• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Whedda

Rolex
Väldesignad och genomtänkt samtidigt som den är rätt tidstypisk designmässigt. Det innebär att den åldras väl i mitt tycke. Kan dock tycka att en lite fulpolerad 3800 ser bra mycket äldre ut än din fina här ovan. Små detaljer gör mycket för helheten. RO är mer tidlös tycker jag.

Inte tänkt på att Calatravan var först med sitt designspråk, men det låter troligt. Samtidigt är den rätt speciell med sina raka boettsidor, inget som vi annars kopplar ihop speciellt starkt med just dressur.

håller helt med angående 3800. Sen har man ju även Tank som håller stilen över 100 år efter lanseringen.
 

Time is now

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Första inlägget i den tråden. Sitter på en liten godin sedan några år tillbaka. Dock går man i säljtankar när man aldrig använder den.. vad skulle ni säga att man får som privatperson för en 16 fullset EU. Skicket är bra utan jack.
669F3371-F930-4160-AFC8-D95B99319722.png
 

Generali

Breitling
Till er som har lite dyrare klockor t.ex. Patek marknadsvärde 400’+, vart försäkrar ni dem om ni gör det dvs?

Har mina andra och frugans som specialförsäkring hos Folksam, men undrar om det finns andra bättre mer prisvärda alternativ?
 

Bubbel

Breitling
Finns det någon här på forumet som har - eller har testat - en Aquanaut 5064A-001? Jag tycker det är svårt att hitta bra källor om denna, ganska ovanliga, Aquanaut. Jag är nyfiken på hur den känns på handleden, upplevs den som liten? Den klockar in någonstans mellan 34-36 mm, men hur upplevs den i förhållande till t.ex. Datejust eller AP oak?
 
R

Raderad medlem 28470

Guest
Finns det någon här på forumet som har - eller har testat - en Aquanaut 5064A-001? Jag tycker det är svårt att hitta bra källor om denna, ganska ovanliga, Aquanaut. Jag är nyfiken på hur den känns på handleden, upplevs den som liten? Den klockar in någonstans mellan 34-36 mm, men hur upplevs den i förhållande till t.ex. Datejust eller AP oak?

Har inte provat den referensen själv men hade den första aquanauten tidigare 5060A, som ju är ca 1-2mm större än den du tittar på, runt 36mm. Den var riktigt elegant men jag kände att den var lite för liten för det mer sportiga syftet jag hade. Har numera en 5065A som känns perfekt. Det är fortfarande en mellanstor klocka. 5060A känns ganska mycket mindre än en Datejust både pga storleken men också för att den är så tunn. Ingen större erfarenhet av AP.
 

Bubbel

Breitling
@babi3000 tack för svar! Det var en bra poäng. Eftersom det är så svårt att hitta en 5064 så skulle jag istället kunna försöka hitta en 5060 att testa som referens. Om redan den känns liten, då är kapitlet avslutat. Det är främst för att jag har så smala handleder som jag tittar på denna modell, samt att jag är svag för quartzare :rolleyes:
 
R

Raderad medlem 28470

Guest
@babi3000 tack för svar! Det var en bra poäng. Eftersom det är så svårt att hitta en 5064 så skulle jag istället kunna försöka hitta en 5060 att testa som referens. Om redan den känns liten, då är kapitlet avslutat. Det är främst för att jag har så smala handleder som jag tittar på denna modell, samt att jag är svag för quartzare :rolleyes:

Låter som en bra plan. Ännu "lättare" att hitta är nog en 5066, samma storlek som 5060 men med safirglasbaksida och serietillverkades i flera år, till skillnad från 5060 som var en lite mer limiterad referens. Lycka till!
 

joca

Patek
2-Faktor
Till er som har lite dyrare klockor t.ex. Patek marknadsvärde 400’+, vart försäkrar ni dem om ni gör det dvs?

