• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

M.B.

Cartier

Livet är för kort för safe-queens 👊

Blev helt okej

20210517_163018_3.gif
 

Docent

Omega
Är väl bara och ringa AD och fråga. Calatrava time-only är generellt inte svåra att få köpa men det kan vara ganska långa ledtider för att beställa in till butiken om de inte har någon inne.

Grand Comps upp till och med PCC går att hitta, särskilt nu när färre asiater reser hit. Har sett 5270J/1R/P i Schweiz på sistone. I Stockholm har jag sett både 5320 och 5327 i skylten hos båda AD. Och ibland gamla modeller som 5159.
 
  • Like
Reactions: PJZ

PJZ

Cartier
Var nyligen och besökte Hawaii, tjejen som jobbade i butiken försökte sälja på mig en 5524R men var inte helt övertygad. Måste ändå säga att det var den hetaste modellen de hade tillgänglig direkt i butik!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska se om jag kan med denna bild illustrera formen på min handled. Även om klockan är hyfsat tight så gör gravitationen sitt.
A02C71EC-4E90-4179-A04F-1A41FB5DE951.jpeg
Ok, tycker den ser väldigt normal ut men det är ju din handled så det lär du ha koll på. Tänkte bara att det hade passat den klockan bättre att sitta längre upp. Har mina rätt tight så de kan man ju sätta dem typ hur långt upp som helst...
 

Arcticreef

Panerai
Tänkte sticka ut hakan lite grann här. Aquanauten är ju väldigt populär men till skillnaden mot i princip alla andra PP är den ju inte speciellt snygg? Nautilusen tex är ju vansinnigt snygg men Aquanauten är ju (rent objektivt) ganska osnygg?
 
  • Like
Reactions: fc2

EWEA

Cartier
Tänkte sticka ut hakan lite grann här. Aquanauten är ju väldigt populär men till skillnaden mot i princip alla andra PP är den ju inte speciellt snygg? Nautilusen tex är ju vansinnigt snygg men Aquanauten är ju (rent objektivt) ganska osnygg?
Hur kan det vara objektivt? Jag tycker att vissa aquanaut-modeller är snyggare än många Nautilus-modeller.... :)
 

EWEA

Cartier
Bra fråga! Ett cirkelargument, visserligen, men jag tror inte det är en slump att aquanauten är instegsmodellen. Men, som sagt, jag kan ha fel (även om jag inte tror det).
Är det en instegsmodell för att den är ful? Den är väl ”billig” för att det är en sportklocka i stål på gummiband och utan komplikationer?
En 5711 är ju också en billig Patek, typ 80k dyrare än aquanaut. Precis som att en Calatrava 5196 är en ”billig” dressklocka

Aquanaut togs ju fram som ett ”popigare” alternativ till nautilus och riktade sig till en yngre målgrupp
 

Arcticreef

Panerai
Är det en instegsmodell för att den är ful? Den är väl ”billig” för att det är en sportklocka i stål på gummiband och utan komplikationer?
En 5711 är ju också en billig Patek, typ 80k dyrare än aquanaut. Precis som att en Calatrava 5196 är en ”billig” dressklocka

Aquanaut togs ju fram som ett ”popigare” alternativ till nautilus och riktade sig till en yngre målgrupp
Vad jag menar är att om den varit magiskt vacker hade den fått ett betydligt högre pris.
 

EWEA

Cartier
Vad jag menar är att om den varit magiskt vacker hade den fått ett betydligt högre pris.
Rätt säker på att Patek inte prissätter sina klockor efter den något subjektiva bedömningen ”vacker”. 5711 var som sagt en av deras billigare modeller. Aquanaut togs ju fram som en avslappnad sportklocka, en ”beater” så att säga. Självklart kommer de prissätta sina komplikationer i ädelmetall mycket mycket högre, det är ju såna klockor de vill sälja
 

Arcticreef

Panerai
Rätt säker på att Patek inte prissätter sina klockor efter den något subjektiva bedömningen ”vacker”. 5711 var som sagt en av deras billigare modeller. Aquanaut togs ju fram som en avslappnad sportklocka, en ”beater” så att säga. Självklart kommer de prissätta sina komplikationer i ädelmetall mycket mycket högre, det är ju såna klockor de vill sälja
Nja, att behandla en aquanaut som en beater är nog lite ovanligt utom möjligen i de kretsar som ”vaskar champagne”. Men sannolikt är instegsmodellerna de som genererar mest vinst.
 

