och övriga) framförallt stort grattis till tillökningen!

3F1D9F8D-7D4C-406B-A25C-60E66A12C75F.png
Grattis. Mycket cool modell :)
 

Rey

Rolex
För några månader sedan blev jag tillfrågad av en vän om att köpa hans Aquanaut 5065, något osäker på stlk(38mm), men då jag aldrig ägt en Patek tidigare och precis sålt en av mina andra klockor var jag för nyfiken på märket för att inte köpa klockan.
Uppskattade verkligen enkelheten i klockan dock upplevde jag den som alldeles för liten och inom mig starta ”flippermode” infinna sig.
Redan vid mitt första inlägg i Patek tråden blev jag kontaktad och tillfrågade om klockan, där började för mig den längsta men kanske även den trevligaste PM konversationen för att få till en köp/bytes affär då medlemmen satt på min drömklocka!

Igår träffades vi på ett café i centrala Sthlm, under vårt möte ursäktar sig killen vid bordet intill.. ni är möjligtvis inte ”klocksnackare” och där börjar ett gött tjöt, tyvärr minns jag ej ditt namn här på ks men ge dig till känna ifall du önskar.

Sry för en lång historia över min glädje att äntligen få äga min drömklocka.
Stort tack @EWEA för ett trevligt möte(och övriga) framförallt stort grattis till tillökningen!

3F1D9F8D-7D4C-406B-A25C-60E66A12C75F.png

Stort grattis! Galet go modell! För mig är det nog favoriten bland PP-stålisar! Slit den med hälsan :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Anledningen till att PP inte ökar sin produktion av stålmodeller:
https://www.hodinkee.com/articles/thierry-stern-patek-philippe-steel-watches-nautilus

Förstår dem delvis men det är trist att många köper på ren spekulation.
Herr Stern ska ju om inte annat ha fruktansvärt cred för att han dels drar ner på distributionsnätverket och vet med sig att man ska undvika "AP-fällan" som han beskrev det. Lösningen kanske är att producera mer nautilus och aquanaut i ädelmetall? De har ju redan en nautilus i roséguld så varför inte köra vitguld eller platina, så kan man kanske öka utbudet av nautilus men i metaller som de vill sälja mer av och utan att öka produktionen i stål.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Herr Stern ska ju om inte annat ha fruktansvärt cred för att han dels drar ner på distributionsnätverket och vet med sig att man ska undvika "AP-fällan" som han beskrev det. Lösningen kanske är att producera mer nautilus och aquanaut i ädelmetall? De har ju redan en nautilus i roséguld så varför inte köra vitguld eller platina, så kan man kanske öka utbudet av nautilus men i metaller som de vill sälja mer av och utan att öka produktionen i stål.
Nautilus finns redan i både vitguld och platina. Med mycket lång väntetid. Eller väntetid, när det gäller platina är det snarare att ansöka om att få köpa.

Edit - osäker på om det fortfarande tillverkas platina men det är i storleksordningen nån per år i så fall.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Nautilus finns redan i både vitguld och platina. Med mycket lång väntetid.
Jo, men uppenbarligen inte i den omfattning som marknaden vill ha heller. Och vitguld finns den väl bara med komplikationer/på läderband som 5712 eller med evighetskalender som 5740? Varför inte göra en 5711/1O eller 5711/1B? Då slår man ju två flugor i en smäll. Å andra sidan verkade det som att han var negativt inställd till sportklockor generellt, så det är väl egentligen inte superkonstigt.
 

EWEA

Cartier
För några månader sedan blev jag tillfrågad av en vän om att köpa hans Aquanaut 5065, något osäker på stlk(38mm), men då jag aldrig ägt en Patek tidigare och precis sålt en av mina andra klockor var jag för nyfiken på märket för att inte köpa klockan.
Uppskattade verkligen enkelheten i klockan dock upplevde jag den som alldeles för liten och inom mig starta ”flippermode” infinna sig.
Redan vid mitt första inlägg i Patek tråden blev jag kontaktad och tillfrågade om klockan, där började för mig den längsta men kanske även den trevligaste PM konversationen för att få till en köp/bytes affär då medlemmen satt på min drömklocka!

Igår träffades vi på ett café i centrala Sthlm, under vårt möte ursäktar sig killen vid bordet intill.. ni är möjligtvis inte ”klocksnackare” och där börjar ett gött tjöt, tyvärr minns jag ej ditt namn här på ks men ge dig till känna ifall du önskar.

Sry för en lång historia över min glädje att äntligen få äga min drömklocka.
Stort tack @EWEA för ett trevligt möte(och övriga) framförallt stort grattis till tillökningen!

3F1D9F8D-7D4C-406B-A25C-60E66A12C75F.png
Tack själv!

Grymt nöjd med 5065 måste jag säga. Dess lite mindre storlek passar mins taniga handleder perfekt :)

Synd att vi inte kunde ses längre och äta lunch, men en 3 dagar gammal bebis har inte mycket förståelse för klocksnackande....
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jo, men uppenbarligen inte i den omfattning som marknaden vill ha heller. Och vitguld finns den väl bara med komplikationer/på läderband som 5712 eller med evighetskalender som 5740? Varför inte göra en 5711/1O eller 5711/1B? Då slår man ju två flugor i en smäll. Å andra sidan verkade det som att han var negativt inställd till sportklockor generellt, så det är väl egentligen inte superkonstigt.
De skulle kunna skippa stålversionerna av Aquanaut och Nautilus helt och bara gör dem i ädelmetaller.
 

Tibbe

Omega
2-Faktor
Tack själv!

Grymt nöjd med 5065 måste jag säga. Dess lite mindre storlek passar mins taniga handleder perfekt :)

Synd att vi inte kunde ses längre och äta lunch, men en 3 dagar gammal bebis har inte mycket förståelse för klocksnackande....

Kul att vi båda är nöjda, precis som det skall vara vid en affär.
Vi tar en lunch nästa gång tillfälle ges.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nej inte alla det bara för investera. Men det är nog fel tid att investera köpte när prisen var rätt hög och nu börja pris går ner total ha säker gått back 6-700tkr på alla mina klockor.
Beklagar! Du får börja njuta av dem istället.

Fler med liknande erfarenheter så kanske vi ser rimliga priser snart igen...

I min värld kan inte begpriser vara över list allt för länge. Sedan vet man ju inte om list stiger eller beg sjunker... Men om det nu tillslut blir lågkonjunktur antar jag det blir det senare...
 
Senast ändrad:
Topp