• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Trulli

Cartier
Håller med om att 3800 är alldeles för liten. 3970 är dock en helt annan klocka och känns inte alls liten tycker jag på något sätt. Den finns även i alla metaller (ej A eller T) så du kan få den i både G och P om du gillar vitmetall. Den har gjorts i fyra iterationer varav den fjärde är den som är billigast och mest tillgänglig.

Ja det håller jag med om, det går inte att jämföra 3800. Det är en helt annan "presence" i en lyxig dressare. Hur tjock är 3970? Det påverkar storlekskänslan ganska mycket. För visst mäter den 36mm i diameter?
Jag såg att det fanns olika utgåvor. Är det stora skillnader dessa i mellan?
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Ja det håller jag med om, det går inte att jämföra 3800. Det är en helt annan "presence" i en lyxig dressare. Hur tjock är 3970? Det påverkar storlekskänslan ganska mycket. För visst mäter den 36mm i diameter?
Jag såg att det fanns olika utgåvor. Är det stora skillnader dessa i mellan?

7,2 mm så det är en relativt hög sak. Det som skiljer är fasningen av subdialsen, visare och index, som väl i ärlighetens namn kanske inte är supertydligt om man inte vet om det. Den stora skillnaden är baksidan som är solitt guld och snap back på de första. Senare levererades de med skruvad baksida i både glas och guld. Om du köper en med glas ska det alltså följa med en i guld också. Detta går inte att ersätta då boettnumret är präglat så se till att det är ett fullset.

Bilden nedan nämner 3971 som var den första som levererades med glasbaksida (fortfarande snap). Den som kom efter heter 3970E (för etanche - vattentät, dvs skruvad) och har båda.
B0B9F6E6-D009-4599-B40F-0A1EC7B03500.jpeg
 

Trulli

Cartier
Tycker inte den är lik något annat Patek har så då lär du vara låst där. Evighetslanderuren är ett helt annat djur.

Jag är inte på något sätt låst, man kan uppskatta mer än en klocka. Det är därför jag ställer frågan här, för att få input. Jag har börjat få upp intresset och förkovrar mig. Man upptäcker/lär sig uppskatta nya komplikationer, funktioner, detaljer, färger, historik, mm. som gör att något man från början inte kände så mycket för, kan mogna och senare kännas helt rätt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är inte på något sätt låst, man kan uppskatta mer än en klocka. Det är därför jag ställer frågan här, för att få input. Jag har börjat få upp intresset och förkovrar mig. Man upptäcker/lär sig uppskatta nya komplikationer, funktioner, detaljer, färger, historik, mm. som gör att något man från början inte kände så mycket för, kan mogna och senare kännas helt rätt.
Det är jag helt med på, lite därför jag försökte förstå vad du tyckte tjusningen var hos Patek. För mig är Patek gamla pengar och klassisk lite gubbig design. Jag ser inte tjusningen i alla de stora komplicerade uren man ser överallt idag då de saknar elegansen. Även om tavlan och boetten framifrån ser elegant ut är de ofta stora och har för kraftiga boettsidor. Därför tycker jag tex att en PCC gör sig bättre i de mindre storlekarna. Men vill man bort lite från den gamla bilden av Patek och inte gillar gubbklockor förstår jag att man söker sig till något annat.
 

Trulli

Cartier
7,2 mm så det är en relativt hög sak. Det som skiljer är fasningen av subdialsen, visare och index, som väl i ärlighetens namn kanske inte är supertydligt om man inte vet om det. Den stora skillnaden är baksidan som är solitt guld och snap back på de första. Senare levererades de med skruvad baksida i både glas och guld. Om du köper en med glas ska det alltså följa med en i guld också. Detta går inte att ersätta då boettnumret är präglat så se till att det är ett fullset.

Bilden nedan nämner 3971 som var den första som levererades med glasbaksida (fortfarande snap). Den som kom efter heter 3970E (för etanche - vattentät, dvs skruvad) och har båda.
B0B9F6E6-D009-4599-B40F-0A1EC7B03500.jpeg

Ja 7,2 mm gör att den antagligen inte känns så liten i förhållande till diametern. Vet du mellan vilka år de fyra varianterna tillverkades eller en bra sida som beskriver modellen?
Tack för infon,ja man vill verkligen inte missa guldlocket.
 
Senast ändrad:

Dafi

Cartier
2-Faktor
Någon som läst Sterns artikel i senaste PP Magazine? Intressant att de känner sig tvungna att kommentera rykten om eventuell försäljning av bolaget (som de tydligen även gjorde nån gång runt 1974). Fanns även med en liten pik mot kvartalshetsen och att ett noterande av bolaget/försäljning säkerligen skulle leda till många fler producerade Nautilus!
 

Espresso

Cartier
Helt otroligt pris. Men samtidigt helt otrolig klocka. Kanske inte 300 miljoner dock. :stop:

Är väl välgörenhet? Eller minns jag fel? Isf sjukt bra slant in.

Stämmer att Det är för välgörenhet. Avser 50st piece Unique från ett antal olika producenter. Det brukar alltid handla om Patek som den som driver upp värdet, men det här året var det rekord. har för mig att de gamla var 26 Mil Franc (EDIT: Det här jag efter en snabb googling rätt tveksam på, så glöm den siffran). Alla intäkter går till forskning för Duchenne muscualar dystrophy. Har inte stenkoll på vad det är men någon form av muskelsjukdom som verkar drabba pojkar från 4 års ålder ca. Brukar följa auktionerna via Instagram eller youtube där de kör liveflöden. Förra gången den hölls var 2017 har jag för. Även då gick Patek ut som högst värderade, då med nedan klocka som är sjukt snygg.

EDIT 2: Har sökt lite mer nu. det var inte 26 men 24 Miljoner dollar som var det tidigare rekordet. Det var dock inte en only watch klocka utan gällde The Henry Garaves Jr. Supercomlplication som såldes på vanlig auktion 2014.
Patek-Philippe-5208T-titanium-Only-Watch-2017-1.jpg
 
Senast ändrad:
Stämmer att Det är för välgörenhet. Avser 50st piece Unique från ett antal olika producenter. Det brukar alltid handla om Patek som den som driver upp värdet, men det här året var det rekord. har för mig att de gamla var 26 Mil Franc (EDIT: Det här jag efter en snabb googling rätt tveksam på, så glöm den siffran). Alla intäkter går till forskning för Duchenne muscualar dystrophy. Har inte stenkoll på vad det är men någon form av muskelsjukdom som verkar drabba pojkar från 4 års ålder ca. Brukar följa auktionerna via Instagram eller youtube där de kör liveflöden. Förra gången den hölls var 2017 har jag för. Även då gick Patek ut som högst värderade, då med nedan klocka som är sjukt snygg.

EDIT 2: Har sökt lite mer nu. det var inte 26 men 24 Miljoner dollar som var det tidigare rekordet. Det var dock inte en only watch klocka utan gällde The Henry Garaves Jr. Supercomlplication som såldes på vanlig auktion 2014.
Patek-Philippe-5208T-titanium-Only-Watch-2017-1.jpg

Fun fact on den på bilden, den köptes av en svensk samlare!
 
Topp