EWEA

Cartier
Nja, att behandla en aquanaut som en beater är nog lite ovanligt utom möjligen i de kretsar som ”vaskar champagne”. Men sannolikt är instegsmodellerna de som genererar mest vinst.
Vilka tror du Patek har riktat sig till genom åren? Helt klart "old money". Folk som köpt någon avancerad komplikation och sedan en nautilus/aquanaut som en "helgklocka/beater".

Vad menar du med mest vinst? Marginal på klockan eller sammanlagt försäljning? Aquanaut/Nautilus utgör en väldigt liten del av deras totala produktion så knappast där vinsterna sker....
 
Det här är ju lätt roligaste tråden sen någon sa åt mig på skarpen är att Hublot är ’hett’ och pekade på deras omsättning 😂😂😂
 
  • Like
Reactions: PJZ

Arcticreef

Panerai
Vilka tror du Patek har riktat sig till genom åren? Helt klart "old money". Folk som köpt någon avancerad komplikation och sedan en nautilus/aquanaut som en "helgklocka/beater".

Vad menar du med mest vinst? Marginal på klockan eller sammanlagt försäljning? Aquanaut/Nautilus utgör en väldigt liten del av deras totala produktion så knappast där vinsterna sker....
Yup. Och rolexägare är ”de män som styr världens öden”…. PPs marknadsförare vill få oss att tro att PP är för ”gamla pengar” men sanningen är nog snarare att de köps av a/ folk med mycket pengar. B/ folk som är väldigt intresserade (av diverse skäl) av PP eller en kombination av a o b. Tydligen var det DJs på Ibiza som genererade Nautilusvansinnet och inte några ”gamla pengar”.

Det är inte ovanligt att instegsversionerna som genererar vinsterna. Det är där du har volymerna. E-klass för MB, 458 för Ferrari, osv.

men faktum kvarstår, Aquanaut är inte speciellt snygg men PP har ju en viss magi, det erkänner jag villigt.
 
Senast ändrad:

EWEA

Cartier
Yup. Och rolexägare är ”de män som styr världens öden”…. PPs marknadsförare vill få oss att tro att PP är för ”gamla pengar” men sanningen är nog snarare att de köps av a/ folk med mycket pengar. B/ folk som är väldigt intresserade (av diverse skäl) av PP eller en kombination av a o b. Tydligen var det DJs på Ibiza som genererade Nautilusvansinnet och inte några ”gamla pengar”.

Det är inte ovanligt att intesgversionenern som genererar vinsterna. Det är där du har volymerna. E-klass för MB, 458 för Ferrari, osv.

men faktum kvarstår, Aquanaut är inte speciellt snygg men PP har ju en viss magi, det erkänner jag villigt.
De har inga stora volymer på varken aquanaut eller nautilus, deras business är i huvudsak annat. För några år sedan kunde du köpa en 5167 till list utan problem och 5712 långt under list hos gråhandlare....

Du får gärna tycka att den är ful så länge du förstår att det inte är en objektiv åsikt och att Patek inte prissätter den lågt för att den är ful..... Om något så är den ju objektivt snygg eftersom folk betalar 150% över list för den
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Yup. Och rolexägare är ”de män som styr världens öden”…. PPs marknadsförare vill få oss att tro att PP är för ”gamla pengar” men sanningen är nog snarare att de köps av a/ folk med mycket pengar. B/ folk som är väldigt intresserade (av diverse skäl) av PP eller en kombination av a o b. Tydligen var det DJs på Ibiza som genererade Nautilusvansinnet och inte några ”gamla pengar”.

Det är inte ovanligt att instegsversionerna som genererar vinsterna. Det är där du har volymerna. E-klass för MB, 458 för Ferrari, osv.

men faktum kvarstår, Aquanaut är inte speciellt snygg men PP har ju en viss magi, det erkänner jag villigt.
Lägg ner nu, det var lite underhållande i början men du fattar att man inte kan säga att nåt är objektivt fult, eller hur?
 
Topp