• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Patek Philippe Aquanaut 5065.jpg
Förra generationen funkar fortfarande tycker jag.
Helt ok, men infästningen av gummit mot boetten är mycket snyggare på 5167. Gummit är snyggare oxå. Och tavlan. Hela 5167 är snyggare

Jämför på denna lånade bild:
IMG_0174.JPG


Japan Edition (blå) är kool däremot
IMG_0175.JPG
 
Senast ändrad:

Espresso

Cartier
Min patek kom precis hem från garantiservice (vi pratar 12 timmar). Hämtade den vid 17 och tog den på mig direkt, efter att urmakaren hjälpt mig dra upp den och hade den sedan på mig på kvällen. När jag tog av den på kvällen, så uppstod än känsla att sjuk frustration. Rotorn på baksidan verkar "sitta fast" dvs om du rör klockan så rör sig inte rotorn. Utan att vara expert inom området så antar jag att det här inte är så som klockan ska fungera.

Finns det många orsaker till varför det här kan ha hänt (jag får åka till butiken när de öppnar idag igen och lämna in antar jag) och är det ett vanligt problem som någon av er hört.

Det verkar bli en sommar utan patek, antar att nästa runda ner till Schweiz kommer ta sina modiga 8 veckor igen. Jävligt störigt.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Min patek kom precis hem från garantiservice (vi pratar 12 timmar). Hämtade den vid 17 och tog den på mig direkt, efter att urmakaren hjälpt mig dra upp den och hade den sedan på mig på kvällen. När jag tog av den på kvällen, så uppstod än känsla att sjuk frustration. Rotorn på baksidan verkar "sitta fast" dvs om du rör klockan så rör sig inte rotorn. Utan att vara expert inom området så antar jag att det här inte är så som klockan ska fungera.

Finns det många orsaker till varför det här kan ha hänt (jag får åka till butiken när de öppnar idag igen och lämna in antar jag) och är det ett vanligt problem som någon av er hört.

Det verkar bli en sommar utan patek, antar att nästa runda ner till Schweiz kommer ta sina modiga 8 veckor igen. Jävligt störigt.
Bedrövligt om det är som du säger. Finns en hel del skräckhistorier om bristande QC de senaste åren om man läser på olika forum.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Min patek kom precis hem från garantiservice (vi pratar 12 timmar). Hämtade den vid 17 och tog den på mig direkt, efter att urmakaren hjälpt mig dra upp den och hade den sedan på mig på kvällen. När jag tog av den på kvällen, så uppstod än känsla att sjuk frustration. Rotorn på baksidan verkar "sitta fast" dvs om du rör klockan så rör sig inte rotorn. Utan att vara expert inom området så antar jag att det här inte är så som klockan ska fungera.

Finns det många orsaker till varför det här kan ha hänt (jag får åka till butiken när de öppnar idag igen och lämna in antar jag) och är det ett vanligt problem som någon av er hört.

Det verkar bli en sommar utan patek, antar att nästa runda ner till Schweiz kommer ta sina modiga 8 veckor igen. Jävligt störigt.
Jag har mer än en gång råkat ut för samma sak, då har det suttit en skruv som håller automatbryggan som lossnat och kilat fast rotorn. Fixat på 5 minuter för urmakaren.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
I senaste Patek-tidningen (tror jag att det var jag läste det) finns en intressant artikel om just 240-verket. Det är fascinerande så mångsidigt det är och vilken bredd på referenser det används till, i allt från Golden Ellipse till Nautilus 5712 och Sky Moon Celestial.

Nä, nu är det väl ändå dags för lite Golden Ellipse, eller hur? Här är min 3738/100J. Ser dem sällan, är det bara jag som gillar dem? Mycket trevligt automatiskt 240-verk med micro-rotor, som man iofs tyvärr inte ser då den inte har glasbaksida.

IMG_1151.JPG

IMG_1153.JPG
 

Espresso

Cartier
Bedrövligt om det är som du säger. Finns en hel del skräckhistorier om bristande QC de senaste åren om man läser på olika forum.

Varit på Hvelplund i Köpenhamn nu det var vad jag misstänkte så den är på väg till Schweiz igen.

Jag har mer än en gång råkat ut för samma sak, då har det suttit en skruv som håller automatbryggan som lossnat och kilat fast rotorn. Fixat på 5 minuter för urmakaren.

Det trodde de i butiken med, så du har säkert rätt med att det är ett enkelt jobb. Dock så är klockan bara 5 månader så det går som garantiärende. Då vill de inte fixa det lokalt för om något skulle hända så kommer Patek belasta Hvelplund kostnaden, och tja det är ju en förståelig risk de inte vill ta. Däremot kommer de försöka prioritera upp ärendet så han hoppades att den är hemma om 2 veckor igen.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nä, nu är det väl ändå dags för lite Golden Ellipse, eller hur? Här är min 3738/100J. Ser dem sällan, är det bara jag som gillar dem? Mycket trevligt automatiskt 240-verk med micro-rotor, som man iofs tyvärr inte ser då den inte har glasbaksida.

