• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

H

Hysteria

Guest
Han verkar ju vara en kul kille den där shameonwrist... o_O
Man kan ju ta inläggen med en nypa salt men lite kul är det ändå. Just om den klockan så var ju även citatet "Wow, that's an expensive Zenith" också rätt kul. Men det är såklart, vi har alla olika preferenser på vad som är kul och inte.
 

Timeteller

Breitling
Några sidor bak nämns ju den nya 5522. Jag måste bara skriva av mig, tycker det här är precis hur löjligt som helst.

600 ska tillverkas, med pris på dryga 190kkr styck. Då landar vi på en totalsumma över 115 miljoner kronor. Utvecklingskostnad kan inte vara överdrivet stor med tanke på att den använder ett befintligt verk, och boetten är ju ritad på två minuter. Totalt två miljoner att utveckla om vi avrundar? Materialkostnad kanske vi kan uppskatta till 5000 per klocka, stål är billigt och det är inte många gram guld som används. Totalkostnad för hela serien blir alltså tre miljoner i material... Lägg till kostnader för kvalitetskontroller, verktyg, paketering, fabriksutnyttjande och slutligen marknadsföring. Säg ytterligare tio miljoner så är vi i överkant igen.

Slutsats? På de 115 miljoner man bringar in på den här klockan går man vinst på över 100 miljoner. Jag blir matt. Och lite avundsjuk att jag inte får ta del av vinsten, men mest matt.

Bild för att det ska vara marginellt roligare att läsa:

IMG_2318.jpg

Det kostade ju också många många timmar i utveckling av urverket. Man kan jämföra lite med ett datorprogram, det kostar mycket att utveckla, men rörliga kostnaden per produkt är nästan noll.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Köpte denna Patek Philippe Nautilus 3800/1 igår som hade sålts av originalägarens familj till Luxury Watches. Efter att ha provat 5711 och de andra referenserna i den storleken x antal gånger kan jag säga att de är för stora på min handled - trots kortad länk hänger de utanför handleden.

IMG_1820.JPG
IMG_1824.JPG
IMG_1821.JPG
IMG_1826.JPG
IMG_1822.JPG
IMG_1825.JPG


Bjuder på en ultra-thin duo ;)

IMG_1823.JPG
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Köpte denna Patek Philippe Nautilus 3800/1 igår som hade sålts av originalägarens familj till Luxury Watches. Efter att ha provat 5711 och de andra referenserna i den storleken x antal gånger kan jag säga att de är för stora på min handled - trots kortad länk hänger de utanför handleden.

IMG_1820.JPG
IMG_1824.JPG
IMG_1821.JPG
IMG_1826.JPG
IMG_1822.JPG
IMG_1825.JPG


Bjuder på en ultra-thin duo ;)

IMG_1823.JPG
ser ut att sitta perfekt på dig :)

Grym! grattis!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Köpte denna Patek Philippe Nautilus 3800/1 igår som hade sålts av originalägarens familj till Luxury Watches. Efter att ha provat 5711 och de andra referenserna i den storleken x antal gånger kan jag säga att de är för stora på min handled - trots kortad länk hänger de utanför handleden.

IMG_1820.JPG
IMG_1824.JPG
IMG_1821.JPG
IMG_1826.JPG
IMG_1822.JPG
IMG_1825.JPG


Bjuder på en ultra-thin duo ;)

IMG_1823.JPG

Din rackare, stort jävla Grattis, grabben:cigar:
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Thierry Stern sa nyligen i en intervju att Nautilus någon dag i framtiden skulle sluta tillverkas, vad tycker ni om detta?
 

thny

Omega
2-Faktor
Thierry Stern sa nyligen i en intervju att Nautilus någon dag i framtiden skulle sluta tillverkas, vad tycker ni om detta?
Det blir väl så någon dag i framtiden men knappast snart. Överlag så tycker jag det kunde vara bra om åtminstone stålreferenserna fasades ut eller ersattes med nya modeller. Det känns som att Nautilus följer en liknande utveckling som Daytonan har gjort och jag kan t ex tycka att det blivit lite för många 116520 producerade. Det vore tråkigt om nautilus också skulle bli mer och mer en "dussinklocka" (inte riktigt men hittar ingen bättre beskrivning). Den gamla Daytona-köparen vill nu ha en Nautilus osv.
 
Topp