• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Aquanaut kan man säga att 5164 är attraktiv. 5968 ser ut som 5980s kusin från landet.

5168 är fucked i proportion och 5167 är väl ok men ganska intetsägande. Helt ok i rosé.
 

Arcticreef

Panerai
De har inga stora volymer på varken aquanaut eller nautilus, deras business är i huvudsak annat. För några år sedan kunde du köpa en 5167 till list utan problem och 5712 långt under list hos gråhandlare....

Du får gärna tycka att den är ful så länge du förstår att det inte är en objektiv åsikt och att Patek inte prissätter den lågt för att den är ful..... Om något så är den ju objektivt snygg eftersom folk betalar 150% över list för den
Att jag använde ordet ”objektivt” var ett (misslyckat) försök till humor.
Lägg ner nu, det var lite underhållande i början men du fattar att man inte kan säga att nåt är objektivt fult, eller hur?
“In the eye of the beholder….”
Jag tror iofs att objektiv skönhet faktiskt existerar och även motsatsen. Om det även gäller Aquanaut kanske jag skall låta vara osagt.
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
B64CB3F7-2C9F-4673-93BD-A54937BC8134.jpeg

Beater i sitt rätta element, eller vad man nu ska kalla det. (Tillhör mig veterligen inte ”kretsarna som vaskar champagne).
 

nobblan

Omega
Ber om ursäkt om detta redan behandlats (det har det säkert gjort och jag har har försökt söka) men finns det någon här som klippt sitt Aquanaut-band själv? Vågar man det? Verkar hyfsat enkelt enligt diverse guider på nätet? Tips?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ber om ursäkt om detta redan behandlats (det har det säkert gjort och jag har har försökt söka) men finns det någon här som klippt sitt Aquanaut-band själv? Vågar man det? Verkar hyfsat enkelt enligt diverse guider på nätet? Tips?
Absolut, det har jag gjort. Man får ta ett hack i taget när man närmar sig.
Easy peacey
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Ber om ursäkt om detta redan behandlats (det har det säkert gjort och jag har har försökt söka) men finns det någon här som klippt sitt Aquanaut-band själv? Vågar man det? Verkar hyfsat enkelt enligt diverse guider på nätet? Tips?
Kom igen! Hur komplicerat kan det bli att klippa av ett gummiband? Det är VÄLDIGT självförklarande.

Edit: Om du ens ställer frågan är det nog bara att lämna in till nån och betala en femhunka för att få det gjort.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Ber om ursäkt om detta redan behandlats (det har det säkert gjort och jag har har försökt söka) men finns det någon här som klippt sitt Aquanaut-band själv? Vågar man det? Verkar hyfsat enkelt enligt diverse guider på nätet? Tips?
Det är som alla säger väldigt enkelt. Men se till att prova klockan efter varje bortklippt sektion. Bandet kostar trots allt ca 3500kr så det är tråkigt att behöva köpa nytt bara för att man hade för bråttom.

Ytterligare ett tips är att försöka få spännet centrerat. Med min handled var det bara att klippa bort lika många på varje sida så att spännet hamnade centrerat, men råkar du ha en annan typ av handled kanske du bör klippa lite mer på någon av sidorna och spara lite mer på den andra.
 

dribbel

Breitling
Hej alla vänner,

Har vi någon forumräv som är expert på PP Nautilus, särskilt 5726a-001? Jag ska ev. köpa en sådan (begagnad) idag och vill gärna ha lite input.

Stort tack på förhand!

/D
 

nobblan

Omega
Tycker ni att sekundvisaren hackar till på videon nedan? Tiden verkar hållas väl och jag vet att detta urverket har färre "oscillations" än andra verk, men tycker ändå att det ser lite svajigt ut. Typ som att den hackar till eller fastnar, t ex mellan "4" och "5". Vet inte om jag överanalyserar eller om det är värt att lämna in den för att kolla upp.

 

EWEA

Cartier
Tycker ni att sekundvisaren hackar till på videon nedan? Tiden verkar hållas väl och jag vet att detta urverket har färre "oscillations" än andra verk, men tycker ändå att det ser lite svajigt ut. Typ som att den hackar till eller fastnar, t ex mellan "4" och "5". Vet inte om jag överanalyserar eller om det är värt att lämna in den för att kolla upp.

Svårt att avgöra, ingen av de aquanauts jag haft har gjort sådär….. Kanske värt att kolla? Köpte du av privatperson och fanns det någon servicehistorik?
 

PJZ

Cartier
Tycker ni att sekundvisaren hackar till på videon nedan? Tiden verkar hållas väl och jag vet att detta urverket har färre "oscillations" än andra verk, men tycker ändå att det ser lite svajigt ut. Typ som att den hackar till eller fastnar, t ex mellan "4" och "5". Vet inte om jag överanalyserar eller om det är värt att lämna in den för att kolla upp.

Värt att kolla upp
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Tycker ni att sekundvisaren hackar till på videon nedan? Tiden verkar hållas väl och jag vet att detta urverket har färre "oscillations" än andra verk, men tycker ändå att det ser lite svajigt ut. Typ som att den hackar till eller fastnar, t ex mellan "4" och "5". Vet inte om jag överanalyserar eller om det är värt att lämna in den för att kolla upp.

Om den beter sig likadant i verkligheten som i videon (dvs att det inte bara är framerate etc som gör att det ser skumt ut) ser verket onekligen ut att inte må bra. Lämna in, det lär vara en service runt hörnet. Och be samtidigt att få hjälp med att kapa bandet.
 
Senast ändrad:

nobblan

Omega
Om den beter sig likadant i verkligheten som i videon (dvs att det inte bara är framerate etc som gör att det ser skumt ut) ser verket onekligen ut att inte må bra. Lämna in, det lär vara en service runt hörnet. Och be samtidigt att få hjälp med att kapa bandet.
Ja, det ser klart skumt ut även i verkligheten. Samtidigt verkar den hålla tiden perfekt, vilket då känns lite... ologiskt. Har hört av mig till försäljaren (fick 12 månaders garanti som tur är) och hoppas att jag slipper vara utan den hela sommaren.
 
  • Like
Reactions: PJZ
Topp