IMG_1151.JPG

IMG_1153.JPG


Ruskigt fin, gillar den blåa tavlan, kul med fler vintage pateker! :)
Här är en bild på min 3746'a
IMG_6813.JPG

Mvh
Micke
 

Kugghjul

Panerai
Helt ok, men infästningen av gummit mot boetten är mycket snyggare på 5167. Gummit är snyggare oxå. Och tavlan. Hela 5167 är snyggare
Den slutgiltiga domen får vi väl fälla om 10-20 år? Den nya är helt klart mer de jour i sin design. Men den gamla är ju mer enhetlig och konsekvent, den nya är ju lite utslätad. Lite som första och de andra Bangels 5-serien...
 

Timeteller

Breitling
Vilken ref är det? Den aktuella trehandandaren, och alla andra Nautilus med datumfönster, har inte färgmatchning:
http://www.patek.com/en/mens-watches/nautilus
http://www.patek.com/en/mens-watches/nautilus/5711-1A-010
Har Patek gått ifrån färgmatchning vid "uppdatering" av Nautilusen? Gud vad dumsnålt!

5980 hade det, men det där är inte 5980.

T.ex:
https://www.chrono24.com/patekphilippe/ref-59801a-black-dial-nautilus-chronograph--id5598048.htm

Tror att även 3700 och 3800 hade det ett tag. Men det där ser ut som en 5711 :bored:
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Trulli

Cartier
Vilken ref är det? Den aktuella trehandandaren, och alla andra Nautilus med datumfönster, har inte färgmatchning:
http://www.patek.com/en/mens-watches/nautilus
http://www.patek.com/en/mens-watches/nautilus/5711-1A-010
Har Patek gått ifrån färgmatchning vid "uppdatering" av Nautilusen? Gud vad dumsnålt!

Det är en 5711 med svart datumskiva. Det har varit lång väntan och samtal med både Patek och AD innan det vart verklighet.
Diskussionen startade redan innan jag köpte klockan, då detta var det som gjorde att jag tvekade till inköp. Jag hade till och med ett f2f möte med en representant från Patek SA angående min önskan.
Min gamla 3800 hade matchande datum och det såg 100 gånger bättre ut.

p4
 
Senast ändrad:
Det är en 5711 med svart datumskiva. Det har varit lång väntan och samtal med både Patek och AD innan det vart verklighet.
Diskussionen startade redan innan jag köpte klockan, då detta var det som gjorde att jag tvekade till inköp. Jag hade till och med ett f2f möte med en representant från Patek SA angående min önskan.
Min gamla 3800 hade matchande datum och det såg 100 gånger bättre ut.

fullsizeoutput_667_zpsvpt7s68w.jpeg



Borde vara standard på mörka tavlor i mitt tycke, så mycket snyggare! Skulle lyfta Aquanat rätt mycket med svart datumskiva också.
 

Kugghjul

Panerai
Det är en 5711 med svart datumskiva. Det har varit lång väntan och samtal med både Patek och AD innan det vart verklighet.
Diskussionen startade redan innan jag köpte klockan, då detta var det som gjorde att jag tvekade till inköp. Jag hade till och med ett f2f möte med en representant från Patek SA angående min önskan.
Min gamla 3800 hade matchande datum och det såg 100 gånger bättre ut.

fullsizeoutput_667_zpsvpt7s68w.jpeg
Imponerande att du nådde så långt och fick som du ville! Vad gav Patek för orsak till den icke färgmatchade datumringen? Att datumet skall synas tydligare för de med dålig syn? Jag misstänker själv att det och kostnadsbesparingar är de enda möjliga orsakerna?

Personligen tycker jag att Rolex kommer undan med detta bättre, då förstoringslinsen ändå separerar datumvisningen så från urtavlan, att färgmatchningen inte blir så viktig.

Borde vara standard på mörka tavlor i mitt tycke, så mycket snyggare! Skulle lyfta Aquanat rätt mycket med svart datumskiva också.
Ja på sista påståendet + se ovan.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Imponerande att du nådde så långt och fick som du ville! Vad gav Patek för orsak till den icke färgmatchade datumringen? Att datumet skall synas tydligare för de med dålig syn? Jag misstänker själv att det och kostnadsbesparingar är de enda möjliga orsakerna?

Personligen tycker jag att Rolex kommer undan med detta bättre, då förstoringslinsen ändå separerar datumvisningen så från urtavlan, att färgmatchningen inte blir så viktig.


Ja på sista påståendet + se ovan.
Tycker skillnaden blir större på 5711 jmf 5167. Händer mer saker i tavlan på 5167 med siffror och index, då sticker inte den vita bakgrunden ut lik mkt mot tavlan. 5711 har ju en väldigt clean tavla, där den vita bakgrunden blir tydligare
 
Topp