Har mina andra och frugans som specialförsäkring hos Folksam, men undrar om det finns andra bättre mer prisvärda alternativ?
Inte 400 men hade en värderad till 340k försäkrad hos IF. "Specialförsäkring". Kikade på Brookfield men avstod av olika anledningar.
 
Inte 400 men hade en värderad till 340k försäkrad hos IF. "Specialförsäkring". Kikade på Brookfield men avstod av olika anledningar.
Vill du berätta vad du får betala/år för den specialförsäkringen?
Och täcker den bara just den klockan för 340 försäkrad där eller har du fler klockor försäkrade på samma vis. Skulle vara intressant att veta priserna..

När jag har försökt få svar på vad det skulle kosta att försäkra det ena eller det andra och vilka alternativ som finns tillgängliga så kan de inte svara på det utan att ryp själva sätta en värderingarna på det eller få TITTA på etg värderingsintyg. Mitt ord på att 100k (tex) i värde räcker inhe wns för ett ungefärligt pris, itan jag får hela prisspannet från 2k till 22k/år, beroende på märke/model, var i landet man befinner sig, vad man jobbar med, hur man bor etc etc..

Skitjobbigt.
 

RobVintage

Panerai
Vill du berätta vad du får betala/år för den specialförsäkringen?
Och täcker den bara just den klockan för 340 försäkrad där eller har du fler klockor försäkrade på samma vis. Skulle vara intressant att veta priserna..

När jag har försökt få svar på vad det skulle kosta att försäkra det ena eller det andra och vilka alternativ som finns tillgängliga så kan de inte svara på det utan att ryp själva sätta en värderingarna på det eller få TITTA på etg värderingsintyg. Mitt ord på att 100k (tex) i värde räcker inhe wns för ett ungefärligt pris, itan jag får hela prisspannet från 2k till 22k/år, beroende på märke/model, var i landet man befinner sig, vad man jobbar med, hur man bor etc etc..

Skitjobbigt.
”beroende på märke/model, var i landet man befinner sig, vad man jobbar med, hur man bor etc etc..” då är det väl skitsamma vad han betalar
 

joca

Patek
2-Faktor
Vill du berätta vad du får betala/år för den specialförsäkringen?
Och täcker den bara just den klockan för 340 försäkrad där eller har du fler klockor försäkrade på samma vis. Skulle vara intressant att veta priserna..

När jag har försökt få svar på vad det skulle kosta att försäkra det ena eller det andra och vilka alternativ som finns tillgängliga så kan de inte svara på det utan att ryp själva sätta en värderingarna på det eller få TITTA på etg värderingsintyg. Mitt ord på att 100k (tex) i värde räcker inhe wns för ett ungefärligt pris, itan jag får hela prisspannet från 2k till 22k/år, beroende på märke/model, var i landet man befinner sig, vad man jobbar med, hur man bor etc etc..

Skitjobbigt.
Har för mig att det kostade ca 3% av värdet per år. Minns inte exakt nu men något sånt :)
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Hade vi inte den här diskussionen för nåt år sedan...? Du ska inte köpa länken till 5065 eftersom den är skitful. Och, gissar jag, kommer att kosta en arm och ett ben, om den går att få tag på.
Hehe njaae, då ägde jag inte en 5065, kommenterade bara att jag tyckte den var cool :) Men ja, du har nog rätt i att den lär vara obehagligt dyr.....
Förlåt! Jag kunde inte låta bli att skaffa en länk till min 5065 ändå till slut. Men jag tycker fortfarande att den är ful.
228AA1BB-16F2-47B8-A288-8DBF1B791250.jpeg
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Kul länk, den hade dock mått bra av lite borstad finish.
Ja, verkligen! Det hade passat bättre med glasring etc. Den är faktiskt mycket snyggare på undersidan än på ovansidan. Där är länkbitarna borstade och lite böjda efter handleden. Det känns att det är en gedigen konstruktion och den känns dyr men ser verkligen billig ut.
 
Topp