• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

idagtisdag

Cartier
Fulsnygg är en person som både är ful och snygg på samma gång, något som kan skapa förvirring hos den som betraktar fulsnyggingen. Skolboksexemplet på fulsnygghet är den franske skådespelaren Gerard Depardieu, vars utseende, hans gnistrande leende och milda ögon till trots, alltid kommer att framkalla en känsla av ambivalens, då han i stället för en näsa har vad som förefaller vara en mandelpotatis storlek XL monterad mitt i fejset.
http://www.nissepedia.com/index.php/Fulsnygg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Blir på bra humör av den här lagom svala kombon (från Ted Gushues instagram)

9357D8F4-7B7C-49D6-A7D9-AD790AAFD3F2.jpeg
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Älskar den där länken. Men allra bäst gör den sig i guld.
Nja, kanske... Tycker den är ganska ful i vilken metall som helst. Dom borde ha funderat på om verkligen ALLA ytor skulle vara högglanspolerade. Den hade sett bättre ut med lite mer dynamik på den punkten.

Lite som att man måste titta på en trafikolycka man åker förbi kunde jag inte låta bli att köpa en...
 
Senast ändrad:

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
100% på poppas spår här.

Jag är tom av uppfattningen att den gör sig bäst såhär. Inte nödvändigtvis på mocka men i en mer casual setting kommer en sån här klocka verkligen till sin rätta imo.

Tur att man kan tycka olika :)
Japp klart man får tycka olika, inte många som höjer på ögonbrynen när sub/ daytona bärs till kostym och slips exempelvis. Så härligt såhär. Då till den stora frågan....är nämnda Patek speciellt dressig då? Läderband gör den väll inte automatiskt till en dressare?
 

PNM

Panerai
Japp klart man får tycka olika, inte många som höjer på ögonbrynen när sub/ daytona bärs till kostym och slips exempelvis. Så härligt såhär. Då till den stora frågan....är nämnda Patek speciellt dressig då? Läderband gör den väll inte automatiskt till en dressare?
Inget fan av sub/daytona till kostym heller.. sen är jag inte emot att bryta konventioner och/eller etikett men det funkar ibland och ibland inte. Personligen känns det lite utstuderat i detta fall men smaken är som sagt olika.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Inget fan av sub/daytona till kostym heller.. sen är jag inte emot att bryta konventioner och/eller etikett men det funkar ibland och ibland inte. Personligen känns det lite utstuderat i detta fall men smaken är som sagt olika.

Nu blir det lite anekdotiskt men för några år sedan när jag var ungtupp så stod jag i en hiss på en bank i London. Plötsligt klev det in några nervösa kostymklädda gossar följt av en något korpulent man i rosa chinos och en PP 5905 på Nato. Då kändes det som snarare som ett powermove och mer skrytigt än (positivt) kaxigt.

Bilden ovan gav mig inte samma vibe men kan förstå vart känslan kommer ifrån.
 

PNM

Panerai
Nu blir det lite anekdotiskt men för några år sedan när jag var ungtupp så stod jag i en hiss på en bank i London. Plötsligt klev det in några nervösa kostymklädda gossar följt av en något korpulent man i rosa chinos och en PP 5905 på Nato. Då kändes det som snarare som ett powermove och mer skrytigt än (positivt) kaxigt.

Bilden ovan gav mig inte samma vibe men kan förstå vart känslan kommer ifrån.
Yes, samma koncept. Det kan funka att köra något exklusivt/elegant till något vardagligt och få rätt kaxig ”jag bryr mig inte”-stil. Men det är en fin linje och får inte se för utstuderat ut, för då går det från ”jag bryr mig inte” till ”jag bryr mig förbannat mycket” - från att inte bry sig om status/pengar till att det är det enda man bryr sig om. Var den linjen går finns ju inget objektivt svar på, blir en omdömesfråga. I detta fall tycker jag bandet och matchy matchy med färgerna osv får det att se för genomtänkt ut - dvs klockan ”råkade” inte bli casual, det var hela poängen.
 

RobVintage

Panerai
Yes, samma koncept. Det kan funka att köra något exklusivt/elegant till något vardagligt och få rätt kaxig ”jag bryr mig inte”-stil. Men det är en fin linje och får inte se för utstuderat ut, för då går det från ”jag bryr mig inte” till ”jag bryr mig förbannat mycket” - från att inte bry sig om status/pengar till att det är det enda man bryr sig om. Var den linjen går finns ju inget objektivt svar på, blir en omdömesfråga. I detta fall tycker jag bandet och matchy matchy med färgerna osv får det att se för genomtänkt ut - dvs klockan ”råkade” inte bli casual, det var hela poängen.
Jag förstår inte, kan man inte ha en PP perpetual calendar till vanliga casual kläder?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast ändå inte? Vaska en PP perpetual calendar med casual känns ganska drygt.
Klockan är stor, tjock och har kraftiga bandhorn. Inte speciellt elegant eller uppklädd. Min enda invändning är modesnöret som inte är speciellt värdigt. Med vanlig sömnad hade det varit fint däremot.
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Den är 42mm va? Blir stort på mig, men fin klocka :)
Tänkte på detta i dag. Kollade lite bilder från när jag nyligen provade lite referenser jag gillar, Mått ”lug to lug” eller mellan båda bandhornens spetsar kanske man säger På svenska var intressant. Min känsla från bilder var att 5205 på 40mm bars större än 5905 som är 42mm.

5205 40mm Mäter 49,6mm
5905 som är hela 42 mm mäter dock endast 50,46mm.
5960 med sina 40,5mm ligger på 49,2mm.
5146 på 39mm är helt klart mer elegant med sina 46,7mm.

Vet att detta diskuterats här tidigare. Bland olika Calatravas ex. Men många av dagens Pateks i ”Complications klassen” bärs ju relativt lika trots 40-42mm. Man kan även hävda att de bärs stort, utan att lägga nån värdering i det rent smakmässigt.

Exempelvis mäter ju Rolex Sub (Maxi case) dryga 47mm.
 
Topp